Jump to content

Full flow öljypumpusta kysymys!


Guest Aleksi V

Recommended Posts

Koneistamossa olen kaksi omaa pumppuani käyttänyt, ekalla kerralla laitettiin pieni pakkastulpan tapainen (5€) ja toisella kerralla tehtiin kierre ja siihen kierrettiin tulppa (~10e muistaakseni). Kannattaa ostaa valmiiksi tulpattu, säästyy aikaa ja vaivaa.

Link to comment

Eikai tossa mitään syytä miksei sitä vois samantien tulpata pelkästä lohkosta? Siis muuta syytä ku et kasassa olevaan hankalampaa. Mulla lohko nyt levällään ja ois helpompi siihen päähän tällätä kierre, sen jälkeen kävis kaikki pumputkin.

 

-K-

Link to comment

Parempi tietenkin jos molemmat niin ei pääse mistään vuotamaan mutta tuskin tuosta ongelmaa muodostuu jos vaan toisen. Niinkuin Mikakin sano et sama paine siinä liitoskohdassa on vakionakin, joten ainakaan vakiota huonommaks vuoto ei pitäs mennä pelkällä yhellä tulpalla.

Link to comment

>Kyllä pelkällä pumpun tukinnallakin pärjää. En ole ikinä molempia

>tulpannut.

 

Varsinkin rautapumput on hankalia vuotojen suhteen, kun ne ei laajene lämetessään yhtä paljon kuin ympäröivä mag/alu lohko. Eli se liitoskohta elää väkisinkin ja löystyy kuumetessaan. Lisäksi koneistustoleranssit halpispumpuissa on mitä sattuu ja pumpun hole lohkossa nähnyt elämänsaä aikana joskus jopa kymmeniä pajavasaralla asennettuja pumppuja jne.. Ei ihme että vuotoja on. Kun lohkon kanava tulpataan, niin pumpun ympärille ei pääse mistään painetta, vuodot tosi harvinaisia sen jälkeen.

 

 

>Mikäs idea on muuten laittaa öljyn paluu suodattimelta takimmaisen

>paineventtiilin tilalle? Joskus noitakin näkee.

 

 

Ei tarvitse porata ja kierteyttää lohkoa. Jotkut niin pelkää sitä tai ei osaa tehdä tai ei ole paikkaa tai ei ole varaa koneistamolle viedä tai ei vaan viitsi. Seurauksena öljynjäähdyttimen "paineventtiilisuojaus" katoaa ja jäähdytin näkee täydet paineet. Oltava varovainen sitte sen kanssa varsinkin kylmänä.

 

Jan

Link to comment
  • 7 months later...

Lämmitellääs vähän vanhaa aihetta...

 

Milläs olette sen lohkon kanavan tukkineet? Pakkasproppuhan olisi helppo ja halpa, mutta se olisi kait hyvä saada kiinni sinne kanavan yläpäähän. Sen takia ettei öljykanavaan muodostuisi sellaista "umpisuolta" johon p*skat ja karstat kerääntyy. Mutta millä sen sinne kiinnitän?

 

Eli tarvii varmaan tehdä kierre kanavaan melkein koko matkalle ja kiertää sinne yläpäähän joku vaarnaruuvi liimalla kiinni? Vai menestyisikö siellä sopivan kokoinen nylonkangen pätkä kiinni liimattuna?

 

Tyylikkäin vaihtoehto olisi koneistaa sinne fullflow-paluuliitoksen yhteyteen pesä jollekin ohutseinäiselle holkille joka tukkisi sen sivulta tulevan reiän.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Kannatti taas penkoa vanhoja romulaatikkoja...

 

Löytyi nurkista AC-merkkinen alumiininen suodatinjalka. Oliskohan jostain vanhasta dieselistä kotoisin? On ainakin puolen tuuman öljykanavilla ja kierreliitoksilla. Suodattimen halkaisijakin näyttää ihan sopivalta, aika iso saa olla.

 

Se, mikä asiassa vielä arveluttaa on ohivirtausventtiili, joka tuntuu olevan aika herkästi aukeava. Saahan tuon toki helpolla virityksellä tukkoonkin jos alkaa arveluttamaan. Myös se, että liitokset ovat eri puolilla saattaa tehdä Kuplaan laittamisen vähän konstikkaaksi.

 

Onko olemassa mitään konstia saada selville tuohon sopivaa filtteriä muuten kuin kokeilemalla? Muistaakseni M-Filterin katalookissa ei ole noita mittoja.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...