Guest Hannu Mattila Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Eli `60 tai `70 lukuista?? Jos on niin paljonko sen raideleveys on? Kuplassa kun on n.130cm ja jenkkivehkeitten jäykät etuakselit on liian leveitä.. ;) Kelpaa myös linkki johonkin, josta tarvittava tieto löytyy, ei osunu kohalle ainakaan meikäläisen hakusanoilla.. :( Kelpaa myös ideat, että minkä muun akselin (jäykän) vois soveltaa.. Quote
Guest Hannu Mattila Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 http://www.socalook.com/gallery/pye66_n ... nt-3_4.jpg Tommosta tyyliä siis haetaan. Ja joo, saahan valmiitakin sarjoja, mut kun ei o rahaa... Quote
Guest Raggare Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 mites putkiakseli? vai pitääks olla tollanen I-beam. sellasenhan vois vääntää jostai rööristä ja hitsailla jotkut olkatappi judanssit päihin, ja koko komeus kromaukseen :) http://radikalbugz.skyblog.com/171.html mikähän toi o Quote
Guest Hannu Mattila Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Putkiakselia itekkin alkuun meinasin, mutta katsarin mielestä pitäis olla jostakin vähintään samanpainoisesta autosta.. Siis jos kilpiin meinaa.. :) Tosin ajeleehan toiset puuhalapuillakin. Tuolta sais bolt-on paketin: http://www.speedwaymotors.com/xq/aspx/p ... roduct.htm mikähän toi o Ei hajuakaan, mut ois kyllä leveys kohallaan. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Noita valmiita pakettajahan on tosiaan tarjolla useita. Tämäkin varmaan ihan hyvä jos ei haittaa kuplan oman akselin käyttäminen: http://www.bayarearods.co.uk/hotrodbeetles.html Quote
Guest Mika Raussi Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 mikähän toi o Ei hajuakaan, mut ois kyllä leveys kohallaan. No muuta kun spostia noille tyypeille ja selvittelemään. Saattaa ne jopa vähän englantia osata. Quote
seppo mäntykivi Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Akselikauppa Suomessa: http://www.jpvintagerods.com/CHASSIS&SUSPENSION.htm Quote
Guest Raggare Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 tuol jossai puhuttiin noitten voortin droppiakseleiden yhteydes leveyksistä ja siel oli et olkatappien etäisyys 46" eli joku 116cm, et eiku vaan metsiä koluamaan ;) http://radikalbugz.skyblog.com/159.html tos o joku putkiakseli ilman suurempia taivutuksia joo taitaahan tuol ranskan seassa vilahtaa toi SoCal http://www.est1946.com/index.asp?PageAc ... ProdID=157 Quote
Guest Hannu Mattila Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Toi Tuomon ehdottama homma on käyny mielessä, mut se ei jotenkin oo se juttu.. Pitäis olla keula maassa, hullu choppaus, vaihekeppi kattoon asti ym. "perinteistä" Mäntykiven linkki oli mulle ihan uus juttu, kiitti tiedosta :) Pitänee kysäistä noilta ranskiksilta mikä akseli toi on, jos siellä se enklanti taittuu.. Quote
seppo mäntykivi Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 Tossa ois etuakselin siirtopala suht sopuhintaan. http://www.volksrods.com/id86.htm Quote
pas2 Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Ransetin etuaksila on leviämpi ku esim. 30-luvun voortilaiset. Ja pliiz älä laita "rodi"kuplaan I-beam aksilaa, ajo-ominaisuudet heikkenevät ja on niillä akseleilla muuallekin käyttöä... Nimim. Spindelit 1937-1946 puuttuu. Quote
metake Posted January 5, 2006 Posted January 5, 2006 Pitäis olla keula maassa, hullu choppaus, vaihekeppi kattoon asti ym. "perinteistä" Siis niinku jotain ton tyylistä? Quote
