Jump to content

Possun navat myöhäiseen Made in West-Germany pystylamppuun


Ketsa

Recommended Posts

Posted

Ei osunu hakuun oikeat sanat ja muistikaan ei enää toimi...

 

Eli mites tää menikään, 911 alumiininavat 70-luvun pukkikeulaiseen pystylamppuun? Holkki johonkin väliin kuplan laakereilla vai napojen koneistusta + jotkut laakerit vai ihan bolt-on jollain laakereilla?

  • 3 weeks later...
Guest Toheltaja
Posted

Just noin ne menee! :D Tänään kaverin kanssa mietittiin samaa kaffepöydässä, et navasta piti jotain ottaa jonnekin ja johonkin sorvata joku holkki ja sitte tais mennä vakiolakruilla. Mut ei perkale muistettu että mitenpäin :D Juniksen olkaan mulla taitaa mittakuvat ollakin...

Posted

Olikos jotenkin noin,

944:ssä (ja 924S ja 931 [924 turbo] malleissa ja 914/6, 928, 911 jne) olevissa alumiinietunavoissa on laakerit muutamia millejä suuremmat kuin mitä Kuplan etulevyn laakerit. Näiden napojen sovittamiseen kuplan olka-akselille on kaksi tapaa:

 

1) Koneistaa holkit akselitapille + krympillä kiinni ja käyttää Porschen laakeria.

 

2) Koneistaa holkit etunapoihin + krymppi ja käyttää Kuplan laakeria.

 

3) Late-model möhköön asentaa 944:n olka-akselit + tolpat (golf-1 sukua) ja bolt-on jarrut ovat valmiit myös eteen.

 

Näiden alumiinietunapojen kanssa vakiona käytetty levy tulee navan taakse, kuten tuosta varaosakuvastakin selviää. Levyssä on törkeän suuri keskireikä (+100mm) ja se kiinnitetään napaan 5x135 reikäpiiriin M8 pultein. 2-sarjan 944:ssä levy taassa tulee tämän navan päälle ja navassa on muutamia eroavaisuuksia 1-sarjan napaan. (myös 911:n napa eroaa hieman 944:n navasta, ollen todennäköisesti sama kuin 914/6:ssa)

Guest Toheltaja
Posted

tuon uudemman 944 kuten myös 911 korisen päälle tulevan levyn saa myös vanhempaan napaan päälle kun sorvasee kehältä veks. Mulla on tossa 914:ssa 996 etulevyt vanhoilla 944 navoilla

 

914GT & 914-6 etunapa on sama ku early 911 eli se matalin malli...

Posted

Mittailin joku päivä sitten nuo laakerit, selailin SKF:n kataloogia ja en kyennyt löytämään mitään bolt-on tai koneista-napaa ratkaisua. Eli holkitus napaan lienee lähinnä järkevä vaihtoehto... Onhan laakerien väli sama possussa ja kuplassa?

 

Vihjeitä holkitustyön tekijästäkin saa antaa.

  • 3 weeks later...
Posted

Lisäpähkäilyjen jälkeen käänsin kelkkani ja holkitan navan. Onko kellään kokemusta millaisella krympillä kannattaa holkki napaan laittaa?

Posted

Minun silmään ei tuolta osunut mittatietoja, vain jonkinlainen ajatuksen tasolla oleva kuva löytyi. Oliko jossain ihan oikeat koneistusmitatkin?

 

Itsellä on 911 navat ja niistä en ole tönäritarkkuudella löytänyt laakerivälistä kuin nimellistä kymppien eroa kuplan levyihin.

Posted
Minun silmään ei tuolta osunut mittatietoja, vain jonkinlainen ajatuksen tasolla oleva kuva löytyi. Oliko jossain ihan oikeat koneistusmitatkin?

 

Itsellä on 911 navat ja niistä en ole tönäritarkkuudella löytänyt laakerivälistä kuin nimellistä kymppien eroa kuplan levyihin.

 

Totta, tuolla ei ollut koneistusmittoja.

  • 2 weeks later...
Guest Type123
Posted

Minäkin voisin ottaa holkkeja jos joku niitä tekee / teettää...

Posted

Ei tietenkään kannata, koska alkuperäisillä rumpujarruillakin pärjäisi ihan hyvin Suomen liikenteessä.

