Guest hervoletti Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Type1 -63 vaihdettu 12v tasavirta laturi erillisellä säätimellä (uusi elektroninen) kytkennät: laturilta d+,d-,df säätimelle b+ akulle/startille ja lataus merkkivalo d+ navasta merkkivalo ei sammu muuta kun kone käynnissä..? laturin päästä d+ navalta tulee +12v lampulle. Kuuluuko d+ navasta aina akun ollessa kytkettynä tulla 12v? Quote Link to comment
metake Posted September 1, 2013 Share Posted September 1, 2013 Ei nyt vaikuta ihan oikealta kytkentä.. Laturin DF -> Säätimen DF Laturin D+ -> Säätimen D+ Säätimen B+ -> Akkuun Säätimen 61 -> merkkivalon piuha Ei kuulu D+:ssa olla sähköä kokoajan. Tuosta lisää kytkentä ohjetta: http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... 67_USA.jpg Quote Link to comment
Guest hervoletti Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Olisiko 61 = D- ? Eli valon johto vain väärässä osoitteessa.? http://www.aircooled.fi/tuote/479/latau ... koinen-12v Quote Link to comment
metake Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Kuten AC:n sivuillakin lukee: "Vaihtovirtalaturin säädin", eli sulla on väärä säädin, tuo ei toimi tasavirtasessa. Edit: Tämä on parasta A-luokkaa tasavirtaiseen: http://www.aircooled.fi/tuote/409/latau ... 6774-bosch tai täältä: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1955 Edit 2: Onko sulla varmasti siis tasavirtalaturi? Tasavirtalaturi: Vaihtovirtalaturi: Quote Link to comment
metake Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Jos sulla on siis kuitenkin vaihtovirtalaturi ulkoisella säätimellä, niin sitten kytkentä täsmäisi. Kukas muistaa, että olikos se vika sitten diodisillassa jos tuo merkkivalo palaa kokoajan? Quote Link to comment
Guest hervoletti Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 No hitto mokasin heti tuossa alussa sehän on nimenomaan Vaihtovirta mallia...sori. Quote Link to comment
peruskallio Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Diodisillassa kun vikaa, ei taida valo sammua kuin akun irroittamalla. Mielestäni ei vaikutusta käykö kone tai ei. Quote Link to comment
Guest hervoletti Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Valo kyllä sammuu kun moottori käynnistyy, mutta 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta. Minkä laajuinen remontti tuon diodisillan korjaus/tarkistus? onnistuuko kotikonstein ja/tai irrottamatta laturia.? Quote Link to comment
metake Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 laturin päästä d+ navalta tulee +12v lampulle.Kuuluuko d+ navasta aina akun ollessa kytkettynä tulla 12v? 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta. B+ navassa on aina jännite, se on suoraan yhteydessä akkuun. D+ navassa ei kuulu olla jännitettä kun virrat on pois. Että tuleeko siis noihin molempiin se 12 volttia vaikka virrat on pois? Quote Link to comment
Guest hervoletti Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Valo kyllä sammuu kun moottori käynnistyy, mutta 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta. Perskules on hommaattava ilmeisesti henkilökohtainen oikolukia.......siis d+ on se napa mihin tulee lampun johto ja 12v Quote Link to comment
metake Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Valo kyllä sammuu kun moottori käynnistyy, mutta 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta. Perskules on hommaattava ilmeisesti henkilökohtainen oikolukia.......siis d+ on se napa mihin tulee lampun johto ja 12v Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa. Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.Luulen että siinä kuuluu aina olla jännite kun virta on päällä. Jännite tulee laturista kun se pyörii, muuten lampun läpi jolloin se palaa. Quote Link to comment
metake Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.Luulen että siinä kuuluu aina olla jännite kun virta on päällä. Jännite tulee laturista kun se pyörii, muuten lampun läpi jolloin se palaa. Periaatteessa juuri näin, mutta jos D+ johto on kiinnitetty, niin silloin sen kuuluu olla maadoitettu kun laturi ei pyöri. Valolle kyllä tulee plussa, mutta D+:n kautta pitäisi tulla valolle miinus. Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.Luulen että siinä kuuluu aina olla jännite kun virta on päällä. Jännite tulee laturista kun se pyörii, muuten lampun läpi jolloin se palaa. Periaatteessa juuri näin, mutta jos D+ johto on kiinnitetty, niin silloin sen kuuluu olla maadoitettu kun laturi ei pyöri. Valolle kyllä tulee plussa, mutta D+:n kautta pitäisi tulla valolle miinus. Niin onkin eli sammuksissa mutta virta päällä D+ on varmaan jotain 1 V tms. Käydessä sitten se "12 V" (eli esim. 13.8 V). Quote Link to comment
Geronimo Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Eihän tää nyt liian yksinkertainen voi olla..? Eli onhan mittarilla johdot oikein? Nimim. Kerran itekki ihmettilin jotain valoa mittarilla ja olin vetäny maan siihen missä pitäis olla virta... Quote Link to comment
multanen Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Kannattaskohan tuo D- jännite myös mitata? Spekuloisin että jos sekin on 12v niin säädin ei jostain syystä maadoita (eli ei toimi). Jos se on 0V/maassa niin laturin roottorin ja hiilien läpi ei kulje virta -> laturi jotenkin rikki. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 3, 2013 Share Posted September 3, 2013 Hommaa sotkamassa vielä se että: - Kun vaihtaa DC -> AC laturin ulkopuolisella säätimellä, pitää laturilta merkkivalolle menevään piuhaan laittaa diodi - Jos tuo jää pois, alkaa merkkivalo palamaan sitä kovemmin, mitä kovemmin laturi pukkaa tehoa. Eli ilman kuormaa hyvin himmeästi, kun nappaa valot, pyyhkijät ja poppikoneet täysille, alkaa jo ladurin valo kojetaulussa palamaan kunnolla. - Se kummin päin tuo diodi tulee (esto vai myötä valon suuntaan), en muista. Kokeile, toisella tavalla valo palaa oikein, toisella taas ei. - Se tuossa on erikoista että akulta mitattuna laturi pukkaa OK jännitettä kokoajan, siis myös ennen diodin asetamista. Eli vika on vaan valon toiminnassa, eikä se vaikuta muualle. Quote Link to comment
multanen Posted September 4, 2013 Share Posted September 4, 2013 Tuo Valtosen diodi on tultava niin päin että viiva on laturiin päin, muuten laturi ei käynnisty. Latausvalosta kulkee varmaan virtaa "takaperin" suurella kuormituksella, eli laturin D+ on korkeampi kuin kojelaudan jännite. Jännitehäviöt varmaan lisää tätä hehkumista (johdotus, virtalukon pohja, sulakkeet jne..). Outoa kun tasa-ja vaihtovirtalaturillisissa taitaa olla samanlaiden latausvalon kytkentä... Mikskähän se ei valo ei kaikissa hehku? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.