Guest Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Kertokaas gurut, miten saisin type3- laitteeseeni ihmismäisen äänenvaimennuksen. Nykyinen pienilaippaisen käärmeenpesän perässä oleva bug packin ovaalivaimennin tuottaa tuota äänimaailmaa kabiiniin ja kadulle aivan liikaa. Millaisella vaimentajalla/vaimentajilla saan matalat ja hiljaisemmat, ei kuplamaiset äänet kulkineeseeni, plug and play-tyyppinen sovituksen ei tarvitse olla, eli irto-osista tarkoitus rakennella. Vaihtoehtoina mm. y-haaroitus heti laipan jälkeen 44mm putkilla ja molempiin putkiin sitten jotkut motonet-änärit, onko järkeä? Tupla Webereiden putsarit olisi tarkoitus koteloida, jotta tuon imuäänen saisi myös pois. Ja tehot eivät tietenkään saisi tippua modauksessa, näissähän harvemmin sitä on edes kohtuullisesti:) Entäs lämmönvaihtimet, jos asennan j-putkiin pelkät lämmönvaihtimien kuoret, saanko hyttiin lämpöä juuri ollenkaan? Lämmönvaihtimet ostin, mutta kun niissä on pienempi putken sisähalkaisija kuin nykyisissä j-putkissa, en halua niitä asentaa, mutta saako ilman alumiinivalukorvakoita vaihtimen sisässä lämpöä sisään ollenkaan? Millaisiahan muuten laadultaan ovat nuo venäläiset? diesel-ilmalämmittimet, Planar on merkki ja hinta aika huokea ainakin webastoon ja eberiin verrattuna, onko kellään kokemusta? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Kertokaas gurut, miten saisin type3- laitteeseeni ihmismäisen äänenvaimennuksen. Nykyinen pienilaippaisen käärmeenpesän perässä oleva bug packin ovaalivaimennin tuottaa tuota äänimaailmaa kabiiniin ja kadulle aivan liikaa. Millaisella vaimentajalla/vaimentajilla saan matalat ja hiljaisemmat, ei kuplamaiset äänet kulkineeseeni, plug and play-tyyppinen sovituksen ei tarvitse olla, eli irto-osista tarkoitus rakennella. Vaihtoehtoina mm. y-haaroitus heti laipan jälkeen 44mm putkilla ja molempiin putkiin sitten jotkut motonet-änärit, onko järkeä? Tupla Webereiden putsarit olisi tarkoitus koteloida, jotta tuon imuäänen saisi myös pois. Ja tehot eivät tietenkään saisi tippua modauksessa, näissähän harvemmin sitä on edes kohtuullisesti:) Entäs lämmönvaihtimet, jos asennan j-putkiin pelkät lämmönvaihtimien kuoret, saanko hyttiin lämpöä juuri ollenkaan? Lämmönvaihtimet ostin, mutta kun niissä on pienempi putken sisähalkaisija kuin nykyisissä j-putkissa, en halua niitä asentaa, mutta saako ilman alumiinivalukorvakoita vaihtimen sisässä lämpöä sisään ollenkaan? Millaisiahan muuten laadultaan ovat nuo venäläiset? diesel-ilmalämmittimet, Planar on merkki ja hinta aika huokea ainakin webastoon ja eberiin verrattuna, onko kellään kokemusta? Voithan tietty aina hitsata ripoja niihin j-putkiin ja sitten sovittaa kuoret niiden päälle. Ja varmasti on parempi ratkaisu kun ei mitään lämmitystä. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Jos tekee pakaripuolella Y-haaran ja laittaa kaksi vaimenninta, lopputulos ei ole merkittävästi hiljaisempi kuin yhdellä samanlaisella. Sen sijaan jos patentoi kaksi vaimenninta peräkkäin (yhden kammio- ja yhden absorptiovaimentimen) niin silloin hiljenee jo reippaasti. Vaimentimen koko on aika suorassa mittakaavassa vaimennustehoon. Hiljaisimpia taitaa olla "hideout" -putkistot kun niissä on yleensä vähän isompi kammiovaimennin. Motonetin Dynomax "turbo" -vaimentimet on ihan hyviä ja melko halpoja. Meillä on kilpurissa ensin yksi tuommoinen dynomax, ja siitä sitten Y-haaralla kahteen vanhaan bugpackin "hideout" -vaimentimeen (jakamaan ääntä eri puolille autoa jotta mittari ei rekisteröisi niin paljoa desibelejä), se on pakoääniltään jo harmistuttavan vaimea eikä kuullosta radalla oikein miltään, mekaaniset- ja imuäänet ovat jo kovempia. Kuplassa miulla oli "tupla-hideout" Y-haaralla itse paskarreltuna, ja niissä vielä kammiovaimentimen yli tulevaan putkeen hitsattu vanhat "glasspackit". Niissä oli ihan kiva ääni. Puavo Quote Link to comment
