Guest dog Posted July 9, 2005 Posted July 9, 2005 Elikkäs moottori nakuttaa ikävästi. Venttiilit on säädetty. Johtuneeko nokasta vai nostajista? Vai jostain muusta kenties? Quote
Pepe Posted July 9, 2005 Posted July 9, 2005 No omasta kokemuksesta yksi mahdollinen äänilähde on väärin päin oleva mäntä. Naputti todella ikävästi tyhjäkäynnillä ja väännättäessä. Manattiin jo laakerivikaa tms mutta moottoria purkaessa ilmeni että koneen kasaajalta oli mennyt yksi mäntä väärin päin... Quote
Guest Posted July 9, 2005 Posted July 9, 2005 samat oireet tulee jos on kiertokangen pikkupään holkki väljä. Jan Quote
Guest Anadigi Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 En ole varma, mihin näistä aiheista onglemani liittyy, mutten viitsinyt silti aloittaa uutta aihetta kun tavallaan nakutuksesta on omankin kuplan moottorissa kyse. Aiheeseen: kuumetessaan Kuplan moottorista alkaa kuulua terävämpi ääni, tavallaan nakutus. Ilman kaasua nakutusta ei kuulu, vaan ääni on aika pitkälti synkrossa kaasujalan kanssa. Moottori on 1,2 litrainen vakio. Lueskelin eilen yömyöhäisellä mahdollisia ongelmapaikkoja vanhoista topickeista, mutta oikeastaan mikään ei ihan suoraan tuntunut sopivan oireisiin. Ilman kierto, väljä kone, bensaongelmat. Liitteessä kuva moottoritilan eristeistä (ilmeisesti äänieristeiksi laitetut), joista paloseinää vasten oleva viritys nojaa suoraan siihen tuulettajan koppaan. Voisiko tuo vaikuttaa? Lisäksi eilen pahimman nakutuksen aikaan pysähdyin tien poskeen, ja katsoin että takaa katsottuna vasemman kannen liitoskohdasta tihkui hyvin niukasti, mutta silmillä erottaen öljyä. Öljyinä on 200 km sitten vaihdetut Mobilin 10W-40 Super 2000 -öljyt. Viilettyä ongelmaa ei ole, eikä moottori kuullosta pahalta noin 90km tuntivauhdissa. Ylämäki ja 100km/h saa nakuäänen aikaan. Toivottavasti selvityksestä sai jotain tolkkua. Quote
-tipi- Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Ainakin tuo irti oleva äänieriste voi ahdistaa tai estää jäähdytyksen kokonaan. Mutta tuskin sillä nakutukseen vaikutusta on? Quote
Guest Anadigi Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Ainakin tuo irti oleva äänieriste voi ahdistaa tai estää jäähdytyksen kokonaan. Mutta tuskin sillä nakutukseen vaikutusta on?Ajattelin juuri samaa. Onko tuollaisella eristeellä muutenkaan liiemmin virkaa? Mielessä kävi, että jos tuo eriste nostaa lämpöjä liian koviksi -> nakutus alkaa/kovenee. Sakkelta aiheellinen huomautus, ennakkoa en ole itse säätänyt/säädättänyt. Kone käy hieman tukkoisesti ihan alkuun kylmänä, lämpimänä toimii kuin kello. Lisäksi kylmänä "nykittää" hieman. Kolmeen ensimmäiseen risteykseen kylmänä pitää varautua uudelleen käynnistämiseen tai välikaasuun. Lämpimänä räjähtää käyntiin ykkösellä. Quote
metake Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Huh, onpa pelottavan näköisesti tuo eriste. Moottorihan ottaa jäähdytysilman kopan etupuolelta, joten noin roikkuessaan se eriste taatusti rajoittaa jäähdytystä. Sanoisin että sillä voipi olla hyvinkin yhteys nakutukseen, eli moottori käy normaalia kuumempana ja jos sytytys on liikaa ennakossa, niin siinäpä hyvä yhdistelmä nakutukseen. Eli eriste pois (tai paremmin kiinni) ja tarkasta sytytys. Quote
NordBling Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Ääniperustaista diagnostiikkaa täällä Edit: Paitsi ettei linkki just nyt toimi. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.