sami55 Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Harmaa Kupla on ylimaalattu 20-vuotta sitten vihreäksi. Nyt vihreä maali hilseilee monesta kohtaa irti. Periaatteessa vihreän voisi saada jopa lastalla pois, mutta sen on tuskin järkevää. Rälläkkä ja 80 hiomapaperilaikka kuorii hyvin pellille. Paras lopputulos lienee hioa pellille ja aloittaa pohjustus alusta. Vai miten te tekisitte? Quote
ARTO Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Vastaus riippuu keltä kysyy tai kuka vastaa. Joku puhaltaa, toinen soodaa, loput hioo tavalla tai toisella. Maalinpoistoaineetkin voi paskaan ylimaalaukseen tehota hyvin ja pitävät vahvan orkkismaalin alla Rälläkällä saa aloittelijat kiemurtelevaa pohjaa, joten en suosittele kuin varauksin. Jos se orkkismaali on pysynyt ehyenä nämä vuosikymmenet, turhaan sitä kaikkialta hioo pellile. Pitäs myös kysyä, mikä on tavoitetaso tällä projektilla ja käytettävissä olevat resurssit? Quote
Guest Kalsuto Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Vai miten te tekisitte? Itse valitsin vastaavassa tapauksessa korin irroituksen ja ammattimaalarille viennin. En ole vielä katunut valintaani vaikka olisikin ollut vehkeet ja paikka missä tehdä. Quote
Guest Mikal Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Kuplan kopan kun raapii pellille, saattaa yllättyä mikä työmaa siitä tulikaan. Quote
sami55 Posted August 3, 2013 Author Posted August 3, 2013 Tavoitteena kustannustehokkaasti kesäauto, jolla kehtaa käydä näyttäytymässä. Ei mitään näyttelypeliä. Budjetti ei kestä ammattimaalaria. Kori on pian irti ja alusta lähtee puhallukseen. Nyt pitäisi vain päättää korin putsaustapa. Sooda olis jees, mutta hinnat on aika kovia. Quote
NordBling Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Hempelin maalinpoistoainetta 2,5l Motonetista hintaan 58€, levee teräsharja pyörimään porakoneeseen ja muutama tunti pois internetistä. Ainetta pensselillä puol neliöö kerrallaan, antaa vaikuttaa 20-30 min ja roiskii harjalla pois. Ei välttämättä mee kaikki kerrokset yhellä käsittelyllä jos on monta maalikerrosta, mut tää keino ei pölytä, eikä oo kovinkaan pahan hajusta. Lattialta sitte lakasee irronneet kamat kasaan. Paras keino toistaseks, ei lämmitä eikä venytä peltiä, voi tehä sisällä ja maksaa vähä. Quote
sami55 Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 NordBlingin metodi vaikuttaisi mielenkiintoiselta. Ainakin saisi suoraan pellille. Tein tänään pari testiä. 1) maalinpoistoainetta pensselillä 2) kelmua päälle ja odotusta (meinasi kelmusta huolimatta kuivaa pinnalle) 3) lastalla kaapimista Tämä metodi toimi näin; Siihen kun lisättiin vielä kuumailmaa, niin päästiin tähän lopputulokseen: Sitten herääkin kysymys, että pystyykö tuon päälle maalaamaan? Ihan ensiksi tulee mieleen, että maalinpoistoaine on voinut pehmittää tuota harmaata maalia, vaikka se ei ole pois lähtenytkään. Toisaalta poistoainetta saattaa jäädä maalin pintaaan, vaikka sen kuinka hyvin pesee. Kokeilin samalla poistaa sisäloksuista massaa. Se sentään onnistui ihan ok. Päädyin siihen lopputulokseen, että kuumailman jälkeen lastalla suorat pellit ja teräsharjalla hankalat paikat. Tämän jälkeen löpöllä jätökset pois. Jarrujen puhdistusaineella saa hyvin viimeisteltyä pellin. Tässä siitäkin: Taidan seuraavaksi kokeilla NB:n metodia irrallaan olevaan konepeltiin. Siitä lisää myöhemmin... Quote
