KimmoH Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 Mikähän mahtaisi olla oikea momentti näille Type 4:sen lohkolämppärin pulteille ? Quote Link to comment
mikko k Posted December 30, 2014 Share Posted December 30, 2014 20Nm? Liimamassan kanssa kasaan? Quote Link to comment
KimmoH Posted December 31, 2014 Author Share Posted December 31, 2014 (edited) Bus Boyssin sivuilla olevista räjäytyskuvista onnistuin nyt bongaaman osan eli virallinen nimitys taitaa olla Oil Sump Plate (021-101-267A) ja mulla on siis sen paikalla tuo lämppäri. Mutta nuille kahdelle pultille ei tunnu mistään kirjallisuudesta löytyvän kiristysmomentteja. EDIT: joissain 914 Porsche keskusteluissa osui silmään noin 10ft-lbs momentteja näille pulteille, joten taidan varmuuden vuoksi mennä näillä arvoilla, kun ei virallisempaakaan nyt tähän hätään löytynyt. Edited December 31, 2014 by KimmoH Quote Link to comment
KimmoH Posted December 31, 2014 Author Share Posted December 31, 2014 Kannatti jälleen tuumailla rauhassa. Tuossa pultteja tarkemmin sovitellessani totesin kierteiden olevan osittain pilalla jo valmiiksi :( Sain pelastettua tilanteen uusilla pulteilla/kierteillä ja nyt on lämppäri pultattu paikoilleen "korvakuulolta" ja todella varovaisesti. Tilkitään sitten mahdollisia vuotoja, kun konetta joskus pääsen käynnistelemään. Quote Link to comment
arvuuttaja Posted December 31, 2014 Share Posted December 31, 2014 (edited) Tolle lämppärille varmaan samantekevää mihin kireyteen sen vetää, kunhan öljyt pitää sisällään.. mutta tarkempi on kiristää oljy pohjassa oleva lätkä.. Muutamat type-4 moottorit purkaneena oli toikin vedetty liian tiukkaan, josta johtuen lohkon pultin jengaa ympäröivä alumiini oli repeytynyt ja sille lätkän pultille oli momentti muistaakseni alle kilon.. Edited January 1, 2015 by arvuuttaja Quote Link to comment
KimmoH Posted January 1, 2015 Author Share Posted January 1, 2015 9ft lbs on sille mutterille. Kaikkeen muuhun tässä on momentit kirjoista kyllä löytyneetkin. Quote Link to comment
vwagen Posted January 1, 2015 Share Posted January 1, 2015 Eurooppalaisissa yksiköissä 5,0 Nm noille pulteille,aikaisemmin luotettiin asentajan sormituntumaan mutta T 3:sen korjausohjeissa on tuokin momentti annettu,laitoithan kupariset tiivisteprikat pulttien kantojen alle? Samassa kirjassa siivilän keskimutterille 13 Nm. Aika raju momentti olisi tuo mikko k:n 20 Nm alumiiniin kierretyille M 6 pulteille. Quote Link to comment
mikko k Posted January 2, 2015 Share Posted January 2, 2015 M8 pulteiksi noi äkkiä kattoin... Mutta jos olikin tosiaan M6, niin hieman vois momenttia vähentää... Quote Link to comment
KimmoH Posted January 2, 2015 Author Share Posted January 2, 2015 (edited) Nuo M6:set laitoin "sormin" eli todennäköisesti aika liki tuota viittä newtonia ja kuparitiivistein. Täytyypä raapustaa tuo momentti korjausoppaaseen talteen. Olis muuten ollut aika hurjasti tuo Porsche 914 keskusteluistakin löytämäni 10 ft lbs momentti ko. pulteille ainakin tässä omassa lohkossani. Edited January 2, 2015 by KimmoH Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.