Guest Kaamar Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Elikkä kuplan jarrujen kanssa paininut jo useamman viikon. Kaikki osat on vaihdettu uusiin, takajarrut eivät vaan ala ottaan tasaisesti, katsastuksessa dynossa viisarit pomppi kovasti siitä tuli hylsy. Olen jo uudet rummutkin käyttäny sorvarilla ja mitattu et on pyöreät. Voiko juuri olla vetonivelet kierot? Laakerit ovat myös uudet Quote
metake Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Tarkista että kenkien säätöruuvit on oikeinpäin, hahlon pohja on vino ja täsmää jarrukengän päähän kunnolla vain yhdessä asennossa. Ja muista löysätä käsijarruvaijerit kun säädät kengät, sen jälkeen vaijerit takaisin kireälle. Quote
Guest Kaamar Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Ovat oikein säätöruuvit. Ja kenkien liukupinnat voideltu kuparitahnalla. On ollu vaijerit löysällä. Quote
NordBling Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Voiko rumpu olla kiero booriin nähden? Eli vaikka rummun kitkapinta olis pyöreä, vatkaa se jos akselin reikä ei ole koneistettu suoraan. Quote
Anpu Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Liian kireät pyöränpultit osaa vetää rummun ropeliksi (aluvanteilla). Quote
Guest Kaamar Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Juu toi akselin reikä voi olla kun olen käyttäny rumpua väärin paikoillaan ja auto käyntiin ja pyöriin niin on silmin nähtävää heittoa. Akseli kyl sen verran paksua materiaalia ettei luulis sen vääntyvän. Ihan on peltivanteet vielä. Kovasti olen kohta levyjarrujen kannalla. Quote
peruskallio Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 (edited) Ei se varmasti mihinkään vääntynyt ole, mutta jos alunperinkin koneistettu vinoon. Jos akseli olisi käyrä, tuskin sitä rumpua saisi paikalleenkaan, tai ainakaan irti ilman väkivaltaa. Sorvaus ei sitä oikaise, ellei laiteta sorviin samanlaista akselia ja sorvata siinä. Normaalisti rumpu painetaan sorvissa kärjellä pakkaa vasten, eli se pinta päin pakkaa (leukoja) mihin vanne kiinnittyy ja sorvataan sitten pinta mihin kenkä ottaa. Jos reikä on vinossa ennen sorvausta, on se sitä sorvauksen jälkeenkin kun rumpu keskittyy vain reiän toisesta päästä, reiän toinen pää vispaa sitten miten tahtoo. Eli jos on vinossa ennen, on yhtä vinossa myös jälkeen. jos sorvattaisiin akselin päällä, tulisi suora, mutta tämän jälkeen pitäisi varmaan oikaista myös pinta mitä vasten vanne kiinnittyy, ettei ala vanne heittämään... Edited July 29, 2014 by peruskallio Quote
Guest Kaamar Posted July 29, 2014 Posted July 29, 2014 Juu täytyy tossa pihalla vielä jarrutella jos siellä osat hakis paikkansa ja sais nuo toimiin. Quote
Guest Kaamar Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Nestesäiliön letkut/putket uudet pääsylinteri uusi. Kaikki putket/t liittimet,uudet letkut. Etusatulat kunnostettu,uudet tiivisteet. Palat uudet. Levyt uudet. Takajarru sylinterit,uudet kengät, uudet rummut. Takajarrujen jouset uudet. Quote
Guest Kaamar Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 60 senttiä pitkä vääntövarsi siihen omapaino päälle 78kg. Quote
-AP- Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Nyt kun säädät kenkiä jarrussa lähemmäksi, niin ottaako kiinni tasaisesti vai esim. puoli kierrosta kahnaa ja puolet pyörii hyvin? Se, että viisari vaeltaa jarrutesterissä, viittaa rummun soikeuteen. Uusi 'kaukaa' tullut uusi rumpu voi hyvinkin olla susi, kokeile toisella vaikka käytetylläkin rummulla. Kysehän tässä ei kai ollut siitä että jarru olisi tehoton tai jarruvoimien ero liian suuri, vaan nimenomaan voimavaihtelusta? Quote
Guest Kaamar Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Joo juurikin niin ettei ota säätäessä tasaisesti. Vaikka välillä käy polkeen jarrua ja kiristää täysin jumiin. Ja löysää hieman. Koitettu vanhoja rumpuja. Uudet rummut on made in Meksiko. Jotka käytetty sorvissa mittauksella oli suorat. Jarrukilpiä ei ole vielä vaihdettu uusiin kun ovat hyvän näköiset. Quote
Guest Kaamar Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Kyllä voimavaihtelu vaivaa. Menee jarrut lukkoon asvaltilla. Quote
vw_g1 Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 >>Juu toi akselin reikä voi olla kun olen käyttäny rumpua väärin paikoillaan ja >>auto käyntiin ja pyöriin niin on silmin nähtävää heittoa. >>Koitettu vanhoja rumpuja Oliko vanhoissa rummuissakin samaa silminnähtävää heittoa? Ja siis jarruvoimat heittelee takana molemmilla puolilla niillä uusilla rummuilla? Käyttö- ja käsijarrulla? Quote
Guest Kaamar Posted July 30, 2014 Posted July 30, 2014 Ei ole vanhoja käytetty väärin päin paikoillaan,mutta säätö ongelmaa oli niissäkin. Käyttö ja käsi jarruilla vikaa ehkä toisella puolen vielä enempi. Täytyy vielä kokeilla toisia vetoakseleita. Quote
Dennis Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Onko samankokoiset jarrusylinterit, -70 lukulaisten sylinterit sopii ristiin eteen/taakse (autoista missä rummut ympäriinsä) Ei tosin auta jos viisarit "pomppii" katsastuksessa, mutta jos on jarruteho ero ongelmia T. Dennis Quote
Guest Kaamar Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 On saman kokoiset sylinterit. Ainoat osat mitkä on hankittu motonetistä,liekkö niissä sit vikaa. Quote
-AP- Posted July 31, 2014 Posted July 31, 2014 Tuskin, koska jarrujen tehossa ei ole vikaa. Vika on siinä, että voima vaihtelee eli jotain on kierossa, kengät ei paina tasaisesti rumpua vasten. Jos säätäessäsi huomaat, että rumpu on soikea, se on soikea, jos ei muuta niin keskireikäänsä nähden? Mittaa vetoakselin pään heitto, voiko se tehdä tällaista tai sitten rummut vaan on huonot? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.