Jump to content

Alipaineliitännät kaasuttimiin/imusarjoihin


Recommended Posts

Moi,

 

Olisin miettimässä virranjakajaa varten alipaineliittimiä kaasareihin/imusarjoihin. Oon lukenut että jakajaa varten pitäisi alipaine ottaa kaasuläpän kohdasta mutta en viitsisi mennä pilaamaan hyviä kaasuttimia porailemalla kun ei paikkoja valmiiksi ole.

 

Haittaako siis jos poraan ja kierteytän paikat imusarjoihin, niin ylös ku vain saan että olis mahd. lähellä läppiä?

 

-Mikko-

Link to comment
Pitää siis olla prikulleen siinä läpän kohdassa se alipainelähtö?

Pitää. Virranjakajalle ei mene imusarjan alipaine tietoa, vaan kaasuläpän ohi virtaavan ilman aiheuttamasta venturi-ilmiöstä muodostuva alipaine. Ko. reiän pitää sulkeutua tyhjäkäynnillä, siksi sen on oltava tarkalleen kaasuläpän kohdalla, jotta kaasuläppä sulkeutuessaa sulkee myös ko. reiän.

 

Edit: Ja ajettavuuteen se vaikuttaa vain siinä tapauksessa, että sulla menee maantiellä tasakaasulla ajettaessa seos laihalle, kuten normaalisti kuuluukin. Sillä jakajan alipainesäädöllä kompensoidaan tuota, koska laiha seos palaa hitaammin kuin normaali seos, siksi sytytystä pitää aikaistaa jotta seos palaa oikeaan aikaan.

Link to comment

No ehkä ne reiät siihen saa tehtyä jos nyt siihen päädyn lopulta.

 

Olin ajatellut sillä ajettavuudella sitä että kruisailuissa matalilla kierroksilla pelkkä keskipakosäätö ei oikein toimi kivasti kun painaa kaasua vaan pitää ensin kerryttää kierroksia että sitä ennakkoa saa tarpeeksi, että alkais pelaamaan. Olenko väärässä? Onko tosiaan sen alipaineen hyöty vain tuolla maantieajossa mitä ei juurikaan tule itse harrastettua?

 

-Mikko-

Link to comment

Veikkaan että sulla on nyt tuplille liian vähän perusennakkoa. Oletko säätänyt ennakon vakiokoneen 7.5 asteeseen?

Jos olet, niin voisit koettaa parantaa tilannetta lisäämällä perusennakon jonnekin 10 - 12 asteen tietämille, ja vaihtamalla 123:een käyräksi 009:n käppyrän (käyrän pituus 21 astetta) näin saat kokonaisennakoksi 31 - 33 astetta. Jos tilanne paranee, niin siitä sitten vaan hieromaan optimaalisempaa käyrää.

Link to comment

Kyllä siellä on lyhkäinen käyrä aina ollu ja max. ennakot säädetty sinne 31-32 paikkaan. Jakajatkin kyllä on vaihtunu tiheään, eka oli halpis 009, sitten perus 123, meni rikki ja halpis 009 takasi, hommasin aidon 010 ja sitten sain takuusta uuden 123 jonka vaihdoin välirahalla 123-tuneen. Tune ei vielä ole ehtiny ollakaan kiinni. Ja IDF:llä ajanu viimeksi, nyt talvella freetechnicsistä satuin bongaamaan 42 dcnf:t ja ostin pois.

 

Ajattelin, että nyt sais noilla kamoilla hienosti alhaalla pelaavan koneen mutta mielipide tuntuu olevan että ei vaikuta, säädöistä kiinni. Mennäänkö sittenki helpomman kautta ja vedetään 010 ja dcnf:t kiinni niinku vanhan koulun miehet ja annetaan mennä, tai 123tune mutta otetaan pelkkä keskipako käyttöön ja hierotaan sinne käyrä?

 

-Mikko-

Link to comment

Miulla oli joskus 2 x 40drla -pannussa alipainejakaja, ja otin alipainetta jakajanpuolen kaasarin molempien synkkausruuvien lähdöistä. Strobolla katsottuna alipaine antoi kyllä selvästi ennakkoa tuossakin nimenomaan pienillä kaasuläpän avauksilla, ts. heti kun läppää raotti niin alkoi antaa ennakkoa enemmän. Sen ennätti ihan hyvin havaitsemaan ennenkuin kone otti reilummin kierroksia ja keskipako potkaisi kehiin.

