Guest oskuk Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Pallokeula puksutellut alkukesän hienosti tähän päivän asti. Ei mitään ongelmia. Tänään kun olin pihalta lähdössä niin sammui portille. Nihkeästi lähti siitä käyntiin ja ajelin pari sataa metriä, hiukan houkuttelemalla kierroksilla käynnissä. Vedin parkkiin ja tyytyväisyydellä liu'usta sammui. Kun tuo bensamittari ei ole koskaan toiminut, niin kaadoin tankkiin tonkallisen, ja annoin korkillisen kurkkuun. Komeasti pyörittää muttei lupaa ollenkaan. Eli ei bensansaantiongelma. Tarkistin ratin alta sulakerasian sulakerivin. Kurkkasin myös pyörittämällä että kärjet avautuvat. Sen kipinä-räpsähdystä en hokannut koittaa. Tulppaa en irroittant katsoakseni kipinää, kun olin yksin liikenteessä. No, voisihan tuon käsin pyörittämällä toki tarkistaa ja irtotuppiakin löäytyisi niineti tarvitsisi edes irti kiertää. Jos tulppa mennyt nin luulisi muiden hiukan pätkivän, eli oletuksena ei saa kukaan kipinää. Miten puolan uuvahtaminen ilmenisi? Loistavia vinkkejä? Virtamittari löytyypi. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 No joo. Tarkistin kärkivälin, lisäsin sitä hieman. Ja kurkkasin sytkähetken kipinäkuunteluna. Paikallaan oli. Ja koittamaan: lähti kuin palmun alta. Kävi jopa ihan ok tyhjäkäyntiä. Lähdin ajamaan ja pääsin korttelin päähän valoihin, sammui eikä enää käyntiin. Siellä on. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Mikäköhän se kärkien kiinnitysruuvi mahtaa olla tyypiltään? On aika jyystetyn tapainen ura hänessä, uusi ruuvi tekisi hermoille hyvää. Jos vaika vaihdan kärjet huomenissa, vaika tuskin sillä mitään merkitystä nyt on. Kävin vielä uutisten jälkeen koittamassa pakua käyntiin muttei mitään puhunut. Nyt toki jo akkukin vähemmän vireä. Quote Link to comment
Art_Zi Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Jakajan kondensaattori menossa/mennyt rikki? Quote Link to comment
Lmm Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Mun ymmärryksen mukaan konkka on vain kompensoimassa puolan induktiivista komponenttia suojaten kipinävälejä. Eli toimisi myös ilman, mutta kärkiä ym kuluu enemmän. Quote Link to comment
metake Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Ei toimi ilman konkkaa. Enpä muista nyt ihan tarkasti, kun en ole elektroniikan asiantuntija, mutta konkka tarvittiin nostamaan jännite riittävän nopeasti, tai jotain sen suuntaista.. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Kiitoksia vinkeistä, hain motonetista konkan ja uudet kärjet. Jahka saan hinatuksi auton tuolta risteyksestä taikaisin pihalle nin pääsen vaihtamaan. Wanha puolakin näemmä löytyy, se tuli aikoinaan vaihdettua turhaan. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Hinaus onnistui ok, ja vaihdoin kärjet ja konkan, tarkistin kärkivälin tällä kertaa ihan oikealla liuskalla ja sytkä vielä paikoilleen kipinäkeinolla. Lähti kuin ei olisi koskaan mitään vikaa ollut. Epäilen siis nyt konkkaa, tuskin noissa kärjissä mitään oli, melko uudet ja hyväkuntoisetkin olivat... Edith: ...jos nyt joku kevennys pitää välttämättä asiaan saada, niin istuin jalkojen uuvahtamisen takia kuljetuslootan päällä konehuoneen äärellä -ja kuinka ollakaan: renkaanpaikkausspräyn päällä. Oli loota tavaroineen aika täys valkoista vahtoa ja persauskin hieman nihkiä. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Joo itsellänikin joskus noissa kärjellisissä konkkia meni, joskus jopa useampi kesässä, ja juuri nuo olivat oireet. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Täytyy hommata varakonkka hanskalokeroon autoon. Ärsyttävän hankala vaihtaa tien päällä kun pitää jakajan takaa avata ruuvi. Ajattelin juottaa tuohon piuhaan liittimen, niin olisi jatkossa helpompi vaihtaa -tosin toki myös varakonkkaan se pitäisi se liitin sitten muistaa laittaa ;-) Quote Link to comment
