Guest MikkoL Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 (edited) Eli minkä kokoisilla suuttimilla/seosputkilla/kurkuilla lähtisin kokeilemaan? -78mm isku -Engle w110 -92mm pytyt -Scatin Super-D kannet 42/37 -Puristus 9.2:1 -keinut 1:1.25 ja nurkissa IDF.n 44mm kaasarit. Vakiot paikassa eli: * Pääsuutin 135 * Ilmasuutin 200 * Tyhjäkäynti 55 * Seosputki F11 * Kurkku 36 Nokee ja hajottaa tulpat nopeasti, varsinkin tyhjäkäynnillä. Edited April 4, 2014 by MikkoL Quote
NordBling Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 (edited) Ehkä tyhjäkäynnit vois olla pykälän pienemmät, mut silti tarkistaisin perusasiat vielä kertaalleen. Venttiilien välykset ja perusennakko ainakin 10 astetta. Kaasarit tarkkaan synkroniin. Mikä jakaja sulla on? Edited March 19, 2014 by NordBling Quote
Barney Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 Minulla tuli paras käyrä aika pienillä kurkuilla. Muistaakseni 32. Yläkierroksilla ei niin paljon paukkua kuin isommilla, mutta muikea katumoottori. Kaasarit tosi drla45.. Oletko selannut tuon läpi jo? -> http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7558-tuplien-suuttimista-ja-kurkuista/?hl=suuttimet Quote
pantse1 Posted March 19, 2014 Posted March 19, 2014 (edited) Kun nokkana on W110, ei kierrosalue nouse kovin ylös, joten täältä ääni myös pienemmille ja paremman väännön aikaan saaville 32-34 kurkuille. Tyhjäkäyntisuuttimet voisi löytyä väliltä 50-53. Tämä on tärkein suutin nurkkapyörityksessä, koska bensa virtaa pääasiassa niiden kautta n. 2500-3000 kierrokseen saakka. Pääsuuttimen koko n. 4xkurkun halkaisija, vaikutusalue 2500-4500 r/min. Ilmasuuttimena 180 on yleisempi, mutta sen vaikutus tulee vasta yli 4000r/min. Seosruuvien säätö ei myöskään ole sinne päin hommaa, vaan niillä tulee hakea tarkasti seos kohdalleen. Tuolla on minusta neuvottu hyvin tuplakaasareiden säätöä: http://www.aircooled.net/vw-carburetors-jetting-102/ Tuplakaasareiden kanssa on monet todenneet nelikärkitulpat hyviksi, koska eivät pimene niin helposti. Edited March 19, 2014 by pantse1 Quote
Guest MikkoL Posted March 20, 2014 Posted March 20, 2014 Jakajana 123 tietokoneella säädettävä. Entäs seosputket? Quote
Guest MikkoL Posted March 20, 2014 Posted March 20, 2014 (edited) . Edited March 20, 2014 by MikkoL Quote
Guest MikkoL Posted March 20, 2014 Posted March 20, 2014 Oletko selannut tuon läpi jo? -> http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/7558-tuplien-suuttimista-ja-kurkuista/?hl=suuttimet Tää oli hyvä. Quote
pantse1 Posted March 20, 2014 Posted March 20, 2014 (edited) Jakajana 123 tietokoneella säädettävä. Entäs seosputket? Seosputkista F11:t on yleisesti hyviksi todettu ja paljon käytetyt idf:ssä. Tuo w110 nokka-akseli/ Scat D-port kannet yhdistelmä on mielenkiintoinen. Scatin D-port kansissa on kuitenkin melko kookkaat kanavat ja venttiilit, joilla virtaukset parhaimmillaan suht korkeilla kierroksilla, kun taas w110:n käyttöalue sijoittuu alemmaksi. Kerro tänne käyttökokemuksia, kunhan saat kaiken ensin toimimaan. Edited March 20, 2014 by pantse1 Quote
Guest MikkoL Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 32mm kurkut tilattu ja joitai suuttimia testaukseen. Synkronointimittarin ostin myös. Lambda setin meinasin hakea alkuviikolla ja malli olisi----> http://sporttiauto.com/kauppa/index.php?route=product/product&path=61_85&product_id=160 Quote
