Jump to content

5-pulttiset levyjarrut mistä?


Guest Eino N

Recommended Posts

Posted

hintavat on siellä jos no on samat jarrut (800e)... Sillähän saa jo laadukkaamat CSPn jarrutkin!!!???

Posted

Halvin CSP:n perus 5/205 tais olla niiden sivuilla 936 euroa toimitettuna suomeen. Kyllä Aircooledin 799 + kotimaan toim. kulut jää siitä aika paljon. Laadusta (suhteessa CB:hen) on vaikea sanoa yhtään mitään, ainakaan noissa CSP:n halvemmissa sarjoissa.

 

Settiä, jossa droppiolat ja 5/205 en edes CSP:ltä löytänyt.

 

EDIT-> CSPn 5/205 perussarja droppiolilla suomeen toimitettuna = 1332 euroa, hintaero Aircoolediin 433 euroa.

 

Jep, itte tilaamalla saa edullisesti.

Guest Mika Raussi
Posted

Ei maa prossia, koska parantavat liikenneturvallisuutta. Sitä en muuten osaakaan ihan tarkkaan sanoa, että pitääköhän muutoskatsastaa vai ei, kun ei prossiakaan mene.

Posted

Niin olen kuullut itsekin ja sama asia askarruttaa?Eli jos kerran ei mee prossia niin miksi pitäisi muutoskatsastaa. Onko kellään faktatietoa?

Guest Mika Raussi
Posted

Tuota kannattaa varmaan käydä konttorilla kysymässä, niin ei tarvii arvailla.

 

Edit: Eipä muuten oo miulla mainintaa jarruista rekisteriotteessa vaikka ne jarrut luvissakin on. Tosin tässä nyt on taas se juttu, että jarruistamaininnat löytyy luvista ja luvan numero on otteessa.

Guest Mika Raussi
Posted

Onks teillä hei rekisteriotteessa lisätiedoissa tyyppikoodia? Mikähän piru tää on?

Posted

Vaatii muutoskatsstuksen, prosentteja 'menee', osuus jyvitetään etu- ja taka-akselistoista 'sopimuksen mukaan'. Alta 10 prossaa ei yleensä merkitä otteelle.

 

Tyyppikoodi erikoisehdoissa? Ja toinen omassa kentässään? Mikä/mitkä ne ovat?

Guest Mika Raussi
Posted

Prosentteja ei mene jos muutos parantaa liikenneturvallisuutta. Paremmat jarrut parantaa liikenneturvallisuutta ja siks niistä ei meen prosentteja olenkaan. Alle 15% jos vaihtaa osista, niin ei tarvitse edes muutoskatsastaa.

 

Sitä en sit tiiä, että tahtovatko nähä jarruvirityksiä vai katotaanko ne sitten vaan seuraavassa vuosikatsastuksessa.

Guest ritariässä
Posted

eikös nää prosenttijutzkat muuttuneetkaan niin ettei turvallisuuteen vaikuttavat kuten jarruosien parannukset vaikuta prosentteihin nykyään yhtään??? vai muistanko väärin?!

Guest Raggare
Posted

jossain välissähän nää oli että prosentteja ei tuu mikäli ne menee yli 49% mut muuten laitettas. mut saako ne taas pois jo rakentaa niin että jarrut on merkattu ja sen jälkeiset muutokset menee yli 49%?

 

emt. noi rummut on jees ku tekee niitä 4 vuotta

Posted

Hmm... jaa... Tosta prosentti jutusta en tiiä, kuullut että ei menisi mutta tiiä sit.

 

Mutta jos vaihtaa jarrut ruumuista levyiksi niin pitänee kyllä muutoskatsastaa koska ne ovat nimenomaan turvallisuusvaruste ja ne täytyy näin ollen todeta asianmukaisiksi, en tosin oo mikään katsastusmies mutta näin mulle on ainakin katsastusmiehen toimesta selvitetty. Se voiko niihin luottaa kaikissa niiden höpinöissä on sit taas toinen juttu.

 

-Jocke

Guest Mika Raussi
Posted

Pitäs se uuskin laki olla jossain tulostettuna, mut ei oikeen tähän hätään tunnu löytyvän. Silti tuoretta käytännön kokemusta löytyy viime keväältä.

 

Konttorilta kun kysyy, niin tietää, että pitääkö käydä näyttämässä. Vois kyl veikata, että ei edes pidä näyttää. Siis varsinkaan jos laittaa tehdasvalmistesta rojua kiinni. Mutta konttorilta sitä kannattaa kysyä.

