Kaitsu Posted January 15, 2014 Share Posted January 15, 2014 Junisprojekti polkee paikoillaan ja tuleva kevät pitää viettää enimmäkseen Suomen puolella, joten tuli ostettua heräteostoksena rakenneltavaa talven talli-iltoihin. Aiemmin en ole näin uutta volkkaria vielä omistanut, mutta jonkun kai nämäkin on pelastettava.. Näistä pallokentän kokoiset takavalot omaavista taidetaan tehdä yleensä German lookkereita, mutta nyt liikkuu kokonaisbudjetti projektille parin tonnin nurkilla, joten tyylisuunnaksi on valikoitumassa East German looker. Oman ajatuksen ko. tyylisuuntaan sopivista palikoista saa esittää ;) Keula pitää jokatapauksessa saada lähemmäs maata ja rapeaa peltiäkin riittää. Maalipinnalle ei tarvitse tehdä onneksi mitään. Tai kuskinpuolta pitäisi saada jollain (UV-lampulla?) lähemmäs apparin puolen värimaailmaa - tai sitten pitää vaan muistaa parkkeerata tulevaisuudessa kuskin ovi etelän suuntaan. Nykyinen pinta on maalattu 90-luvun lopulla ja punainen värihän paranee vanhetessaan niin kuin hyvä viinikin.. Tontitus taitaisi aika pian tapahtua ilman sen suurempia ponnisteluja, mutta katsastusmiehellä voisi olla asiaan jotain sanottavaa. Viimeksi auto on ilmeisesti ollut liikenteessä laillisesti vuonna 2007. Sen jälkeen lähinnä seissyt. Peltiä tavitaan ainakin: - kuskin puoli pohjalevystä, etenkin iso pala penkin alle (mistä tuonne on järvi vettä kertynyt..) - runkopalkin pohja eteen - taakse palat kummallekin puolelle helmapeltiin/sisälokasuojaan, mikä pala lieneekään nimeltään - Napoleonin hatun päälle paikkoja - apparin lämpökanavan etupää/sisälokasuojan alaosa Lisäksi puuttuu: - ehjät ovipahvit - moottorista doghouse koppa ja pellit - paremmat jarrut.. Loppuun vielä kuva edellisen brittiomistajan jättämästä puumerkistä.. Jos jollakulla noita sopivia korjauspaloja lojuu nurkissa, niin laittakaan viestiä. Samoin voi tarjota sopivaa vannesatsia. Varastossa olisi 15" ja 16" sarjat Fuchseja ja 15" Cookie cutterit, mutta taitavat olla liian West German tähän lookkiin.. Sopivan kiiltävät 15" Slotit ehkä tai levitetyt peruspeltivanteet tms..(?) Auto on periaatteessa ajokuntoinen, mutta koneessa on öljyt ja bensat sekaisin (pysyi käynnissä vain täydellä ryypyllä). Saako 31 PICT-3:een korjaussarjoja? Tähän mennessä projektiin on kulunut 600eur aihion ostamiseen ja n. 20eur diiseliin kotiutusreissulla. Lisää pelivaraa budjettiin voisi saada, jos joku tarvitsee auton mukana tullutta sarjaa aitoja Mangelseja tai Zenderin nahkarattia. Kaitsu Quote Link to comment
SePi Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 No mites olis tämän tyyppinen itägermaani? Taitaa nykyisin olla jo niin, että hattua on enemmän nostettava näille myöhäisempien vuosimallien laittajille. Ulkonäkö taitaa olla tarkoitukseen jo valmis, mutta kait parilla tonnilla nyt saa ton peltityöt tehtyä ja koneen käyntikuntoiseksi. DDR tyyliin sä tietysti teet korjauspalat suorasta pellistä mukuttelemalla ja jätät hitsaussaumat siististi viimeistelemättä! Onnea projektille. Quote Link to comment
