Jump to content

Onko kellään vanhaa Transitia?


Guest Hannu Mattila

Recommended Posts

Guest Hannu Mattila

Eli `60 tai `70 lukuista?? Jos on niin paljonko sen raideleveys on?

 

Kuplassa kun on n.130cm ja jenkkivehkeitten jäykät etuakselit on liian leveitä.. ;)

 

Kelpaa myös linkki johonkin, josta tarvittava tieto löytyy, ei osunu kohalle ainakaan meikäläisen hakusanoilla.. :(

 

Kelpaa myös ideat, että minkä muun akselin (jäykän) vois soveltaa..

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Toi Tuomon ehdottama homma on käyny mielessä, mut se ei jotenkin oo se juttu.. Pitäis olla keula maassa, hullu choppaus, vaihekeppi kattoon asti ym. "perinteistä"

 

Mäntykiven linkki oli mulle ihan uus juttu, kiitti tiedosta :)

 

Pitänee kysäistä noilta ranskiksilta mikä akseli toi on, jos siellä se enklanti taittuu..

Link to comment

Ransetin etuaksila on leviämpi ku esim. 30-luvun voortilaiset. Ja pliiz älä laita "rodi"kuplaan I-beam aksilaa, ajo-ominaisuudet heikkenevät ja on niillä akseleilla muuallekin käyttöä... Nimim. Spindelit 1937-1946 puuttuu.

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Jees, tommosta tyyliä...

 

Harmittaa vaan, kun tuntuu ettei kunnolla saa chopatakkaan.. :(

16% tuulilasin korkeudesta, kuitenkin max 10cm.. voi kökkö..

Tuulilasin korkeuden pitäs olla se max 10cm... :)

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Ja pliiz älä laita "rodi"kuplaan I-beam aksilaa, ajo-ominaisuudet heikkenevät ja on niillä akseleilla muuallekin käyttöä...

No joo, kaikki I-beamit mitä oon katellu, on tähän mennessä ollu pitkittäisille lehtijousille, eli se ei oikeen sovellu..

 

Tarvii sit varmaan tilata tommonen tarvikesatsi..

 

Ja eihän niitä ominaisuuksia tarvi, ku ajaa ihan hiljaa ;)

Link to comment
Guest tompelo

eiku haitarikattoa vaihdekeppiä varten hankkimaan:) saa luun ulos yläkauttakin..

miten muuten on ylipäätään nykyään kuinka vapaasti tollaista hotrodia muistuttavaa kuplaa saa rakentaa.. lokasuojat? oikeita rodeja ovat saaneet kilpiin ilman loksuja. saisko etusivuikkunat olla karbonaattia tai jotain.. ajatus sellainen vanha usa kilpa-auto tyyli jossa ne(lasit) on nahkaremmeillä nostettavat..ja laskettavat.. toi choppaus on kyl must..

tämäkin sen takia että tallilla on tervepeltinen riisuttu ja pellille hiottu -72 mallinen kuplan aihio jolle olen yrittänyt keksiä käyttöä..

eli mitä kaikkea saa tehdä että saa konttorilta vielä kilvet?? suomihan on tunnetusti vapaa maa rakentelun kannalta katsottuna.....not

t.tomi

Link to comment
Guest Toheltaja

kattelin tuossa ohimennen yhden riihimäkeläisen kaverin tallilla sinne eräälle toiselle romuja viedessä, notta oli vanhan sorttinen lavatransiitti lyhennetty muutamia kymmeniä senttejä, hyttiosaa pidennetty 15-20cm, kuten oviakin, moottori keskellä ohjaamoa, mallia Rover 3,5 litraa, perään automaatti ja vajaa puolen metrin kardaani enne perämurikkaa. Oli aika mielenkiintoisn näköinen laite, ja laillinenkin vielä 8) ensikesänä ajossa kuulemma...

Link to comment

eli mitä kaikkea saa tehdä että saa konttorilta vielä kilvet??

 

Eikö se ole että kaikkea saa mitä ei ole kielletty... Mutta esimerkiksi noista lokareista on ne astekulmat miten pitää ylittää mihinkin suuntaan. Löytyy täältäkin varmaan hakemalla. Akselivälin pitentäminen vaatii luvat. Choppaus pitäis mennä muutoskatsastuksella kun on kunnon selvitys miten tehty. Se miten paljon saa chopata on sitten tulkinnan varainen juttu. Eli jos sanot että vaihdoit ensin siihen -72 kuplaan vaikkapa splitin katon, ja sitten otit 16 prosenttia pois tuulilasin karmin suuntasesti, niin ero siihen alkuperäiseen on jo aika reilu. Tämä ihan ok joidenkin katsareiden mielestä, toiset ajattelivat erillälailla kun kyselin.

Link to comment
Guest laiska`s custom

miksi edes mainitsee että vaihtanut wanhan katon,siivu pois vaan mitä vanhasta katosta saa ottaa,tosin ei siitäkään mitään sika matalaa viellä saa,sit laskee lasin alareunaa alaspäin ni alkaa kattokorkeus olla alueella...

Link to comment
kattelin tuossa ohimennen yhden riihimäkeläisen kaverin tallilla sinne eräälle toiselle romuja viedessä, notta oli vanhan sorttinen lavatransiitti lyhennetty muutamia kymmeniä senttejä, hyttiosaa pidennetty 15-20cm, kuten oviakin, moottori keskellä ohjaamoa, mallia Rover 3,5 litraa, perään automaatti ja vajaa puolen metrin kardaani enne perämurikkaa. Oli aika mielenkiintoisn näköinen laite, ja laillinenkin vielä 8) ensikesänä ajossa kuulemma...

