Kurre Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Öljynvaihto-ohjeet naisille/miehille a) NAISILLE. Ajetaan huoltoasemalle, kun edellisestä öljynvaihdosta on kulunut n.15.000 kilometriä. Annetaan ohjeet huoltomiehelle ja siirrytään itse huoltamon kahvioon diettipiirakalle ja kahville. Työn valmistuttua maksetaan kassalle ja lähdetään ajelemaan... Kustannukset : 4 litraa synteettistä öljyä 32,80 eur suodatin 6,40 eur vaihtotyö 13,45 eur kahvi ja piiras 2 eur Yhteensä 54,65euroa. b) MIEHILLE (tee-se-itse -sellaiselle). 1) Ajetaan Motonet-varaosaliikkeeseen, ostetaan synteettistä tarjousöljyä 29.25 eur/4 l, uusi öljynsuodatin 5 eur, sekä uusi Wunderbaum-hajuste 1.35 eur. 2) Ajetaan kotitalliin ja aloitetaan öljynvaihto-operaatio huomaamalla että jäteöljysäiliö on täynnä, ei ajeta ongelmajätepisteeseen vaan kaadetaan jäteöljyastia pihan perällä olevaan kuoppaan. 3) Avataan yksi Karjala-olut, juodaan. 4) Etsitään tunkkia n.30 minuuttia, löydetään se pojan polkuauton alta, tunkataan auton etupää ylös ja asetetaan alle pukit. 5) Avataan yksi Karjala-olut, rasitukseen ja juodaan. 6) Asetetaan jäteöljyastia auton alle, etsitään öljytulppaan sopivaa kiintoavainta, ei löydy, joten otetaan avuksi jakoavain. 7) Avataan kampikammion öljytulppa. 8) Pudotetaan öljytulppa ja kuparitiiviste sekä jakoavain kuuman öljyn mukana jäteöljyastiaan, roiskeet sottaavat vaatteet ja kädet. 9) Trasselilla pyyditään isommat roiskeet kasvoilta ja käsiltä... 10) Vitutukseen otetaan yksi Karjala-olut, juodaan ja katsellaan mustan käytetyn moottoriöljyn valumista jäteastiaan. 11) Etsitään suodattimen vaihtoon tarvittavia ketju-avainta, ei löydy joten lyödään ruuvimeisseli suodattimesta läpi, öljy roiskuu joka puolelle ja oikean käden rystysistä aukeaa palkeenkielet. 12) Otetaan taas vitutukseen yksi Karjala-olut ja juodaan. 13) Kaveri tulee käymään, tyhjennetään Karjala-kori ja päätetään, että jatketaan öljynvaihtoa huomenna.. 14) Seuraava päivä, vedetään jäteöljyastia auton alta ja tyhjennetään se pihan perällä olevaan kuoppaan, peitetään kuoppa mullalla. 15) Siivotaan kohdassa 11 tulleet roiskeet. 16) Otetaan Karjala-olut; ei @!#$ nehän juotiin eilen.. 17) Käydään ostamassa taas korillinen Karjala-olutta. 18) Tuhritaan uusi suodatin jäteöljyyn ja kierretään se paikoilleen. 19) Kaadetaan litra öljyä täyttökorkista koneeseen kun muistetaan ettei tullut kierretyksi öljytulppaa tiivisteineen paikoilleen. 20) Haetaan helvetisti öljytulppaa ja tiivistettä, muistetaan, että jäteöljy tuli kaadetuksi pihan perälle kuoppaan ja eilenhän tulppa, tiiviste ja jakoavain putosivat jäteöljyn joukkoon. 21) Armottomaan vitutukseen otetaan kaksi Karjala-olutta. 22) Avataan se @!#$ kuoppa, tongitaan ja löydetään tulppa, tiiviste ja jakoavain. 23) Viedään auton alle valunut ensimmäinen litra öljyn ja trasselin sekoitusta sinne pihan perällä olevaan kuoppaan. 24) Otetaan yksi Karjala-olut ja juodaan. 25) Pohjatulppaa kiristettäessä lipsutetaan jakoavain ja eilen auenneet rystyset, nyt jo hyvässä ruvessa, aukeavat uudelleen. 26) Vaiheen 25 johdosta lyödään takaraivo betonilattiaan ja otsakulma pohjapellin tukipultin päähän. 27) Kirotaan helvetisti. 28) Heitetään jakoavain pitkin autotallin seiniä. 29) Kiroillaan vielä 10 minuuttia, koska jakoavain on osunut autotallin seinään kiinnitetyn Miss Joulukuun vasempaan meijeriin. 30) Vitutus hellittää kun otetaan kaksi Karjala-olutta ja juodaan... 31) Puhdistetaan ja desinfioidaan rystyset, otsakulma ja takaraivo ja laastaroidaan ne asianmukaisesti. 32) Otetaan tuskaan yksi Karjala-olut ja juodaan. 33) Kaadetaan 3 jäljellä ollutta litraa synteettistä öljyä koneeseen. 34) Otetaan pukit pois alta ja hajoitetaan samalla tunkin vipuvarsi. 35) Peruutetaan auto ulos tallista, että voidaan siivota kohdan 23 öljyläikkä. 36) Koeajolle ja hakemaan se puuttuva litra synteettistä öljyä Motonetistä. 37) Tien sivuun ja puhalletaan ystävälliselle LP:n konstaapelille... 38) Auto hinataan pois. 39) Käydään oikeudessa, maksetaan sakot, verikokeet ja hinauspalvelu Kustannukset: 4 litraa synteettistä öljyä 29,25 eur 1 öljynsuodatin 5 eur 1 Wunderbaum 1,35 eur 48 plo:a Karjala olutta 59,70 eur 1 rattijuopumussakko 571,80 eur 1 verikoe, terv.keskuksessa 50,45 eur 1 hinauskulut 124,45 eur Yhteensä 842,00 eur Quote
