Jump to content

KuusYsiä räveltämässä


Recommended Posts

Ei tästäkään alunperin ollut tarkoitus tänne mitään projektiblogia rueta kirjoittelemaan mutta heikko mieli antoi periksi.

 

Kyseessä on siis vm. 1969 1300 Kupla joka on aivan ensimmäinen harrasteautoni. Tästä olisi nyt tarkoitus leipoa pitkällätähtäimellä ihan ympärivuotiseen ajoon tuleva vehje. Koska yleensä tulee juostua tallille aina pussihousut kahisten niin tässä autossa ei tulla näkemään madalluksia, levityksiä eikä muuta autoihin kuulumattomia hömpötyksiä. Viime ajokautena tulia ajettua sen vähän yli 7000km ja auto meni seisontaan joulukuun alussa.

 

Seuraavaksi laitetaan vähän huonoa kuvaa auton yleisilmeestä ennen talviteloille menoa

zuie.jpg

 

Ostin auton alkukeväästä 2013 muuan herra R.Laineelta ja ajelin sillä sitten koko ajokauden aika vähillä muutoksilla, ainot muutokset joita tuli tehtyä ajokauden aikana oli kattotelineen, lisävalojen, huomiovalojen sekä eberpächerin asentaminen. Ainoat asiat jotka ajeluita häiritsivät olivat hyvin ilmeinen tehon puute sekä sisätiloissa oleva hyvin ikävä vanhanautonhaju (mikä yllätys). Tämän talvikauden missiona on lähinnä laittaa sisusta kuntoon, eli tiedossa on paljon pesua, putsausta sekä verhoilujen uusimista. Samalla suoritetaan myös alustan sekä sisälattian hiekkapuhallus ja hitsaus mutta valitettavasti ilman korin nostoa.

 

Rupesin tuossa auton sisustaa hätäpäissäni purkamaan ja unohdin ottaa lähtötilanteesta kuvaa mutta se ei ehkä ole se pääasia.

 

Matot ja eristeet irrotettuina

tjs0.jpg

 

Kuvaa takaosasta

wrj0.jpg

 

Lattia yllättävän hyvässä kunnossa eristeidenkin alta

uk9y.jpg

Link to comment

Irroittelin tuossa ovipahvit ja sieltähän löytyi vielä tehtaan suojamuovitkin, muovit olivat kiinni vielä molemmissa ovissa.

 

4y3i.jpg

 

Vänkärinpuolenovesta löytyi ihan näppärä ruostekorjauskin

 

frbp.jpg

 

Päätin sitten irrottaa ovet ihan kokonaan niin ompahan hiekkapuhallus hieman helpompaa. Lattialla näkyy myös osa matoista jotka koitan vielä pelastaa. Suurin osa matoista tosin lenti suoraa roskiin.

 

zl8o.jpg

 

 

Edellisen omistajan mukaan auto on ylimaalattu joskus yhdeksänkymmentäluvulla ja olivat valitettavasti myös maalanneet takalokasuojien kiveniskupellit. Irrotin pellit lokareista ja alta löytyi vähän paikkailtavaa. Irrotin etu- sekä takalokasuojat kokonaan koska nekin joutuu nyt sitten hitsaamaan ja helpottaahan se myös tulevaa hiekkapuhallusta.

 

01cw.jpg

2mqr.jpg

hu60.jpg

Link to comment

Kupla tullaan hiekkapuhaltamaan myös sisäpuolelta tai no lähinnä ainoastaan sisälattia. Sen takia kaikki sisäverhoilut pitää sitten purkaan, verhoilujahan ei pysty kunnolla purkamaan irroittamatta ikkunoita. Käytiin sitten tuossa kaverin kanssa pikaisella visiitillä hallilla ja otettiin  ikkunat irti sillain että itse menin autoo selälleen makuulleen ja työnsin jaloilla ikkunat irti kun kaveri oli ulkopuolella koppaamassa. Hyvinhän ne sieltä lähtivät eikä tullut koristelistoihinkaan mitään turhia vääntymiä. Tuulilasia irroittaessa tuli vaan sellainen aivopieru että ajattelin että kannattaa ensin työntää toinen reuna ulos ja sitten toinen, no sehän ei tietenkään toiminut niin vaan tuulilasi halkes heti kun laittoi kulmaan yhtään painetta.

Pitänee laittaa tässä tuulilasi ja kaikki ikkunantiivisteet tilaukseen kunhan kerkeää, eivätpä nuo tuulilasit onneksi paljo maksa mitä nyt olen tiedustellut, siihen vähän yli 50e saa jo uuden.

