Jump to content

Itse tekemällä säästää


Recommended Posts

Posted

Öljynvaihto-ohjeet naisille/miehille

 

a) NAISILLE.

 

Ajetaan huoltoasemalle, kun edellisestä öljynvaihdosta on kulunut

n.15.000 kilometriä. Annetaan ohjeet huoltomiehelle ja siirrytään itse

huoltamon kahvioon diettipiirakalle ja kahville. Työn valmistuttua

maksetaan kassalle ja lähdetään ajelemaan...

 

Kustannukset :

4 litraa synteettistä öljyä 32,80 eur suodatin 6,40 eur vaihtotyö

13,45 eur kahvi ja piiras 2 eur

 

Yhteensä 54,65euroa.

 

 

b) MIEHILLE (tee-se-itse -sellaiselle).

 

1) Ajetaan Motonet-varaosaliikkeeseen, ostetaan synteettistä

tarjousöljyä 29.25 eur/4 l, uusi öljynsuodatin 5 eur, sekä uusi

Wunderbaum-hajuste 1.35 eur.

 

2) Ajetaan kotitalliin ja aloitetaan öljynvaihto-operaatio

huomaamalla

että jäteöljysäiliö on täynnä, ei ajeta ongelmajätepisteeseen vaan

kaadetaan jäteöljyastia pihan perällä olevaan kuoppaan.

 

3) Avataan yksi Karjala-olut, juodaan.

 

4) Etsitään tunkkia n.30 minuuttia, löydetään se pojan polkuauton

alta,

tunkataan auton etupää ylös ja asetetaan alle pukit.

 

5) Avataan yksi Karjala-olut, rasitukseen ja juodaan.

 

6) Asetetaan jäteöljyastia auton alle, etsitään öljytulppaan sopivaa

kiintoavainta, ei löydy, joten otetaan avuksi jakoavain.

 

7) Avataan kampikammion öljytulppa.

 

8) Pudotetaan öljytulppa ja kuparitiiviste sekä jakoavain

kuuman öljyn

mukana jäteöljyastiaan, roiskeet sottaavat vaatteet ja kädet.

 

9) Trasselilla pyyditään isommat roiskeet kasvoilta ja käsiltä...

 

10) Vitutukseen otetaan yksi Karjala-olut, juodaan ja katsellaan

mustan

käytetyn moottoriöljyn valumista jäteastiaan.

 

11) Etsitään suodattimen vaihtoon tarvittavia ketju-avainta, ei löydy

joten lyödään ruuvimeisseli suodattimesta läpi, öljy roiskuu joka

puolelle ja oikean käden rystysistä aukeaa palkeenkielet.

 

12) Otetaan taas vitutukseen yksi Karjala-olut ja juodaan.

 

13) Kaveri tulee käymään, tyhjennetään Karjala-kori ja

päätetään, että

jatketaan öljynvaihtoa huomenna..

 

14) Seuraava päivä, vedetään jäteöljyastia auton alta ja

tyhjennetään

se

pihan perällä olevaan kuoppaan, peitetään kuoppa mullalla.

 

15) Siivotaan kohdassa 11 tulleet roiskeet.

 

16) Otetaan Karjala-olut; ei @!#$ nehän juotiin eilen..

 

17) Käydään ostamassa taas korillinen Karjala-olutta.

 

18) Tuhritaan uusi suodatin jäteöljyyn ja kierretään se paikoilleen.

 

19) Kaadetaan litra öljyä täyttökorkista koneeseen kun muistetaan

ettei

tullut kierretyksi öljytulppaa tiivisteineen paikoilleen.

 

20) Haetaan helvetisti öljytulppaa ja tiivistettä, muistetaan, että

jäteöljy

tuli kaadetuksi pihan perälle kuoppaan ja eilenhän tulppa,

tiiviste ja

jakoavain putosivat jäteöljyn joukkoon.

 

21) Armottomaan vitutukseen otetaan kaksi Karjala-olutta.

 

22) Avataan se @!#$ kuoppa, tongitaan ja löydetään tulppa,

tiiviste ja

jakoavain.

 

23) Viedään auton alle valunut ensimmäinen litra öljyn ja trasselin

sekoitusta sinne pihan perällä olevaan kuoppaan.

 

24) Otetaan yksi Karjala-olut ja juodaan.

 

25) Pohjatulppaa kiristettäessä lipsutetaan jakoavain ja eilen

auenneet

rystyset, nyt jo hyvässä ruvessa, aukeavat uudelleen.

 

26) Vaiheen 25 johdosta lyödään takaraivo betonilattiaan ja otsakulma

pohjapellin tukipultin päähän.

 

27) Kirotaan helvetisti.

 

28) Heitetään jakoavain pitkin autotallin seiniä.

 

29) Kiroillaan vielä 10 minuuttia, koska jakoavain on osunut

autotallin

seinään kiinnitetyn Miss Joulukuun vasempaan meijeriin.

 

30) Vitutus hellittää kun otetaan kaksi Karjala-olutta ja juodaan...

