Guest Kalsuto Posted January 13, 2013 Posted January 13, 2013 Jonkin verran olen nähnyt juttua ratin korjauksesta sekä maalauksesta. Käyttökokemuksia korjatuista en ole silti löytänyt. Millaisia maaleja olette käyttäneet? Akryylimaalia? Kuinka maali on kestänyt ratissa? Quote
jori Posted January 13, 2013 Posted January 13, 2013 Jonkin verran olen nähnyt juttua ratin korjauksesta sekä maalauksesta. Käyttökokemuksia korjatuista en ole silti löytänyt. Millaisia maaleja olette käyttäneet? Akryylimaalia? Kuinka maali on kestänyt ratissa? Itse korjasin näillä resepteillä halkeilleen juniksen ratin: pienet halkeamat vingutin leveämmiksi jotta saa täytettyä paremmin. Sitten Araldit liimalla täytin kaikki kolot ja halkeamat. Tätä liimaa voi kuivuttuaan hioa muotoon ja täyttää hyvin myös. Sitten hioma pohjamaali päälle. Vähän huumorilla kokeilin spray maaleilla ja Motipin kiiltävä mustaa monta kerrosta, sitten Motipin kirkaslakka. Tuli älyttömän hyvä, eikä ole ruvennut hilseilemään eikä halkeilemaan neljään vuoteen. Kiiltokin pysynyt hyvänä vaikka onkin kali kali maaleilla maalattu. Quote
SePi Posted January 13, 2013 Posted January 13, 2013 Mulla olis splitin ratissa kans kymmeniä pieniä halkeemia ja nirhaantumia. Mä liotin ja pesin ratin asetonilla ensin kunnolla ja sitten tavallisella pikaliimalla rupesin täyttämään. Sen jälkeen hioin hienolla hiekkapaperilla mataksi kauttaaltaan ja pyyhin taas asetonilla pölyt. Hain maalikaupasta RAL koodin mukaan sekotettua 2K spraymaalia, laitoin ratin tolpan päähän ja sopivan laakerin että pyöri tasasesti ja herkästi. Siinä karusellissa sitten maalasin ohuilla kerroksilla suoraan ilman mitään erityisiä pohjustemaaleja ja erittäin hyvin on kestäny. Tossa muutama kuva: Quote
KimmoH Posted January 13, 2013 Posted January 13, 2013 Joskus reilu 10 vuotta sitten korjasin yhden 60-lukuisen ratin PC7 nimisellä "ratinkorjausaineella". Halkeamat auki sahalla, pakkelointi tuolla aineella, hionta ja päälle vedin maalikaupassa sekoitetun sprayn. Tuota PC7:aa uskallan suositella, pysyy kuin tauti korjauskohteissa. Työlästä tuon hiominen ja viimeistely oli mutta kun malttaa tehdä ajan kanssa niin tuolla saa hyvää jälkeä aikaiseksi. Ratti on edelleen kuin uusi, hyvää säilymistä on tosin edesauttanut se, kun autokin on seissyt tuon reilu 10 vuotta lämpöisessä tallissa pientä notkistelua lukuunottamatta ajamattomana :) Quote
Guest Kalsuto Posted January 13, 2013 Posted January 13, 2013 Hyvä juttu, että normaali automaali on riittävän kulutuskestävää. Sain hankittua ehjän ratin, josta on paikoittain väri kulunut pois. Ajattelin maalata sen uudelleen Silver beige:ksi mutta päätin varmistaa, ettei parin kuukauden käytön jälkeen lopputulos ole alkuperäistä huonompi. Quote
Tanhis Posted January 14, 2013 Posted January 14, 2013 Normaalilla 2K valmiskiilto automaalilla itsekkin maalasin kolmisen vuotta sitten ja tosiaan puhdistus on ensisijaisen tärkeää kun ratissa on yleensä kaikemaailman kakat piinnttyneenä kiinni. Itse tein näin -kevyt hionta vesipaperilla -Rasvanpoisto pariinkertaan siihen tarkoitetulla aineella -Pohjamaali -Kevyt hionta -Kerros pintamaalia ja taas pieni hypistelyhionta -Lopullinen pinta Ja kuivumisteline näkyykin kuvassa (poranterä+rautalanka) ratin maalasin ihan kädessä pitämällä ja pahvilaatikon päällä pyörittelemällä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.