Guest Hannu Mattila Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Jees, tommosta tyyliä... Harmittaa vaan, kun tuntuu ettei kunnolla saa chopatakkaan.. :( 16% tuulilasin korkeudesta, kuitenkin max 10cm.. voi kökkö.. Tuulilasin korkeuden pitäs olla se max 10cm... :) Quote
Guest Hannu Mattila Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 tee sellanen ku haluat.. Pitäs se kai saaha katsastettuakin.. Siinä ois ikkunankorkeus kohallaan.. Quote
Guest Raggare Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 katsastus on ihan yliarvostettu juttu :D Quote
Guest Hannu Mattila Posted January 7, 2006 Posted January 7, 2006 Ja pliiz älä laita "rodi"kuplaan I-beam aksilaa, ajo-ominaisuudet heikkenevät ja on niillä akseleilla muuallekin käyttöä... No joo, kaikki I-beamit mitä oon katellu, on tähän mennessä ollu pitkittäisille lehtijousille, eli se ei oikeen sovellu.. Tarvii sit varmaan tilata tommonen tarvikesatsi.. Ja eihän niitä ominaisuuksia tarvi, ku ajaa ihan hiljaa ;) Quote
Guest tompelo Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 eiku haitarikattoa vaihdekeppiä varten hankkimaan:) saa luun ulos yläkauttakin.. miten muuten on ylipäätään nykyään kuinka vapaasti tollaista hotrodia muistuttavaa kuplaa saa rakentaa.. lokasuojat? oikeita rodeja ovat saaneet kilpiin ilman loksuja. saisko etusivuikkunat olla karbonaattia tai jotain.. ajatus sellainen vanha usa kilpa-auto tyyli jossa ne(lasit) on nahkaremmeillä nostettavat..ja laskettavat.. toi choppaus on kyl must.. tämäkin sen takia että tallilla on tervepeltinen riisuttu ja pellille hiottu -72 mallinen kuplan aihio jolle olen yrittänyt keksiä käyttöä.. eli mitä kaikkea saa tehdä että saa konttorilta vielä kilvet?? suomihan on tunnetusti vapaa maa rakentelun kannalta katsottuna.....not t.tomi Quote
Guest Raggare Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 mikset tee sellasta ku halut, eikö se ois kivempaa ku katella pykäliä :O Quote
Guest Toheltaja Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 kattelin tuossa ohimennen yhden riihimäkeläisen kaverin tallilla sinne eräälle toiselle romuja viedessä, notta oli vanhan sorttinen lavatransiitti lyhennetty muutamia kymmeniä senttejä, hyttiosaa pidennetty 15-20cm, kuten oviakin, moottori keskellä ohjaamoa, mallia Rover 3,5 litraa, perään automaatti ja vajaa puolen metrin kardaani enne perämurikkaa. Oli aika mielenkiintoisn näköinen laite, ja laillinenkin vielä 8) ensikesänä ajossa kuulemma... Quote
Tuomo Lehmikangas Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 eli mitä kaikkea saa tehdä että saa konttorilta vielä kilvet?? Eikö se ole että kaikkea saa mitä ei ole kielletty... Mutta esimerkiksi noista lokareista on ne astekulmat miten pitää ylittää mihinkin suuntaan. Löytyy täältäkin varmaan hakemalla. Akselivälin pitentäminen vaatii luvat. Choppaus pitäis mennä muutoskatsastuksella kun on kunnon selvitys miten tehty. Se miten paljon saa chopata on sitten tulkinnan varainen juttu. Eli jos sanot että vaihdoit ensin siihen -72 kuplaan vaikkapa splitin katon, ja sitten otit 16 prosenttia pois tuulilasin karmin suuntasesti, niin ero siihen alkuperäiseen on jo aika reilu. Tämä ihan ok joidenkin katsareiden mielestä, toiset ajattelivat erillälailla kun kyselin. Quote
-MITO- Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Samalla vaivalla tekee katsastus ja käyttölokarit tommoseen. Quote
Guest Mika Raussi Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Aika epäloogistahan se ehkä ois, että sais joka kerta riipasta sen 16% korkeudesta pois. Eli siis alkuperäiseen mie ainakin vertaisin. Quote
