Jump to content

Moniurahihnapörä

Recommended Posts

Posted

JappeQ on Gene Berg Equalizerin tyylin normaalia painavampi V-ura pyörä, joka tietääkseni vähentää kampiakselin vääntymistä kovilla kierroksilla tjsp.

BDM systeemiä myy Suomessa Aitcooled.fi

Guest Aircooled.fi
Posted

Jep, tällainen sarja löytyy hyllystä hintaan 249 euroa:

post-684-13888358031545_thumb.jpg

Guest Toheltaja
Posted

jos samanlaisen setin teetätät, maksaa varmasti enemmän... Itse en tuohon rahaan lähde tekemään moisille ohjelmaa, hankkimaan materiaaleja/laakereita/hihnaa/anodisointia/lasermerkkausta hihnapyörään ja vielä koneistamaan.

Posted

Alihankintaa aika paljon ostaneena voin todeta, että tuollaisen setin jos teetät jossain pajassa ilman suhteita niin, riippuen vähän sisällöstä, hinta alkaa varmaan jostain 600 euron hujakoilta, sillä saapi 20 tuntia koneistusta ja melko seppä saa olla että tuon alle sen tekasee...

Posted
että haen pelkkää hihnapyörää joka olisi equalizerin tapainen umpipyörä (ei mitään puolia). Siis equalizeria missä on moniurat V-uran sijaan.

Aivan, ja kun teetät teetä samalla muutama ylimääräinen =)

Minä otan 2 kpl...

Tuo sarja "qualitserilla" olisi asiaa...

V-ura hihna kun tahtoo lennähtää pois paikoiltaan joka toisessa kiihdytyksessä, ei, ei ole hihna löysällä =)

Guest Mika Raussi
Posted

Ei oo kampiraudassa edes normaalikokonen kiila, niin joutuu hihnapyörään höyläämään sen uran.

Toimita piirrustukset ja materiaalit, niin ton voi saada järkihintaan. Suunnittelu on aikaavievää ja kallista puuhaa.

Posted
Toimita piirrustukset ja materiaalit, niin ton voi saada järkihintaan.
Käykö CAD-kuvat =)

Ollaan vissiin "samankylän poikia" joten ei varmasti ongelma, kuvia tulee parinviikon päästä...

Posted
Toimita piirrustukset ja materiaalit, niin ton voi saada järkihintaan.
Käykö CAD-kuvat =)

Ollaan vissiin "samankylän poikia" joten ei varmasti ongelma, kuvia tulee parinviikon päästä...

Guest Mika Raussi
Posted

CAD-kuvat on kelposet joo. Hihnakin on sit mukava olla mukana, niin voi vähän mallailla. Manuaalikoneella kun kuitenkin tulee.

Niin ja asteikkoa mie en onnistu tekemään.

Posted

Hieno homma!

En minä sitä asteikkoa tarvitsekkaan...

Palaan asiaan kun kuvat tehty ja hihnankin toimitan samalla =)

Guest Toheltaja
Posted

equt moniurahihnalla onnistuu kyllä, jos vanhat V-hihnakoot passaa, saan äkkiä koneistettua muutaman moniurahihnallekin kun annatte hihnan profiilin kulmat ja hammasmäärän.

Guest Mika Raussi
Posted

Jappe tekee varmaan tarkemmat cnc-koneella ja tulee vissiin keltapassivointikin pintaan?

Mut jos välttämättä halua, niin voin miekii sorvata.

Posted

No niin no, paljonkos Jani otat limpun tekemisestä?

Etkö saa "mainostamasi" firman hyllystä lainattua moniurahihnaa mitoitusta varten =)

Guest Toheltaja
Posted

jos alan mitoittamaan ja piirtelemään niin siitä menee lisää kuluja :) jos saan valmiit prujut ni homma sujuu vaivatta.

Moniurahihniksen hinta hivelee tuossa 75€ huitteilla kappalemääristä riippuen.

Posted
Niin siis tarkennetaan sen verran, että haen pelkkää hihnapyörää joka olisi equalizerin tapainen umpipyörä (ei mitään puolia). Siis equalizeria missä on moniurat V-uran sijaan.

