jokkep Posted July 18, 2014 Posted July 18, 2014 Kupla 1300 -74. Pitkään hain syytä käyntiongelmiin. Nyt kokeilin sytytyksen säätöjä ja sain koneen käymään asiallisesti niinkuin pitäisikin. Sytytysennakko on vain omituisessa paikassa. Hihnapyörällä on kaksi merkkiä, toinen ilmeisestikin 0 ja toinen sen 7.5. ekk. Nyt ajoitus on säädetty niin, että strobolla katsottuna sytyttää jo hieman ennenkuin 7.5 ennakkomerkki on moottorissa olevan nykärän vasemmassa laidassa, eli reilusti aikaisemmalla kuin merkkiin säädettynä olisi. Jos säädön laittaa niin, että merkki on koneen sauman kohdalla, käynti muuttuu ontuvaksi, veto huononee ja kone sammuilee kun kaasun nostaa. Tämä ajoituksen tein nyt lähinnä korvakuulolta hakien kohdan, jossa kone käy nätisti. Virtakynällä kokeiltaessa lampun sammumisen ja syttymisen välillä on hihnapyörältä pyörittäen melkoisen suuri "klappi", eli kääntää saa yli kolminkertaisen ajoitusmerkkien välisen matkan. Onko tässä nyt jotain pielessä; koneessa väärä hihnapyörä, jakajassa tai muualla ylimääräisiä välyksiä tai jotain muuta ongelmaa? Jakajaan vaihdettu uusi pyörijä, kondensaattori, kansi ja kärjet. Kärkiväli ok. Voiko hihnapyörän asentaa väärään asentoon? Ihmetyttää tuo hyvän käynnin ajoituskohta, kun sillä ei näyttäisi olevan oikein mitään tekemistä normaalien ajoituksen säätöohjeiden kanssa. Quote
Ketsa Posted July 19, 2014 Posted July 19, 2014 Hihnapyörät ja jakajat vuosien varrella voineet hyvinkin vaihtua. Mitä näyttää strobolla maksimiennakoksi? Quote
jarmo juurikka Posted July 19, 2014 Posted July 19, 2014 (edited) Hihna pyöriä on erinlaisia toisissa on merkit 7,5 ja 10 ja osassa on merkit 0 ja 7,5 ja 10 osassa merkkejä on vaan yksi, nolla on joskus siinä sivussa ja muut ulko kehällä. olihan olipaine letku tukittuna kun ajoitit lampulla ja tyhjä käynti noin 1000kierrosta ja oikea tulpan johto mistä mittasit. ja tosiaan maksi miennakolla kun laitat niin pitäisi pelata Edited July 19, 2014 by jarmo juurikka Quote
Tanhis Posted July 19, 2014 Posted July 19, 2014 Onhan sulla muut asiat kunnossa kuten tulpanjohdot ja tulpat. Voit strobolla kurkata johto kerrallaan välkkyykö tasaisesti. Quote
jokkep Posted July 19, 2014 Author Posted July 19, 2014 Mun lampulla ei pysty mittailemaan ennakon määrää, on sellainen peruslamppu mallia Biltema. Merkkiin vertaamalla (jos merkki on 7,5) säätö on arviolta jonkin verran päälle 10, ettei vaan lähempänä 15:a. Tulpat on uudet, johdot ok. Alipaineletku irrallaan säädettäessä ja johto oikea (jos laittaa väärään johtoon, on virhe sitä luokkaa, ettei kone enää käy....). Tällä asetuksella kone käy nätisti ja vetää kohtuu hyvin. Ihmetyttää vaan tuo, että "oppikirjan mukainen" sytkän säätö tuottaa huonosti käyvän koneen. Quote
DWL_Puavo Posted July 19, 2014 Posted July 19, 2014 Nollakohdan (TDC) testaaminen parin asteen tarkkuudella on helppoa ykköspytyn sytkätulpan reiästä vaikka ruuvimeisselillä sohien. Kun sen saa kohdalleen, voi esim. printata tämmösen http://www.unikatissima.de/uploads/unikatissima%20360%20degrees%20disk.jpg ja vetästä tussilla esim. 10-20-30-40 asteen merkit hihnikseen. Jakajasta riippuen (ts. onko pelkkä alipaine, pelkkä keskipako vai molemmat) voi sitten tsekata tuon maksimiennakonkin. Quote
hpa Posted July 21, 2014 Posted July 21, 2014 (edited) Hei.Itsellä samanlainen -74 pahvilaatikossa ostettu moottori. Ongelma on kaasutin, voi ollakin alkuperäinen 31 pict-4. Moottorissa pitäisi olla tähän sopiva virranjakaja sekä kaikki letkut,putket ja tiivisteet sekä esilämmitykset. Moottorin numerosta voi vuosimallia tarkentaa.Jos nyt aloitat Puavon ohjeiden mukaan etsimään sitä tdc:tä ja verrata hihnapyörän merkkeihin. Hihapyörän pitäisi olla keltapassivoitu ja moottorin puolella hihnapyörässä sisäkehässä vain 7.5 asteen merkki sekä ulkokehällä pyöreä 0-kohtamerkki.Virranjakakan alipainekellon toiminta on hyvä myös tarkastaa, liikuttaako säätölevyä ja vuotaako.Kun nollakohta on löytynyt kannattaa se 7.5 astetta säätää aluksi ihan katkojan kärjen rapsauksen mukaan tai yöllä välähdyksestä. Tämän jälkeen toki kannattaa maksimiennakko tarkastaa, ettei ennakkolevy ole jumissa tai ole jokin vierasjakaja moottorissa.Tällä perusennakolla moottorin pitäisi käydä tyhjäkäyntia, jos ei, niin sitten myös tehtävä kaasuttimen perussäätö. Kiertoilmakaasuttimen kanssa joutuu monta kertaa kaasuttimen ja sytytyksen säätämään, koska sitä alipainetta jakaja saa hyvin heikosti tai liikaa.Aina olisi hyvä kertoa aluksei perustiedot moottorista näin kaukoparantajille.Tsemppiä. Edited July 21, 2014 by hpa Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.