Jump to content

Akku tyhjenee


Guest Janhonen

Recommended Posts

Guest Janhonen

Morjesta,

 

Ihmetellyt kun tuo uus akku tyhjenee, ja lähdin sitten mittaamaan napajännitettä joka on ladattuna n. 12,9V.

Auton kun lyö käyntiin, niin lukemat ovat jotain aivan kummallista jotain 0,5V ja 10V välillä elää, ja kun koneen taas sammuttaa, niin palaa siihen 12,9V

 

Auto on -72 kupla jossa joku vanha Boschin 55A laturi.

 

Mistäköhän kantsii lähtee vikaa ettii?

Link to comment

Akun + ja - napojen välilläkö tuollaisia lukemia? Mihin ja miten mittarin johdot olivat videota kuvattaessa kytketty? Kun puhutaan latausjännitteestä, tarkoitetaan jännitettä mihin akun napojen välinen potentiaaliero eli jännite kohoaa moottorin käydessä ja laturin ladatessa. Nyt on tehty jotain muuta jännää tai mittari on viallinen.

Link to comment
Kyllä se lähtee käyntiin, kunnes akku kulutettu loppuu...

 

Okei unohdetaan se mitä sun mittari näyttää.

 

Eli selkeästi ei lataa.

 

-Palaako laturinvalo auton käydessä?

-Palaako se valo ennen starttausta virrat päällä?

 

Ja ilmeisesti on sisäisellä säätimellä oleva vaihtovirtalaturi eli yksi latta ja yksi mutteri liitos laturin päällä?

 

 

Itse veikkaisin että vika on jossain näistä.

1.Laturi ei saa valon kautta tulevaa herätettä ->Ei lähde lataamaan

2.Laturi saa herätteen valon kautta mutta säädin sökö ->Ei tajua ruveta lataamaan

3.Itse laturi täys sökö ja sen takia ei lataa.

4.Laturilta lähtevä paksumpi kaapeli sökö

 

Korjaukset.

1.Kytke johdot oikein ja tarkista että mittaristossa on wateiltaan oikeanlainen polttimo.

2.Vaihda säädin neljällä ruuvilla kiinni laturin päällä

3.Soita valitsemallesi osakauppiaalle ja tilaa uusi laturi.

4.Vaihda kaapeli

 

Tai sitten vain kirjoitat foorumin hakuun jotain näppärää lataukseen liittyvää.

Link to comment
Guest Janhonen

Kyseessä Boschin vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä.

Ei pala valo mittaristossa ei, joten se nyt täytyy sit aivan eka tarkistaa. Jossain luki että 2W polttimo olisi oikea sinne.

 

Kiitos vinkistä.

Link to comment

Mittaa tuleeko polttimon kantaan tai kantaan tulevaan johtoon jännite kun virrat päällä mutta auto ei käynnissä.

 

Tai lainaa mittaristosta esim. öljynpaineen merkkivalon polttimo ja kokeile toimiiko sillä latauksen merkkivalo (mikäli uutta polttimoa ei ole heti saatavilla).

 

Molempien, latauksen/jäähdytyksen(punainen) sekä öljynpaineen(vihreä) merkkivalo tulisi palaa kun virrat päällä mutta molempien tulee sammua kun kone käynnistyy.

 

Voi siinä polttimon kannassakin olla kosketusvikaa. Kannattaa hieman herkistellä sitäkin.

Link to comment
Guest Janhonen

Kun lyön sähköt päälle, palaa valokynällä molemmista laturin kytkentäkohdista.... (ei siis auto käynnissä)

Ja tuosta joka menee varoituspolttimolle palaa vaikkakin ottaa piuhan irti ja testaa suoraa laturista.

Osaako kukaan muuten kertoa tarkemmin että mikä laturi oikein on kyseessä?

post-7908-1388836996206_thumb.jpg

Link to comment

Näyttäisi että itse laturissa vikaa, varmaankin säädin tai hiilet. Varuilta voisit myös sillä lähes toimivalla volttimittarilla mitata jännitteet molemmista laturin navoista (laturin johdot paikallaan, virta päällä, mittarin miinus laturin runkoon). Varmaan sammuksissa ollessa mitattava pelkästään ettei mittari vauhkoonnu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...