Barney Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 No mites olis tämän tyyppinen itägermaani? Taitaa nykyisin olla jo niin, että hattua on enemmän nostettava näille myöhäisempien vuosimallien laittajille. Ulkonäkö taitaa olla tarkoitukseen jo valmis, mutta kait parilla tonnilla nyt saa ton peltityöt tehtyä ja koneen käyntikuntoiseksi. DDR tyyliin sä tietysti teet korjauspalat suorasta pellistä mukuttelemalla ja jätät hitsaussaumat siististi viimeistelemättä! Onnea projektille. Täähän tais olla 40-luvun alun kdf tää kuvan kupla. Latviasta löytynyt, kait Quote Link to comment
SePi Posted January 16, 2014 Share Posted January 16, 2014 Täähän tais olla 40-luvun alun kdf tää kuvan kupla. Latviasta löytynyt, kait Tuo oli jo 30 -luvun lopulta ensimmäisiä koskaan tehtyjä. Jäljellä ollut koppa oli nostettu Volgan rungolle jne, eli se sitä eastgermaania - tai latviaa sodan jälkeisiltä vuosilta jos tosta tyylistä jotain nappaa tähän projektiin. Kun nyt Kaitsu nimesit East-German lookeriksi tämän työmaan... Quote Link to comment
Kaitsu Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Päivitetäänpä parilla kuvalla. Ossikuplan rakentaminen onkin osoittautunut yllättävän haastavaksi, joten saa nähdä tuleeko tästä itään vai länteen kallellaan oleva kupla.. Pieni kolo kulmassa paljastui isoksi reiäksi. Ja mikä vielä mukavampaa, suurin osa sisälokasuojasta on korjattu kemppiliimaamalla peltiä vanhan päälle. Osan perkasin auki ja tein kuntoon, mutta kaikkea ei ole tämän projektin aikarajoissa järkeä lähteä repimään auki. Kuskin puolen lattia oli märkä ja vaihtoon meni lopulta suurin osa lattiaa. Vielä pitää lämmönvaihtimelta tulevalle putkelle puhkoa uusi reikä ja rakentaa kanavan takaosa uudestaan. Edelleen tulee sateella lammikko lattialle.. Ovitiiviste näyttää ehjältä. Mistähän tuo vesi voisi tuohon lattialle (mustan pellin alueelle) kerääntyä..? Etuakselin ostoilmoitukseen ei tullut soittoja eikä privaviestejä, joten kävin hakemassa trailerilla purettavaksi kokonaisen varaosa-auton, jossa oli levyjarrukeula paikoillaan. Peltiosat olivat melko totaalisesti mädäntyneet, mutta etuakseli oli muutamaa paikkausta vaativaa kohtaa lukuunottamatta kunnossa. (..ja eilen huomasin, että ostoilmoituksen perään oli sopivaa pakettia tarjottu..) Avispalat kiinni, ruosteet kuntoon ja happopohjamaali pintaan ennen mustaa pintamaalia. Ei uskoisi enää 20v seisoneen auton osiksi. Etenkin, kun raidetankojen päät kumeineen tuntuvat kuin uusilta. Alkuperäistä laatua näyttävät olevan.. Satuloissa oli männät sen verran tiukasti jumissa, että lopulta yksinkertaisin vaihtoehto oli niiden halkaisu. Hytöseltä löytyi korjaussarja, mutta sarjasta puuttuu satuloiden puolikkaiden väliset O-renkaat. Osaako kukaan sanoa mistä saisi oikeat, tai mikä noiden koko on, josko ne jostain muualta saisi tilattua? Onko Riihimäen kulmilla jotain kumiosaa myyvää firmaa? Satulat ovat siis ATE:n (?) 1-tappiset. Quote Link to comment
-AP- Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Muistaakseni 'satulanpuolikkaita' ei ole tarkoitettu avattavaksi vai oliko jopa niin ettei saa avata, siksipä tiivisteitäkään ei ole tarjolla ... Löysitkö jo rungonpään pohjapellin? Quote Link to comment
