Jump to content

Ongelmana nakutus


Guest dog

Recommended Posts

No omasta kokemuksesta yksi mahdollinen äänilähde on väärin päin oleva mäntä. Naputti todella ikävästi tyhjäkäynnillä ja väännättäessä. Manattiin jo laakerivikaa tms mutta moottoria purkaessa ilmeni että koneen kasaajalta oli mennyt yksi mäntä väärin päin...

Link to comment
  • 2 years later...
Guest Anadigi

En ole varma, mihin näistä aiheista onglemani liittyy, mutten viitsinyt silti aloittaa uutta aihetta kun tavallaan nakutuksesta on omankin kuplan moottorissa kyse.

 

Aiheeseen: kuumetessaan Kuplan moottorista alkaa kuulua terävämpi ääni, tavallaan nakutus. Ilman kaasua nakutusta ei kuulu, vaan ääni on aika pitkälti synkrossa kaasujalan kanssa.

 

Moottori on 1,2 litrainen vakio. Lueskelin eilen yömyöhäisellä mahdollisia ongelmapaikkoja vanhoista topickeista, mutta oikeastaan mikään ei ihan suoraan tuntunut sopivan oireisiin. Ilman kierto, väljä kone, bensaongelmat. Liitteessä kuva moottoritilan eristeistä (ilmeisesti äänieristeiksi laitetut), joista paloseinää vasten oleva viritys nojaa suoraan siihen tuulettajan koppaan. Voisiko tuo vaikuttaa? Lisäksi eilen pahimman nakutuksen aikaan pysähdyin tien poskeen, ja katsoin että takaa katsottuna vasemman kannen liitoskohdasta tihkui hyvin niukasti, mutta silmillä erottaen öljyä. Öljyinä on 200 km sitten vaihdetut Mobilin 10W-40 Super 2000 -öljyt.

 

Viilettyä ongelmaa ei ole, eikä moottori kuullosta pahalta noin 90km tuntivauhdissa. Ylämäki ja 100km/h saa nakuäänen aikaan.

 

Toivottavasti selvityksestä sai jotain tolkkua.

post-1-13888360099522_thumb.jpg

post-1-13888360099785_thumb.jpg

post-1-13888360100119_thumb.jpg

Link to comment
Guest Anadigi
Ainakin tuo irti oleva äänieriste voi ahdistaa tai estää jäähdytyksen kokonaan. Mutta tuskin sillä nakutukseen vaikutusta on?
Ajattelin juuri samaa. Onko tuollaisella eristeellä muutenkaan liiemmin virkaa? Mielessä kävi, että jos tuo eriste nostaa lämpöjä liian koviksi -> nakutus alkaa/kovenee.

 

Sakkelta aiheellinen huomautus, ennakkoa en ole itse säätänyt/säädättänyt. Kone käy hieman tukkoisesti ihan alkuun kylmänä, lämpimänä toimii kuin kello. Lisäksi kylmänä "nykittää" hieman. Kolmeen ensimmäiseen risteykseen kylmänä pitää varautua uudelleen käynnistämiseen tai välikaasuun. Lämpimänä räjähtää käyntiin ykkösellä.

Link to comment

Huh, onpa pelottavan näköisesti tuo eriste. Moottorihan ottaa jäähdytysilman kopan etupuolelta, joten noin roikkuessaan se eriste taatusti rajoittaa jäähdytystä.

 

Sanoisin että sillä voipi olla hyvinkin yhteys nakutukseen, eli moottori käy normaalia kuumempana ja jos sytytys on liikaa ennakossa, niin siinäpä hyvä yhdistelmä nakutukseen. Eli eriste pois (tai paremmin kiinni) ja tarkasta sytytys.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...