Posted

Mulla on omiin levyihin ja spesiaalihattuihin sopivat spesiaalinavat. Mutta voin 20e hinnasta muokata navat sopivaksi ja antaa ne sulle / tommisbilletille.

 

Omissa navoissa offset on 46mm sisemmän laakerikoolin vastinpinnasta:

 

navat.jpg

 

etujarrut.jpg

Posted

Takaisin aiheeseen, eli possun navat pystäriin...

 

Sopivan holkkimateriaalin etsintää...

 

WP_000165.jpg

 

WP_000166.jpg

 

 

Löydetyn matskun sorvasin 0,05mm suurempaan halkaisijaan kuin mitä possun laakerikoolin halkaisija on. Ulompaan holkkiin otin mukaan kuplan levystä stefan olakkeenkin.

 

WP_000168.jpg

 

WP_000171.jpg

 

 

Sisempi holkki meni paikoilleen kevyesti pajavasaralla naputellen 15 asteen pakkasen ja pienen kosanitöhön aikaansaamien lämpötilaerojen avustamana. Possun navasta piti muutama milli sorvata pois takareunasta.

 

WP_000174.jpg

 

WP_000178.jpg

 

 

Ulomman laakerin kohdalla homma ei enää toiminutkaan, koska laakeriväli kasvaa holkeillani 4mm ja se on liikaa. Suunnitelma B:nä päädyin holkittamaan olka-akselin ja tilaamaan ulommaksi laakeriksi 21,986 x 45,237 x 15,494 mitoilla olevan laakerin, jotta holkkiin jää vähän enemmän seinämän vahvuutta.

 

Homma jatkuu kun laakerit ja pinnapultit napaan on tontilla...

 

WP_000183.jpg

  • 1 month later...
Posted

Possunapojen asennuskin tuntuu venyvä ikuisuusrojektiksi...

 

No, olka-akselille sain ulompaa laakeria varten holkit sorvattua. Kolme satkua tiukempi sovite kuin mitä kuplan laakerin sisäkoolilla olisi, lämmittämällä meni heittämällä paikalleen, mutta hiukan holkin ulkomitta turposi, ehkä satkun verran joutui ottaamaan matskua pois paikalle asentamisen jälkeen.

 

WP_000311.jpg

 

 

Tästä kuvasta näkee, että ulompi laakeri jää aavistuksen ulommas kuin missä laakeri normaalisti on. Holkin pituus luonnollisesti mitoitettu riittäväksi.

 

WP_000315.jpg

 

 

Akin laittamassa linkissä pienennetään levyn halkaisijaa, jotta satulalle saadaan tehtyä kiinnitysreiät. Itse halusin pitää levyn vakiona, joten päätin lisätä hiukan matskua olkaan. Työmaan hitsauskoordinaattorin suositelema "taikapuikko" ja esilämmitys 200 asteeseen rouvan uunissa oli homman nimi. Puikkopaketti oli köyhälle kallis (paaaaaaaaljon nikkeliä), mutta pirun hyvä oli hitsata ja sauma ei kovettunut. Rouvakin suhtautui uunin käyttöön suotuisasti, kun perustelin, että kosanilla lämmittämällä tulee hiiltä pintaan... :-]

Samalla tuli tulppahitsailtua olka-akselien edellisen omistajan tekemät jarrukilpien reiät.

 

WP_000409.jpg

 

 

Ja tältä olka näyttää käsivaralla viimeistelyn jälkeen. Nyt sitten luottokoneistajalta kyselemään tasaujyrskäystä ja sen jälkeen sitten kiinnityspulttien reiät.

 

WP_000415.jpg

  • 2 weeks later...
Posted

Meno jatkui tänään, joten vielä pari kuvaa navan sovituksesta varastossa helpoiten ääreen päästävillä olleeseen pystäriin:

 

WP_000489.jpg

 

WP_000488.jpg

 

Eli juuri ja juuri menee 205/55 R16 rengas 6 tuumaisella ET50 vanteella lokarin alle. Kuplaan paremmin soveltuvalla 185 leveellä renkaalla kelvannee ilman akselin kavennusta tai lokarin levitystä.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...