metake Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Onko Riihimäen kulmilla jotain kumiosaa myyvää firmaa?Entinen Teho-Diesel, onkohan se nyt IKH, Tehtaankadulla. Tai melkein sitä vastapäätä Suomen Tehdaspalvelu, niistä koittaisin ensimmäiseksi. Quote Link to comment
Kaitsu Posted March 25, 2014 Author Share Posted March 25, 2014 Runkopalkin pohjan pitäisi olla Lopella, kunhan vaan ehtisin käydä hakemassa. Jos jollakulla on ehjät tai uudet jarrukilvet levyjarruille, niin sellaisille olisi tarvetta. Ilmeisesti ne pitää olla katsastuksessa, jos on alunperinkin olleet? Pitää ainakin yrittää saada nuo satulat vielä kasaan, vaikkei tuo halkaisu toivottava proseduuri olisikaan. Eli huomenna Tehtaankadulle, vinkeistä kiitokset. Quote Link to comment
-AP- Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Ilmeisesti ne pitää olla katsastuksessa, jos on alunperinkin olleet? Periaatteessa kyllä - käytännössä ...?? Quote Link to comment
Anpu Posted March 25, 2014 Share Posted March 25, 2014 Periaatteessa kyllä - käytännössä ...?? Ei tarvi Quote Link to comment
Guest jukka81 Posted March 26, 2014 Share Posted March 26, 2014 itse kans halkaasin noi satulat ja kävin kyselees uusia renkaita niihin mut leviteltiin käsiä niis paikoos mis kävin. laitoon sitten vanhat takaasi mutten oo vielä vaihtanu levyjarruja rumpujen tilalle et näkis että pitääkö. Ilmoota ny jos löysit jotkut hyvät renkaat tilalle kokoo ym. niin tietää vähän ees suuntaa mistä vois löytää Quote Link to comment
Kaitsu Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Satuloihin löytyy tiivisteet Tiivistekeskuksesta Helsingistä (vaikka palvelu pari rengasta ostavalle asiakkaalle oli kyllä todella nihkeää..). Mutta satulanpuolikkaat kiinnittävien pulttien kanssa on isompi ongelma. Itse jouduin poraamaan niistä kaksi irti. Pultit eivät ole mitään standardia, joten uusia juuri oikeanlaisia ei saa. Lopulta päädyin ostamaan kokonaan uudet satulat ajan säästämiseksi Hytöseltä, vaikka olisihan nuo jollain suunnilleen sopivilla saanut pultattua kasaan. Quote Link to comment
Kaitsu Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Päivitetääntä pari kuvaa.. Takakulmassa oli lähes uskomattomat kahdeksan peltiä päällekäin. Nyt siellä on yksi.. Niin paljon tuli pohjaan paikkoja, että nopeampaa olisi ollut vaihtaa puolikkaat kokonaan, mutta toisaalta aika ei riitä täysrestoon ja edellisen omistajan toimesta pohja on hitsattu koriin kiinni. No, lattia kestänee tämän operaation jälkeen taas useita vuosia. Quote Link to comment
Kaitsu Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Runkopalkin päästä oli yläosa jäljellä. Sisälokasuojien etukulmista ei juuri mitään. Aika paljon piti peltiä tännekin vaihtaa, mutta lupulta tuli ehjää ja etuakselikin tuntui menevän edelleen oikeaan asentoon takaisin paikoilleen. Quote Link to comment
Kaitsu Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Sitten homemade prässillä pallonivelten kimppuun. Alemmat lähtivät irti kauhealla pamauksella irti prässin natistessa saumoissaan, mutta lopulta homma oli hoidettu ja uudet nivelet paikoillaan. Ei ole ollut uusissa paljoa rasvaa suojakumien alla, joten täytin kaikkiin reilusti lisää.. Quote Link to comment
