ozone Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Vastakasattu 82x92 kone, 044 kannet, doghouse full-flowlla ja iso suodatin, kuumenee nopeasti jo alle 10min ajolla 40-50km/h nopeudella. Suuttimet (48IDF x2 kaasarit) on koneeseen liiankin isot ja lambda ei näytä olevan laihalla. Missä vika? Toimiiko lohkon öljynpaineventtiilit siten, että ne päästävät öljyä jäähdyttimelle vasta tietyssä lämpötilassa/paineessa? ÖP-venttiilit ja niiden jouset ovat uudet taiwanilaiset "pressure boost" malliset ja asennettu tasainen puoli ylöspäin. Koneen (öljyn) lämpeneminen todettu Bergin tikulla joka ei ole kalibroitu mutta edellisessä koneessa se oli samassa asennossa eikä vilkuttanut valoa kertaakaan. Tikun päässähän on merkki johon tikun kapillaari säädetään kylmänä. Kone tuntuu kyllä tosi kuumalta ihan perinteisellä sormituntumalla. Niin ja konetta ei ole vielä edes sisäänajettu eikä sen kummemmin säädetty jolla tietysti osa kuumuudesta selittyy, mutta kyllä aika oudolta vaikuttaa silti. Quote Link to comment
Marko Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Onko hihnapyörät vakiokokoiset vai onko muutettu. Ts. onko puhaltimen teho sama kuin vakiossa vai heikompi muuttuneiden välitysten johdosta. 1 Quote Link to comment
ozone Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Kyllä hihnapyörä on vakiokokoinen ja konehuoneen pellit ja tiiviste ovat paikallaan. Quote Link to comment
Guest KAAPO Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Onko sulla puhallinkopassa tesmostaattiläpät paikoillaan? Jos niin toimiiko oikein - ettei ole jäänyt jumiin? Quote Link to comment
ozone Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Ei ole läppiä eikä termostaattia. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Onko sylinterien välystä mitattu? Ettei ois tiukat pytyt? Valmistusvirheitä kun sattuu aina. Quote Link to comment
Racing Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Laita läpät paikallaan ja hitsaa ne aukiasentoon,tuskin tuolla kuitenkaan talvella ajat? Läpät ohjaa ilman suuntausta se menee ihan mihinkä sattuu ilman niitä. Tuollainen kone lämpiää varmasti muutenkin paljon. Quote Link to comment
ozone Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Välystä ei ole mitattu, mutta tuskin kaikissa pytyissä olisi mittavirhe. Läppiä en ole ennenkään koneissa pitänyt, ja ymmärtäisin kyllä jos kone lämpiäisi esim. puolen tunnin 120km/h ajon jälkeen jolloin syy voisi olla juuri tuo läppien puuttuminen tms. Mutta rauhallisen ajon jälkeen ja näin nopeasti kuumeneminen täytyy mun mielestä johtua jostain muusta. Onko kellään tietoa niistä öljynpaineventtiileistä? Ei kai öljy voi lämmetä noin nopeasti jos se kävisi jäähdyttimen kautta? Quote Link to comment
Racing Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Etummainen (vaihteiston päässä) säätää öljynpainetta ja takimmainen säätää lauhduttimelle menevän öljyn määrää joka taas riippuu öljyn paksuudesta ja lämpötilasta. Kun laitat sinne "hipo" männän lovettu mäntä ja tuollaiset jäykät jouset,öljyt kiertää kaikki jäähdyttimen läpi lämpötilasta riippumatta. HUOM. VW vaihtomoottoreissa on 0,5mm isommat männät kun "koskemattomissa" lohkoissa. Mittaa vanha mäntä ennen kun vaihdat hipo osia. Quote Link to comment
ozone Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Jep kierrätyslohko on kyseessä ja mittasin männän ennen asennusta, sama koko oli myös hipomännässä. Taidan kuitenkin kokeilla vakiomäntää ja jousta jos se vaikka auttaisi asiaa. Käytössä on 20w50 mineraaliöljyt. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Mikä auto on kyseessä, voiko olla ettei kone yksinkertaisesti saa tarpeeksi ilmaa? Oletko kokeillut ajaa takaluukku alhaalta raollaan, onko sillä vaikutusta asiaan? Quote Link to comment
ozone Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Takaluukku oli alhaalta raollaan. Ja auto on siis -63 Kupla. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Eipä sitä tarvii olla kun yks pytty tiukka, niin johan on lämpöä ja reippaasti! Miusta kun niin tuntuu, että jostsain tuota hiittiä pitää nyt tulla jo ylimääräsen paljon jos noin paljon äkkiä lämpenee. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Varmaan kannattaa selvittää, kuinka lämpimänä kone oikeasti käy. Ja sitten hoitaa säädöt kohdalleen. Voihan olla ettei se käykään erityisen lämpimänä loppujen lopuksi, mutta tuo GB tikku tulee päälle liian aikaisin? Onhan tuossa ilman suurempia erityisongelmia jo useampia lämpöä nostavia tekijöitä noin teoriassa, kuten iso kone vanhassa kuplassa, jonka konehuone ei hengitä kovin hyvin ja sisäänajossa oleva säätämätön kone. Minkälainen sytytysennakko sulla on? Quote Link to comment
