Jump to content

Venttiilien säätö


Guest Matti

Recommended Posts

Täytyy vissiin vaivata asiantuntijoita kun en pikaisella haulla löytäny aiheesta juttua. Eli missäs järjestyksessä noita nyt sitten säädellään? Volkkariyhdistyksen vanhalla foorumilla oli joskus joku juttu jonka mukaan toimin viimeksi mutta nyt en löydä koko keskustelupalstaa ja muisti kun on niin hyvä että....

Link to comment

Itse teen seuraavasti:

 

1. Ykköspytty yläkuolokohtaan (kummatkin venttiilit kiinni) ja säätö

2. Koneen pyöritys vastapäivään kunnes kakkosen venttiilit kiinni ja säätö

3. Samaa rataa kolmoselle ja neloselle.

 

Kun kaikki on säädetty voi vielä yhden kierroksen tehdä toistamiseen ihan vaan varmuuden välttämiseksi.

 

- Tomppa

Link to comment

Noniin. Aloitin armottoman säätämisen... Keinuvipuakselit oli kyl kiinni mutta kun piti kiertää konetta vastapäivään niin hokasin että toi hihnapyörän pultti tai mikälie on ihan löysällä. Mitäs mitäs? Kuinkas se saadaan kiristettyä?

Link to comment

Vakio hihnapyörissä on ainakin vanhemmissa kaksi koloa, joiden läpi voi työntää paksun ruuvarin. Ruuvarin pää tulee lohkoa vasten sopivaan kohtaan ja sitten vaan kiristetään pultti. Ei ole mitään ihan hulluja momentteja, joten ruuvari ja sopivan kokonen hylsy riittää kiristämiseen ihan ok.

Link to comment
Guest ritariässä

niin, tän venasäädön voi tehdä virallisen kaavan mukaan tai silleen miten ittestä tuntuu. itte oon jo muutaman vuoden säädelly kuplien venavälykset sormituntumalla! tarpeeksi monasti ku noita tekee, tuntee jo vaikka silmät kiinni keinuvipua heilutellen onko siin kymppi vai kaks tms välystä jne...

 

sitten jos sattuu viel niin hauskasti olemaan eli vanhasta koneesta ventiilin päät kuopalle kulahtaneet, saa silloin liuskamittaa käyttäen pikkasen väärän tuloksen eli yleensä välystä jää oikeesti enemmän kuin mitä mittaliuska kertoo.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Näppituntumallakin pääsee joo aika hyviin tuloksiin. Japanialainen diplomi-insinööri tekis varmaan heittokellolla.

 

Laturin pultin ja kaik muutkin vastaavat akselin päässä olevat pultit tiukkaa ja löysää helposti pulttikoneella. Siinäkin tosin pitää maltti olla mukana.

 

Ja miks sitä konetta pitää takoperin pyörittää?

 

Ainiin ja se piti mainita, että ykk:n löytää hyvin ilman asteikollista hihnapyörää kun kattoo virranjakajasta, että pyörijä on oikeen tulpan kohalla ja käret aukee. Siinä vaiheessa kun käset on kokonaan auennu, niin pitäs olla ykk. aika hyvin kohallansa.

Link to comment

Takaperin pyörittämiseen en keksi mitään sen teknisempää syytä kuin, että silloin saadaan venttiilit säädettyä järjestyksessä 1 - 4, jolloin luvun pitäminen siitä, mitä pyttyä ollaan säätämässä pysyy paremmin mielessä.

 

Kierto muuttuu vähän riippuen siitä kenen tekemiä ohjeita noudatat:

 

http://www.glenn-ring.com/tech/valve_adjustment.htm

 

http://www.trikesaustralia.com/engine_s ... 0Clearance

 

http://www.msgulfcoastvwclub.org/TechPages/Tech3.html

 

http://www.vwtrendsweb.com/tech/0106vwt_valve/

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tuli muuten mieleen yks tapa tehhä väärin. Yks kaveri nimittäin sanoo tekevänsä kaikille koneille niin, että kääntää konetta kunnes saman pytyn toinen venttiili on kokonaan auki eli säätää imunvenan oakovena selällään jne.