-tipi- Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Tää ei oo mikkään vitsi, tää on ihan tos tappaus: Minäkin olevinaan olen autoharrastelia ja nelivuotisen insnörttikoulutuksen läpi kroolannut. On korjausoppaat ja kaik' käyttöauton bashaan, '98 2.0l piinattu rellu. Viimme talvena alkoi nykimään moottori satunnaisesti. Noh, suodattimet, tulpat ja tulpanjohdot oli vaihdettu 6kk sitten ja näyttivät olevat OK. Sitten kun hieman ryntäyttelin konetta, puski katalysaattorin kennon palasia putkesta. Noh katti uusiksi, josko vika olisi siinä. Sadan euron tarvikekatti ei tietenkään käynyt, vaan piti ostaa räätälöity 250€:n Bosal. Nykiminen jatkui edelleen satunnaisesti, silloin piti niellä ylpeytensä nöyrtyä merkkihuoltoon. Noh siellä testeri sanoi toisen puolan olevan sökö. Puola maksoi n. 130€ työt yms päälle n.100€ Esim. moottorin 'login' purkaminen/luku oli 25€... Nyt lokakuussa vuosi katsastuksessa oli pakokaasuarvot päin naisten haaroväliä, tätä ennen ei ole ollut mitään huomautettavaa. No en enää halunnut jatkaa trial&error linjalla (voiko insinööri tosiaan oppia eka kerrasta???) vein auton yksityiselle huoltamolle. Diagnoosi: katti paskana, luultavasti tyhjä. Rikkinäinen puola kuulemma tappaa katin. Arvatkaa saako tuota kattia takuuseen. Nyt sitten vaihdetaan katti 250€ ja lambda 100€ + työt. Pitäsköhän uusia toinenkin puola... Kohta tulee jakopäänhihnan remontti eteen, en taida itse alkaa tekemään... Pitäsköhän hommata perheautoks joku pallis 1600cc koneella, osais ainakin itte korjata. Quote
Guest fastghia Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Kannattaa tsekata, mitä erilaiset korjailut maksaisivat eteläisen naapurimaan merkkihuolloissa. Säästö voi olla huomattava tai sitten ei. Itse tekemisen riemun olen suosiolla jättänyt harrasteautoijen kanssa peuhaamiseen. Quote
-MITO- Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Puolaongelma taitaa olla yleistä nykyään, viimeviikolla anopin rellusta hajosi toinen puola ja tänään asiakkaan kanssa jutellessa hänen 300 sarjan bemaristansa oli hajonnut puola (autossa 4kpl niitä) Quote
Ketsa Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Ainakin käyttöooppelin kohdalla havainnut, että kannattaa tehdä huollot ja remontit itse kahdesta syystä: 1. Puolipäivää Metro-autossa maksaa enemmän kuin puolen päivän poissaolo töistä. 2. Köyttis tulee itsetehden laakista kuntoon, eikä tarvitse joutua merkkiliikkeen "kuinkahan monta kertaa mahtaa tuoda auton tänne ennenkuin hermostuu"- testiin. Ainakin perus nakupääppelissä 99% vioista on tyyppivikoja ja foorumeilta löytyy valmiit ratkaisut niihin. Käyttöauton itse huoltamisessa on tietysti myös muutama haitapuoli, esim. ihottumaa käsissä, pitää lukea muiden ongelmista kummallisilta foorumeilta ja joutuu hankkimaan käyttöautoiksi perustekniikkaan perustuvia laitoksia (kaikenlaiset ranskan ja amerikan ihmeet joutuu unohtamaan). Quote
toroidi Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 Mullon käyttöautona Volvo 240. En edes kehtaa viedä sitä huoltoon, sitäpaitsi ei se hajoa :). Quote
Guest Raggare Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 jotkut raharötköt vie kakkosnelosiakin huoltoo O_o Quote
Guest Posted October 18, 2005 Posted October 18, 2005 jos en saa ite kuntoon ni sit vien kilvet konttorille ja kiitän niiden lainasta.tosin en omistakaan nykyaikasta tekniikkaa sisältäviä(siis tietokoneita)autoja ja hyvä niin.tulee halvemmaksi Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.