 

wpez.jpg

Viikonloppuna kävinkin sitten jo penkkien kimppuun sillä mielellä että niistä pitää purkaa pois vanhan verhoilut ja pehmusteet.

Uudet verhoilut lähtee tilaukseen kunhan saa vähän listattua että mitä kaikkea tarvitsee tilata että saisi mahdollisimman paljon romua samaan tilaukseen ettei tarvitse ympäri talvea/kevättä osia olla tilailemassa.

 

Penkkeihin tulee todennäköisesti sama verhoilukangas kun mitä noissa nyt oli eli se tehtaan orkkis. Ajattelin uudet pehmusteet toteuttaa penkkeihin ihan itse niin olisko jollakulla heittää vähän vinkkiä kokemuksen pohjalta että minkälainen vaahtomuovi tohon olisi hyvää ja mistä sitä saa? Etolasta ajattelin mennä kahtelemaan.

 

Penkkien sisällöstä päätellen taitavat olla ihan alkuperäiset mitkä tehdas sinne löi vuonna 1969. Rungoissan ei ole juuri moitittavaa, ei ruostetta ja lika lähtee kun saa pesukäsittelyn. Etupenkkien rungoista oli katkennut muutamat jousiraudat jotka pitää vielä suoristaa ja hitsata ennen kun toho lyö uudet fyllit päälle.

 

9pnk.jpg
 

zrzn.jpg
 

pb4s.jpg

hx9k.jpg

 

Autosta on nyt purettu kaikki verhoilut ja teippailin siihen kankaita suojaksi hiekkapuhallusta varten ettei kimpoileva hiekka aiheuta naarmuja maalipintaan. Vaikkakin auto saa varmaan uuden maalipinnan talvella 2014-2015 niin ei sitä silti turhaan mennä pilaamaan.

Suojakankaan on ostettu Bauhausin maalausosastolta hintaan n.7e/kpl. Kankaan tuntuvat oikein hyviltä kun ovat tuollaista paksua huopaa, kankailla taisi olla kokoa 200x120cm. Hiekkapuhallus hommat alkaa toivottavasti huomenna ja siinä riittääkin sitten urakkaa useammaksi päiväksi kun puhallettavaa on alusta, sisälattia, irto etuakseli sekä irto bensatankki. Puhallusurakan jälkeen alkaakin sitten hitsaushommat, maalaus sekä massaus.

 

43l8.jpg

 

 

 

 

Link to comment
  • 2 weeks later...

Moro Jr
 
Hienoa että AT lähti kiertoon kaverille, joka otti sen työn alle!
Tää oli Raimon viimenen VW. Hällä oli aikoinaan suurempi määrä tätä VW kalustoa; sekä Kuplia että Palliksia

 

Jos tarvetta, niin voin nakata kuvia lisää (esim maililla). Kunhan vaan löydän ne loput.

 

Sain lainaksi inttiin tuota kuplaa:

Vasemmalla Alik P_Valtonen, TJ10, Tki tiedustelulentolaivue. Kevättä 1990

Oikealla: AT parkkipaikalla odottamassa lumenputsaajaa vuodenvaihde 1989/1990

post-37-0-20921500-1390050996_thumb.jpg

post-37-0-35534600-1390051007_thumb.jpg

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Silloin kun Raimon kanssa tästä kauppaa hierottiin niin sellaiseen käsitykseen itse tulin että oli hänelle kyllä kova paikka rakas harrastus lopettaa. Monet tunnit juteltiin siinä kylmällä parkkipaikalla ja kertoi kyllä mielellään kyseisen kuplan eri vaiheita ja valisti nuorta harrastajanalkua. Oli kuulemma jo hylännyt muutamat ostotarjouksetkin ennen mun käyntiä. Taisi olla viimekädessä mulle valttia se kun Raimo näki kun nuori kaveri silmät kiiluen ajeli ekat kupla ajelunsa. Kerroinkin sillon jo hälle että oon kuplaa ostamassa konservointimielessä ja se taisi sitten sinetöidä kaupan kun tiesi että auto päätyy hyviin käsiin ja näkee vielä monet vuodet ja kilometrit.

 

Kyseinen kupla oli kyllä todellinen helmilöytö kun summataan yhteen sen kunto sekä kaikki ne dokumentit mitä auton historiasta tuli mukaan. Vielä en ole tarkistanut onko kone matching numbers mutta tuskimpa on.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hiekkapuhallus on toistaiseksi jäissä kun koneessa on niin kulunut suutin ja oikeanlaiset suuttimet ovat vielä hakusessa, nyt mennään laikalla.

