mmm5mMattiH Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Emännälle on kunnostettu tässä vuoden aikana -65 vm:n kuplaa. Jarruihin on uusittu kaikki mahdollinen. (Pääsylinteri, kaikki työsylinterit, jarrukengät, jarruletkuja ei uusittu) Jarruja ilmatessa huomattiin että jarrut "jäävät päälle". Eli kestää ehkä sekunnin enen kuin renkaat taas pyörivät vapaasti. Tämä saman huomasin soralla testattaessa. Koska mulla ei oo aikaisempaa kokemusta ykspiirijarruista, luulin tätä ominaisuudeksi. Syksyllä kun koitti katastus ja sen myötä ensimmäinen pidempi ajomatka. N. 30km jälkeen jarru alkoi pikkuhiljaa hiihtämään enempi ja enempi. (Jarruun ei oltu hipastukkaan kotitiehaaran jälkeen). Pysähdyin ällistelmään jarruja ja huomasin koko OIKEAN etuvanteen olevan todella kuuma. Luulin että lämpeäminen johtui siitä, että jarrut oli säädetty hiihtämään aivan pikkuisen. Oon tehny näin jokaiselle rumpujarrulliselle autolle ennen katastusta. Aikani jäähdyteltyä jatkoin konttorille jossa jarrudynolla kunnolla polkaistessa jarru jumittui aivan kokonaan. Siinä sitten inssin kanssa ruuvattiin ne säätöruuvit aivan löysälle että saatiin renkaat pyörimään ja auto kotimatkalle. Jarru ei hiihtänyt yhtään. (Ja hylsy muuten tuli vain jarruista) Kotimatkalla 20 km:n jälkeen sama juttu. Sama OIKEAn etupyörän jarru alkoi hiihtää koko ajan enempi ja enempi. Jarruun ei oltu taas hipaistukkaan. Lopuksi koko keksintö oli niin kuuma että jarruletku poksahti poikki. Koko aikana VASEMMAN jarrun kans ei ollut mitän ongelmaa. Talven aikana vaihdettiin oikealle uusi jarruletku ja työsylinteri ja kengät. Ilmaus ja testailu sujui aivan samalla tavalla kun syksyllä. Tänään oli takoitus käydä kyselemässä leimaa uudemman kerran. Aamulla nokka kohti konttoria. Alkumatka sujui loistavasti, mutta mitä V...TUA! Täysin samassa kohtaa kun viime syksynä VASEN etujarru alkaa jumittamaan! Auto seis ja jäähdyttelemään. Jarru oli taas aivan jumissa. Käytin ilmausruuvikin auki, jos se olis saanut jarrut löysäämään, mutta ei. Jälleen jarru säätöruuvista aivan irti ( Ei varmasti hiitänyt yhtään). Ja takaisin kotia kohti. Kotimatkalla täytyi pysähtyä kolmesti ruuvaamaan säätöruuvveja auki. Joka kerralla rengas oli jäähdyttyä täysin jumissa. Oikean renkaan kans ei nyt ollut mitään ongelmaa. Kertokaa, oi viisaat, missä vika!? Mikä hel....tti tuota painetta nostaa kesken ajon. Ja ainoastaan yhdessä sylinterissä kerrallaan. Pittäkö tässä soittaa maanaajalle?! Quote Link to comment
NO H2O Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Pyöränlaakeri paskana... Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Pyöränlaakereille ei tehty mitään talven aikana, ja nyt se laakerivika ois siirtynyt mystisesti toiselle puolelle? Oikea puoli ei lämmennyt tänään ollenkaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Ei kyllä pitäisi vaikuttaa jos olet ilmanipasta päästänyt painetta pois mutta onko sulla jarrusylinterin käyttötankoon säädetty välys eli noin milli ennen kuin tanko ottaa sylinteriin kiinni. Oliko jarrukengät jotka paikalle laitoit saman levyiset kuin vanhat tai vaihdoitko vain toiselle puolelle Vaihda se letku myös ne tuppaa turpoomaan umpeen (halpa henkivakuutus yksi piirisessä) Tuleeko ilmanipasta tavaraa ulos kun sen avaat Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Laitoin tänään uuden jarruletkun, kengät ja työsylinterin tilaukseen. Pitää askarrella koko paska uusiksi (taas) kun saapuvat. Tuo jarruletku vasemmalla oli ainoa "alkuperäinen" osa. Jarrukengät oli saman levyiset. Ilmanipasta tuli tavaraa kun sen aukaisin. Täytyypä käydä tarkkomassa vielä tuo käyttötangon välys. (Edit.Siellä oli se 1-2mm välys) Quote Link to comment
NO H2O Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Uskokaa tai olkaa uskomatta yhden -72 jarruongelman ratkaisin pyöränlaakerien vaihdolla... Tuolloinkin kaikki jarruosat oli uusittu, ilmattu, pelattu, yms. Monelta korjaamolta ja vaikka keneltä oli asiaa kyselty mutta kukaan ei osannut sanoa missä vika. Kuka huomaa missä tuolloin oli ongelman ydin? Quote Link to comment
