Guest Ozmopolite Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Terve! Kun hätä on suurin, toivottavasti on apukin lähellä. Huomenna pitäisi lähteä aika pitkälle muuttomatkalle ja sähköt hukkuivat -65 6 voltin kukkaiskuplastani. Startissa on ollut pienoista ongelmaa, sellaista, ettei nappia painamalla startti sano mitään. Sitten taas sanoo ja kone käynnistyy. Äsken kun yritin (auto täyteen pakattuna), kuului jostain napsahdus ja molemmat valot (punainen ja keltainen) sammuivat eivätkä sen jälkeen uudelleen syttyneet millään - sähköt siis poikki, eikös? Mistähän pitäisi vikaa etsimän? Taustaa sen verran, että säädin laturia vast'ikään ja nyt se ehkä lataa hieman liian suurella jännitteellä. Voisiko siinä olla ongelma? 7-8 voltin kieppeillä mennään. Kertokaa - oi viisaat - missä on vika ja miten sen saisin kuntoon helposti ja nopeasti. Suuret kiitokset! Oz. Quote Link to comment
Tutkija Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Epäilisin et päävirtakaapeleissä jotka akulta lähtee on katkos,hapettumaa liitoksissa tai johtimet poikki... Tarkista ainakin akunkenkien liitokset ja startin päästä johtoliitokset ja 6v järjestelmässä ei 8v latausjännite ole vielä yhtään liikaa se voisi olla jopa 9v... Quote Link to comment
NordBling Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Joihinkin 6V kupliin on asennettu erilline starttirele, löytynee takapenkin alta akun läheltä, sen liitokset voi myös tarkistaa. Ellei sitten starttinapille (joka on jälkiasennus) ole otettu virtaa sulakerasiasta, tällöin voi sulake palaa startattaessa. Quote Link to comment
multanen Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 6v järjestelmässä ei 8v latausjännite ole vielä yhtään liikaa se voisi olla jopa 9v... Onpa outo ohje, ite olisin semmosta 7.2 V suositellut (eli puolet 12 v järjestelmän vastaavasta). Et kai 12v akkuakaan 18 voltilla lataa? Quote Link to comment
metake Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Todennäköisin vika on hapettuneet akkukengät. Ilmenee juuri kuten kuvasit, eli napsahtaa kerran ja sähköt katoaa. Penkki ylös ja akunnavat irti ja puhdistus. Multasen kanssa samaa mieltä, että 8 volttia on jo liikaa, 7.2 olis hyvä. Liian suuri latausjännite saa akusta purkautumaan höyryjä jotka hapettavat metallia tehokkaasti, myös juurikin akunnavat/kengät. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 Starteissa miulla on myös ollut joskus huono liitos startin kylkeen menevässä lattaliittimessä joka kytkee solenoidin. Ei se kyllä muistaakseni valoja sammuta mittarista, mutta yksi käynnistyksen estävä paikka kuitenkin. Vähän hankalassa paikassa mutta kyllä sinne vielä käsi yltää. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted June 19, 2014 Share Posted June 19, 2014 (edited) Kiitokset suuret! Näinhän se oli - hapettuneet akunkengät. Huonosti ne olin kiinni laittanut. Nyt hieman rasvaa ja kiinni kunnolla - ja taas sähköt löytyy! Mahtaa tosiaan olla hieman liikaa jännitettä, mutta jos ajovalot pitää päällä niin, ehkä se auttaa.. Kiitoset siis ja hyvät kesät kaikille! Edited June 19, 2014 by Ozmopolite Quote Link to comment
multanen Posted June 20, 2014 Share Posted June 20, 2014 Latausjännite pitäisi muuten aina mitata akun navoista, siis ei esim. akun kengistä - laturin navoista tms. puhumattakaan. Tässäkin oli mahdollisuus että korkea lukema johtui huonosta akunnapojen kosketuksesta (jos siis mitattu muualta kuin akun navoista). Hyvä tietysti mitata sekin jännite mikä on muualla autossa, en vaan itse kutsu sitä latausjännitteeksi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.