Marko Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 En tiedä onko apua mutta tässä kotterossa on bedford blizin etuakseli http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... =562179&PN[0]=cat_link_2&PL[0]=listCategory.php?id=6 Quote
Guest laiska`s custom Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 miksi edes mainitsee että vaihtanut wanhan katon,siivu pois vaan mitä vanhasta katosta saa ottaa,tosin ei siitäkään mitään sika matalaa viellä saa,sit laskee lasin alareunaa alaspäin ni alkaa kattokorkeus olla alueella... Quote
Guest Toheltaja Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 aiheesta poiketen, edellä mainituista linkeistä löytyi tämä, jaksaako joku koittaa kuinka tehokas laitos ois... http://antique-engines.com/electrol.asp Quote
jukkis Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 kattelin tuossa ohimennen yhden riihimäkeläisen kaverin tallilla sinne eräälle toiselle romuja viedessä, notta oli vanhan sorttinen lavatransiitti lyhennetty muutamia kymmeniä senttejä, hyttiosaa pidennetty 15-20cm, kuten oviakin, moottori keskellä ohjaamoa, mallia Rover 3,5 litraa, perään automaatti ja vajaa puolen metrin kardaani enne perämurikkaa. Oli aika mielenkiintoisn näköinen laite, ja laillinenkin vielä 8) ensikesänä ajossa kuulemma... ....tuon lisäksi koppa laskettu runkoon 15cm, vanteet 10x16 yms,yms ja kaikkiin muutoksiin tosiaan ake:n luvat, ja jotkut kehtaa vielä väittää että poikkeuslupia on vaikee saada!? aika härski kampe!! Quote
Guest Raggare Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 mikäs kohta tuos o vaatinu poikkeuslupia? aika paljo menee pelkällä muutoskatastuksella varmaan. paitsi se hiace monimonikympillä :D Quote
Guest Saleksi Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Jani R: Jos tosta sais suunnillenkaan vapaan suomennoksen niin voishan sitä koettaa, http://antique-engines.com/electrol.asp Quote
Guest Mika Raussi Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Kyllä niitä lupia edelleen saa.. Taitaa vaan olla ruurien moottorien kanssa tiukempaa kun "vanhoin hyvinä aikoina". Quote
jukkis Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 keskimoottoriksi muuttaminen,akselivälin lyhentäminen 40cm nuo ainaki taitaa vaatia?? Quote
Guest Mika Raussi Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Kantaviin rakenteisiin kun puuttuu tai painojakaumaan radikaalisti, niin sillon tarvii joo luvat. Vanhaan runkoautoon kyl pääsee aika paljon tekemään ilman lupiakin, mutta sillon pitää jättää painavat osat omille paikoilleen ja runko koskematta. Quote
Guest Raggare Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 hm, transetissahan on lyhyen ja pitkän akselivälin ero 30cm ja 10cm saa muutoksella, ja rungon pituudesta ku o hyshys :D Quote
Tuomo Lehmikangas Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Aika epäloogistahan se ehkä ois, että sais joka kerta riipasta sen 16% korkeudesta pois. Eli siis alkuperäiseen mie ainakin vertaisin. Ei siinä olekaan kyse siitä että kattoa madallettais ja sitten taas lisää, vaan katon vaihdosta. Ensin katon vaihto, sitten madallus sen yhden kerran. Toisaalta, itsekin vertaisin sitä ehkä siihen alkuperäiseen korkeuteen, mutta molemmat on perusteltavissa. Quote
Guest Mika Raussi Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Mutta jos autoon vaihdetaan katto, jossa on malampi tuulilasi, niin eikö sillon siintä autosta ole tuulilasia madallettu? Quote
