Guest DaFox Posted October 17, 2013 Posted October 17, 2013 Tietoa käytetyistä rengas-vanne-madallusyhdistelmistä. Kerään tähän viestiin tietoa jos palstalaisilta sitä löytyisi jaettavaksi asti Esimerkiksi. Esimerkki kupla 1302 1970 - 40mm madallusjouset edessä ja napsu edestä - 205/55/17 - 17" ET35 - Pulttijako vaihdettu rummuilla 4x100 Esimerkki kupla 1300 1969 - yksi napsu takaa, edessä puma matalimmalla säädöllä - 205/55/17 - 17" ET35 - Autossa 4cm leventävät lokarit. Auton malli - madallus - renkaat - vanteen koko ja et - muuta? * Kupla 1302 LS cabrio 1971 - 40mm madallusjouset - 205/55/15 - koko? et? - Autossa 1303 takalokarit? * Kupla 1303 - ? - 205/40/17 - 17x7 - et40 - keula 3bolt (vanha 71-> 73,5) * Kupla 1303 - ? - 205/40/17 - 17x7 - et55 - keula 2bolt (uudempi 73,5-> keula) Quote
Tanhis Posted October 18, 2013 Posted October 18, 2013 http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735 Tuolta 84 sivua lukemista kuvien kera. Ja sama topickki löytyy myös pystäreille mutta ketä niitä nyt harrastaakaan ;) Quote
-Alex- Posted October 18, 2013 Posted October 18, 2013 Minä harrastan ;) Mutta pystäriin tuleekin -67 lokasuojat ja 911 umpiot, on kyllä komee kun vertaa kaikenmaailman kapeerenkaisisiin cal ja restolookkereihin :DD Quote
Guest DaFox Posted October 18, 2013 Posted October 18, 2013 Vähän huonosti sitä tietoa löytyy sitä etsivälle. Esim. noiden ei "perus" vanteiden sovittamisesta autoon. Melko hyödyllinen topicci kun alkaa noita erilaisia auto/vanne/rengas/alusta komboja näkemään liikenteessä ..tai ainakin nettipuheissa yhä useammin. Hyvä taulukko säästää aikaa ja vaivaa kun ei tarvi kaikkien etsiä sitä tietoa. Jos on kokemusta jostain komboista niin pistä viestiä tähän ketjun jatkoksi, lisään sitten taulukkoon.. Quote
-Alex- Posted October 19, 2013 Posted October 19, 2013 Ok, tässä on faktatietoa: Omassa 72:sessa vakioleveys etuakselilla 195/50R16 7,5x16 et36 vanteella mahtui niin että se ääriasennoissa raapi sisälokasuojiin sekä renkaan ulkoreuna oli lokasuojan reunan kohdalla, eli vähän väärä et. Et 45-55 on paljon parempi 7-7,5 tuumaa leveänä ainakin jos vääntösauvakeulaiseen aikoo laittaa sellaiset eteen. VwTrendsissä oli aikoinaan opas että mikä sopii ja mikä ei.. Tässä sama artikkeli: http://vdubengineering.com/wp-content/u ... GUIDE1.pdf Tässä myös laskuri, laita vertailukohteeksi esim empi 8-spoke, joka on 5,5 leveä ja et 20 tai 30 http://www.1010tires.com/Tools/Wheel-Of ... or#Results Quote
Dennis Posted October 22, 2013 Posted October 22, 2013 Ok, tässä on faktatietoa: Omassa 72:sessa vakioleveys etuakselilla 195/50R16 7,5x16 et36 vanteella mahtui niin että se ääriasennoissa raapi sisälokasuojiin sekä renkaan ulkoreuna oli lokasuojan reunan kohdalla, eli vähän väärä et. Et 45-55 on paljon parempi 7-7,5 tuumaa leveänä ainakin jos vääntösauvakeulaiseen aikoo laittaa sellaiset eteen. Jaa... ei ole paljon annettavaa sisäänpäin ainakaan omassa kun minulla on tuossa 1300 -74:ssa edessä 195/50-16 6x16 et36 vanteella ja kumi on erittäin lähellä