SimpleMan Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Kantsii veivata seokset ensin suht oikeaan suuntaan, ennenkuin alkaa lambdan kanssa hienosäätämään. Lambda voi joskus mennä "tukkoon" vääristä seoksista (hullun rikkaasta) ja lakkaa näyttämästä mitään. Quote
x-pj Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Kyllä noi laajakaista mittarit toimii vaikka olis seokset vähän poskellaan, ainakin minulla toimii. Jos noilla suuttimilla, mitä tässä on ehdoteltu, lähtee liikkeelle ei voi olla paljon pielessä. Kannattaa ihan ensin katsoa bensapinnan korkeus, jos sitä ei ole katsottu. IDF on aika herkkä sen suhteen. Jos pinta ei ole kohdallaan saa ihan kummallisia tuloksia. Uusien kaasareiden bensapintoja ei ole tehtaalla säädetty. Minä olen ensin hakenut tyhjäkäytisuuttimen sopivaksi ja vasta sitten lähtenyt hakemaan muita suuttimia. Olen joskus ottanut suutinrungot kokonaan pois ja ajellut pelkillä tyhjäkäyntisuuttimilla. Niin voi helpoiten todeta (opetella tietämään) mikä on tyhjäkäyntisuutinten toiminta-alue. Yllättävän hyvin voi pintakaasulla liikkua pelkillä tyhjäkäyntisuuttimilla. Quote
metake Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Update kitti on noihin sitten ihan mahottoman hyvä: http://www.aircooled.fi/tuote/2694/weber-idf-update-kit-44mm-cb Paljon enemmän kuin hintansa arvoinen. Ilman kokeilemista ei usko kuinka paljon paremmat voi kaasareista tulla, eikä tarvii painia sisäkurkkujen yms. kanssa. Alavääntö paranee ja siirtyminen tyhjäkäyntipiiriltä pääsuutin piirille menee jouheasti. Quote
Guest MikkoL Posted March 24, 2014 Posted March 24, 2014 Kannattaa ihan ensin katsoa bensapinnan korkeus, jos sitä ei ole katsottu. IDF on aika herkkä sen suhteen. Jos pinta ei ole kohdallaan saa ihan kummallisia tuloksia. Uusien kaasareiden bensapintoja ei ole tehtaalla säädetty. Mikä olis hyvä korkeus? Quote
x-pj Posted March 25, 2014 Posted March 25, 2014 10 mm ylhällä. Alareunaa en ole koskaan mittaillut. Katsonut vaan, että koho pääsee kunnolla liikkumaan. Mitataan tiiviste paikallaan ja säätäminen tapahtuu pelti läpyköitä taivuttelemalla. Quote
Guest MikkoL Posted March 26, 2014 Posted March 26, 2014 10 mm ylhällä. Alareunaa en ole koskaan mittaillut. Katsonut vaan, että koho pääsee kunnolla liikkumaan. Mitataan tiiviste paikallaan ja säätäminen tapahtuu pelti läpyköitä taivuttelemalla. Ok. Näillä mennään viikonloppuna. Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Nyt on lambda asennettu ja pienemmät 34mm kurkut. Vielä ei ole päässy oikeen kokeilemaan ylemmillä kierroksilla lambdan arvoa kun tulpat hajos taas sillä aikaa kun säätää sytkää ja synkronoi kaasareita. (neljännet tulpat) Tulpat totaalisen nokiset ja tyhjäkäynnillä lambdan arvo on 11.7 - 12.0 (1v=14.7), kun seosruuvit 1 kierrosta auki. 3 varttia seusruuveja auki niin ampuu putkessa kokoajan ja lambdan arvo n. 12,7. Bensapinnat säädetty 10mm, kaasarit synkronoitu. Juuri kun lähdin koeajolle niin tulppa/tulpat rikki ja rupesi ampumaan ainakin 2 pytyn imusarjaan/putkeen ja veto totaalisesti pois luonnollisesti. Vähän aikaa kun sain ajettua tasaisella kaasulla (n. 2000 rpm) näytti lambdamittari 11.0 eli siis aika paksulla menee kai!? Pienempää tyhjäkäynti suutinta hakusessa, mutta kumpi 50 vai 52? Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Polttoainepumppu on ac.n sähköinen 0.24bar. En ole mitannu mutta papereissa. Tämän ei pitäisi ainakaan olla liikaa. Tuntuu vaan toi suuttimen pienentäminen 55.sesta ja lambdan näyttämä arvo tän kokoisella koneella ihmeelliselta. Quote