Lmm Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Kaikki letkut kannattaa vaihtaa. Kun kengät laahaa, ne lämpölaajenee? Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted April 16, 2013 Author Share Posted April 16, 2013 Kyllä se vakuuttavin selitys lienee nuo vanhat jarruletkut. Ongelma hävisi syksyllä toiselta puolelta letkunvaihdolla, ja toiselle puolelle se ilmestyi kun EN vaihtanut letkua. Täytyy näplätä uudet osat paikoilleen kunhan saapuvat. Vaan kyllähän se vi .....ttaa maksaa oppirahat joka hommasta. Mitään vanhaa ei kannata jättää paikoilleen, paskana se on kumminkin. ;) Quote Link to comment
JM Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Tuttu juttu. Jarruletku turpoaa umpeen vanhuuttaan. Neste menee toiseen suuntaan kovalla paineella, takaspäin painetta on vähempi-> neste ei poistu-> jarru jää päälle-> ilmausruuvista paine pois. Quote Link to comment
Guest -MH- Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Jep, meillää kans oli jarruletkut umpeen turvonneet, neste meni kyllä paineella läpi mut ei palauttannu jarruja, koko kierros letkuja uusiks ja taas pelas... Quote Link to comment
vwagen Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Jarruletkujen asennuksessa on tärkeää etteivät ne jää yhtään kierteelle,kierteellä olevasta letkusta kudokset irtoavat nopeasti,varsinkin vanhasta,etujarrusylinteriä tai satulaa vaihdettaessa letku täytyy löysätä myös toisesta päästä,kiristää sylinterin pää,kääntää letkua niin ettei se ole kierteellä ja viimeiseksi kiristää letkun ja putken liitos. Quote Link to comment
Timppa Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Jep, meillää kans oli jarruletkut umpeen turvonneet, neste meni kyllä paineella läpi mut ei palauttannu jarruja, koko kierros letkuja uusiks ja taas pelas... juu sama ongelman kanssa painittu, ja korjaantui siis letkujen vaihdolla. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted April 21, 2013 Share Posted April 21, 2013 Uskokaa tai olkaa uskomatta yhden -72 jarruongelman ratkaisin pyöränlaakerien vaihdolla... Tuolloinkin kaikki jarruosat oli uusittu, ilmattu, pelattu, yms. Monelta korjaamolta ja vaikka keneltä oli asiaa kyselty mutta kukaan ei osannut sanoa missä vika. Kuka huomaa missä tuolloin oli ongelman ydin? Tästä haluan kuulla lisää... Quote Link to comment
NO H2O Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Toihan oli helppo kun älysi mistä alkaa etsimään... Jarrut siis jäivät pienen ajamisen jälkeen laahaamaan ja rumpu kuumeni = kuskikin kävi aika kuumana... Säätämiset sun muut manaamiset eivät auttaneet Niin ikään olin tuolloinkin kaikki jarruosat vaihtanut kertaalleen, rummut olivat tosin vain sorvattu. Jos olisin vaihtanut rummut olisin todennäköisesti jäänyt siihen uskoon että rummuissa oli vikaa? Loppujen lopuksi jäin yhtenä iltana tutkimaan laakereita putsailin ne ja aikani niitä käsissäni pyöriteltyäni ajattelin että nämä ovat ainoat osat jota en ole uusinut... Seuraavana päivänä asensin uudet laakeri molemmille puolille, jarrujen säätö ja radalle. Kummastus oli suuri kun huomasin että nyt voi ajaa vaikka kuinka pitkän lenkin eivätkä jarrut jumita? Aikani asiaa tuumittuani tulin siihen tulokseen että laakereissa oli juuri sopivat kulumat, niin että kun laakerit tiukkasi paikoilleen ja jarrut sääti niin kuormittamattomalla akselilla kaikki oli hyvin. Sitten kun akseli sai kuormaa laakereiden kuluma tuli esille, muutti hieman rummun asentoa jolloin jarru alkoivat jäämään hieman päälle. Quote Link to comment
-AP- Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Kuula- vai rullalaakerit? Quote Link to comment
NO H2O Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Hyvä huomio! Taisivat olla kuulalaakerit, vaihtuivat rullalaakereihin... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.