Jump to content

Kokemuksia ratin maalauksesta


Guest Kalsuto

Recommended Posts

Guest Kalsuto

Jonkin verran olen nähnyt juttua ratin korjauksesta sekä maalauksesta. Käyttökokemuksia korjatuista en ole silti löytänyt.

 

Millaisia maaleja olette käyttäneet? Akryylimaalia? Kuinka maali on kestänyt ratissa?

Link to comment
Jonkin verran olen nähnyt juttua ratin korjauksesta sekä maalauksesta. Käyttökokemuksia korjatuista en ole silti löytänyt.

 

Millaisia maaleja olette käyttäneet? Akryylimaalia? Kuinka maali on kestänyt ratissa?

 

Itse korjasin näillä resepteillä halkeilleen juniksen ratin: pienet halkeamat vingutin leveämmiksi jotta saa täytettyä paremmin. Sitten Araldit liimalla täytin kaikki kolot ja halkeamat. Tätä liimaa voi kuivuttuaan hioa muotoon ja täyttää hyvin myös. Sitten hioma pohjamaali päälle. Vähän huumorilla kokeilin spray maaleilla ja Motipin kiiltävä mustaa monta kerrosta, sitten Motipin kirkaslakka. Tuli älyttömän hyvä, eikä ole ruvennut hilseilemään eikä halkeilemaan neljään vuoteen. Kiiltokin pysynyt hyvänä vaikka onkin kali kali maaleilla maalattu.

Link to comment

Mulla olis splitin ratissa kans kymmeniä pieniä halkeemia ja nirhaantumia. Mä liotin ja pesin ratin asetonilla ensin kunnolla ja sitten tavallisella pikaliimalla rupesin täyttämään. Sen jälkeen hioin hienolla hiekkapaperilla mataksi kauttaaltaan ja pyyhin taas asetonilla pölyt. Hain maalikaupasta RAL koodin mukaan sekotettua 2K spraymaalia, laitoin ratin tolpan päähän ja sopivan laakerin että pyöri tasasesti ja herkästi. Siinä karusellissa sitten maalasin ohuilla kerroksilla suoraan ilman mitään erityisiä pohjustemaaleja ja erittäin hyvin on kestäny.

Tossa muutama kuva:

 

P1060074.JPG

P1060088.JPG

Link to comment

Joskus reilu 10 vuotta sitten korjasin yhden 60-lukuisen ratin PC7 nimisellä "ratinkorjausaineella". Halkeamat auki sahalla, pakkelointi tuolla aineella, hionta ja päälle vedin maalikaupassa sekoitetun sprayn. Tuota PC7:aa uskallan suositella, pysyy kuin tauti korjauskohteissa. Työlästä tuon hiominen ja viimeistely oli mutta kun malttaa tehdä ajan kanssa niin tuolla saa hyvää jälkeä aikaiseksi.

 

Ratti on edelleen kuin uusi, hyvää säilymistä on tosin edesauttanut se, kun autokin on seissyt tuon reilu 10 vuotta lämpöisessä tallissa pientä notkistelua lukuunottamatta ajamattomana :)

Link to comment
Guest Kalsuto

Hyvä juttu, että normaali automaali on riittävän kulutuskestävää. Sain hankittua ehjän ratin, josta on paikoittain väri kulunut pois. Ajattelin maalata sen uudelleen Silver beige:ksi mutta päätin varmistaa, ettei parin kuukauden käytön jälkeen lopputulos ole alkuperäistä huonompi.

Link to comment

8589.jpg

 

Normaalilla 2K valmiskiilto automaalilla itsekkin maalasin kolmisen vuotta sitten ja tosiaan puhdistus on ensisijaisen tärkeää kun ratissa on yleensä kaikemaailman kakat piinnttyneenä kiinni.

 

Itse tein näin

-kevyt hionta vesipaperilla

-Rasvanpoisto pariinkertaan siihen tarkoitetulla aineella

-Pohjamaali

-Kevyt hionta

-Kerros pintamaalia ja taas pieni hypistelyhionta

-Lopullinen pinta

 

Ja kuivumisteline näkyykin kuvassa (poranterä+rautalanka) ratin maalasin ihan kädessä pitämällä ja pahvilaatikon päällä pyörittelemällä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...