NordBling Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Vedä koko jakaja ylös, sittehän se on helppo vaihtaa. Merkkaa asento, ni ei tarvi ajoituslamppua tien päällä. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Onko tästä muuten jotain haisua, että mikä konkkia syö? Tuntuu hassulta jos on menty ensin 20 vuotta yhdellä konkalla ja nyt sitten kerran vuoteen vaihdellaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Onko tästä muuten jotain haisua, että mikä konkkia syö? Tuntuu hassulta jos on menty ensin 20 vuotta yhdellä konkalla ja nyt sitten kerran vuoteen vaihdellaan? Laatuongelmat. Hommaa saksalainen nos konkka niin menee sen toisen 20 vuotta. Mutta jos ostat kiinalaisen ding/dong konkan niin varaudu samalla vaihtamaan niitä vuoden välein. Quote Link to comment
SePi Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Onko tästä muuten jotain haisua, että mikä konkkia syö? Tuntuu hassulta jos on menty ensin 20 vuotta yhdellä konkalla ja nyt sitten kerran vuoteen vaihdellaan? Laatuongelmat. Hommaa saksalainen nos konkka niin menee sen toisen 20 vuotta. Mutta jos ostat kiinalaisen ding/dong konkan niin varaudu samalla vaihtamaan niitä vuoden välein. En oo tosiaan autosähkömies, mutta sellaista kokenut, että ajelin aikoinaan autoa jossa alunperin konkka oli pienikokoinen ja ahdettu jakajan sisään. Kärkien "alasimeen" tuli kuoppaa ja "vasaraan" piikki muutaman tuhannen kilsan jälkeen jo heti uudesta saakka. Tehtiin modifiointia konkalle arvoja muuttamalla - en muista kumpaanko suuntaan ja jouduttiin samalla muuttamaan isompikokoinen konkka jakajan ulkopuolelle. Homma toimi sen jälkeen. Siis sitä tahdoin sanoa, että vertaile erilaisia konkkia kun niissä on niitä mitä lie faradieroja... edit Quote Link to comment
Lmm Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Tähän mäkin vähän viittasin. Mutta joo tarvitaan sitä muuhunkin. Kondensaattorin tarvittava kapasitanssi riippuu puolan ensiön induktanssista kärkien suojaamisen kannalta. Edit eli jos puola on vakiosta poikkeava, kondensaattorin mitoituskin olisi sivussa ehkä.. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 Hmm, eli konkkia saattaa syödä viime kesänä tehty puolan vaihtokin. Hommasin yhden varakonkan ja jos se menee hetikohta, nin vahdan wanhan puolan takaisin ja etsin laatukonkan, jos löydän. Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 ...hmm, mutta harhaannuin hieman Paruzzin sivuila: tilasinkin ennakkotiedoista poiketen tuulilasin tiivisteen, bensapumpun, käyttötangon, bakeliitin ja ajovalokytkimen ;-) toivoakseni prioriteettini ovat kunnossa, kun tuulilasi vuotaa vettä, valokytkin reistaa, öljyn sekaan päätyy bensaa ja rahat on loppu ;-D Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 16, 2013 Share Posted June 16, 2013 ..sinänsä maalaisjärkeeni ei edes mene, että mihin pakussa tarvitaan bensapumppua, kun tankki on konehuoneen katossa ja lorottaa kyllä iloisesti kaasariin ilmankin... Quote Link to comment
Guest oskuk Posted June 29, 2013 Share Posted June 29, 2013 Do di, nyt on pensapumppu vaihdettu, tosin en usko että vanhassakaan mitään vikaa oli. Miten todeta vika? -Puhaltaa putkesta ja tukkia toinen, niin vuotaa kolmanesta paikasta? Se ongelmahan siis oli, että öljyn sekaan päätyy bensaa. En vaihtanut bakeliittia enkä käyttötankoa, ne kyllä on olemassa uudet... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.