 

31) Puhdistetaan ja desinfioidaan rystyset, otsakulma ja takaraivo ja

laastaroidaan ne asianmukaisesti.

 

32) Otetaan tuskaan yksi Karjala-olut ja juodaan.

 

33) Kaadetaan 3 jäljellä ollutta litraa synteettistä öljyä koneeseen.

 

34) Otetaan pukit pois alta ja hajoitetaan samalla tunkin vipuvarsi.

 

35) Peruutetaan auto ulos tallista, että voidaan siivota kohdan 23

öljyläikkä.

 

36) Koeajolle ja hakemaan se puuttuva litra synteettistä öljyä

Motonetistä.

 

37) Tien sivuun ja puhalletaan ystävälliselle LP:n konstaapelille...

 

38) Auto hinataan pois.

 

39) Käydään oikeudessa, maksetaan sakot, verikokeet ja hinauspalvelu

 

Kustannukset:

4 litraa synteettistä öljyä 29,25 eur

1 öljynsuodatin 5 eur

1 Wunderbaum 1,35 eur

48 plo:a Karjala olutta 59,70 eur

1 rattijuopumussakko 571,80 eur

1 verikoe, terv.keskuksessa 50,45 eur

1 hinauskulut 124,45 eur

 

Yhteensä 842,00 eur

Posted

Tää ei oo mikkään vitsi, tää on ihan tos tappaus:

 

Minäkin olevinaan olen autoharrastelia ja nelivuotisen insnörttikoulutuksen läpi kroolannut. On korjausoppaat ja kaik' käyttöauton bashaan, '98 2.0l piinattu rellu.

 

Viimme talvena alkoi nykimään moottori satunnaisesti. Noh, suodattimet, tulpat ja tulpanjohdot oli vaihdettu 6kk sitten ja näyttivät olevat OK. Sitten kun hieman ryntäyttelin konetta, puski katalysaattorin kennon palasia putkesta. Noh katti uusiksi, josko vika olisi siinä. Sadan euron tarvikekatti ei tietenkään käynyt, vaan piti ostaa räätälöity 250€:n Bosal. Nykiminen jatkui edelleen satunnaisesti, silloin piti niellä ylpeytensä nöyrtyä merkkihuoltoon. Noh siellä testeri sanoi toisen puolan olevan sökö. Puola maksoi n. 130€ työt yms päälle n.100€ Esim. moottorin 'login' purkaminen/luku oli 25€...

 

Nyt lokakuussa vuosi katsastuksessa oli pakokaasuarvot päin naisten haaroväliä, tätä ennen ei ole ollut mitään huomautettavaa. No en enää halunnut jatkaa trial&error linjalla (voiko insinööri tosiaan oppia eka kerrasta???) vein auton yksityiselle huoltamolle. Diagnoosi: katti paskana, luultavasti tyhjä. Rikkinäinen puola kuulemma tappaa katin. Arvatkaa saako tuota kattia takuuseen. Nyt sitten vaihdetaan katti 250€ ja lambda 100€ + työt. Pitäsköhän uusia toinenkin puola...

 

Kohta tulee jakopäänhihnan remontti eteen, en taida itse alkaa tekemään...

 

Pitäsköhän hommata perheautoks joku pallis 1600cc koneella, osais ainakin itte korjata.

Guest fastghia
Posted

Kannattaa tsekata, mitä erilaiset korjailut maksaisivat eteläisen naapurimaan merkkihuolloissa. Säästö voi olla huomattava tai sitten ei. Itse tekemisen riemun olen suosiolla jättänyt harrasteautoijen kanssa peuhaamiseen.

Posted

Puolaongelma taitaa olla yleistä nykyään, viimeviikolla anopin rellusta hajosi toinen puola ja tänään asiakkaan kanssa jutellessa hänen 300 sarjan bemaristansa oli hajonnut puola (autossa 4kpl niitä)

Posted

Ainakin käyttöooppelin kohdalla havainnut, että kannattaa tehdä huollot ja remontit itse kahdesta syystä:

 

1. Puolipäivää Metro-autossa maksaa enemmän kuin puolen päivän poissaolo töistä.

 

2. Köyttis tulee itsetehden laakista kuntoon, eikä tarvitse joutua merkkiliikkeen "kuinkahan monta kertaa mahtaa tuoda auton tänne ennenkuin hermostuu"- testiin. Ainakin perus nakupääppelissä 99% vioista on tyyppivikoja ja foorumeilta löytyy valmiit ratkaisut niihin.

 

Käyttöauton itse huoltamisessa on tietysti myös muutama haitapuoli, esim. ihottumaa käsissä, pitää lukea muiden ongelmista kummallisilta foorumeilta ja joutuu hankkimaan käyttöautoiksi perustekniikkaan perustuvia laitoksia (kaikenlaiset ranskan ja amerikan ihmeet joutuu unohtamaan).

Posted

jos en saa ite kuntoon ni sit vien kilvet konttorille ja kiitän niiden lainasta.tosin en omistakaan nykyaikasta tekniikkaa sisältäviä(siis tietokoneita)autoja ja hyvä niin.tulee halvemmaksi

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...