Uteliaisuuttani, mitä teet tuolla hihnapyörällä? Eli mitä on hihnan "toisessa päässä" ja miten kiristys?

t. Mika

Posted

Toiseen päähän tulee laturi, ja mahdollisesti jotain "muuta kivaa". Kiristys vähän ton setin tapaan rullalla.

Jani, miten haluat mitat? CAD mulla on, mutta mitään CAM softaa valitettavasti ei löydy. Mietin tossa vaan, että jos otan mitat mun romulaarista löytyneen laturipyörän mukaan niin se sopii sit vaan just siihen. Yritän metsästää jostain jonkun edullisen standardikokoisen hihnapyörn laturiin niin voi tehdä sen mukaan jolloin kuka tahansa voi kasata oman setin kun kiinnostusta vaikuttaa olevan.

Guest Mika Raussi
Posted

Eiks tossa kannattais vaan muuttaa Jappequun piirustusta? Vissiin kaikki muut mitat kuitenkin pätee, paitti hihna-ura?

Guest Toheltaja
Posted

sekin onnaa. Pitää vaan tietää missä linjassa hihna kulkee verrattuna vakioon.

• 2 months later...
Guest Mika Raussi
Posted

Alustavat kuvat on koneella ja alustava tarjous on annettu.

Asia on siis vielä piirustuspöydällä.

Posted

Alustava kiinnostus aiheeseen myös täältä ilmaistu :)

Tarttis saaha 146mm tollane Jappequun tapane pyörä. Pitäs olla sen verta levee et kehälle mahtuis urien viereen lisäks tasajaolla 4 koloa tapeille joista triggaan sit sytkää. Voin muokata piirrustukset tarvittaessa itsekin, cädi kääntyy kyllä. Tällä ei oo mitään kiirettä.

Minkä auton laturin hihnapyörän mukaan noi alustavat piirustukset on?

Posted

Mulla on original JappeQ joutavana, jos ei mee huutarissa (sunnuntaina loppuu huutokauppa). Kiinnostuneet laittakoot mailia, siinä järjestyksessä aletaan tekemään kauppaa. Ei siis uutta huutokauppaa, vaan hintavaruksella saa ellei se ole ylittynyt Huutarissa.

Posted

Pitäs omaan hihnapyöräprojektiin löytää sopiva stefa, mitäs kokoja ootte käyttäny?

Paljos on vakio hihnapyörän kaulan ulkohalkasija?

Posted

Lohkonreikä on 50mm, sitä pystyy suurentamaan jonkun millin.

Mutta mites tuo hihnapyörän kaulan halkasija, ei minittäin ole miulla yhtään vakio hihnapyörää mistä mitata.

Guest Mika Raussi
Posted

No ei se napa paljoo pienempi oo. Sen, että mahtuu siinä just pyörimään.

Posted

Itse olen käyttänyt 45-55-7 stefaa. Alumiini hihnapyörä vaan halkeaa herkästi tuon kiilauran pohjalta.

Guest Mika Raussi
Posted

Mikäli vielä on kellään tarvetta moniurapyörään, niin ilmotelkaas privalla tarvetta!

Posted

Artsi, onko sulla sellainen stefa-adapteri vai lohkon reikä jyrsitty suuremmaksi?

Mikä mua kiinnostaa on:

1. Jos adapteri, niin paljonko se tulee ulos kun on paikallaan? 7mm stefalla ilmeisesti melkein sentti?

2. Miten lohkoon jyrsitään kätevästi suurempi reikä? Siihen löytyy ilmeisesti joku työkalukin (Gene Berg?).[/u]

Posted

Mulla suurennettin sorvissa lohkon reikää tuollasta 45x55x7 stefaa varten.

En kyllä tiedä miten lohko oli sorvissa kiinni, mutta tiivistepesästä tuli hyvä.

Guest Toheltaja
Posted

yleensä lohko o kelkassa, ja terä sorvissa. Toisinkinpäin voi tehdä, mutta menee aika hankalaks ellei o sopivia jigejä.

Guest Mika Raussi
Posted

Paljo lohko on muuten pitkä? Ei viittis justa tuolla pakkasessa mittailemassa. Osaaks joku heittää mittaa?