 

Jakajana joku 70-luvun kuplan melko horo jakaja jossa oli siis sekä keksipako että ennakko. Tuossa padassa ja kaasareissa oli säätöongelmaa muutenkin joten tuosta alipaineen hyödystä on paha mennä sanomaan. Mutta selkeästi se toimi, ja ihan just oikealla tavallakin vielä, nuo synkkausreiät kun DRLA:ssa on ainakin lähelle oikealla kohdallaan.

 

Puavo

Link to comment
Eikös sulla Åke ollu joskus menossa jokin vähän saman suuntainen prokkis, tuplakaasaripannuun alipainejakaja? Saitko päätelmän asiasta, pelaako, onko hyötyä vai teitkö ikinä sitä?

Jep, mulla on 2x40 IDF:t + 123-tune, mutta olen ajanut sitä vasta pelkällä keskipako ennakolla. Mittailin kyllä kaasarista tulevaa alipainetta, ja se oli yhdestä kurkusta melko vaatimaton vakiokaasariin verrattuna, mutta Tunessahan siihen reagoinnin voi säätää (melkein) haluamakseen. Syy siihen etten ole vielä alipainetta laittanut käyttöön, on se, että mulla ei ole ollut lambdaa vielä käytettävissä jotta saisin kaasarin säädöt 99% kohdalleen, ja pääsisin säätämään alipaine-ennakkoa, mutta projekti jatkuu ensi kesänä..

 

Puavon mainitsema ennakon säätyminen myös tyhjäkäynniltä pitää paikkansa, ainakin teoriassa, mutta vain jos virtaus on riittävä. Alipainesäätö toimii vain pienellä kaasuläpän avautumalla virtauksen ollessa riittävän suuri, yleensä tyhjäkäynnillä tuplakaasareilla tuo virtaus tyhjäkäynnin tuntumassa on niin pieni, että alipaine on melko mitätön. Tunella tosin tuonkin saa helposti mitattua..

 

Perusperiaatteena on, että keskipakosäädöllä kompensoidaan kierrosten nousun myötä tarvittavaa ennakon lisäystä, jotta bensiini ehtii syttyä oikealla hetkellä. Alipainesäätöä taas tarvitaan kun seos ei ole optimaalinen (palaa hitaammin), eli laihalla tai rikkaalla.

Link to comment

Hyvää tietoa, kiitos. Ei ole siis vielä kuopattu tuo idea. Vaikkakin alipaine tuplakaasareilla on mitätön vakiokoneeseen verrattuna niin tunessa sen onneksi pystyy säätämään pienellekin alipaineelle.

Tuohan voisi olla hyvä idea ajaa pelkällä keskipakoennakolla ensin ja saatuaan sen toimimaan ookoosti, niin sitte ottaa alipaine-ennakko mukaan, ei olisi liikaa muuttujia heti lähdössä, jolloin siitä ei varmasti tulisi mitään, vain pinnat palaisi.

 

-Mikko-

Link to comment
  • 2 months later...

Osaisko joku sanoa suurin piirtein mitenkä iso kuuluisi olla virranjakajalle menevä alipaine liitännän sisäreikä 31 pict 3 kaasarissa? Auto on 72 kupla 1300 koneella ja kaasua lisätessä pientä nykimistä havaittavissa. Virranjakajan alipaine letkusta kun imaisee niin "pohja" kyllä liikkuu, mutta onko nyt että tuo kaasarin pää on tukossa/tukittu? Reikä siinä on nyt reilun nuppineulan kokoinen ja näyttäisi että sinne olisi tungettu ylimääräinen messinki hokki. Itse nipassakin on pieni pitkittäismurtuma, joka voinut tulla tappia sinne survottaessa.

Olisiko jollain muistikuvaa tai voisi tarkistaa asian, tai jopa kuvalla viskata.

Nimimerkillä: vajaat 10 vuotta nykimistä ja tästäkö ollut kiinni???

 

edit: Juuri yritin millistä poranterää sohia siihen "reikään" eikä mennyt.

Link to comment
Osaisko joku sanoa suurin piirtein mitenkä iso kuuluisi olla virranjakajalle menevä alipaine liitännän sisäreikä 31 pict 3 kaasarissa? Auto on 72 kupla 1300 koneella ja kaasua lisätessä pientä nykimistä havaittavissa. Virranjakajan alipaine letkusta kun imaisee niin "pohja" kyllä liikkuu, mutta onko nyt että tuo kaasarin pää on tukossa/tukittu? Reikä siinä on nyt reilun nuppineulan kokoinen ja näyttäisi että sinne olisi tungettu ylimääräinen messinki hokki. Itse nipassakin on pieni pitkittäismurtuma, joka voinut tulla tappia sinne survottaessa.

