Jump to content

Full flow öljypumpusta kysymys!


Guest Aleksi V

Recommended Posts

Posted

Öljypumppuna 26mm rattailla oleva schadekin pumppu!

Millä ootte tulpannu niitä full flow käyttöön?

Vai onko parempi ostaa valmiiks tulpattu?

Posted

Koneistamossa olen kaksi omaa pumppuani käyttänyt, ekalla kerralla laitettiin pieni pakkastulpan tapainen (5€) ja toisella kerralla tehtiin kierre ja siihen kierrettiin tulppa (~10e muistaakseni). Kannattaa ostaa valmiiksi tulpattu, säästyy aikaa ja vaivaa.

Posted

Perhana kun pukki toi uuden pumpun mitä ei oo tulpattu ni kai se pitäs jollain tapaa tulpata sitten!

Posted

itte olen kierteet vetäny ja tulpannu. Kuplan pyöränpultin kierre tais olla passeli ;)

 

Jan

Posted

Eikai tossa mitään syytä miksei sitä vois samantien tulpata pelkästä lohkosta? Siis muuta syytä ku et kasassa olevaan hankalampaa. Mulla lohko nyt levällään ja ois helpompi siihen päähän tällätä kierre, sen jälkeen kävis kaikki pumputkin.

 

-K-

Posted

Vois ajatella jos tulppaa pelkän lohkon niin keräis painetta lohkon ja pumpun saumakohtaan ja puhaltais ehkä tiivisteistä läpi lohkon sisälle tai ulos...

Guest Mika Raussi
Posted

No painehan siinä rejässä ja rakosessa on orgiiksessakin. Vuotaa sit lohkon puolelle minkä vuotaa, mutta mitäs se haittaa.

Posted

Ja sama paine siihen kohtaan tulee sieltä full-flow:n paluupuolelta jos tulppaa pelkän pumpun, eri suunnasta vain..

Guest Mika Raussi
Posted

Käytännössä sama paine vallitsee koko järjestelmässä.

Posted

Parempi tietenkin jos molemmat niin ei pääse mistään vuotamaan mutta tuskin tuosta ongelmaa muodostuu jos vaan toisen. Niinkuin Mikakin sano et sama paine siinä liitoskohdassa on vakionakin, joten ainakaan vakiota huonommaks vuoto ei pitäs mennä pelkällä yhellä tulpalla.

Posted

Kyllä pelkällä pumpun tukinnallakin pärjää. En ole ikinä molempia tulpannut.

 

 

Mikäs idea on muuten laittaa öljyn paluu suodattimelta takimmaisen paineventtiilin tilalle? Joskus noitakin näkee.

Posted

>Kyllä pelkällä pumpun tukinnallakin pärjää. En ole ikinä molempia

>tulpannut.

 

Varsinkin rautapumput on hankalia vuotojen suhteen, kun ne ei laajene lämetessään yhtä paljon kuin ympäröivä mag/alu lohko. Eli se liitoskohta elää väkisinkin ja löystyy kuumetessaan. Lisäksi koneistustoleranssit halpispumpuissa on mitä sattuu ja pumpun hole lohkossa nähnyt elämänsaä aikana joskus jopa kymmeniä pajavasaralla asennettuja pumppuja jne.. Ei ihme että vuotoja on. Kun lohkon kanava tulpataan, niin pumpun ympärille ei pääse mistään painetta, vuodot tosi harvinaisia sen jälkeen.

 

 

>Mikäs idea on muuten laittaa öljyn paluu suodattimelta takimmaisen

>paineventtiilin tilalle? Joskus noitakin näkee.

 

 

Ei tarvitse porata ja kierteyttää lohkoa. Jotkut niin pelkää sitä tai ei osaa tehdä tai ei ole paikkaa tai ei ole varaa koneistamolle viedä tai ei vaan viitsi. Seurauksena öljynjäähdyttimen "paineventtiilisuojaus" katoaa ja jäähdytin näkee täydet paineet. Oltava varovainen sitte sen kanssa varsinkin kylmänä.

 

Jan

  • 7 months later...
Posted

Lämmitellääs vähän vanhaa aihetta...

 

Milläs olette sen lohkon kanavan tukkineet? Pakkasproppuhan olisi helppo ja halpa, mutta se olisi kait hyvä saada kiinni sinne kanavan yläpäähän. Sen takia ettei öljykanavaan muodostuisi sellaista "umpisuolta" johon p*skat ja karstat kerääntyy. Mutta millä sen sinne kiinnitän?

 

Eli tarvii varmaan tehdä kierre kanavaan melkein koko matkalle ja kiertää sinne yläpäähän joku vaarnaruuvi liimalla kiinni? Vai menestyisikö siellä sopivan kokoinen nylonkangen pätkä kiinni liimattuna?

 

Tyylikkäin vaihtoehto olisi koneistaa sinne fullflow-paluuliitoksen yhteyteen pesä jollekin ohutseinäiselle holkille joka tukkisi sen sivulta tulevan reiän.

Posted

Itse olen tulpannut pumpun ja lohkonkin jopa, muistaakseni jossain aircooled netin John Connolly sanoi että se ehkä vähän lisää öljynpainetta kun ei paluukierto vuoda pumpun ja lohkon välistä

  • 2 weeks later...
Guest Mika Raussi
Posted

Lollage!

 

Kannattaisko kääntää taustapeliä pikkasen niin näkee oikeen syyllisen?

Guest fox racing
Posted

joo tosi hyvä vinkki, noita juuri tarvitaanki, jatka samaa rataa.

Posted

Sääntö nr. 1: Jos et tiedä mitä teet, älä tee.

Sääntö nr. 2: Jos kuitenkin teet, kärsi mahdolliset seuraukset.

Sääntö nr. 3: Tehokkain (ja kallein) tapa opetella on kantapään kautta.

 

:D

  • 2 weeks later...
Guest fox racing
Posted

oisko vielä jotain nerokkaita latteuksia tarjolla ? jos ei tietoo ni laitelkaa jotain näsäviisaita kommentteja tuleen. ja palko kasvit muurten puierettää.

Posted

Kannatti taas penkoa vanhoja romulaatikkoja...

 

Löytyi nurkista AC-merkkinen alumiininen suodatinjalka. Oliskohan jostain vanhasta dieselistä kotoisin? On ainakin puolen tuuman öljykanavilla ja kierreliitoksilla. Suodattimen halkaisijakin näyttää ihan sopivalta, aika iso saa olla.

 

Se, mikä asiassa vielä arveluttaa on ohivirtausventtiili, joka tuntuu olevan aika herkästi aukeava. Saahan tuon toki helpolla virityksellä tukkoonkin jos alkaa arveluttamaan. Myös se, että liitokset ovat eri puolilla saattaa tehdä Kuplaan laittamisen vähän konstikkaaksi.

 

Onko olemassa mitään konstia saada selville tuohon sopivaa filtteriä muuten kuin kokeilemalla? Muistaakseni M-Filterin katalookissa ei ole noita mittoja.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...