Jump to content

Startti onkelma


Recommended Posts

Kuplaan  vaihdettiin toinen moottori, uudessa moottorissa pienempi vauhtipyörä,eli startti ei pyöritä moottoria, näin minä ainakin sen ymmärrän. Mitä tälle voisi tehdä että rupeisi toimimaan? 

Link to comment

Ei kai noita vauhtipyöriä monen kokoisia ole mutta onhan niitä 6V ja 12V.

 

Onko moottori uusi vai vanha eli 6V vai 12 V vauhtipyörä ? ja onko startti uusi vai vanha eli 6V vai 12V ?

 

Muistaakseni 12V startti menee vanhaan vaihdelaatikkoon paksummalla akselin puslalla mutta 6V startti ei taida mennä uudempaan laatikkoon startin akselin paksuuden vuoksi.

 

Viisaammat vahvistakoon. Itselläni oli viime kesänä uudemmassa vaihdelaatikossa kiinni 6V vauhtipyörällä oleva moottori mutta 12 V startti. Hieman oli Vauhtipyörässä jälkeä hammastuksessa mutta kyllä se konetta pyöritti.

Link to comment

Olis sitä vauhtipyörää voinu vähän kattoa ennen asennusta, pari kuukautta moottori makas tallin nurkassa, odottamassa asennusta. Laitoin 6 v startin, ihan sama kuin 12 v startilla, ei pyöritä moottoria. Onko noissa 6v starteissa eroja?  Sopivaa starttia saa tarjota mulle. 

Link to comment

Ei vauhtipyörillä varsinaisesti mitään tekemistä volttien kanssa ole,on 109 hampaisia joita on pääasiassa 6 volttisissa(poikkeuksena 66 ja vanhemmat jotka tilattu tehtaalta 12 volttisina)  ja 130 hampaisia joita pääasiassa 12 volttisissa(poikkeuksena osa 66 Karman-Ghioista,67 Kuplat,ei USA ,1200 Kuplat 76 asti,kaikki nämäkin oli tietysti erikoistilauksesta saatavissa 12 volttisina,kuten 1200 Kuplat Suomessa 69 alkaen).

Porschen suhteen tilanne on aivan sama,ei ole sarjavalmisteista mallia jossa olisi 109 hampainen vauhtipyörä ja 6 v sähköt(löytyy tähänkin poikkeus,356 Carrera,mutta valmistusmäärät hyvin pieniä).

Adapteripuslia löytyy molemppiin suuntiin,vanhan 6 v startin akselinpään voi sorvata ohuemmaksi tai voi käyttää VW starttia joka on laakeroitu molemmista päistä,ei tarvitse olenkaan kytkinkopassa olevaa holkkia(Joka siis ei ole Boschin valmistama vaan GL:n),naitä löytyy kaikkia versioita,siis 6 ja 12 v ja isolla tai pienellä hammaspyörällä.

Link to comment

Siis kysytään nyt muutama tälläinen ihan random kysymys.

 

Varmistithan että se kone pyörii koko kierroksen hihnapyörän päästä ennen kun startilla koetit.

 

Mitä se startti tarkalleen ottaen tekee.

-klonksahtaako solenoidi ja sitten ei mitään

-Pyöriiko statti tyhjää tai pitääkö sorvaavaa ääntä

-Onhan sulla laatikossa oikeanlainen startin pusla paikalla jos olet koettanut sekä 6V että 12V stattia niin niissä ei luultavasti ole sama pusla (joitain erikoistapauksia lukuunottamatta)

Link to comment

Osto ilmoa päivitetty eli ostetaan startti isommalla hammapyörällä, ei väliä 6v tai 12v. Menikö oikein?  Tämänlaista starttia saa tarjota mulle.

Edited by pem65
Link to comment

Osto ilmoa päivitetty eli ostetaan startti isommalla hammapyörällä, ei väliä 6v tai 12v. Menikö oikein?  Tämänlaista starttia saa tarjota mulle.

Olishan voinut tota alkuperäistä starttia vähän paremin tutkia, eikä puhua höpöjä. Mulla oli autossa alunperin 6 v startti, ja hommasin toisen 6 v startin, näillä ei toiminut. Tarttee varmaan ostaa tollane Hi-torque startti, vai onko muita ehdotuksia. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...