iskarin yläkiinnitys korvaa, tosin minulla on camberi säädetty miinukselle joka syö tuota tilaa ja voihan sitä iskarin yläkiinnitystä rälläköidä vähän, mutta ei sielä ole paljon tilaa annattavana. Rajoittamalla ohjausta minulla ei raavi mihinkään kääntäessä täysin Toki autot, lähinnä lokarit, etuakselit ja säädöt tekevät näistä yksilöitä... eli kun jahdataan viimeisiä millejä asiat on kokeiltava kyseiseen autoon livenä = se mitä menee kaverin autoon ei välttämättä mene omaan Quote
ARTO Posted October 22, 2013 Posted October 22, 2013 Keskustelun aloittajalla pherssonikaulallinen kupla eli ET ym jutut menee hiukan toisin kuin vääntösauvakaulaisten kohdilla. Quote
-Alex- Posted October 22, 2013 Posted October 22, 2013 Kommentaattori iski ;) Keskustelun aloittajalla pherssonikaulallinen kupla eli ET ym jutut menee hiukan toisin kuin vääntösauvakaulaisten kohdilla. Tuossa PDF:ssä on tietoa myös 1302/1303 rengastuksesta. Quote
Tanhis Posted October 22, 2013 Posted October 22, 2013 DaFoxin idea on hieno mutta syy että sellaista listaa ei jo ole olemassa on se kun sellainen on miltei mahdotonta tehdä jos autoa on madallettu, akselia vaihdettu, dropit asennettu, lokarit vaihdettu alkuperäisestä, jarrut vaihdettu, ja sitten kun lisätään vielä soppaan stanut yms samana vuonna tehdyt erilaiset mallit, kallistuksen vakaajat yms niin alkaa olemaan aikapaljon muuttujia listassa. Eli jos on mielessä istuttaa oleellisesti vakiota isompaa vannetta autoon niin eikuin tyhjä vanne paikalleen mistä tiedät koon ja et:n ja mittaamaan millainen sinne mahtuisi pyörimään. Sitten laskee kumien mitat http://www.miata.net/garage/tirecalc.html esim tälläsellä kalkulaattorilla niin pääsee aikahyvin kartalle mitä sinne saa sopimaan. Quote
NordBling Posted October 22, 2013 Posted October 22, 2013 Hyötyä tai ei, tässä yksi versio: Kupla -66 100mm kavennettu keula säätöpaloilla Dropit Type 1 jarrusatulat + levyt Cookie Cutters 7x15 ET 23,5 195/50-15 ja 205/70-15 Lyhyet vetarit/putket Mahtuu pyörimään edessä yläasennossa hyvin (eli dropin madalluksen verran vakiota alempana), ala-asennossa ottaa ääriasennoissa hieman kiinni lokarin ulkoreunoihin. Takana piti käyttää 10mm levikepalaa ettei ota kiinni korin kiinnityskorvakkeeseen. Quote
Guest DaFox Posted October 22, 2013 Posted October 22, 2013 Hyvä, näitähän alkaa popsahdella. Tietoa ja kuvia vaan peliin. On tästä ihan varmasti monille apua että on edes jotain pohjaa minkä perusteella lähtee arpomaan autoonsa setuppia alustam, renkaiden, vanteiden ja kaiken muun tähän liittyvän osalta. Mallin suhteen ei olla niin kriittisiä, oli sitten alla kupla, bussi, hebmülleri, tahi joku muu ilmajäähdytteinen volkkari (kuplan koneella olevat prätkät ym. lasketaan myös mukaan) ;) Quote
Hermanni Posted October 23, 2013 Posted October 23, 2013 http://www.rimsntires.com/specs.jsp Lontoonkielinen varsin selkeä ja hyvä laskuri. Ensin alustan ja korin muutokset, vakiovanteet paljaana kiinni ja metrimitan kanssa kontalleen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.