Nyt on kuplan sisätilat laikattu siihen kuntoon että enää ruostepaikkaukset ja sitten maalia päälle, pakkasten takia alustan putsaamista lykkään koska ei viitsi pakkasessa laikata. Lattian laikkaus hoidetaan kuvissa näkyvällä teräsharjalaikalla, hintaa ei ole laikalla juuri mitään ja yhdellä laikalla vetelee todella pitkään. Lisäksi toi puree todella hyvin maaliin, massaan sekä bitumiin. Kuvissa näkyykin ajoramppi missä autoa työstetään, ramppi on sen verran korkea että alustaa pystyy räpläämään kun istuu toimistotuolilla, voi kivasti kääntyillä kun tekee hommaa.

Ruostepaikkauskohteet ovat seuraavat: Oik. takakaaren etuosa, oik. tunkinkorvan päältä sekä takatavaratilan lattia sekä takaseinä osittain. Samalla muutama vanha ruostepaikkaus uusitaan että saadaan priimaa. Todella vähän on ruostepaikkailua on kyllä tässä yksilössä, kaikki perinteiset ruostepaikat ovat kovaa peltiä.

 

Osaako joku mua valaista siitä että miten takatavaratilan lattia sekä seinä voivat olla auton ruosteisin kohta vaikka ovat kenties parhaassa suojassa roiskevedeltä ja suolalta?

Ikkunantiivisteet eivät ole vuotaneet joten siitä se ei voi johtua.

 

70ng.jpg

 

9vo5.jpg

 

twso.jpg

 

u33t.jpg

 

Pakkaset paukkuu joten seuraavaksi hyökätään moottorin kimppuun kun ei viitsi ulkona laikata. Moottori vetästään nippeleiksi ja tutkitaan sisukset ja uusitaan osaa sen mukaan että saadaan soivapeli vielö moneksi kilometriksi.

 

Ja humps nyt on motti paitokorissa

 

un32.jpg

 

t4vn.jpg

 

On toi maitokori melkeen kun suunniteltu tohon hommaan, pari 2x4 päälle niin oli täydellinen vetoalusta kahvoilla. Tää oli mun eka kerta kun irrotan kuplasta konetta ja täytyy kullä ihmetellä että olipa nopeeta. Kyllä mä sen tiesin ettei siinä kauaa mene mutta aika häkeltynyt olin siitä mikä aika kulu siihen että moottori on pukitus asemissa.

Motti pukitettiin vauhtipyörän vielä ollessa kiinni koska oli pultti vedetty sellaiseen momenttiin ettei sitä saanut vajaalla 1m vääntövarrella auki. Motti saatiin pukitettua 4 hollkkia apunakäyttäen mistä oli sivu viistetty tasaiseksi ettei osu kytkinkopan sovitehelmaan. Vauhtipyörä lähti irti kun sen tänään tykillä avasin töissä, samalle reissulla ammuin auki laturin tuulettajan. Moottoripellit + pari muuta partikkelia on lastattu pahvilaatikkoon ja ne pitäisi käydä viemässä maalarille jossa ne saavat hiekkapuhalluksen ja pulverimaalin pintaan.

 

7w2b.jpg

 

6xne.jpg

Link to comment

Osaako joku mua valaista siitä että miten takatavaratilan lattia sekä seinä voivat olla auton ruosteisin kohta vaikka ovat kenties parhaassa suojassa roiskevedeltä ja suolalta?

Ikkunantiivisteet eivät ole vuotaneet joten siitä se ei voi johtua.

 

Kondenssivettä?

 

Tuollahan on aika hyvä toppaukset jotka voivat olla hyvinkin märkiä ennenkuin tuommoisen kosteusongelman huomaa...

Edited by NO H2O
Link to comment
  • 2 weeks later...

Kondenssivettä?

 

Tuollahan on aika hyvä toppaukset jotka voivat olla hyvinkin märkiä ennenkuin tuommoisen kosteusongelman huomaa...

 

Kondenssivettä?

 

Tuollahan on aika hyvä toppaukset jotka voivat olla hyvinkin märkiä ennenkuin tuommoisen kosteusongelman huomaa...

 

Kyllä se vain yleensä taitaa olla se takalasin tiiviste mikä vuotaa ja sieltä valuu vettä muhimaan verhoiluihin.

Link to comment

Kiitos vastauksista tuohon märkivään takaloosteriin liittyen. Kuplaan onkin tilattu nyt iso läjä osia uudet ikkunantiivisteet mukaanlukien niin ei enää muodostu tuo ongelmaksi.

Kuplasta on nyt leikattu irti koko takatavaratila ja siihen on tilattu korjauspala joka saapuu toivottavasti iha tässä pika puoliin.