Mie kuitenki kokeilin tuota taktiikkaa, eikä se ainakaan nelkussa päde ollenkaan. Pienet overlapit tekee helposti sen, että tulee liian isot välykset.

Link to comment
  • 7 months later...

Paljonkohan sitten olis oikea välys? Laitoin vanhasta muistista 0,15. Volkkarin oma ohje viiskytluvulta sanoo 0,1mm. Myöhemmin päivitetty että 0,1 ois '64-> kansiin, mutta vanhemmissa imu 0,2 ja pako 0,3??? Kone on vakio 30hp. Paljonko välys muuten kasvaa koneen lämmetessä?

 

Siis tämä opus:

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2488-kuplan-korjaus-ohjeet-kansio/

 

Link to comment

Ite jokusen nokan hioneena suosin säätötyyliksi Kuplan nokille seuraavaa:

Jos esim 1 sylinterin pakoventtiili täysin auki niin vastakkaiselta puolelta säädetään takimmainen eli 3 pako. 1imu->säädetään 3 imu.

Eli yksinkertaisesti kun toisella puolella on venttiili täysin auki niin säädettävällä puolella on taas perusympyrä keskellä jolloin on yleensä oikea säätökohta. Ellei erikseen mainita valmistajan toimesta kyseiselle nokka profiilille missä kohtaa pitää säätää.

Kyseinen asia johtuu siitä että perusympyrältä lähtee ns. hidasliike jota kestää nokamallista riippuen n.50 kampiakselin astetta, ja jos tällöin säädetään välykset niin ne ei tosiaankaan ole se mitä piti.

Ja mitä kireämpi nokka sitä tarkempi on kyseisestä asiasta.

Link to comment

>Paljonkohan sitten olis oikea välys? Laitoin vanhasta muistista 0,15.

 

Se on oikein.

 

 

>Volkkarin oma ohje viiskytluvulta sanoo 0,1mm. Myöhemmin päivitetty

>että 0,1 ois '64-> kansiin, mutta vanhemmissa imu 0,2 ja pako 0,3???

 

vanhemmissa on ohje 0.1 ja uudemmissa se kasvatettiin 0.15mm:iin.

Teknista syyta ei ole, vaan syyksi kerrotaan etta tehdas oivalsi etta moottorin rakenteesta johtuen ihmiset eivat jaksaneet kompia auton alle venoja saatamaan niin usein kuin olisi pitanyt, ja venasaadot jai huolto-hjelmassa usein tekematta. Joten ohjearvoa kasvatettiin isommaksi, niin ettei pienet muutokset ja kuluminen aiheuta valyksen putoamista nollaan ja sita kautta kenties takuuongelmia tai maineen menetysta.

 

KAIKKIIN vakiomoottoreihin toimii 0.15mm turvallisesti.

 

Kun kaytretaan vakio tyontotankoja (alumiini) niin valys PIENENEE moottorin lammetessa.

 

Virikoneisiin laitetaan usein terastyontotangot koska alumiiniset taipuilee liikaa. Terastankoja kaytettaessa, venavalys KASVAA moottorin lammetessa, joten ne saadetaan erilailla, mahdollisimman lahelle nollaa koneen ollessa kylma. Valys kasvaa lammon vaikutuksesta yli 0.15 kuitenkin.

 

 

Jan

Kone on vakio 30hp. Paljonko välys muuten kasvaa koneen lämmetessä?

Link to comment
Kun kaytretaan vakio tyontotankoja (alumiini) niin valys PIENENEE moottorin lammetessa.

 

Mihin tää perustuu? Mullekin aina sanottu että moottorin lämmetessä välykset pienenee.

 

Nyt viimeaikoina kun oon ihmetelly noita vakiokoneita niin esim. formula vee miehistä jotkut säätää välykset nollaan, koska niiden mukaan välykset kasvaa karvan verran kun kone lämpiää, jotkut käyttää 0,05mm välystä. Jos välys pienenisi niin eihän tossa ohjeessa oo mitään järkeä että säädetään konetta "väärin".

