Guest Mika Raussi Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Pitäs vähän piirrellä uusia viivoja nelkun hihnapyörään/puhaltimeen. Missähän luokassa noi tommosen 71x94 koneen ennakot pyöris kun on noin 270 asteen nokka ja 009 jakaja? Quote Link to comment
Ketsa Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Nollasta kolmeenkymmeneen varmaan riittävä asteikko. Quote Link to comment
Per Jernström Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Tai jos on ajoitusvalo missä on säädettävä ennakko niin TDC luonnollisesti riittää. Tosin merkattu pyörä on kätevämpi ja säästää yhden käden säätösessiossa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Ei oo kun tavan lamppu.. 30 asteeseen mie vähän olinkin jo meinannu niitä tehä. Paljonkohan kannattais ennakkoa sitten laittaa? Tai siis mistä lukemasta lähetään hakemaan? Quote Link to comment
Per Jernström Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Niitä 009 jakajia taitaa olla erilaisia ennakkokäyrän suhteen? Mitä olen kuullut niin noin 30-32 astetta max ennakkoa olisi sopiva. Itellä mulla on noin 30 +/- pari astetta minkä se 009 vaeltaa. Ennen täyttä ennakkoa se on välillä aika levoton, minkä takia etsinkin sille seuraajaa. Läde maltillisesti, ettei käy niinkun mulla joskus kävi. Laitoin ennakot "valmiiksi kohdalleen" ennen ekaa starttia mutta menikin hieman liikaa. Ihan kun joku olisi kolauttanut lekalla runkoon ekassa kiihdytyksessä kun nakutti. Kone kyllä selvisi hengissä, mutta kivaa se ei ollut. Quote Link to comment
Racing Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 Ittellä 34-35 astetta kierroksilla 009:llä,koneessa puristusta n.9.3:1 ja bensana 95. Ei nakuta yhtään,eikä käy jälkikäyntiä vaikka kuinka polkee. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 8, 2005 Share Posted September 8, 2005 No tässähän jää puristukset vielä kohtuullisen lukemaan 8.6. Enkähän mie alota kuitenkin jostain tuolta vakion merkin kohalta noin ensistarttia ajatellen.. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 11, 2005 Share Posted September 11, 2005 Nylkyti nyllkyti! Nykii pintakaasulla niin maan pirusti! 50 vauhissa ei paljoo raaski nelosta heittää tupaan. Saattais muuten tulla housuun. Mikähän piru? Ja minkähän pirun takia vaan etummaisten pyttyjen kohalta oli pakosarja punanen? Quote Link to comment
JaniM Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Taitaa perusennakkoa olla pikkasen liikaa. Eli se perusennakko vakio 8 astetta pitäis olla ja kiekkojen kanssa 30-32. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Mikäli perusennakon laittaa sinne kaheksaan, niin ei edes maksimit yllä tonne asti. Jakaja siis 009. Tosin paremmin se tuntu pelaavan tosi reippaasti suuremmilla ennakoilla ennen säätöä. Tää pahin nykiminen oli kyl viilellä kelillä. Josko se sitte vetäis imusarjaa jäähän? Quote Link to comment
Guest Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Ihan sama mihin perusennakko "putoaa", kunhan maksimit ei ylitä about 32 astetta. Joissain tapauksissa voi toimia ihan ok isommallakin ennakolla, mutta 28-30 on turvallinen joka toimii lähes kaikissa. Siitä voi hiukan kiristää riippuen koneesta. 009 totaali ennakko mitä se voi antaa vaihtelee suuresti, ja käytetyissä vielä enemmän. Käytännössä se on tarkistettava joka jakajassa. Säätö tapahtuu keskipakolimppujen stopparinastoja taivuttamalla sisään tai ulospäin. Ulospäin kun taivuttaa niin se antaa enemmän ennakkoa. Vastapainojen jousen ulompaa kiinnityspistettä kun taivuttaa sisäänpäin, niin ennakot alkaa kasvamaan pienemmillä kierroksilla. Jousen voi vaihtaa erilaiseen, jos haluaa vaikuttaa ennakkokäyrään vielä enemmän, ja sinne voi lisätä toisen jousen joka tulee peliin viiveellä, niinkuin vakiojakajassa on. Saa progressiivisen käyrän. Jos haluaapi kikkailla. Käytännössä ihan sopivaksi olen havainnut säädöt jossa perusennakko on 10 ja maksimi 32 tai 30. Sopivasti hiukan vakiota enemmän aivan alakierroksille jolloin kaasuun reagointi paranee. Aika turvallinen, tavanomainenkin tilanne. Silti vähemmän ennakkoa alhaalla mitä vakiojakajalla... Olen tehnyt sellaisenkin missä perus oli 15 ja maksimi 32. Launtaina käpistelin yhtä konetta jonka 009:stä löytyi hädintuskin yli 10 astetta ennakkoa yhteensä, 10 asteen perus tuotti 23 maksimit. :) Jan Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Olen tehnyt sellaisenkin missä perus oli 15 ja maksimi 32. Miulla tais olla aika lähellä noita lukemia ihan jo vakmiiks. Mikäli mie en ihan väärin nyt muista. Pitää kyl ehkä kokeilla vähän suurempia ennakkoja kunhan nyt saa muut asiat hoitoon. Öljyä vuotaa suodattimen jalan ja lohkon välistä eli pikkasen ois puuhastelua kun kiristäminen ei auta. Öljynlämmön ja kierroksien mittarit pitäs asentaa ja lens toinenkin laturin hihna hevon kuuseen. Tuntuu olevan ihan pirun tarkka ainakin akselien samansuuntaisuudesta. Ehkä pitää tehä laturiin isompi pyörä kun se kiertää nyt ihan levottomia lukemia. Ihmiset luulee, että miulla on turbo. Nykiminen väheni huomattavasti kun käänsin seoksia pikkusen rikkaammalle. Pitäs vissiin käyttää jossain säädössä kun ei seosmittarin hommaaminen k-jetin kanssa tunnu oikeen mielekkäältä. No joka tapauksessa 770 kiloa + kuski tuntuu liikkuvan ihan mukavan liukkaasti. (kuski taitaa lähennellä sataa kiloa) Quote Link to comment
joksa Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Mikähän piru? Ja minkähän pirun takia vaan etummaisten pyttyjen kohalta oli pakosarja punanen? Voisiko se sun imusarjan malli olla sellainen, että etummaiset pyty saisivat paremmin ilmaa. Quote Link to comment
Ketsa Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Onko käytössä se imusarja, josta puuttui kammio kokonaan? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 12, 2005 Share Posted September 12, 2005 Mikähän piru? Ja minkähän pirun takia vaan etummaisten pyttyjen kohalta oli pakosarja punanen? Voisiko se sun imusarjan malli olla sellainen, että etummaiset pyty saisivat paremmin ilmaa. Sepä tuli mieleen.. Tuli toki sekin mieleen, että takimmaisilta lähtevät putket saattaa saada vaan paremmin jäähdytystä. Värjäymistä kun kattelee, niin on kaikki muut lämmenny aika hyvin paitti nelospytyn putki. Se kyl saakin hyvät jäähytykset sillon kun termostaatti pitää läpät kiinni ja ilma puhaltaa öljynjäähdyttimen läpi. Enenpää punotuksia ei oo kyl ollu havaittavissa kun ei oo tullu enään 170km/h nopeuksia ajettua. Siinä vauhissa rupes jo latausvalokin kiilumaan.. Ilmeisesti laturille riittäis pinemmätkin kierrokset. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.