-AP- Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Käärmeenpesällä ilman lämmönvaihtimia ja yhdellä Marteliuksella saa tällaiset äänet - - melko pehmeä soundi, noin 100 dB / 3.500 1/min ... ;-) Quote Link to comment
SimpleMan Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Omassa paiseessa pelkkä dynomaxin turbo vaimennin. Ääni on hieno mutta turhan kova ainakin omaan korvaan ja synnyttää naapureissa tietynlaista eripuraa. Siedettävät äänet ilman tehohukkaa saa varmasti kun liittää dynomaxin kaveriksi jonkin absordio-vaimentimen. Quote Link to comment
Guest Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Kiitos erittäin paljon vastauksista, y-haaraidea nyt kuopattu. Kävinkin jo investoimassa dynomax turbo-vaimentimen, johon olisin jatkeeksi liittänyt tuon nykyisen bugpackin vaimentimen, mutta sepä onkin myös kammiovaimennin eikä läpivirtaava, kuten oletin. Haenko suosiolla dynomaxille jatkoksi Motonetista jonkun simonsin läpivirtaavan vaimentimen että tulisi kerralla hyvä? Entä kiinnitys, kiinnitänkö änärit jotenkin käärmeenpesään vai kierrätänkö putken moottorin edestä ja änärit kiinni lämmönvaihtimien viereen molemmille puolille? Jäykkä kiinnitys ei taida kestää, joustava liitosputki heti käärmeenpesän jälkeen ja änärit kumeilla roikkumaan korista? Varmaan jo huomaattekin että allekirjoittanut on uusi näissä volkkarijutuissa, tätä palstaa olen tosin jo seurannut hyvän tovin ja lukemattomiin ongelmiin (autoon liittyen) jo ratkaisun täältä löytänyt:) Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 Jäykkäkin kestää kun käärmeenpesät on tavallisesti sen verran meltoa tavaraa että ne joustaa itsessään jo enemmän kun joustoelementit. Ei sellaisesta toki mitään haittaa ole mutta maksavat yli 20e/kpl perhanat. Jos vaimentimet tulee lokasuojiin, ne on hyvä ripustaa jostain (esim. hideout-tyyliin käärmeenpesän alkukäyristä). Meidän kilpurissa on just yks dynomaxi ja sen perässä (tosin Y-haaran jälkeen) kaks bugpäck -kammiovaimenninta, kyllä ne bugpackitkin vielä selkeästi tiputtavat ääntä. Aikalailla eri kokoisia kun ovat dynomaxiin verrattuna. Vaihteiston ali nikkaroitavassa putkistossa saa kyllä leppoisasti ainakin iltapäivän menemään ja erilaisiin mutkapaloihin investoitua satasen luokkaa. Mutta tosiaan metodina: käärmeenpesä -> lokasuojaan dynomaxille -> vaihdelaatikon ali -> toiseen lokasuojaan ovaali-absorptiovaimentimelle -> vakiopaikasta ulos on varmasti hyvä ja hiljainen, lisäksi työläs ja vaatii aika monta klemmariliitosta että sen saa paikalleen ja taas purettua. Mutta toisaalta ei sitä tartte tehdä kun pari kertaa, ekalla ei kuitenkaan tule lävitse hyvä :) Jos oikein hurja olisi niin vois laittaa samanlaiset dynomaxit molempiin lokasuojiin ja vaihteiston kupeisiin sitten lyhyet mutta paksut absorptiovaimentimet. Sit vaan alkaa olla jo dollareista iso reikä taskussa. Puavo Quote Link to comment
JaniM Posted April 26, 2013 Share Posted April 26, 2013 Itelle omaan Notsiin tulee laatikon päälle isoin 2" Dynomaxi poikittain. Takasin ulospäin vielä tekemättä putki ja joku bulletti mahtuis matkalle. Tosin tein huoltoluukun, millä sen saa sinne päälle. Ite käärmes vähän eksoottinen: http://porvwoo.fi/Exhaust.php Heti eka käkkyrä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.