Kaitsu Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Vararenkaan kotelo oli sen verran heikossa hapessa, että helpompaa olisi ollut vaihtaa koko keulapala. Mutta sitten olisi joutunut uhraamaan keulan surkeassa kunnossa olevan punaisen maalipinnan. Yllätys oli suuri, kun brassikorjauspalat menivät helposti paikoilleen, eikä peltikään palanut heti puhki, kun kemppiä edes osoittaa sauman suuntaan.. Quote Link to comment
Kaitsu Posted May 17, 2014 Author Share Posted May 17, 2014 Olat ja jarrulevyt paikoilleen ja kokeilemaan mihin asti se tippuu. Heti näyttää kupla paljon paremmalta :) Löytyykö keneltäkään nurkista tälle puskurille paria eteen? Siis suora, mutta nätisti ruostunut puskuri hakusessa. Nykyinen on liikaa eriparia. Ja jos löytyy hyvät jarrulevyt hyvillä laakereilla, niin nekin kelpaisi. Taitavat nuo metsäautosta pelastetut kuitenkin olla liian rokonarpiset, vaikka laakerit vaikuttavatkin olevan kunnossa. Ja vielä kysymys; edellisessä '67:ssa pissapojan sai paineistettua korkista venttiilillä. Tässä tarvitsisi olla vararengas painetta antamassa. Voiko tuon muuttaa paineistetuksi korkkia vaihtamalla vai pitääkö löytää kokonaan uusi säiliö? Ei kenelläkään olisi Riihimäen lähettyvillä? Quote Link to comment
jonte Posted May 17, 2014 Share Posted May 17, 2014 Olen lueskellet tätä topikkia pitkään mielenkiinnolla, koska olen etsinyt itselle samanlaista -74 Kuplaa. Nyt sellainen löytyi, ja rekkarikin on melkein sama, VBC-659.Seissyt vuodesta -94, on hitsattu aiemmin pohjalevystä, mutta joutuu taas hitsaamaan kynnyskoteloista jne. On kuitenkin osiltaan täydellinen, mikä on plussaa. Quote Link to comment
-AP- Posted May 18, 2014 Share Posted May 18, 2014 Tuo puskuri taitaa olla 'liian hyvä'? Pesurinsäiliöitä löytyy useampaa mallia. Quote Link to comment
Kaitsu Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Vähän enemmän saisi puskurissa ruskeaa väriä olla. Pissäpojansäiliö kelpaa kyllä. Laitoin yv:tä.. Quote Link to comment
Kaitsu Posted May 19, 2014 Author Share Posted May 19, 2014 Koko sisusta pihalle paisteeseen, letkulla märäksi, mäntysuopaa perään ja painepesurilla puhtaaksi. Aika kauan sai pestä, mutta yllättävän siistit niistä tuli. Näihin penkkeihin ilmeisesti kuuluu tuon vipumekanismin eteen jonkinlainen suojamuovi. Sellaiset olisi ostoslistalla, mikäli jostain löytyy? Quote Link to comment
Kaitsu Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Ihme paikoista nämäkin ruostuvat. Keulasta lähdin liikkeelle ja viimeiset paikat tuli tehtyä moottoritilaan. Lopulta hitsaustyöt oli tehty. Sitten tekniikan kimppuun ja kyllähän tämä projekti ihan aidoksi East germaaniksi paljastui, vaikka onkin ikänsä Suomessa viettänyt. Jarrusylkky ei taida paljoa maksaa, joten hajonneen sylinterin haarukan korjaaminen rautalangalla ja pellinpalalla tuntuu aika järjettömältä.. Kekkosslovakiaa(?) Tilalle vaihtui kokonaan uudet jarrut. Uusi pääsylinteri, putket, letkut, satulat jne. Quote Link to comment