ozone Posted August 14, 2005 Author Share Posted August 14, 2005 Sytytys on 009 kärjillä, katottu kohdalleen 30 astetta ennakkoa kierroksilla. Puristuksia on noin 9,3:1 ja nokka FK8 1:1,4 keinuilla joten nostoa on se 13,58mm. Täytyypä nyt sitten saada tuo edes jotenkin säädettyä (voi olla vaikeeta jos konetta voi käyttää vain ~10min kerrallaan) ja pitää lisätä myös öljytilavuutta. Niin ja siitä mittarin näyttämästä, konetta ei pysty sen kuumennuttua kädellä koskemaan, äänenvaimentimeen poltin jo itteni. Myöskin takahelmasta putoava (=sulava) alustamassa kertoo kuumuudesta. Mutta ehkä tarkka mittari olis myös hyvä. Quote Link to comment
Marko Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Öljyn tilavuutta lisäämällä ei poisteta lämmönaiheuttajaa, isommalla tilavuudella vain lämpiää hitaammin, jos koneessa on jotakin häikkää niin ei se korjaannu öljytilavuutta lisäämällä. Mullakin on öljytilavuus 7,5l ja tuolla edellä mainitulla ajotavalla ei öljy edes vielä kierrä isomman coolerin kautta ja lämmöt pysyy 80-90 välillä ja puristuksia on hiukan enemmän kuin em. koneessa. Quote Link to comment
Kaitsu Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Pakosarja kannattaa teipata niin ei sula helmasta maalit,itse tein näin. 10 metriä nauhaa ei riitä ainakaan Race pakosarjaan sitten vielä. Ainakin 15 metriä saa ostaa. Mikä nauha tuohon on hyvä/paras ja mistä moista saa? Kaitsu Quote Link to comment
Racing Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Mä ostin paikalliselta kilpa-osamyyjältä,merkkiä en tiedä ainakaan Termo tech mikälietä se ei ollut,kuivana paikalleen ja kireelle+letkuklemmareilla kiinni päistä. Luulisin jotta mopo-sport myy ainakin tota. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 onkos kokemusta joko putket o lahonnu kenellä tecit o käärästy yli ;) tälläsii oon kuullu aika monelta, sitoo sen kosteudenki muhii nauhan ja pinnan välii ja avot, halpaa lämpösuojaa saa varmaa sammutuspeitteestä ku vetelee suikaleita kasaa, myös joku suojalevy pakoputken ja suojattavan kohteen välissä rokkaa. :o Quote Link to comment
Marko Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Motonetistä löytyy ja tuolla rullalla saa teipattua kokonaan race-putken sekä j-putket ja jääkin vielä jos tarvii korjailla. Hinta on näköjään noussut vuodessa 10,90e http://www.motonet.fi/vs.php?Tuote=13-1000 Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 14, 2005 Share Posted August 14, 2005 Näyttäs samanlaiselta kun palosuojamatto. Se on kans kusilaitua ja miul on siintä hitsauspaikan verhot. Quote Link to comment
ozone Posted August 17, 2005 Author Share Posted August 17, 2005 Mittasin öljynpaineventtiilin halkasijan, oli 15,8mm sekä vanhassa että uudessa "made in taiwan" osassa. Onko tämä vaihtomoottoriin sopiva halkaisija vai pitääkö olla tuosta vielä 0,5mm suurempi? Ostin lohkon käytettynä jolloin ÖP-venttiilit oli irrotettu, en ole 100% varma onko ne samasta lohkosta edes. Eli vakio ÖP-venttiilin männän halkaisija? Quote Link to comment
Lasse Posted August 18, 2005 Share Posted August 18, 2005 Suodattimen siirto viileään paikkaan auttaa yllättävän paljon. Eikä lisäöljypohjasta haittaa ole, siinäkin tulee mukana jonkin verran lisää lämpöä luovuttavaa pinta-alaa. Noilla selvisin edellisessä koneessa. Saattaapi olla, että kun kone hieman notkistuu ja kitkat vähenee, vähenee myös lämmöntuotto. Kuplan kone yllättävän herkkä sille, että onko tiivisteet ja kaikki pellit kunnossa konehuoneessa. Jos takaluukkua avaa, niin avaisin sen kyllä mielummin yläpäästä (coolairkit) kun alhaalta. Eipä tule pakokaasut ja pöly koneeseen. Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted August 20, 2005 Share Posted August 20, 2005 Öö, eihän vahingossakaan ole tuulettimeen päässyt mitään rättiä, tai jotain muuta estettä mikä estää ilman kulun ? On muuten harvinaisen viheliäinen kämmi, ite otin jo kantta irti ja mittailee välyksii et mikä prkl lämmittää koneen niin nopeesti. Siellähän oli rupelissa rätti ja eihän paljon jäähyttäny. Jotenkin vaan vaikuttais ihan samantyyliseltä että jäähytysilma puuttuisi, ei tommonen kone kunnossa olevana pitäisi noin lämmetä, ja tämä nyt taisi käydä ilmi jo aiemminkin. :) Quote Link to comment
Guest migi Posted August 20, 2005 Share Posted August 20, 2005 Itsellä kävi niin että joku oli liimannut tulipeltiin sellaista pilteman tarrapintaista vaimennusmattoa jossa on folio päällä. Sitten kun liima ei enää pitänytkään, niin ropeli imi maton kiinni puhallinkoppaan ja seurauksena kone pääsi ylikuumenemaan oikein kunnolla. Revin maton saman tien huitsin nevadaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.