Tuomo Lehmikangas Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Mutta jos autoon vaihdetaan katto, jossa on malampi tuulilasi, niin eikö sillon siintä autosta ole tuulilasia madallettu? Voihan se olla juuri noin, mutta noin sen oisi silti saanut ainakin yhdellä konttorilla perusteltua. Siinä laskeskeltiin porukassa että alkuperäiseen verrattuna se 16% ylittyisi, mutta kun ei se 10 cm tullut kuitenkaan vastaan niin olis ok. Vaikka se 16% ja 10 cm on tietenkin siten että se kumpi tulee ensin vastaan. Konttorilla vanhempi katsastaja ei nähnyt katon vaihdon ja siitä 16% choppaamisen kanssa mitään ongelmaa, mutta nuorempi oli innokkaasti kieltämässä koko homma. Sama nuorempi kaveri oli kovasti kyselemässä myös siitä autosta millä olin liikkeellä että mitenkä se noin matala on, onko muutokset otteessa... Quote
Guest Hannu Mattila Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 Mutta jos autoon vaihdetaan katto, jossa on malampi tuulilasi, niin eikö sillon siintä autosta ole tuulilasia madallettu? Voihan se olla juuri noin, mutta noin sen oisi silti saanut ainakin yhdellä konttorilla perusteltua. Kyllä se on munkin mielestä juuri noin, eli verrataan sitä tuulilasin korkeutta siihen, mitä se on ollu ennenkuin on alettu silppuamaan. Eli mun tapauksessa 40 cm -16% (joka ei oo paljon) Quote
Guest Hannu Mattila Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 aiheesta poiketen, edellä mainituista linkeistä löytyi tämä, jaksaako joku koittaa kuinka tehokas laitos ois... http://antique-engines.com/electrol.asp Kyllä se jotenkin toimii. Pikapikaa kokeiltiin viimekesänä, kun siitä oli juttu jossain vanhassa Mobilisti-lehdessä. Laitettiin muovilaatikkoon vettä, sekotettiin hippasen kidesoodaa, akkulaturin miinuspiuhaan umpiruosteinen töötti, jota koitettiin putsata ja pluspiuhaan n.20x20 kirkas pellinpala. Ainekset laatikkoon, virta päälle ja kas, porina alkoi.. Pienellä virralla alkuun poristeltiin ja epäuskoisena vähänväliä piti sitä tööttiä ylös nostella, jotta mitä siitä tulee. Kyllä siitä lopulta lähti ruostemoskat pois ja tuli ihan siistin näköinen. Käsittely on myös todella hellävarainen jos vaikka puhallukseen vertaa, eikä ole edes läpisyöpymisen vaaroja, kun ei millään hapoilla pelata. Toi höyry mitä tapahtumasta nousee on ymmärtääkseni aika haitallista, kaikenlaisia epäpuhtauksia ja mitälie.. Suosittelen ainakin kokeilemaan, pikkuosilla ihan ok, koko auto tarvis jo isomman laturin... ;) Quote
Guest Hannu Mattila Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 eiku haitarikattoa vaihdekeppiä varten hankkimaan:) saa luun ulos yläkauttakin..miten muuten on ylipäätään nykyään kuinka vapaasti tollaista hotrodia muistuttavaa kuplaa saa rakentaa.. lokasuojat? oikeita rodeja ovat saaneet kilpiin ilman loksuja. suomihan on tunnetusti vapaa maa rakentelun kannalta katsottuna.....not t.tomi Juu, eli lokasuojat pitää olla (semmoset prätkätyyliin renkaan muotoja mukailevat mattamustana on ok). Akseleita sai muutella minusta aika paljon, ja kun käyttää jonkun auton osia(eikä omavalmisteita) niin se vaikutti jopa yllättävän helpolta. Ainakin mun mielestä rodin rakentaminen kuplasta pitäis onnistua jopa suomessa.. (oon varmaan ymmärtäny jotain väärin) Ja toi haitarikattojuttu ois ROK! Quote
Guest Raggare Posted January 8, 2006 Posted January 8, 2006 [osittaintopic]vanhasta etuvakaajasta saa käheen kepin[/osittaintopic] Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.