Jump to content

Ennakkoja


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Pitäs vähän piirrellä uusia viivoja nelkun hihnapyörään/puhaltimeen. Missähän luokassa noi tommosen 71x94 koneen ennakot pyöris kun on noin 270 asteen nokka ja 009 jakaja?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei oo kun tavan lamppu.. 30 asteeseen mie vähän olinkin jo meinannu niitä tehä.

 

Paljonkohan kannattais ennakkoa sitten laittaa? Tai siis mistä lukemasta lähetään hakemaan?

Link to comment

Niitä 009 jakajia taitaa olla erilaisia ennakkokäyrän suhteen? Mitä olen kuullut niin noin 30-32 astetta max ennakkoa olisi sopiva. Itellä mulla on noin 30 +/- pari astetta minkä se 009 vaeltaa. Ennen täyttä ennakkoa se on välillä aika levoton, minkä takia etsinkin sille seuraajaa.

 

Läde maltillisesti, ettei käy niinkun mulla joskus kävi. Laitoin ennakot "valmiiksi kohdalleen" ennen ekaa starttia mutta menikin hieman liikaa. Ihan kun joku olisi kolauttanut lekalla runkoon ekassa kiihdytyksessä kun nakutti. Kone kyllä selvisi hengissä, mutta kivaa se ei ollut.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Nylkyti nyllkyti! Nykii pintakaasulla niin maan pirusti! 50 vauhissa ei paljoo raaski nelosta heittää tupaan. Saattais muuten tulla housuun.

 

Mikähän piru? Ja minkähän pirun takia vaan etummaisten pyttyjen kohalta oli pakosarja punanen?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mikäli perusennakon laittaa sinne kaheksaan, niin ei edes maksimit yllä tonne asti. Jakaja siis 009. Tosin paremmin se tuntu pelaavan tosi reippaasti suuremmilla ennakoilla ennen säätöä. Tää pahin nykiminen oli kyl viilellä kelillä. Josko se sitte vetäis imusarjaa jäähän?

Link to comment

Ihan sama mihin perusennakko "putoaa", kunhan maksimit ei ylitä about 32 astetta. Joissain tapauksissa voi toimia ihan ok isommallakin ennakolla, mutta 28-30 on turvallinen joka toimii lähes kaikissa. Siitä voi hiukan kiristää riippuen koneesta.

 

 

009 totaali ennakko mitä se voi antaa vaihtelee suuresti, ja käytetyissä vielä enemmän. Käytännössä se on tarkistettava joka jakajassa. Säätö tapahtuu keskipakolimppujen stopparinastoja taivuttamalla sisään tai ulospäin. Ulospäin kun taivuttaa niin se antaa enemmän ennakkoa.

 

Vastapainojen jousen ulompaa kiinnityspistettä kun taivuttaa sisäänpäin, niin ennakot alkaa kasvamaan pienemmillä kierroksilla.

 

Jousen voi vaihtaa erilaiseen, jos haluaa vaikuttaa ennakkokäyrään vielä enemmän, ja sinne voi lisätä toisen jousen joka tulee peliin viiveellä, niinkuin vakiojakajassa on. Saa progressiivisen käyrän. Jos haluaapi kikkailla.

 

 

Käytännössä ihan sopivaksi olen havainnut säädöt jossa perusennakko on 10 ja maksimi 32 tai 30. Sopivasti hiukan vakiota enemmän aivan alakierroksille jolloin kaasuun reagointi paranee. Aika turvallinen, tavanomainenkin tilanne. Silti vähemmän ennakkoa alhaalla mitä vakiojakajalla...

 

Olen tehnyt sellaisenkin missä perus oli 15 ja maksimi 32.

 

Launtaina käpistelin yhtä konetta jonka 009:stä löytyi hädintuskin yli 10 astetta ennakkoa yhteensä, 10 asteen perus tuotti 23 maksimit. :)

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi
Olen tehnyt sellaisenkin missä perus oli 15 ja maksimi 32.

Miulla tais olla aika lähellä noita lukemia ihan jo vakmiiks. Mikäli mie en ihan väärin nyt muista. Pitää kyl ehkä kokeilla vähän suurempia ennakkoja kunhan nyt saa muut asiat hoitoon. Öljyä vuotaa suodattimen jalan ja lohkon välistä eli pikkasen ois puuhastelua kun kiristäminen ei auta. Öljynlämmön ja kierroksien mittarit pitäs asentaa ja lens toinenkin laturin hihna hevon kuuseen. Tuntuu olevan ihan pirun tarkka ainakin akselien samansuuntaisuudesta. Ehkä pitää tehä laturiin isompi pyörä kun se kiertää nyt ihan levottomia lukemia. Ihmiset luulee, että miulla on turbo.

 

Nykiminen väheni huomattavasti kun käänsin seoksia pikkusen rikkaammalle. Pitäs vissiin käyttää jossain säädössä kun ei seosmittarin hommaaminen k-jetin kanssa tunnu oikeen mielekkäältä.

 

No joka tapauksessa 770 kiloa + kuski tuntuu liikkuvan ihan mukavan liukkaasti. (kuski taitaa lähennellä sataa kiloa)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Mikähän piru? Ja minkähän pirun takia vaan etummaisten pyttyjen kohalta oli pakosarja punanen?

 

Voisiko se sun imusarjan malli olla sellainen, että etummaiset pyty saisivat paremmin ilmaa.

Sepä tuli mieleen.. Tuli toki sekin mieleen, että takimmaisilta lähtevät putket saattaa saada vaan paremmin jäähdytystä. Värjäymistä kun kattelee, niin on kaikki muut lämmenny aika hyvin paitti nelospytyn putki. Se kyl saakin hyvät jäähytykset sillon kun termostaatti pitää läpät kiinni ja ilma puhaltaa öljynjäähdyttimen läpi. Enenpää punotuksia ei oo kyl ollu havaittavissa kun ei oo tullu enään 170km/h nopeuksia ajettua. Siinä vauhissa rupes jo latausvalokin kiilumaan.. Ilmeisesti laturille riittäis pinemmätkin kierrokset.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...