 

Pitää joskus tarkistaa välykset kuumalla koneella.

Link to comment
  • 6 years later...

Tervehdys vanhaan vistiketjuun.

Sehän on niin, että ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä, joten:

 

Jos säädän venttiilivälykset ohjeiden mukaan 0,15 milliin, niin voiko välys olla tuota suurempi jossain muussa nokka-akselin asennossa?

Toisin sanoen, kun säädän venttiilit 0,15 millin välykselle, niin tämän jälkeen konetta pyörittämällä löytyy kohtia joissa venttiilien välys on kuitenkin jopa 0,25-0,30 mm.

Onko jossain jotain hämminkiä vai kuuluuko asian olla noin? Olen jotenkin olettanut, että välyksen ei kuuluisi olla missään kohtaan säädettyä isompi, taidan kuitenkin olla väärässä :)

Link to comment
Tervehdys vanhaan vistiketjuun.

Sehän on niin, että ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä, joten:

 

Jos säädän venttiilivälykset ohjeiden mukaan 0,15 milliin, niin voiko välys olla tuota suurempi jossain muussa nokka-akselin asennossa?

Toisin sanoen, kun säädän venttiilit 0,15 millin välykselle, niin tämän jälkeen konetta pyörittämällä löytyy kohtia joissa venttiilien välys on kuitenkin jopa 0,25-0,30 mm.

Onko jossain jotain hämminkiä vai kuuluuko asian olla noin? Olen jotenkin olettanut, että välyksen ei kuuluisi olla missään kohtaan säädettyä isompi, taidan kuitenkin olla väärässä :)

Et ole väärässä. Olet todennäköisesti säätänyt välyksen väärässä kohdassa. Itse olen katsonut ajoituksen niin, että pyörittää konetta kunnes joku venttiili on täysin auki ja sitten säätää toiselta puolelta konetta vastaavan venttiilin. Nokka-akselissa on vain neljä nokkaa eli sama nokka aukoo venttiileitä vuorotellen eripuolelle konetta.

Link to comment

Tutkin asiaa hieman lisää. Molemmilla mittaustavoilla tulee sama välys, eli 0,15 mm.

Mutta hieman ennen venttiilin avautumista välys kasvaa 0,25-0,30 milliin.

 

Kun esim. kolmospytyn imuventtiili on täysin auki, niin ykköspytyn imuventtiilin välys on 0,15 milliä, mutta kun pyöritän kampiakselia eteenpäin noin 90 astetta, niin välys kasvaakin lukemaan 0,25 ja pysyy noin isona vielä noin 90 asteen pyörityksen ajan ja vasta hieman lisää pyörittämällä välys katoaa ja venttiili alkaakin jo aueta.

Eli aivan kuin nokka-akselin matalin kohta olisi vasta hieman ennen nokan nousukohtaa. Voiko akseli kulua tuolla tavalla? Ja tämä ilmiö löytyy muillakin venttiileillä. Eikös yleensä tuo nokan pää kulu ensimmäisenä eikä se edeltävä matala osa ennen nokkaa?

 

En kuitenkaan uskalla säätää välystä oikeaksi tuossa matalimmassa kohdassa, koska sitten noilla ohjeilla mitattuna välys on liian pieni.

Toisaalta nyt nuo vettiilit alkavat kalkattaa aika nopeasti moottorin hieman lämmettyä, voiko johtua tuosta ylimääräisestä välyksestä?

 

Niin, ja moottorihan on muutoin niin hyvin pelittävä vuoden -67 vakio 1300 arpamoottori. Ajelin muuten viikonloppuna yli 600 kilometriä ja keskikulutus reilusti alle 6 l/100 km. Aika harvinaista kuplan koneella ;)

Link to comment

Olisko tässä välystä nokka-akselin "laakerissa". Nokka sitten liikahtaa pikkasen sivuittain riippuen kummalta puolelta milloinkin painaa kovemmin. Silloin pitäs toisella puolella välys pienentyä kun toisella suurenee (suurin piirtein samalla kohtaa nokka-akselia).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...