Jump to content

ti-65 etupyörät vinossa!


Guest pko

Recommended Posts

Posted

Mikähän on pielessä,kun eturenkaat on edestä katsottuna niinkuin kallellaan vasemmalle aika reilusti.Passillakin kun katsoo,niin ihan selkeästi näin on.Rattia kun kääntelee mutkissa,niin vasemmalle käännettäessä tuntuis jotenkin raskaammalta ohjaus.Autoa katseltu sillä silmällä,ettei ainakaan näyttäisi olevan mitään kolarivaurioita mikä sen aiheuttaisi.Mistäs lähdetään etsimään vikaa?Tietoa tai arvailuja saa esittää,otetaan kiitollisuudella vastaan.

Posted
Olkatappien säätölevyt väärin?

 

Purettu vänkärinpuoli missä oli 4 simmilevyä tappien kummallakin puolella,ylhänä ja alhana.Laitettu alas 7simmilevyä ja ylös 3 tilanne ei oleellisesti muuttunut.Luulisi että olisi suoristunut kun 1simmilevy on 0,50 paksu ja ylhänä 3 elikkä 1,5mm ja alhana 7 eli 3,5mm vai olisko samanlainen muutos tehtävä vastaavasti kuskinpuolelle,ylös 7 ja alas 3 simmilevyä?

Posted
Lehtijousien keskilukitus pettäny.

 

Kerrotko tosta lisää?kun en oikein ole tosta akselistorakenteesta selvillä,ainakaan vielä.

Posted
Lehtijousien keskilukitus pettäny.

 

Kerrotko tosta lisää?kun en oikein ole tosta akselistorakenteesta selvillä,ainakaan vielä.

 

Jousipakka on lukittu kuusiokolopultilla akselin keskeltä, jos pultti on löysällä pääsee jousipakka liikkumaan sivuttain, huomaa kyllä jos kattelee akselin päädyn rasvatiivisteitä onko toinen enemmän litussa kuin toinen. Vaikuttaa myös ratin asentoon (ohjauksen keskikohta kääntyy vinoon joka kurvissa jos pakka oikein löysällä). Lukituspultissa on kartio pää joka vastaa jousipakkaan porattuun koloon, tämä kolo voi nähjäytyä pitkulaiseksi. Voi olla myös että kolo ei ole ollut kohdallaan kun lukitus on vedetty kiinni. Tämä homma pätee kumpaakiin akseliputkeen (ylä/ala). Tarkasta että pultit on kiinni ja kolot kohdallaan. Jos homma ok niin ei muutakuin shimmailet olka-akseleista camberit kohalleen.

Posted

Niillä sidepulttien shimmilevyillä ei säädetä camberia eikä mitään muutakaan,niillä vain tasataan valmistustoleransseista johtuvat erot ja saadaan näin etuakselisto toimimimaan suunnitellulla tavalla ilman ylimääräistä kitkaa ja välystä.

Tämän kevään aikana joku(taisi olla Metake)laittoi tänne kuvat joista selviää oikea mittaustapa ja shimmien asennus,löytyy varmaan haulla.

  • Like 1
Posted
Niillä sidepulttien shimmilevyillä ei säädetä camberia eikä mitään muutakaan,niillä vain tasataan valmistustoleransseista johtuvat erot ja saadaan näin etuakselisto toimimimaan suunnitellulla tavalla ilman ylimääräistä kitkaa ja välystä.

Tämän kevään aikana joku(taisi olla Metake)laittoi tänne kuvat joista selviää oikea mittaustapa ja shimmien asennus,löytyy varmaan haulla.

 

Ahaps hyvä tietää kun ei ole kokemusta nuista vanhoista vielä.

Posted

Väärin simmaamalla ei saa pyöriä "aika reilusti" kallelleen. Eikä niitä saa sillä oikaistua. Väärällä simmamisella kääntyy sidepultti vinoon ja se jää jumiin.

Tässä on varmaan joku muu ongelma. Vois olla vaikka tuo jousipakkojen lukitus, jos kaikki osat on suoria.

Posted
Lehtijousien keskilukitus pettäny.

 

Kerrotko tosta lisää?kun en oikein ole tosta akselistorakenteesta selvillä,ainakaan vielä.

 

Jousipakka on lukittu kuusiokolopultilla akselin keskeltä, jos pultti on löysällä pääsee jousipakka liikkumaan sivuttain, huomaa kyllä jos kattelee akselin päädyn rasvatiivisteitä onko toinen enemmän litussa kuin toinen. Vaikuttaa myös ratin asentoon (ohjauksen keskikohta kääntyy vinoon joka kurvissa jos pakka oikein löysällä). Lukituspultissa on kartio pää joka vastaa jousipakkaan porattuun koloon, tämä kolo voi nähjäytyä pitkulaiseksi. Voi olla myös että kolo ei ole ollut kohdallaan kun lukitus on vedetty kiinni. Tämä homma pätee kumpaakiin akseliputkeen (ylä/ala). Tarkasta että pultit on kiinni ja kolot kohdallaan. Jos homma ok niin ei muutakuin shimmailet olka-akseleista camberit kohalleen.

 

Täähän vois olla se vika siellä,kun molemmat pyörät on vinossa kuskin pyörä yläreunasta sisäänpäin ja apparinpyörä yläreunasta ulospäin.Täytyypi tarkistaa kun pääsee autoon käsiksi,ehkäpä tänään.Silloinhan koko yläpakan olisi pitänyt siirtyä sivusuunnassa.

Posted

Akseliston rakenteesta saa ihan hyvän kuvan näistä korjaamo-ohjeista. Samalla yksi lisäkuva tuohon shimmaukseen 8 shimmin versioon.

post-5274-1388836789828_thumb.jpg

post-5274-13888367898498_thumb.jpg

post-5274-13888367898917_thumb.jpg

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...