Jump to content

Akku tyhjenee


Guest Janhonen

Recommended Posts

Guest Janhonen
Posted

Morjesta,

 

Ihmetellyt kun tuo uus akku tyhjenee, ja lähdin sitten mittaamaan napajännitettä joka on ladattuna n. 12,9V.

Auton kun lyö käyntiin, niin lukemat ovat jotain aivan kummallista jotain 0,5V ja 10V välillä elää, ja kun koneen taas sammuttaa, niin palaa siihen 12,9V

 

Auto on -72 kupla jossa joku vanha Boschin 55A laturi.

 

Mistäköhän kantsii lähtee vikaa ettii?

Guest Janhonen
Posted

 

Tuon mukaan testailin, muttamutta... ei näytä 14V ei :)

Posted

Koetitko että nouseeko voltit kun antaa kierroksia.

 

Ja ei sen akun pitäisi antaa 0,5V jännitteitä vaikka mikä olisi eli siksi sanoin että mittarissa tai sen kytkennässä kenties jotain häikkää.

Posted

Mittasitko akun navasta vai kengästä? Jos mittasit kaapelikengästä niin hapettunut napa voi aiheuttaa edellämainittuja oireita, tässä tapauksessa napojen/kenkien putsaus auttaa.

Guest Janhonen
Posted

Tossapa videopätkää.

 

Mielestäni elää kyllä ihan omaa elämää nuo luvut, lopussa sammuttaessa palautuu siihen 12,9V

 

Mittailin kengän ja navan välistä, ja hyvin tukevasti asettui siihen. Täytyy nyt viel uusintamittaus kokeilla, josko viel näyttäis jotain muuta. :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=6D6qRjo3 ... e=youtu.be

Guest Janhonen
Posted

On kokeiltu kengistä, navoista ja kaikilla tavoilla. Ihan samanlaiset sekavat lukemat.

Posted

Akun + ja - napojen välilläkö tuollaisia lukemia? Mihin ja miten mittarin johdot olivat videota kuvattaessa kytketty? Kun puhutaan latausjännitteestä, tarkoitetaan jännitettä mihin akun napojen välinen potentiaaliero eli jännite kohoaa moottorin käydessä ja laturin ladatessa. Nyt on tehty jotain muuta jännää tai mittari on viallinen.

Guest Janhonen
Posted

Kyllä se lähtee käyntiin, kunnes akku kulutettu loppuu...

Posted
Kyllä se lähtee käyntiin, kunnes akku kulutettu loppuu...

 

Okei unohdetaan se mitä sun mittari näyttää.

 

Eli selkeästi ei lataa.

 

-Palaako laturinvalo auton käydessä?

-Palaako se valo ennen starttausta virrat päällä?

 

Ja ilmeisesti on sisäisellä säätimellä oleva vaihtovirtalaturi eli yksi latta ja yksi mutteri liitos laturin päällä?

 

 

Itse veikkaisin että vika on jossain näistä.

1.Laturi ei saa valon kautta tulevaa herätettä ->Ei lähde lataamaan

2.Laturi saa herätteen valon kautta mutta säädin sökö ->Ei tajua ruveta lataamaan

3.Itse laturi täys sökö ja sen takia ei lataa.

4.Laturilta lähtevä paksumpi kaapeli sökö

 

Korjaukset.

1.Kytke johdot oikein ja tarkista että mittaristossa on wateiltaan oikeanlainen polttimo.

2.Vaihda säädin neljällä ruuvilla kiinni laturin päällä

3.Soita valitsemallesi osakauppiaalle ja tilaa uusi laturi.

4.Vaihda kaapeli

 

Tai sitten vain kirjoitat foorumin hakuun jotain näppärää lataukseen liittyvää.

Guest Janhonen
Posted

Kyseessä Boschin vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä.

Ei pala valo mittaristossa ei, joten se nyt täytyy sit aivan eka tarkistaa. Jossain luki että 2W polttimo olisi oikea sinne.

 

Kiitos vinkistä.

Guest Janhonen
Posted

Polttimo on kyllä ehjä, mutta ei vaan syty kun virrat lyö päälle.

Posted

Mittaa tuleeko polttimon kantaan tai kantaan tulevaan johtoon jännite kun virrat päällä mutta auto ei käynnissä.

 

Tai lainaa mittaristosta esim. öljynpaineen merkkivalon polttimo ja kokeile toimiiko sillä latauksen merkkivalo (mikäli uutta polttimoa ei ole heti saatavilla).

 

Molempien, latauksen/jäähdytyksen(punainen) sekä öljynpaineen(vihreä) merkkivalo tulisi palaa kun virrat päällä mutta molempien tulee sammua kun kone käynnistyy.

 

Voi siinä polttimon kannassakin olla kosketusvikaa. Kannattaa hieman herkistellä sitäkin.

Guest Janhonen
Posted

Kun lyön sähköt päälle, palaa valokynällä molemmista laturin kytkentäkohdista.... (ei siis auto käynnissä)

Ja tuosta joka menee varoituspolttimolle palaa vaikkakin ottaa piuhan irti ja testaa suoraa laturista.

Osaako kukaan muuten kertoa tarkemmin että mikä laturi oikein on kyseessä?

post-7908-1388836996206_thumb.jpg

Posted

Näyttäisi että itse laturissa vikaa, varmaankin säädin tai hiilet. Varuilta voisit myös sillä lähes toimivalla volttimittarilla mitata jännitteet molemmista laturin navoista (laturin johdot paikallaan, virta päällä, mittarin miinus laturin runkoon). Varmaan sammuksissa ollessa mitattava pelkästään ettei mittari vauhkoonnu.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...