 

Moottori hommat on edistyneet siihen malliin että nyt on kone osina lihalaatikossa ja osia pitäisi vähän käydä kyselemässä Keiteleenkoneelta. Koneeseen uusitaan nyt kaikki laakeroinnit, männänrenkaat ja tiivistesarja muuta sinne ei tällä erää tarvitsekkaan laittaa. Kaasari sekä bensapumppu on myös nyt puhdistettu ja ne on saaneet korjaussarjat sisäänsä. Ajattelin toteuttaa bensapumpulta kaasarille menevän bensalinjan kiillotetulla kupariputkella joka vedän spiraalille osalta matkaa. Onko kellään kokemuksia siitä että kerääkö spiraali liikaa ilmataskuja sisäänsä että tulee käyntiongelmia? Ainakin pitää laittaa spiraali sellaiseen kulmaan että ilmakuplat nousevat helposti ylöspäin.

 

Nyt tuleekin vähän pidempi tauko etten pääse hallille kuplaa laittamaan mutta toivottavasti rojekti ehtii liikenteeseen kevääksi. Stay tuned!

 

 

Jos jollakulla on myynnissä hitsauskone niin laitatko yv'tä tännepäin. Hakusessa Mig joka toimii ydintäytelangalla että suojakaasulla hintakatto 300-400e, myös leimattuja suojakaasupulloja saa tarjota. Laitteen tulen noutamaan paikanpäältä.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Noniin, pitkästä aikaa tännekkin kerkee kirjottelemaan, eli konetta on alettu nyt kasaamaan ja homma on jo hyvällä mallilla. Koneen sisuksista ei löytynyt mitään yllättävää ja koneeseen uusitaan nyt alakerran osalta runkolaakerit ja kiertokangkien laakeroinnit. Nokan laakerien vaihtoa tai koneistushommia en katsonut tarpeelliseksi.

 

20140121_185347.jpg

 

20140128_141602.jpg

 

Bensapumppu ja kaasari saavat sisäänsä korjaussarjat sekä perusteellisen sisäisen puhdistuksen. On tuo kuplan bensapumppu kyllä kokonaisuudessaan niin yksinkertainen laite että, ei sinänsä kyllä mikään yllätys. Bensapumpun jouduin rasvaamaan ihan pelkällä sprayvaseliinilla kun ei muuta ollut juuri nyt saatavilla mutta myöhemmin sinne voisi lyödä ihan oikeat myrkyt. Kaasari oli yllättävän puhdas eikä sisältä löytynyt käytännössä juuri ollenkaan töhnää.

 

20140123_201703.jpg

 

Tuli ostettua tuollanen Esabin origo mig ja siihen tykötarpeet kylkeen. Todella pätevä paketti ollut ainakin näihin ruostehommiin mitä on tarvinnut hitsailla. Kaasuksi otin Mison18, ei ehkä jälkikäteen ajateltuna ollut se järkevin ratkaisu. Tykkään kyllä tosta koneesta, se oikein tuntuukin laadukkaalta ja varmasti sitä myös onkin, lompakko itkee vielä monta kuukautta eteenpäin mutta uhrauksia on tehtävä.

 

20140206_174208.jpg

 

Tulikin heti testattua Esabin ominaisuuksia kun pitää kuplan etupenkkien tukirautoja korjata. Hitsasin ne ihan raa'asti kiinteiksi vaikka olivat alunperin ruuvikiinnitteisiä, eipä noita liiemin tarvitse irrotella. Korjaus teki penkeistä todella ryhdikkäät verrattuna mitä ne olivat ennestään. Molemmista penkeistä oli yläosan lähes kaikki jousiraudat poikki.

 

20140208_173045.jpg

 

Koneen kasaus on alkanut nyt armotonta vauhtia ja kuvassa on kampiakseli menossa nippuun kuuilmapuhaltimet säestyksellä. Lämpimästi voin suositella maitokoria kyllä tuohon hommaan jos ei halua ruuvipenkkiä käyttää.

