Guest Janhonen Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Morjesta, Ihmetellyt kun tuo uus akku tyhjenee, ja lähdin sitten mittaamaan napajännitettä joka on ladattuna n. 12,9V. Auton kun lyö käyntiin, niin lukemat ovat jotain aivan kummallista jotain 0,5V ja 10V välillä elää, ja kun koneen taas sammuttaa, niin palaa siihen 12,9V Auto on -72 kupla jossa joku vanha Boschin 55A laturi. Mistäköhän kantsii lähtee vikaa ettii? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Mistäköhän kantsii lähtee vikaa ettii? Mittarista. Quote Link to comment
Guest Janhonen Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Tuon mukaan testailin, muttamutta... ei näytä 14V ei :) Quote Link to comment
Tanhis Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Koetitko että nouseeko voltit kun antaa kierroksia. Ja ei sen akun pitäisi antaa 0,5V jännitteitä vaikka mikä olisi eli siksi sanoin että mittarissa tai sen kytkennässä kenties jotain häikkää. Quote Link to comment
metake Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Mittasitko akun navasta vai kengästä? Jos mittasit kaapelikengästä niin hapettunut napa voi aiheuttaa edellämainittuja oireita, tässä tapauksessa napojen/kenkien putsaus auttaa. Quote Link to comment
Guest Janhonen Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Tossapa videopätkää. Mielestäni elää kyllä ihan omaa elämää nuo luvut, lopussa sammuttaessa palautuu siihen 12,9V Mittailin kengän ja navan välistä, ja hyvin tukevasti asettui siihen. Täytyy nyt viel uusintamittaus kokeilla, josko viel näyttäis jotain muuta. :) http://www.youtube.com/watch?v=6D6qRjo3 ... e=youtu.be Quote Link to comment
Guest Janhonen Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 On kokeiltu kengistä, navoista ja kaikilla tavoilla. Ihan samanlaiset sekavat lukemat. Quote Link to comment
NordBling Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Akun + ja - napojen välilläkö tuollaisia lukemia? Mihin ja miten mittarin johdot olivat videota kuvattaessa kytketty? Kun puhutaan latausjännitteestä, tarkoitetaan jännitettä mihin akun napojen välinen potentiaaliero eli jännite kohoaa moottorin käydessä ja laturin ladatessa. Nyt on tehty jotain muuta jännää tai mittari on viallinen. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Mittaapa ensin laturilta ja sen jälkeen lataussäätimeltä akulle lähtevistä liittimistä mikäli ulkoinen lataussäädin. Säätimeltä pitäisi tulla 14.4 V jos kaikki iskussa. Quote Link to comment
multanen Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Lähteekös tämä normaalisti avaimesta käyntiin (ja omalla akulla)? Quote Link to comment
Guest Janhonen Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Kyllä se lähtee käyntiin, kunnes akku kulutettu loppuu... Quote Link to comment
Tanhis Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Kyllä se lähtee käyntiin, kunnes akku kulutettu loppuu... Okei unohdetaan se mitä sun mittari näyttää. Eli selkeästi ei lataa. -Palaako laturinvalo auton käydessä? -Palaako se valo ennen starttausta virrat päällä? Ja ilmeisesti on sisäisellä säätimellä oleva vaihtovirtalaturi eli yksi latta ja yksi mutteri liitos laturin päällä? Itse veikkaisin että vika on jossain näistä. 1.Laturi ei saa valon kautta tulevaa herätettä ->Ei lähde lataamaan 2.Laturi saa herätteen valon kautta mutta säädin sökö ->Ei tajua ruveta lataamaan 3.Itse laturi täys sökö ja sen takia ei lataa. 4.Laturilta lähtevä paksumpi kaapeli sökö Korjaukset. 1.Kytke johdot oikein ja tarkista että mittaristossa on wateiltaan oikeanlainen polttimo. 2.Vaihda säädin neljällä ruuvilla kiinni laturin päällä 3.Soita valitsemallesi osakauppiaalle ja tilaa uusi laturi. 4.Vaihda kaapeli Tai sitten vain kirjoitat foorumin hakuun jotain näppärää lataukseen liittyvää. Quote Link to comment
Guest Janhonen Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Kyseessä Boschin vaihtovirtalaturi sisäisellä säätimellä. Ei pala valo mittaristossa ei, joten se nyt täytyy sit aivan eka tarkistaa. Jossain luki että 2W polttimo olisi oikea sinne. Kiitos vinkistä. Quote Link to comment
Guest Janhonen Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Polttimo on kyllä ehjä, mutta ei vaan syty kun virrat lyö päälle. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Mittaa tuleeko polttimon kantaan tai kantaan tulevaan johtoon jännite kun virrat päällä mutta auto ei käynnissä. Tai lainaa mittaristosta esim. öljynpaineen merkkivalon polttimo ja kokeile toimiiko sillä latauksen merkkivalo (mikäli uutta polttimoa ei ole heti saatavilla). Molempien, latauksen/jäähdytyksen(punainen) sekä öljynpaineen(vihreä) merkkivalo tulisi palaa kun virrat päällä mutta molempien tulee sammua kun kone käynnistyy. Voi siinä polttimon kannassakin olla kosketusvikaa. Kannattaa hieman herkistellä sitäkin. Quote Link to comment
Guest Janhonen Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Kun lyön sähköt päälle, palaa valokynällä molemmista laturin kytkentäkohdista.... (ei siis auto käynnissä) Ja tuosta joka menee varoituspolttimolle palaa vaikkakin ottaa piuhan irti ja testaa suoraa laturista. Osaako kukaan muuten kertoa tarkemmin että mikä laturi oikein on kyseessä? Quote Link to comment
multanen Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Näyttäisi että itse laturissa vikaa, varmaankin säädin tai hiilet. Varuilta voisit myös sillä lähes toimivalla volttimittarilla mitata jännitteet molemmista laturin navoista (laturin johdot paikallaan, virta päällä, mittarin miinus laturin runkoon). Varmaan sammuksissa ollessa mitattava pelkästään ettei mittari vauhkoonnu. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.