 

....tuon lisäksi koppa laskettu runkoon 15cm, vanteet 10x16 yms,yms ja

kaikkiin muutoksiin tosiaan ake:n luvat, ja jotkut kehtaa vielä väittää että poikkeuslupia on vaikee saada!? aika härski kampe!!

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kantaviin rakenteisiin kun puuttuu tai painojakaumaan radikaalisti, niin sillon tarvii joo luvat. Vanhaan runkoautoon kyl pääsee aika paljon tekemään ilman lupiakin, mutta sillon pitää jättää painavat osat omille paikoilleen ja runko koskematta.

Link to comment
Aika epäloogistahan se ehkä ois, että sais joka kerta riipasta sen 16% korkeudesta pois. Eli siis alkuperäiseen mie ainakin vertaisin.

 

Ei siinä olekaan kyse siitä että kattoa madallettais ja sitten taas lisää, vaan katon vaihdosta. Ensin katon vaihto, sitten madallus sen yhden kerran. Toisaalta, itsekin vertaisin sitä ehkä siihen alkuperäiseen korkeuteen, mutta molemmat on perusteltavissa.

Link to comment
Mutta jos autoon vaihdetaan katto, jossa on malampi tuulilasi, niin eikö sillon siintä autosta ole tuulilasia madallettu?

 

Voihan se olla juuri noin, mutta noin sen oisi silti saanut ainakin yhdellä konttorilla perusteltua. Siinä laskeskeltiin porukassa että alkuperäiseen verrattuna se 16% ylittyisi, mutta kun ei se 10 cm tullut kuitenkaan vastaan niin olis ok. Vaikka se 16% ja 10 cm on tietenkin siten että se kumpi tulee ensin vastaan.

 

Konttorilla vanhempi katsastaja ei nähnyt katon vaihdon ja siitä 16% choppaamisen kanssa mitään ongelmaa, mutta nuorempi oli innokkaasti kieltämässä koko homma. Sama nuorempi kaveri oli kovasti kyselemässä myös siitä autosta millä olin liikkeellä että mitenkä se noin matala on, onko muutokset otteessa...

Link to comment
Guest Hannu Mattila
Mutta jos autoon vaihdetaan katto, jossa on malampi tuulilasi, niin eikö sillon siintä autosta ole tuulilasia madallettu?

 

Voihan se olla juuri noin, mutta noin sen oisi silti saanut ainakin yhdellä konttorilla perusteltua.

Kyllä se on munkin mielestä juuri noin, eli verrataan sitä tuulilasin korkeutta siihen, mitä se on ollu ennenkuin on alettu silppuamaan.

Eli mun tapauksessa 40 cm -16% (joka ei oo paljon)

Link to comment
Guest Hannu Mattila
aiheesta poiketen, edellä mainituista linkeistä löytyi tämä, jaksaako joku koittaa kuinka tehokas laitos ois...

 

http://antique-engines.com/electrol.asp

Kyllä se jotenkin toimii. Pikapikaa kokeiltiin viimekesänä, kun siitä oli juttu jossain vanhassa Mobilisti-lehdessä.

 

Laitettiin muovilaatikkoon vettä, sekotettiin hippasen kidesoodaa, akkulaturin miinuspiuhaan umpiruosteinen töötti, jota koitettiin putsata ja pluspiuhaan n.20x20 kirkas pellinpala. Ainekset laatikkoon, virta päälle ja kas, porina alkoi..

Pienellä virralla alkuun poristeltiin ja epäuskoisena vähänväliä piti sitä tööttiä ylös nostella, jotta mitä siitä tulee. Kyllä siitä lopulta lähti ruostemoskat pois ja tuli ihan siistin näköinen.

 

Käsittely on myös todella hellävarainen jos vaikka puhallukseen vertaa, eikä ole edes läpisyöpymisen vaaroja, kun ei millään hapoilla pelata.

Toi höyry mitä tapahtumasta nousee on ymmärtääkseni aika haitallista, kaikenlaisia epäpuhtauksia ja mitälie..

 

Suosittelen ainakin kokeilemaan, pikkuosilla ihan ok, koko auto tarvis jo isomman laturin... ;)

Link to comment
Guest Hannu Mattila
eiku haitarikattoa vaihdekeppiä varten hankkimaan:) saa luun ulos yläkauttakin..

miten muuten on ylipäätään nykyään kuinka vapaasti tollaista hotrodia muistuttavaa kuplaa saa rakentaa.. lokasuojat? oikeita rodeja ovat saaneet kilpiin ilman loksuja.

 

suomihan on tunnetusti vapaa maa rakentelun kannalta katsottuna.....not

t.tomi

Juu, eli lokasuojat pitää olla (semmoset prätkätyyliin renkaan muotoja mukailevat mattamustana on ok).

Akseleita sai muutella minusta aika paljon, ja kun käyttää jonkun auton osia(eikä omavalmisteita) niin se vaikutti jopa yllättävän helpolta.

 

Ainakin mun mielestä rodin rakentaminen kuplasta pitäis onnistua jopa suomessa.. (oon varmaan ymmärtäny jotain väärin)

 

Ja toi haitarikattojuttu ois ROK!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...