Olisiko jollain muistikuvaa tai voisi tarkistaa asian, tai jopa kuvalla viskata.

Nimimerkillä: vajaat 10 vuotta nykimistä ja tästäkö ollut kiinni???

 

edit: Juuri yritin millistä poranterää sohia siihen "reikään" eikä mennyt.

 

 

Voisit säädettävällä strobolla katsoa että kuinkapaljon ennakko muuttuu jos muuttu tarpeeksi niin ei ole kiinni siittä alipaine reijästä. Ja oletko rakentanut kaasaria uusilla tiivisteillä 10v aikana.

Link to comment

Kaasariin on tilattu tuo korjaussarja, mutta toimitus kestää viikosta kahteen. Kiihdytyspumppu ruiskasee bensaa kun kaasuvipua liikauttaa, määrästä oikeellisuudesta en voi mitään sanoa. Voiko sen jotenkin tarkistaa kun kaasari on kohta levällään ja mitä muuta ottaa huomioon/säätää kun kaasarin purkaa?

Onko tuosta ennkon säädöstä kerrottu jossakin topikissa tarkemmin, mitä asteiden pitäisi olla? Stroboa en vielä itse omista, mutta mitä eroa on tuolla säädettävällä ja "tavallisella"? Tekeekö esim. bilteman (29€) strobolla mitään? Oletteko tuon tyhjäkäynnin (jossain neuvottiin n.850 rpm) säätäneet korvalla vai ihan kiekkamittarilla?

 

Kiitoksia vinkeistä, jospa tämä tästä kuntoon tulis

Link to comment

Korjaussarjan tilasin tänään keiteleen koneesta ja saan heti alku viikosta. Kaasarin säädin tänään linkin ohjeen mukaanhttp://www.fvwa.fi/index.php?option=com_jfusion&Itemid=162&jfile=viewtopic.php&f=25&t=1968

 

Kaasari käyttäytyi juuri kuten ohjeessa sanottiin, joten isompia ilmavuotoja tuskin on.

Motonetistä hommasin säädettävän ajoituslampun ja ennakkoa sihtailin. Se jäi askarruttamaan millä kierroksilla ennakko säädetään siihen 7,5. Koska pienikin kierrosten muutos liikuttaa jo ennakkoa? Jonkun verran aikaistin ennakkoa kun näytti olevan myöhäsellä niillä "sopivilla" tyhjäkäynti kierroksilla, muttei juurikaan muutosta. Kierrosten kangertelu tulee häiritsevimmin esille 3 ja 4 vaihteella.

Alipaine säädin oli kiinni kun säädin ennakkoa, ok? Kun letkusta imaisin koneen käydessä ennakko lisääntyi. Katsotaan mitä tapahtuu kun puhdistan kaasarin ja laitan sen korjaussarjan. Minkä kokoisia suuttimia pitäisi löytyä kaasarista?

Link to comment
Se jäi askarruttamaan millä kierroksilla ennakko säädetään siihen 7,5.
Laitappas 1 - 2 astetta lisää perusennakkoa ja koeta uudelleen.

Tarkennan ohjetta kun edellinen oli ilmeisen epäselvästi kirjoitettu...

 

Säädä perusennakko 8.5° - 9° kohdalle.

 

Johtuuko nykybensasta vai mistä, mutta tehtaan ohjeen mukainen 7.5° ei tahdo riittää, vaan moottorista tulee helposti empivä ja nykivä. Helpoin tapa poistaa ongelma on lisätä aavistus sytytysennakkoa.

 

Sytytysennakko säädetään tyhjäkäynnillä, alipaineletku irrotettuna ja kaasuttimeen menevä pää tulpattuna.

Link to comment

Ok, kiitoksia vinkeistä. Palaan asiaan ensi viikolla kunhan on kaasari kasassa. Nyt se on pöydällä levällään ja odottelee pakettia. Onko tuolle kiihdytyspumpun vivulle jotain ohjesäätöarvoa?

