Ketsa Posted December 11, 2012 Share Posted December 11, 2012 Ei osunu hakuun oikeat sanat ja muistikaan ei enää toimi... Eli mites tää menikään, 911 alumiininavat 70-luvun pukkikeulaiseen pystylamppuun? Holkki johonkin väliin kuplan laakereilla vai napojen koneistusta + jotkut laakerit vai ihan bolt-on jollain laakereilla? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Just noin ne menee! :D Tänään kaverin kanssa mietittiin samaa kaffepöydässä, et navasta piti jotain ottaa jonnekin ja johonkin sorvata joku holkki ja sitte tais mennä vakiolakruilla. Mut ei perkale muistettu että mitenpäin :D Juniksen olkaan mulla taitaa mittakuvat ollakin... Quote Link to comment
Guest E.H Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Olikos jotenkin noin, 944:ssä (ja 924S ja 931 [924 turbo] malleissa ja 914/6, 928, 911 jne) olevissa alumiinietunavoissa on laakerit muutamia millejä suuremmat kuin mitä Kuplan etulevyn laakerit. Näiden napojen sovittamiseen kuplan olka-akselille on kaksi tapaa: 1) Koneistaa holkit akselitapille + krympillä kiinni ja käyttää Porschen laakeria. 2) Koneistaa holkit etunapoihin + krymppi ja käyttää Kuplan laakeria. 3) Late-model möhköön asentaa 944:n olka-akselit + tolpat (golf-1 sukua) ja bolt-on jarrut ovat valmiit myös eteen. Näiden alumiinietunapojen kanssa vakiona käytetty levy tulee navan taakse, kuten tuosta varaosakuvastakin selviää. Levyssä on törkeän suuri keskireikä (+100mm) ja se kiinnitetään napaan 5x135 reikäpiiriin M8 pultein. 2-sarjan 944:ssä levy taassa tulee tämän navan päälle ja navassa on muutamia eroavaisuuksia 1-sarjan napaan. (myös 911:n napa eroaa hieman 944:n navasta, ollen todennäköisesti sama kuin 914/6:ssa) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 2, 2013 Share Posted January 2, 2013 tuon uudemman 944 kuten myös 911 korisen päälle tulevan levyn saa myös vanhempaan napaan päälle kun sorvasee kehältä veks. Mulla on tossa 914:ssa 996 etulevyt vanhoilla 944 navoilla 914GT & 914-6 etunapa on sama ku early 911 eli se matalin malli... Quote Link to comment
Ketsa Posted January 2, 2013 Author Share Posted January 2, 2013 Mittailin joku päivä sitten nuo laakerit, selailin SKF:n kataloogia ja en kyennyt löytämään mitään bolt-on tai koneista-napaa ratkaisua. Eli holkitus napaan lienee lähinnä järkevä vaihtoehto... Onhan laakerien väli sama possussa ja kuplassa? Vihjeitä holkitustyön tekijästäkin saa antaa. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Lisäpähkäilyjen jälkeen käänsin kelkkani ja holkitan navan. Onko kellään kokemusta millaisella krympillä kannattaa holkki napaan laittaa? Quote Link to comment
aki Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Vanha mutta tuskin mitat on kovasti muuttuneet: http://www.performanceghia.co.uk/ Ainakaan tuon mukaan laakerit eivät ole myöskään samalla etäisyydellä. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Minun silmään ei tuolta osunut mittatietoja, vain jonkinlainen ajatuksen tasolla oleva kuva löytyi. Oliko jossain ihan oikeat koneistusmitatkin? Itsellä on 911 navat ja niistä en ole tönäritarkkuudella löytänyt laakerivälistä kuin nimellistä kymppien eroa kuplan levyihin. Quote Link to comment
aki Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Minun silmään ei tuolta osunut mittatietoja, vain jonkinlainen ajatuksen tasolla oleva kuva löytyi. Oliko jossain ihan oikeat koneistusmitatkin? Itsellä on 911 navat ja niistä en ole tönäritarkkuudella löytänyt laakerivälistä kuin nimellistä kymppien eroa kuplan levyihin. Totta, tuolla ei ollut koneistusmittoja. Quote Link to comment
pipo_esa Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jos meinaat Ketsa tehdä useammankin holkin niin täällä olisi kiinnostusta Quote Link to comment
Guest Type123 Posted January 29, 2013 Share Posted January 29, 2013 Minäkin voisin ottaa holkkeja jos joku niitä tekee / teettää... Quote Link to comment
-Alex- Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Kannattaako? :) Tommis billet navat 100e / kpl, vaikka mun kuvilla :) Quote Link to comment