Kaitsu Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Koteloihin kotelosuojaa ja koko pohja ensin puhtaaksi, sitten kotelosuojaa ja massaa. Ovet olivat ihme kyllä kovat ja ehjät, vaikka sisältä löytyi pari kiloa hiekkaa. Ebay:n kautta tilasin Kiinasta 100kpl pakkauksen ihmesieniä. Maksoi kuljetuksineen muutaman euron, mutta uskomattoman hyvin niillä pinttyneetkin liat irtoavat pelkällä vedellä. Putsattu ja putsaamaton aurinkolippa kertonevat enemmän kuin tuhat sanaa. Kasausvaiheessa jäi kuvat ottamatta, sen verran pitkiksi venyivät päivät ja yöt pajalla, jotta auto olisi 6.6. kasassa ja Kremis/cruising night kunnossa. Quote Link to comment
Kaitsu Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Vanteet tunnetusti tekevät auton.. Reprofuksien teollinen ulkonäkö ei omaa silmää miellytä. Niinpä kaikenmaailman aineilla maalin ja lakan kimppuun. Kokeiltua: - jarruneste: ei mitään vaikutusta - tiivisteiden irrottaja: ei vaikutusta - Nitromors: muutama kupla lakassa, ei juuri muuta vaikutusta - RK maalinpoistaja: vaikuttaa usean kerran siveltynä ja välillä puulastalla hankaamalla - Würthin maalinpoistaja: tässä aineessa eniten tehoa, mutta ei silti kovin paljoa RK:ta parempi Lopulta vanteet oli lakkojen pehmentämisen jälkeen lasikuulapuhallettava puhtaiksi ja hiottava käsin. Ei niistä nyt show vanteita tullut vieläkään, mutta sopiva gunmetal kiilto löytyi. Makuasioita, mutta ovat omasta mielestäni autenttisemman näköiset 70-lukulaisessa pystärissä kuin kaupan hyllyltä kyytiin nostetut.. Quote Link to comment
Kaitsu Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 Moottorille ei tarvinnut tehdä täysremonttia. Päittäisvälystä ei ole ja puhti on tallella. Täysi huolto, uusi puola, tulpat, öljyt, bensafiltteri auton alle pois konehuoneesta, jäähdytyspeltien putsaus/vaihto ehjiin jne.. Alkuperäinen Solex 31 Pict 3 sai väistyä Empin 30 kaasarin tilalta, kun kunnon säätöjä ei tarhtonut löytyä. Nyt käy niin tasaisesti ja nätisti kuin kaasarikoneinen 40v. orggiskupla voi käydä ja termostaattikin toimii oikein ja avaa läpät lämmetessään. Vanteet koristeltiin tyylisuuntaan sopivasti asianmukaisin DDR kohokuvioin..:) Quote Link to comment
Kaitsu Posted June 7, 2014 Author Share Posted June 7, 2014 6.6.2014: klo 7.15 pajalta kotiin nukkumaan, 23,5h meni pajalla putkeen, jotta waunu oli lopulta kasassa. klo 10 runsaiden puolen tunnin unien jälkeen kohti katsastuskonttoria. Läpi meni 'hienosti pelastettu' kommentein. klo 13 takaisin pajalle viimeistelemään auto cruising kuntoon. klo 18 nokka kohti Stadin cruisingia ja krematoriolle klo 20 nokka kohti kauppatoria V8 soundeja haukkaamaan ja klo 23 takaisin kohti kotia.. alkoi jo muutaman valvotun niputusvuorokauden väsymys tuntua. Waunu toimi koko perjantaina kuin (itä)saksalainen kello niin maantiellä kuin kaupungissakin. Keulaa saisi toki alemmaskin, mutta menee niin hyvin maantiellä näissä säädöissä, ettei taida vanha enää jaksaa nokkaa lähemmäs maata tiputtakaan. Iso kiitos projektissa avustaneille, vinkkejä antaneille, Keiteleen koneelle osista ja neuvoista ja palstalla AP:lle ja Farmer Johnille niin ikään osatoimituksista. Muutamme reilun viikon kuluttua takaisin Suomenlahden etelärannalle. Siellä ei paikallinen politsei patinalookkia yhtä hyvin ymmärrä kuin suomalaiset virkaveljet ja junakeulaprojektikin odottaa tallissa, joten kupla on myynnissä.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.