pko Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Mikähän on pielessä,kun eturenkaat on edestä katsottuna niinkuin kallellaan vasemmalle aika reilusti.Passillakin kun katsoo,niin ihan selkeästi näin on.Rattia kun kääntelee mutkissa,niin vasemmalle käännettäessä tuntuis jotenkin raskaammalta ohjaus.Autoa katseltu sillä silmällä,ettei ainakaan näyttäisi olevan mitään kolarivaurioita mikä sen aiheuttaisi.Mistäs lähdetään etsimään vikaa?Tietoa tai arvailuja saa esittää,otetaan kiitollisuudella vastaan. Quote Link to comment
Guest Kalsuto Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Olkatappien säätölevyt väärin? Quote Link to comment
Anpu Posted May 25, 2013 Share Posted May 25, 2013 Lehtijousien keskilukitus pettäny. Quote Link to comment
pko Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 Olkatappien säätölevyt väärin? Purettu vänkärinpuoli missä oli 4 simmilevyä tappien kummallakin puolella,ylhänä ja alhana.Laitettu alas 7simmilevyä ja ylös 3 tilanne ei oleellisesti muuttunut.Luulisi että olisi suoristunut kun 1simmilevy on 0,50 paksu ja ylhänä 3 elikkä 1,5mm ja alhana 7 eli 3,5mm vai olisko samanlainen muutos tehtävä vastaavasti kuskinpuolelle,ylös 7 ja alas 3 simmilevyä? Quote Link to comment
pko Posted May 26, 2013 Author Share Posted May 26, 2013 Lehtijousien keskilukitus pettäny. Kerrotko tosta lisää?kun en oikein ole tosta akselistorakenteesta selvillä,ainakaan vielä. Quote Link to comment
Anpu Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Lehtijousien keskilukitus pettäny. Kerrotko tosta lisää?kun en oikein ole tosta akselistorakenteesta selvillä,ainakaan vielä. Jousipakka on lukittu kuusiokolopultilla akselin keskeltä, jos pultti on löysällä pääsee jousipakka liikkumaan sivuttain, huomaa kyllä jos kattelee akselin päädyn rasvatiivisteitä onko toinen enemmän litussa kuin toinen. Vaikuttaa myös ratin asentoon (ohjauksen keskikohta kääntyy vinoon joka kurvissa jos pakka oikein löysällä). Lukituspultissa on kartio pää joka vastaa jousipakkaan porattuun koloon, tämä kolo voi nähjäytyä pitkulaiseksi. Voi olla myös että kolo ei ole ollut kohdallaan kun lukitus on vedetty kiinni. Tämä homma pätee kumpaakiin akseliputkeen (ylä/ala). Tarkasta että pultit on kiinni ja kolot kohdallaan. Jos homma ok niin ei muutakuin shimmailet olka-akseleista camberit kohalleen. Quote Link to comment
vwagen Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Niillä sidepulttien shimmilevyillä ei säädetä camberia eikä mitään muutakaan,niillä vain tasataan valmistustoleransseista johtuvat erot ja saadaan näin etuakselisto toimimimaan suunnitellulla tavalla ilman ylimääräistä kitkaa ja välystä. Tämän kevään aikana joku(taisi olla Metake)laittoi tänne kuvat joista selviää oikea mittaustapa ja shimmien asennus,löytyy varmaan haulla. 1 Quote Link to comment
Anpu Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Niillä sidepulttien shimmilevyillä ei säädetä camberia eikä mitään muutakaan,niillä vain tasataan valmistustoleransseista johtuvat erot ja saadaan näin etuakselisto toimimimaan suunnitellulla tavalla ilman ylimääräistä kitkaa ja välystä.Tämän kevään aikana joku(taisi olla Metake)laittoi tänne kuvat joista selviää oikea mittaustapa ja shimmien asennus,löytyy varmaan haulla. Ahaps hyvä tietää kun ei ole kokemusta nuista vanhoista vielä. Quote Link to comment
metake Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Laitetaan tähän uudestaan, jos ei haulla vaikka löydy: Quote Link to comment
x-pj Posted May 26, 2013 Share Posted May 26, 2013 Väärin simmaamalla ei saa pyöriä "aika reilusti" kallelleen. Eikä niitä saa sillä oikaistua. Väärällä simmamisella kääntyy sidepultti vinoon ja se jää jumiin. Tässä on varmaan joku muu ongelma. Vois olla vaikka tuo jousipakkojen lukitus, jos kaikki osat on suoria. Quote Link to comment
pko Posted May 27, 2013 Author Share Posted May 27, 2013 Lehtijousien keskilukitus pettäny. Kerrotko tosta lisää?kun en oikein ole tosta akselistorakenteesta selvillä,ainakaan vielä. Jousipakka on lukittu kuusiokolopultilla akselin keskeltä, jos pultti on löysällä pääsee jousipakka liikkumaan sivuttain, huomaa kyllä jos kattelee akselin päädyn rasvatiivisteitä onko toinen enemmän litussa kuin toinen. Vaikuttaa myös ratin asentoon (ohjauksen keskikohta kääntyy vinoon joka kurvissa jos pakka oikein löysällä). Lukituspultissa on kartio pää joka vastaa jousipakkaan porattuun koloon, tämä kolo voi nähjäytyä pitkulaiseksi. Voi olla myös että kolo ei ole ollut kohdallaan kun lukitus on vedetty kiinni. Tämä homma pätee kumpaakiin akseliputkeen (ylä/ala). Tarkasta että pultit on kiinni ja kolot kohdallaan. Jos homma ok niin ei muutakuin shimmailet olka-akseleista camberit kohalleen. Täähän vois olla se vika siellä,kun molemmat pyörät on vinossa kuskin pyörä yläreunasta sisäänpäin ja apparinpyörä yläreunasta ulospäin.Täytyypi tarkistaa kun pääsee autoon käsiksi,ehkäpä tänään.Silloinhan koko yläpakan olisi pitänyt siirtyä sivusuunnassa. Quote Link to comment
x-pj Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Tässä kuvia akselirakenteesta http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=64301&highlight=avis Tosin bussin akselista ja säätöpalojen asentamisesta, mutta periaatteessa samallainen. Quote Link to comment
KalleJ Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Akseliston rakenteesta saa ihan hyvän kuvan näistä korjaamo-ohjeista. Samalla yksi lisäkuva tuohon shimmaukseen 8 shimmin versioon. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.