Jump to content

Latausvalo ei sammu


Guest hervoletti

Recommended Posts

Guest hervoletti
Posted

Type1 -63 vaihdettu 12v tasavirta laturi erillisellä säätimellä (uusi elektroninen)

 

kytkennät: laturilta d+,d-,df säätimelle b+ akulle/startille ja lataus merkkivalo d+ navasta

 

merkkivalo ei sammu muuta kun kone käynnissä..?

laturin päästä d+ navalta tulee +12v lampulle.

 

Kuuluuko d+ navasta aina akun ollessa kytkettynä tulla 12v?

Posted

Kuten AC:n sivuillakin lukee: "Vaihtovirtalaturin säädin", eli sulla on väärä säädin, tuo ei toimi tasavirtasessa.

 

Edit: Tämä on parasta A-luokkaa tasavirtaiseen: http://www.aircooled.fi/tuote/409/latau ... 6774-bosch

tai täältä: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1955

 

Edit 2: Onko sulla varmasti siis tasavirtalaturi?

 

Tasavirtalaturi:

 

c_hh113-903-031p.jpg_35c_2a8.jpg

 

Vaihtovirtalaturi:

 

c_alternatoralu_2.jpg_35c_2a8.jpg

Posted

Jos sulla on siis kuitenkin vaihtovirtalaturi ulkoisella säätimellä, niin sitten kytkentä täsmäisi. Kukas muistaa, että olikos se vika sitten diodisillassa jos tuo merkkivalo palaa kokoajan?

Guest hervoletti
Posted

No hitto mokasin heti tuossa alussa sehän on nimenomaan Vaihtovirta mallia...sori.

Guest hervoletti
Posted

Valo kyllä sammuu kun moottori käynnistyy, mutta 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta.

 

Minkä laajuinen remontti tuon diodisillan korjaus/tarkistus? onnistuuko kotikonstein ja/tai irrottamatta laturia.?

Posted
laturin päästä d+ navalta tulee +12v lampulle.

Kuuluuko d+ navasta aina akun ollessa kytkettynä tulla 12v?

12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta.

B+ navassa on aina jännite, se on suoraan yhteydessä akkuun. D+ navassa ei kuulu olla jännitettä kun virrat on pois.

Että tuleeko siis noihin molempiin se 12 volttia vaikka virrat on pois?

Guest hervoletti
Posted
Valo kyllä sammuu kun moottori käynnistyy, mutta 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta.

 

Perskules on hommaattava ilmeisesti henkilökohtainen oikolukia.......siis d+ on se napa mihin tulee lampun johto ja 12v

Posted
Valo kyllä sammuu kun moottori käynnistyy, mutta 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta.

Perskules on hommaattava ilmeisesti henkilökohtainen oikolukia.......siis d+ on se napa mihin tulee lampun johto ja 12v

Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.

Posted
Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.
Luulen että siinä kuuluu aina olla jännite kun virta on päällä. Jännite tulee laturista kun se pyörii, muuten lampun läpi jolloin se palaa.
Posted
Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.
Luulen että siinä kuuluu aina olla jännite kun virta on päällä. Jännite tulee laturista kun se pyörii, muuten lampun läpi jolloin se palaa.

Periaatteessa juuri näin, mutta jos D+ johto on kiinnitetty, niin silloin sen kuuluu olla maadoitettu kun laturi ei pyöri. Valolle kyllä tulee plussa, mutta D+:n kautta pitäisi tulla valolle miinus.

Posted
Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.
Luulen että siinä kuuluu aina olla jännite kun virta on päällä. Jännite tulee laturista kun se pyörii, muuten lampun läpi jolloin se palaa.

Periaatteessa juuri näin, mutta jos D+ johto on kiinnitetty, niin silloin sen kuuluu olla maadoitettu kun laturi ei pyöri. Valolle kyllä tulee plussa, mutta D+:n kautta pitäisi tulla valolle miinus.

Niin onkin eli sammuksissa mutta virta päällä D+ on varmaan jotain 1 V tms. Käydessä sitten se "12 V" (eli esim. 13.8 V).
Posted

Eihän tää nyt liian yksinkertainen voi olla..?

 

Eli onhan mittarilla johdot oikein?

 

Nimim.

Kerran itekki ihmettilin jotain valoa mittarilla ja olin vetäny maan siihen missä pitäis olla virta...

Posted

Kannattaskohan tuo D- jännite myös mitata?

 

Spekuloisin että jos sekin on 12v niin säädin ei jostain syystä maadoita (eli ei toimi).

Jos se on 0V/maassa niin laturin roottorin ja hiilien läpi ei kulje virta -> laturi jotenkin rikki.

Posted

Hommaa sotkamassa vielä se että:

 

- Kun vaihtaa DC -> AC laturin ulkopuolisella säätimellä, pitää laturilta merkkivalolle menevään piuhaan laittaa diodi

 

- Jos tuo jää pois, alkaa merkkivalo palamaan sitä kovemmin, mitä kovemmin laturi pukkaa tehoa. Eli ilman kuormaa hyvin himmeästi, kun nappaa valot, pyyhkijät ja poppikoneet täysille, alkaa jo ladurin valo kojetaulussa palamaan kunnolla.

 

- Se kummin päin tuo diodi tulee (esto vai myötä valon suuntaan), en muista. Kokeile, toisella tavalla valo palaa oikein, toisella taas ei.

 

- Se tuossa on erikoista että akulta mitattuna laturi pukkaa OK jännitettä kokoajan, siis myös ennen diodin asetamista. Eli vika on vaan valon toiminnassa, eikä se vaikuta muualle.

Posted

Tuo Valtosen diodi on tultava niin päin että viiva on laturiin päin, muuten laturi ei käynnisty.

 

Latausvalosta kulkee varmaan virtaa "takaperin" suurella kuormituksella, eli laturin D+ on korkeampi kuin kojelaudan jännite. Jännitehäviöt varmaan lisää tätä hehkumista (johdotus, virtalukon pohja, sulakkeet jne..).

 

Outoa kun tasa-ja vaihtovirtalaturillisissa taitaa olla samanlaiden latausvalon kytkentä... Mikskähän se ei valo ei kaikissa hehku?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...