Anpu Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 (edited) 50 mun valinta, huomion arvoista että aircooledin ja freetehnics suutin mitat eivät ole yhteneväisiä. Eli eri firman 50 eivät ole samankokoisia. Paljon sytkäennakkoa? Edited March 28, 2014 by Anpu Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 (edited) 50 mun valinta, huomion arvoista että aircooledin ja freetehnics suutin mitat eivät ole yhteneväisiä. Eli eri firman 50 eivät ole samankokoisia. Paljon sytkäennakkoa? Eli siis kun toi freetehnics kun on melkein naapurissa ja nykyiset suutimet on aircooledilta jossa ei nyt pienempiä tarjolla, niin vanhat mukaan jos menee tuolta paikallisesta ostamaan jotta saa mitattua. Kiitokset. Miksi ihmeessä eri kokoiset samalla numerolla? Ennakkoa tyhjäkäynnillä 14 ja kokonais 30 Edited March 28, 2014 by MikkoL Quote
Anpu Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Eli siis kun toi freetehnics kun on melkein naapurissa ja nykyiset suutimet on aircooledilta jossa ei nyt pienempiä tarjolla, niin vanhat mukaan jos menee tuolta paikallisesta ostamaan jotta saa mitattua. Kiitokset. Miksi ihmeessä eri kokoiset samalla numerolla? Todennäköisesti eri valmistaja. Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Ennakoa vois hiukan laskea tyhjäkäynnillä ja nostaa kierroksilla. Quote
pantse1 Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Tuplakaasarikoneen kylmäkäynnistyksessä kannattaa lähteä ajamaan pieni lenkki saman tien. Jos jää kaasuttelemaan kylmää konetta paikalleen, on tulpan pimeneminen hyvin todennäköistä. Kun kone on saatu lämpimäksi, vastaa se säätöihin oikealla tavalla ja tulpatkin pysyy paremmin ehyenä. Nelikärkitulpista tuli jo mainittuakin aikaisemmin. Quote
x-pj Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Vaihda pari pykälää lämpimämmät tulpat siksi aikaa, että saat koneen käymään kunnolla. Lämpimät tulpat ei nokeennu niin helposti. Tyhjäkäynnin seos säädetään seosruuvilla. Tyhjäkäyntisuutin valitaan sen perustella miten auto käyttäytyy pintakaasulla ajettaessa. Tyhjäkäynti pitäs pystyä säätämään kohdalleen vaikka suutin olis 50 tai 60 tai jotain siltä väliltä. Jos ei onnistu, niin vika on jossain muualla. Quote
Anpu Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Omassa 1835 W-120 043 40/35,5 1,25 kiikut 44 idf muistaakseni ilma 180 pää 135 tyhjä 55 seosruuvi kierros auki seosputki f9(?) kurkut 32 bensapinta 7mm bosch nelikärkiset 8, ennakko tune123 perus 12-14 900-1000 rpm ja maksimi 34-35. Sen opin että Lambda arvoon ei kannata hirveästi tuijottaa, moottorin käyttäytyminen määrää. Mun kupla tuntuu tykkäävän rikkaasta seosesta tyhjäkäynti huitelee 11-12,5 välillä. Täyskiihdytykset sais musta olla 11-12 alle 10 menee liian paksuksi. Tieajossa sitten 13,5-16 riippuen kuormasta ja vauhdista. Seosruuvin säätö on musta hyvin rajallinen 1-1,5 thats it jos ei toimi tällä alueella -> suutin jumppaa. Säädöissä tärkeää että kone on oikeasti lämmin, tyhjäkäynti ruuvi puoli kierrosta kiinni kontaktin jälkeen, jokainen kurkku synkassa, seosruuvit käyty läpi jokainen kerrallaan (ei välttämättä kaikissa sama määrä kierroksia mulla yksi kurkku 15min pienemmällä). Yleensä siirtymä vaihe aiheuttaa ongelmat (kyykkää) 2500-3000 alueella. Mulla oli pitkän linjan virittäjä mestarina ja siitä huolimatta hommassa menee helposti päivä tai kaksi, armotonta hieromista ja kokeilemista. Ja niin öljytyt suodattimet paikalleen kun säädät. Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Näillä neuvoilla mennään eteenpäin. Kiitokset kaikille. Sytkän käyrän kanssa vielä hiukan hakemista! Oli liian jyrkkä toi ennakon nousu joten varmaankin sen takia paukutteli imusarjaan. Alko ramppi tuhannen kohdalla olee jo 20 astetta jne. nyt säädin------> Quote
NordBling Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 (edited) Liikaa ennakkoa tarjoat. Ton mukaan sulla ois 3000 rpm jo liki 40 astetta ennakkoa, mikäli perusennakko on jotain 10-15 astetta. Edited March 28, 2014 by NordBling Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Liikaa ennakkoa tarjoat. Ton mukaan sulla ois 3000 rpm jo liki 40 astetta ennakkoa, mikäli perusennakko on jotain 10-15 astetta. Niinpä taitaa ollakin. Tarjoan sille 22 niin on parempi. Missä kohtaa kierroksilla pitäis tarjota täyttä ennakkoa? Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 noniin. mites alipainekäyrän laita? ohjelma tarjoo kymppii -0.25bar eteenpäin Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 siis vakiokäyrällä. Tässä mitä ohjelma bokserille vakiona tarjoo. Quote
Anpu Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Minä olen pärjänny tolla viidellä, alipaine-ennakko tulee kierrosennakkon päälle et sitä täytyy laske ettei kokonaisennakko mene yli 35. Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Minä olen pärjänny tolla viidellä, alipaine-ennakko tulee kierrosennakkon päälle et sitä täytyy laske ettei kokonaisennakko mene yli 35. Ok Quote
Anpu Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Niin ja onhan sulla tarkistettu et ennakot täsmää strobon ja läppärin välillä? Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 (edited) Jos tyhjäkäyntiennakko on esim. 12,5 niin siihen tässätapauksessa lisää n 18 (laskennallinen kokonais lisäys) + 5 alipainetta = 35,5 tai vähän alle/yli riippuen tyhjäkäynnistä. tämä siis moottorijarrutuksella. tasakaasulla pitäis olla tämän mukaan hiukan vähemmän. edit. Ei sittenkään vähempää tasakaasulla koska alipainekäyrän ramppi alkaa nollasta. Edited March 28, 2014 by MikkoL Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Niin ja onhan sulla tarkistettu et ennakot täsmää strobon ja läppärin välillä? Oli aijemmin mutta näiden säätöjen jälkeen ei vielä. Quote
Anpu Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Mulla on kokonaisennakko 34, sulla tolla käyrällä 36. Käytännössä tasakaasulla ajettaessa alipaine-ennakkokin on mukana koko ajan. Kokeilemallahan tämä selviää. Quote
Guest MikkoL Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Mulla on kokonaisennakko 34, sulla tolla käyrällä 36. Käytännössä tasakaasulla ajettaessa alipaine-ennakkokin on mukana koko ajan. Kokeilemallahan tämä selviää. Näinhän se on. Kokeilemalla selvii. Yritetään näillä huomenna jos saa uudet tulpat jostain. Quote
Anpu Posted March 28, 2014 Posted March 28, 2014 Näinhän se on. Kokeilemalla selvii. Yritetään näillä huomenna jos saa uudet tulpat jostain. Voihan niitä yrittää hehkuttaa jos heräisivät. Quote
Guest MikkoL Posted March 29, 2014 Posted March 29, 2014 Mistä "Turun alueelta" löytyis d6ea tulppia? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.