Guest Matii Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Kuplaan (vm -65) tuli outo kytkinongelma. Kytkin ei vapauta voimansiirtoa vaikka poljinta painaa. Kytkinvaijeri ei ole katki, eikä kytkinvivustossa ole näkyviä vikoja. Poljinta painaessa kytkinvivusto liikkuu mielestäni oikein. Myöskään kytkinasetelmassa ei ulkoisesti ole mitään rikki. Koneen jumppasin irti eilisiltana ja mielestäni kaikki on kunnossa ulkoisesti tarkasteltuna. Vaimo raportoi että ennen hajoamista kuului sellainen ääni kuin "jotain olisi katkennut, ja sitten tippunut". Mitään osia ei mielestäni puutu. Onko kellään kokemusta vastaavasta / ehdotuksia mistä tuota ongelmaa voisi lähteä etsimään ? Quote
Tanhis Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Painelaakeri paikallaan niinkuin pitää ja onko haarukka vääntynyt/poikki.? Quote
Guest Matii Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Mielestäni molemmat on kunnossa ja näyttävät siltä kuin pitäisikin. Voin postata kuvat iltapäivällä kunhan pääsen takaisin sorvin äärestä. Pystyykö haarukan taipuman tai laakerin paikallaaonolon havaitsemaan silmin vai pitäisikö se mitata jotenkin? Quote
Tanhis Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Mielestäni molemmat on kunnossa ja näyttävät siltä kuin pitäisikin. Voin postata kuvat iltapäivällä kunhan pääsen takaisin sorvin äärestä.Pystyykö haarukan taipuman tai laakerin paikallaaonolon havaitsemaan silmin vai pitäisikö se mitata jotenkin? Pitäisi pystyä havaitsemaan silmin kun yleensä toinen hakanen vääntyy kokonaan pois linjasta hitsauksen pettäessä (yleinen vika). Ja painelaakeri myös ihan silmin, olihan ne kaksi klipsua pitämässä sitä paikallaan. Quote
Guest Matii Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Juu kyllä mielestäni oli. Pitää tarkistaa iltapäivällä tarkemmin. Quote
metake Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Eräällä Vaasalaisella harrastajalla irtosi runkotunnelin sisältä putki jossa kytkinvaijeri kulkee, ja aiheutti juuri kuvatunlaisen ongelman. Quote
Kurre Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Eräällä Vaasalaisella harrastajalla irtosi runkotunnelin sisältä putki jossa kytkinvaijeri kulkee, ja aiheutti juuri kuvatunlaisen ongelman. eikös silloin kohta " Poljinta painaessa kytkinvivusto liikkuu mielestäni oikein. " jäisi toteutumatta? itse epäilisin vikaa haarukassa tai asetelmassa, mutta mitäs minä näistä tiedän Quote
metake Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Eräällä Vaasalaisella harrastajalla irtosi runkotunnelin sisältä putki jossa kytkinvaijeri kulkee, ja aiheutti juuri kuvatunlaisen ongelman. eikös silloin kohta " Poljinta painaessa kytkinvivusto liikkuu mielestäni oikein. " jäisi toteutumatta? Onko polkimen/vivuston liike testattu koneen paikalla ollessa, vai vasta koneen irrotuksen jälkeen? Jos koneen irti ollessa niin vivusto kyllä liikkuu normaalisti koska asetelma ei laita vastaan ja vaadittava poljinvoima on niin pieni että irronnut putki ei jousta. Quote
Guest Matii Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Vaijerin toimivuus on testattu koneen ollessa kiinni. Tällöin vaijeri (ja mekanismi joka näkyy laatikon ulkopuolelle) liikkuvat poljinta painettaessa. Testasin painelaakerin liikkuvuuden koneen ollessa irti (kun ei sitä oikein muuten näe :) ) Quote
vwagen Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 Vaikka putki olisi irti ja moottori paikallaan niin vaijjeri kyllä vetää irrotinvipua mutta ei tarpeeksi,sama ilmiö myös silloin kun vaijeri on katkeamassa(osa säikeistä poikki,osa vielä ehjiä),mikä oli polkimen vapaaliike kun moottori oli paikallaan? Quote
Guest Matii Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 tuo kuulostaa tällä hetkellä todennäköisimmältä skenaariolta. En kerennytkään ottamaan kuvia kun jo piti lähteä minikokoukseen kouvolaan. osaatteko vielä neuvoa ohjeita joilla kyseiseen putkeen pääsisi käsiksi? Quote
metake Posted July 19, 2013 Posted July 19, 2013 osaatteko vielä neuvoa ohjeita joilla kyseiseen putkeen pääsisi käsiksi? Vaihdekeppi pois ja siitä reiästä peilin ja taskulampun kanssa kurkkimaan sisään kun toinen polkee kytkintä. Todennäköisin irtoamiskohta on heti polkimen puoleinen pää. Jos irtioleva kohta löytyy, niin runkotunnelin vastakkaiselle puolelle aukkoporalla reikä josta pääsee heppaamaan putken takaisin kiinni, ja sitten heppailee aukkoporan reiän takaisin umpeen, tai laittaa peltiruuveilla lätkän päälle. Toinen vaihtoehto on koettaa pistehitsiporalla porata juurikin tarkalleen putken kohdalle reikä putken puolelta, ja vaihdekepin reiästä painaa putki tunnelin seinää vasten ja sitten ko. reiästä hepata putki tunnelin seinään kiinni tulppahitsillä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.