sami55 Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 Kokeilin maalinpoistoainetta + teräslanka-laikkaa. Kuori osittain ensimmäisen maalikerroksen ja jättin todella raitaisen/karhean pinnan. Pitääkö tuo siis tehdä toistamiseen, jotta pääsee pellille? Quote
Ketsa Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Jos ilmaa on tarjolla, niin epäkeskolla hio yllättävän äkkiä pellille, kunhan ymmärtää riittävän usein vaihtaa paperia. Sisälokareihin, ikkunankarmeihin ja muihin muotopaikkoihin pari pussia hiekkaa on nopeaa ja halabaa. Nimimerkillä: Mielestäni olen tuhlannut liikaa rahaa maalinpoistoaineeseen ja aikaa turaamiseen Quote
sami55 Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 Jep. Omasta kompurasta loppui kapasiteetti kesken, kun kokeilin epäkeskolla. Pitää kokeilla isommalla lainakompuralla tilanne. Millä paperilla olet muuten hionut pellille? Taisin itse kokeilla liian hienolla paperilla. Katselin tuota autoa, josta on nyt noin 30% hinkattu tavalla tai toisella harmaaksi, eli alkuperäiselle maalille. Taidan yrittää tehdä kuitenkin niin, että hinkkaan kaikki terveet kohdat harmaaksi ja vain ongelmakohdat pellille. Tai sitten köyhdyn ja vien puhallukseen. Quote
sami55 Posted August 4, 2013 Author Posted August 4, 2013 Ai niin, pakko mainita, että on tuo alumiinifolio vaan veikeä keksintö. Aivan karstainen kromivanne muuttui kohtalaisen siedettäväksi suurin piirtein sillä, kun näytti sille foliota ja vettä. No, ihan pahimpiin ruosteisiin se ei tepsi, mutta tuossa on pieni näyte miten kymmenessä sekunnissa lähti karsta (2 ylempää "puolaa" on nopeasti hinkattu ja 2 alempaa orkkis-kunnossa). Pistetään nyt tämän oman keskustelun OT:nä sen verran, että millähän tuon keskiön saisi putsattua? Ei tarvisi kiiltää välttämättä, mutta olisi edes vähän paremman näköinen. Quote
Ketsa Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 40, 80 ja 120 papruja olen käyttänyt maalinpoistoon. Kahta karkeempaa alkuun ja siinä vaiheessa kun aletaan menemään suuremmin peltiin olen vaihtanut tuon 120:n peliin. Jostain syystä viimeksi metallihohtoväriä hioessa tuntui 80:n menemän paremmin lakkaan kuin 40:n. Polkupyörän kromiosista putsailin samantyylisiä ruosteita motonetin tiskiltä saatavalla annitrol-hapolla. Quote
KimmoH Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Käkkäräpää rälläkkään ja maalit, pakkelit, yms. lähtee hetkessä. Itse vedin bussin suorat pinnat yhdessä päivässä ja kolmella bilteman 115mm laikalla puhtaaksi. Epäkeskoon verrattuna noin miljoona kertaa nopeampaa. Quote
Tanhis Posted August 5, 2013 Posted August 5, 2013 Käkkäräpää rälläkkään ja maalit, pakkelit, yms. lähtee hetkessä. Itse vedin bussin suorat pinnat yhdessä päivässä ja kolmella bilteman 115mm laikalla puhtaaksi. Epäkeskoon verrattuna noin miljoona kertaa nopeampaa. Tällä saat myös pellin niin kuumaksi että rupeaa vetelemään eli varovainen kannattaa olla kanssa. Quote
sami55 Posted August 5, 2013 Author Posted August 5, 2013 Jep. Tänään menee testiin käkkärä ja hiomapaperi. Samaa konepeltiä kokeilen hinkata edelleen, koska kupla on vielä taivasalla ja en viitsi sitä pellille vedellä. Pitäis saada talli siistiksi... Kiitoksia kommenteista! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.