Link to comment

No niin, nyt on kaasari kasattu uusilla tiivisteillä. Kiihdytyspumpun ruiskutus määrä oli just kohillaan. Hommasin motonetistä säädettävän strobon(trisco vai mikä lie). Sillä oon nyt sohinut nuita ennakoita ja jotenkin ymmällään tässä ollaan. Säätöasteikko strobossa on sen 0-60 ast. Tuotakun pyörittelee niin ei juuri mitään merkitystä havaittavissa hihnapyörällä, jossain vaiheessa saattaa heilua kaksikin "nolla kohtaa" eli se pyöreän montun kohtaa. Kun alkaa antaa kierrosta reilusti yli puolet valo alkaa vilkkua todella harvakseltaan ja sittempä se sammuu!! Katkojan kärkiväli kutakuinkin 0,4mm. Onko se tuo jakaja sohlo vai mikä mättää? Pystyklappia jakajanakselissa on muutama milli, mutta sivuttain tuntuu jämyltä.

 

Katselin ennakkoa siis alipainekello irti, kaasarin pää tukittuna. Ja seuraava mikä ihmetytti oli kun tyhjäkäynnillä pikaisesti vilkaisin joka syttyjohdosta, niin ykk merkki vilkkui kutakuinkin lohkojen saumassa. Eikai se nyt joka johdosta voi samassa kohtaa näyttää. Mikä tässä nyt mättää?

Jakajassa on konkka kylessä, mutta niin on myös puolan kiinnikkeen alla yksi, onko molemmat tarpeellisia?

 

edit: Jakajan konkka on normaalisti miinuksessa, mutta tuo puolan vieressä oleva konkka on kytketty plussaan, onko tämä nyt ok?

edit2: puolan ensiö vastus 4,6ohm ja toisio 5,4k ohm

Link to comment
No niin, nyt on kaasari kasattu uusilla tiivisteillä. Kiihdytyspumpun ruiskutus määrä oli just kohillaan. Hommasin motonetistä säädettävän strobon(trisco vai mikä lie). Sillä oon nyt sohinut nuita ennakoita ja jotenkin ymmällään tässä ollaan. Säätöasteikko strobossa on sen 0-60 ast. Tuotakun pyörittelee niin ei juuri mitään merkitystä havaittavissa hihnapyörällä, jossain vaiheessa saattaa heilua kaksikin "nolla kohtaa" eli se pyöreän montun kohtaa. Kun alkaa antaa kierrosta reilusti yli puolet valo alkaa vilkkua todella harvakseltaan ja sittempä se sammuu!! Katkojan kärkiväli kutakuinkin 0,4mm. Onko se tuo jakaja sohlo vai mikä mättää? Pystyklappia jakajanakselissa on muutama milli, mutta sivuttain tuntuu jämyltä.

 

Katselin ennakkoa siis alipainekello irti, kaasarin pää tukittuna. Ja seuraava mikä ihmetytti oli kun tyhjäkäynnillä pikaisesti vilkaisin joka syttyjohdosta, niin ykk merkki vilkkui kutakuinkin lohkojen saumassa. Eikai se nyt joka johdosta voi samassa kohtaa näyttää. Mikä tässä nyt mättää?

Jakajassa on konkka kylessä, mutta niin on myös puolan kiinnikkeen alla yksi, onko molemmat tarpeellisia?

 

edit: Jakajan konkka on normaalisti miinuksessa, mutta tuo puolan vieressä oleva konkka on kytketty plussaan, onko tämä nyt ok?

edit2: puolan ensiö vastus 4,6ohm ja toisio 5,4k ohm

 

Kärkivälin pitää olla just eikä melkein kohdallaan

Onhan sulla strobon tulpanjohto liittimessä nuoli ollut kipinäin suuntaan.

 

Ja jos englanti vähän taipuu niin katso tämä

http://www.youtube.com/watch?v=4TsBW3bHtAw

Link to comment

Videon katsottuani talliin ja huomiot seuraavat:

Ykk tarkistettu ottamalla venakoppa pois ja ykkösessä venttiilit kiinni ja kakkosen (lmeisesti pako) taaempi venttiili aukeaa kun käännetään hieman eteenpäin.

 

Videollahan on mainittu että pyörijä on kello 5 suunnassa kun kipinä ykköselle.

Edit: Sytytysjärjestys oikea, mutta tuo ykköspytyn kipinäkohta jakajassa kello yhden kohdalla kello 5 sijaan. Onko tällä nyt merkitystä minkään suhteen?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...