Jump to content

Nokka-akselin valintaa 82x94 strokeriin


Guest Tomppade

Recommended Posts

Guest Tomppade

Tässä olen kahlannut palstaa useamman illan läpi, vaihtoehtoja tuntuu olevan niin monta kuin on rakentajaakin. Tekeillä on otsikon kokoinen moottori. Kannet on scatin Dporttiset, käyvät koneistamolla viimeistelyn. Keinuina on scatin 1,25 vippasuhteella olevat. Pytyt ovat mahlelaiset, mäntinä nuo wisecolaiset 35mm purkkakorkeudella, veivit on 5.4" pitkät. 

 

Kaasuttimina on aluksi 2kpl 40drla, jotka korvautuvat tarpeen ja rahoituksen parantuessa isommilla. Jakajana on ainakin aluksi perus 009+kärjetön kombinaatio. Tuohon vaan pitäisi keksiä sovelias nokka ennen kuin lohkoja alkaa niputtamaan. Itse olen pyöritellyt englen w125 nokkaa ja scatin c95 nokkaa.

 

Koppana on kirppu johon kone olisi tarkoitus työntää, ja kone saisi olla sellainen että käy tyhjää järkevästi, jaksaa mennä myös alakierroksilla järkevästi, käytännössä niin että voin antaa vaikka tyttikselle kirvan avaimet ja ottaa itse rennommin repsikan penkillä. Toisaalta ylhäällä pitäisi kuitenkin olla vetoa sitten ns. mukavasti. Huipputehoille ei ole mitään erikoisempaa tavoitetta, tokihan yli 150hp olisi suotavaa. Olisi vaan mukava että nokka osuisi edes lähelle ettei kesken kesän ala ottamaan aivoon ja tule pakottavaa tarvetta pistää lohkoa palasiksi.

Link to comment

Meillä on urhossa 94x76 motissa W125 + 1,25 imukiikut + 40 dellortot + wasserin kärjetön jakaja + vähän lyhemmät veivit + StreetEliminator kannet, eli kohtuu liki oleva setti... Vetää tolla nokalla kohtuu hienosti 2700 - 5700 1/min ja välttävästi vähän alle ja ylikin (1-3 vaihteilla). Tyhjäkäyntiä käy puhtailla kaasareilla synkan ollessa kohdallaan ihan hienosti, tosin käyttötarkoituksesta johtuen tyhjäkäynti on säädetty aavistuksen korkeaksi. Kytkimenä 6 lapainen sintteri + stage2 ja mitään ongelmia ei ole paikalta lähdössä tai peruuttelussa, joten en yhtää epäile nokan soveltuvuutta kevyeen autoon katukepiksi.    

Link to comment

Meillä oli 82x94 -koneessa kans W125 ja siitä penkitettiin kovimmillaan reilu 180hp / 6250rpm stingerillä ja 45 delloilla (044 44x38, msd). Vääntöä oli miellyttävät 252nm / 4800 ja oikein pehmeät ja hyvä dynokäyrät. Sit siitä nokasta tuli entinen pakoventtiilin katkeamisen jälkeisissä tapahtumissa. Oli 1.25 kiikuilla ja staattiset rutut muistaakseni 10.3:1.

 

Erityisemmän "moderni" tuo nokka ei ole mitä olen palstoja lukenut, mutta varmasti aivan hyvä vaihtoehto monen muunkin ohella.

Link to comment
Guest Tomppade

Kiitos kaikista vastauksista joita täältäkin sain. Koneistamon kaverin kanssa joka on kuplan koneita tehnyt todella paljon oli myöskin pari palaverintynkää aiheesta. Todettiin että W130 voisi olla sitä mitä laitetaan meikäläiselle, todettiin että jos tyttikseltä ei ajo luonnistu niin ollaan sitten itse puikoissa ja mennään jollain muulla laitteella sitten kun tekee mieli istuutua repsikanpenkille. Juttelin myöskin asiasta jonkin verran viime käynnillä keiteleen koneessa, sieltäkin vaihtoehdoiksi tuli w120-130, fk10 ja fk43-44. 

 

Selvennettäköön että jos olin alkuperäisessä viestissä epäselvä niin meikäläiselle tyhjää järkevästikäyminen tarkoittaa että jaksaa jolkottaa ~1500rpm tyhjää ja vetoja löytyy alta kolmestakin tonnista sen verran ettei heti tarvitse kepittää. Puristuksista oli juurikin puhetta tuosta samasta mitä Jarmo Lummi sanoi. Ja todettiin myöskin samaan hengenvetoon että jos w130 tuntuu liian rajulta niin sitä voi tarvittaessa vielä kompensoida vakiovälitteisillä keinuilla. Mikäli kaikki menee edes lähelle suunnitelmien mukaan niin kesällä ihmetellään sitten miten se kone sitten lopulta toimiikaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...