 

20140216_141335.jpg

 

20140216_164427.jpg

 

Lohko on saatu takaisin pukkiin ja nyt alkaa männänrengasjumppa, nuuka ihminen kun olen niin en ostanut männänrengaspihtejä vaan asensin ne rakotulkilla. Männänrengaspuristimen raaskin kyllä ostaa ettei tarvitse sormenpäitä verille vetää pyttyjä asennellessa. ( Kokemusta on )

 

20140217_182011.jpg

 

Kone hommat hetkeksi sivuun ja ruostepaikkojen kimppuun. Eli kaikenkaikkiaan kuplassa on seuraavat paikat hitsattavana:

-tunkinkorvan kohat molemmin puolin

-takapyöräkaarien etuosat molemmin puolin

-oik. etupyöränkaaren takaosa 10cm x 15cm

-Kujettajan jalkatilasta 2kpl 10cm x 10cm ( kaasujalan kantapään kohta sekä kytkinjalan lepokohta )

-Takatavaratilan lattia sekä takaseinä tulee kokonaan uutta ( Kunhan postista saapuu )

-vas. takalokasuojan kiveniskupellin alunen kokonaan uutta

 

Savottaa siis riittää ja lankaa tulee palamaan. Hitsuukoneen mukana tuli automaattimaski joka hieman helpottaa tiettyjen paikkojen tekoa.

 

20140218_134347.jpg

 

Sisälattia sekä alusta on nyt kokonaan vedetty peltipuhtaaksi sekä tönkkömaalattu hammerite pensselimaalilla, kokonaisuudessaan maalauksiin meni maalia 2,25L

 

20140218_220301.jpg

 

20140209_145136.jpg

 

Tuli hommattua Valtosen kautta maalattu kierros moottoripeltejä sekä hihnikset mottiin ja huomasin tuossa kasatessa että hihniksen ajoitusmerkit ovat ihan erilaiset kuin mitä mun alkuperäsessä oli. Omassa alkp. oli ainoastaan sisäkehällä yksi iso nuolilovi mutta tässä uudessa on useampi merkki. Kertooko joku näiden tarkoituksen.

 

20140220_114339.jpg

 

Moottori alkaa olla jo hyvin lähellä koekäynnistys vaihetta, nyt on asennettu jo kaikki osat vauhtipyörää ja sen tiivisteitä lukuunottamatta. Kertoisko joku viksu muuten että tuliko laitettua öljynjäähdyttimeen oikeat tiivarit. Kuplan kansille ei tehty mitään muuta kuin silmämääräinen tarkastus sekä 6kpl pakosarjan pinnapulttia piti porata pois ja uudelleen kierteyttää.

 

20140220_122141.jpg

 

Imusarjalle näytettiin vähän harjalikkaa ja maalia niin sitäkin tuli oikein nätti.

 

20140220_113809.jpg

 

20140220_144749.jpg

 

20140220_224530.jpg

 

Koneessahan ei ollut alunperin asennettuna termostaattia,vivustot tosin oli. Mutta hain varastojen kätköistä tähänkin nyt sitten termarin jos nyt sitten pysyisi lämmöt kurissa.

Ihmettelinkin vähän tuossa kesällä että johan pukkaa kone lämpöä perkele. Nythän syy selvisi, oli nimittäin läpät kiinni. Termarin toiminnan testasin myös kuumailmapuhaltimella ja hyvinhän se rokkasi.

 

20140220_200740.jpg

 

 

Kuvassa öljypohjanlämppäri asennettuna

 

20140220_232649.jpg

 

Enää tarvitsee koneesta mitat päittäisvälys niin sen voi niputtaa lopullisesti. Lämmönvaihtimet ja äänenvaimennin ovat vielä tosin työnalla.

 

Kun kone on saatu koekäytettyä niin sen jälkeen tiedossa on armoton alustan massaus.

Link to comment

Nyt on sitten lämmönvaihtimet ja äänenvaimennin hiekkapuhallettu. Enää tarvitsee hitsata vaimentimeen 1 paikka sekä hitsata lämmönvaihtimet kasaan. Toisen lämmönvaihtimista rälläköin auki ja tsekkasin että mitä oli syönyt mutta sehän oli niin hyvässä kunnossa sisältä että päätin olla tekemättä sille mitään. Harvinaisen hyväkuntoiset lämmönvaihtimet kyllä ovat, ja vieläpä alkuperäiset leveällä alumiini elementillä. Hiekkapuhallus ei paljastanut yhtään hitsauskohdetta lisää, vaihtimiin tarvitsee hitsata ainoastaan muutana pikkureikä umpeen ja maali päälle. Jäin tuota maalausta vähän aprikoimaan että kestäisikö vaihtimien päällä ihan hammerite maali? Vai kuumeneeko se niin paljon että lähtee hilseilemään? Maalin kuumakestävyys on muistaakseni +230c luokkaa. Äänenvaimennin ainakin täytyy maalata ihan kuumakestomaalilla.

 

Lämmönvaihtimista kuvaa myöhemmin kun vielä en ole ottanut.

 

Tuli hommattua myös vetokoukku, sekin täytyy vielä hiekkapuhaltaa ja maalata, kenties pulverilla niin ainakin kestää.

 

20140218_131114.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...