Jump to content

Kuplan keulan "paino" ajossa


Guest Protege

Recommended Posts

Guest Protege
Posted

Voisko uskoo, kuulin tälläsen tarinan, että jos kuplalla ajaa 80km/h niin etuakselilla on 5 kiloa painoa.

Tämän takia kuplat olisi niin hankalia ajaa kovissa nopeuksissa.

 

Sanoin vaan että juujuu kun en koskaan ole kuullut..

Posted

Joo ihan varma juttu. Jos tulee rekka vastaan silloin ni tulee automaattisesti 360.

Posted

Näitä kupla kulkee ilman painoa keulassa kuulee niin essoilta kuin shelleiltä.

 

Varataan riittävän iso tuulitunneli ja renkaiden alle vaat ja puhallus päälle, sitten tiedetään.

 

Kummallista kyllä, noihin isosti kovaa kulkeviin kupliin pulttaillaan peräpäähänkin siipiä eli oiskohan kuplan aerodynamiikassa muitakin ongelmia.

Posted

Kuplien etupainon keventämisestä ns. "riittävässä(mitä se sitten km-lukemaltaan onkaan) vauhdissa" olen kuullut paljonkin tapahtumien iltanuotioilla.

 

Mutta onx kukaan kuullu kuinka Grossraum-junis haukkaa sivuun sivutuulessa?

 

Toissavuonna Mäkistarttiin mennessä tulin reipasta marssivauhtia metsätieltä peltoaukealle, niin voimakas sivupuhuri teki Jartsasta matkustajan hetkessä.

 

Lumi vaan pöllysi tuulilasiin kun mua vietiin kuin metrin mittaa. Seuraavaksi jäsen YR katseli tienvarresta maajussia traktoreineen, joka vetäisi Rohmun pois umpikinoksesta maantien ravista, kun meikämandoliino kaivoi lapiolla penkkaa pienemmäksi ja pohjan alta lumet pois.

 

Silminnäkijä kertoi myös Lorvin(Grossraum) menneen kallellaan kahdella samanpuolen renkaalla kesäaikaan samanlaisessa tilanteessa, vuonna miekka ja tähti...

 

Joten ei se ole tuulesta temmattu tämä junisten lempinimi; Katri Helena.

 

Hänhän lauloi tämän -60/-70 luvun vaihteen listaykkösen; "Minne tuuli kuljettaa..."

 

Että kovin keposiahan nää on olleet aina, niin kuukkelit ja risut :)

  • Like 1
Posted

Tuskinpa me näitä waunuja harrastetaan niiden ajo-ominaisuuksien takia, heh-he... Tyyppi nelosesta (411 Variant) voin todistaa, että sen ajaminen moottoritienopeuksilla on vähän kuin lentävällä matolla matkaisi. Ei sitä pysty pitämään tarkasti kaistan keskellä; täytyy tyytyä siihen, että pitää sen keskimäärin kaistan keskellä. Kerran kun ylitin Malmö-Kööpenhamina sillan kovassa tuulessa, mua tosissaan pikkuisen pelotti... Tosin raskas lasti etutavaratilassa parantaa ajo-ominaisuuksia tässä mielessä rutkasti.

Posted

Kuvassa ajoneuvon perään  näytetyn alipaineen poisto jollain takaspoilerin pätkällä auttaa myös jäähdytykseen.Omissa tutkimuksissa alipaine alkaa jo 40 km/ nopeudessa näkyä.

Posted

no samaa se muidenkin ton ikästen vekotusten kanssa. kapeet renkaat, veltto jousitus, ei kallistuksen vakautusta (no joo on joku rauta, ehkä). alustageometriat vähän toiset kuin tänään. mut lujaa sillonkin ajettiin ja jälki oli sen mukaista...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...