Jump to content

Latausvalo ei sammu


Guest hervoletti

Recommended Posts

Guest hervoletti

Type1 -63 vaihdettu 12v tasavirta laturi erillisellä säätimellä (uusi elektroninen)

 

kytkennät: laturilta d+,d-,df säätimelle b+ akulle/startille ja lataus merkkivalo d+ navasta

 

merkkivalo ei sammu muuta kun kone käynnissä..?

laturin päästä d+ navalta tulee +12v lampulle.

 

Kuuluuko d+ navasta aina akun ollessa kytkettynä tulla 12v?

Link to comment

Kuten AC:n sivuillakin lukee: "Vaihtovirtalaturin säädin", eli sulla on väärä säädin, tuo ei toimi tasavirtasessa.

 

Edit: Tämä on parasta A-luokkaa tasavirtaiseen: http://www.aircooled.fi/tuote/409/latau ... 6774-bosch

tai täältä: http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1955

 

Edit 2: Onko sulla varmasti siis tasavirtalaturi?

 

Tasavirtalaturi:

 

c_hh113-903-031p.jpg_35c_2a8.jpg

 

Vaihtovirtalaturi:

 

c_alternatoralu_2.jpg_35c_2a8.jpg

Link to comment
Guest hervoletti

Valo kyllä sammuu kun moottori käynnistyy, mutta 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta.

 

Minkä laajuinen remontti tuon diodisillan korjaus/tarkistus? onnistuuko kotikonstein ja/tai irrottamatta laturia.?

Link to comment
laturin päästä d+ navalta tulee +12v lampulle.

Kuuluuko d+ navasta aina akun ollessa kytkettynä tulla 12v?

12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta.

B+ navassa on aina jännite, se on suoraan yhteydessä akkuun. D+ navassa ei kuulu olla jännitettä kun virrat on pois.

Että tuleeko siis noihin molempiin se 12 volttia vaikka virrat on pois?

Link to comment
Guest hervoletti
Valo kyllä sammuu kun moottori käynnistyy, mutta 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta.

 

Perskules on hommaattava ilmeisesti henkilökohtainen oikolukia.......siis d+ on se napa mihin tulee lampun johto ja 12v

Link to comment
Valo kyllä sammuu kun moottori käynnistyy, mutta 12 volt tosiaankin tulee laturin B+ sammuksissa virtalukon asennosta riippumatta.

Perskules on hommaattava ilmeisesti henkilökohtainen oikolukia.......siis d+ on se napa mihin tulee lampun johto ja 12v

Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.

Link to comment
Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.
Luulen että siinä kuuluu aina olla jännite kun virta on päällä. Jännite tulee laturista kun se pyörii, muuten lampun läpi jolloin se palaa.

Periaatteessa juuri näin, mutta jos D+ johto on kiinnitetty, niin silloin sen kuuluu olla maadoitettu kun laturi ei pyöri. Valolle kyllä tulee plussa, mutta D+:n kautta pitäisi tulla valolle miinus.

Link to comment
Elikkäs kytkentä on kyllä oikein, mutta tuohon D+ napaan ei kuulu tulla jännitettä kuin silloin kun laturi lataa.
Luulen että siinä kuuluu aina olla jännite kun virta on päällä. Jännite tulee laturista kun se pyörii, muuten lampun läpi jolloin se palaa.

Periaatteessa juuri näin, mutta jos D+ johto on kiinnitetty, niin silloin sen kuuluu olla maadoitettu kun laturi ei pyöri. Valolle kyllä tulee plussa, mutta D+:n kautta pitäisi tulla valolle miinus.

Niin onkin eli sammuksissa mutta virta päällä D+ on varmaan jotain 1 V tms. Käydessä sitten se "12 V" (eli esim. 13.8 V).
Link to comment

Hommaa sotkamassa vielä se että:

 

- Kun vaihtaa DC -> AC laturin ulkopuolisella säätimellä, pitää laturilta merkkivalolle menevään piuhaan laittaa diodi

 

- Jos tuo jää pois, alkaa merkkivalo palamaan sitä kovemmin, mitä kovemmin laturi pukkaa tehoa. Eli ilman kuormaa hyvin himmeästi, kun nappaa valot, pyyhkijät ja poppikoneet täysille, alkaa jo ladurin valo kojetaulussa palamaan kunnolla.

 

- Se kummin päin tuo diodi tulee (esto vai myötä valon suuntaan), en muista. Kokeile, toisella tavalla valo palaa oikein, toisella taas ei.

 

- Se tuossa on erikoista että akulta mitattuna laturi pukkaa OK jännitettä kokoajan, siis myös ennen diodin asetamista. Eli vika on vaan valon toiminnassa, eikä se vaikuta muualle.

Link to comment

Tuo Valtosen diodi on tultava niin päin että viiva on laturiin päin, muuten laturi ei käynnisty.

 

Latausvalosta kulkee varmaan virtaa "takaperin" suurella kuormituksella, eli laturin D+ on korkeampi kuin kojelaudan jännite. Jännitehäviöt varmaan lisää tätä hehkumista (johdotus, virtalukon pohja, sulakkeet jne..).

 

Outoa kun tasa-ja vaihtovirtalaturillisissa taitaa olla samanlaiden latausvalon kytkentä... Mikskähän se ei valo ei kaikissa hehku?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...