Ketsa Posted February 1, 2013 Author Share Posted February 1, 2013 Ei tietenkään kannata, koska alkuperäisillä rumpujarruillakin pärjäisi ihan hyvin Suomen liikenteessä. Quote Link to comment
-Alex- Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Ajeleeko kukaan vielä billet navoilla suomessa ja katsastanut auton niillä? Quote Link to comment
Timppa Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 jos on asiallisen näköiset ja elaksoitu mustaksi tai maalattu, miksei menisi leimasta? virallinen kanta on varmasti toinen.. Quote Link to comment
pipo_esa Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Mikäs on Alexin valinnan napojen offsetti? Sultako tilataan vai tommis billetiltä? Quote Link to comment
-Alex- Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Mulla on omiin levyihin ja spesiaalihattuihin sopivat spesiaalinavat. Mutta voin 20e hinnasta muokata navat sopivaksi ja antaa ne sulle / tommisbilletille. Omissa navoissa offset on 46mm sisemmän laakerikoolin vastinpinnasta: Quote Link to comment
Ketsa Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Takaisin aiheeseen, eli possun navat pystäriin... Sopivan holkkimateriaalin etsintää... Löydetyn matskun sorvasin 0,05mm suurempaan halkaisijaan kuin mitä possun laakerikoolin halkaisija on. Ulompaan holkkiin otin mukaan kuplan levystä stefan olakkeenkin. Sisempi holkki meni paikoilleen kevyesti pajavasaralla naputellen 15 asteen pakkasen ja pienen kosanitöhön aikaansaamien lämpötilaerojen avustamana. Possun navasta piti muutama milli sorvata pois takareunasta. Ulomman laakerin kohdalla homma ei enää toiminutkaan, koska laakeriväli kasvaa holkeillani 4mm ja se on liikaa. Suunnitelma B:nä päädyin holkittamaan olka-akselin ja tilaamaan ulommaksi laakeriksi 21,986 x 45,237 x 15,494 mitoilla olevan laakerin, jotta holkkiin jää vähän enemmän seinämän vahvuutta. Homma jatkuu kun laakerit ja pinnapultit napaan on tontilla... Quote Link to comment
Ketsa Posted March 30, 2013 Author Share Posted March 30, 2013 Possunapojen asennuskin tuntuu venyvä ikuisuusrojektiksi... No, olka-akselille sain ulompaa laakeria varten holkit sorvattua. Kolme satkua tiukempi sovite kuin mitä kuplan laakerin sisäkoolilla olisi, lämmittämällä meni heittämällä paikalleen, mutta hiukan holkin ulkomitta turposi, ehkä satkun verran joutui ottaamaan matskua pois paikalle asentamisen jälkeen. Tästä kuvasta näkee, että ulompi laakeri jää aavistuksen ulommas kuin missä laakeri normaalisti on. Holkin pituus luonnollisesti mitoitettu riittäväksi. Akin laittamassa linkissä pienennetään levyn halkaisijaa, jotta satulalle saadaan tehtyä kiinnitysreiät. Itse halusin pitää levyn vakiona, joten päätin lisätä hiukan matskua olkaan. Työmaan hitsauskoordinaattorin suositelema "taikapuikko" ja esilämmitys 200 asteeseen rouvan uunissa oli homman nimi. Puikkopaketti oli köyhälle kallis (paaaaaaaaljon nikkeliä), mutta pirun hyvä oli hitsata ja sauma ei kovettunut. Rouvakin suhtautui uunin käyttöön suotuisasti, kun perustelin, että kosanilla lämmittämällä tulee hiiltä pintaan... :-] Samalla tuli tulppahitsailtua olka-akselien edellisen omistajan tekemät jarrukilpien reiät. Ja tältä olka näyttää käsivaralla viimeistelyn jälkeen. Nyt sitten luottokoneistajalta kyselemään tasaujyrskäystä ja sen jälkeen sitten kiinnityspulttien reiät. Quote Link to comment
Ketsa Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Tää homma tuli maalausta ja kovien satulan pulttien hankkimista vaille valmiiksi. Quote Link to comment
Lasse Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Asiallista menoa. Varo, superpissis vaanii taustalla? Quote Link to comment
Lasse Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Asiallista menoa. Varo, superpissis vaanii taustalla? Quote Link to comment
Ketsa Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 Meno jatkui tänään, joten vielä pari kuvaa navan sovituksesta varastossa helpoiten ääreen päästävillä olleeseen pystäriin: Eli juuri ja juuri menee 205/55 R16 rengas 6 tuumaisella ET50 vanteella lokarin alle. Kuplaan paremmin soveltuvalla 185 leveellä renkaalla kelvannee ilman akselin kavennusta tai lokarin levitystä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.