Guest Mika Raussi
Posted
Alle 15% jos vaihtaa osista, niin ei tarvitse edes muutoskatsastaa.

Oho eikö! Se olikin 30%. Tai siis on jos ne ei oo muuttanu lakia.

Posted

kyllä se tuolla aken sivuilta löytyy:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258

 

3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen.

 

4. Mitä 3 momentissa säädetään kulutusosasta ja yksittäisestä kriittisestä osasta, koskee myös jarru- ja ohjauslaitteistoa, jos niitä tai niiden osia muutetaan tai vaihdetaan alkuperäisistä poikkeaviksi ja liikenneturvallisemmiksi.

Posted

ton mukaanhan periaatteessa kuplan motin ja vaihteistonkin vois vaihtaa uusiin vastaaviin vaikka prosentit ois tiukilla, nehän on kuplassa kuluvaa kamaa :) inssit voi olla eri mieltä..

Posted

Jos nyt tota tulkitsin siis oikein niin, nyt kun vaihdan sonderiin levyt joka nurkkaan ja jos vielä jotenkin fiksusti saisin kyhättyä tuon tehostetun hammastankon sinne niin että sillä uskaltais vielä edes ite ajaa niin niistä ei pitäs mennä yhtään prosenttia??

 

-J

Posted

Jos vaihdettujen osien määrä ylittää kanta-autotarkistusrajan 35%, ei jarrujen vaihtoa lasketa prosentteihin mukaan.

Posted

siis tuota, tossa pykälässähän ihan selkeesti sanotaan ettei niiden jarruosien vaihtaminen vaikuta nykyään muutenkaan prosentteihin? mitään 35% rajaa ton asian suhteen en ole missään yhteydessä itse kirjallisena lukenut, onkohan menny ohi?

 

Ja tuolla on maininta että ne ohjauksen osat pitää sitten olla vastaavan tyyppisestä autosta, mitään hiasen ohjausosia ei varmaan saa kuplaan pistää :)

Posted

Mä nyt jotenkin ymmärtäisin että sinne vois muidenkin autojen ja muunlaisiakin osia laittaa kunhan massat ym on "hallinnassa"

12 §

Ohjauslaitteiden muutokset

1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä.

 

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin:

 

a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta;

 

b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

 

c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

 

d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja

 

e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.

 

3. Autoon saa asentaa ohjausvaimentimen edellyttäen, että se on automalliin tarkoitettu ja muutos ei lisää olennaisesti ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia eikä rajoita ohjauslaitteiden liikeratoja.

 

4. Jos auto on alunperin varustettu ohjausvaimentimella, ohjausvaimenninta ei saa poistaa.

 

 

Tarkoitus ois värkätä tällänen mutta tehostetulla ohjausvaihteella. Täytynee vielä kysellä jonkun sortin viranomasen edustajalta mutta uskosin että kelpaa jos on ns. asianmukasesti kiinnitetty ym...

1arack.jpg

 

-Jocke

Guest Mika Raussi
Posted

Jos ovat konttorilla sitä mieltä, että ei pelkällä muutoskatsastuksella pärjää, niin sillonhan saa hakea luvat sille muutokselle. Ja kyllä ne saa jos kunnolla on tehty. Maksaa vaan sen 250€ ja kestää jonkun ehkä kaks tai kolme kuukautta.

Posted

Asia menee aika lailla sekaisin, kun kokonaisesta tekstistä poimitaan irralleen yksittäisiä lauseita ja prosenttilukemia. Itse olen edellä kirjoitetuista jutuista melkolailla eri mieltä, mutta lienee parasta, että jokainen poimii sen 'lopullisen totuuden' omalta konttoriltaan ja tarkistaa mitä he vaativat.

 

Poikkeuslupa maksaa tämä vuonna 340 eur tai jotain sinnepäin.

Guest Toheltaja
Posted

jocken postaama kuva näyttää kyllä mielenkiintoiselta. Vielä ku sais datat mistä vekottimista osat on, ni pääsis moista tekemään heti. Kyllästyttää tuo koko 2 kaistaisen tien käyttö tuulisella säällä :)

 

 

tonhan vois tehdä vielä niin että ku kääntää rattia oikealle ni auto menee vasemmalle, se ois tuningia se, muahaha

Guest laiska`s custom
Posted

--------------------------------------------------------------------------------

 

"Jos vaihdettujen osien määrä ylittää kanta-autotarkistusrajan 35%, ei jarrujen vaihtoa lasketa prosentteihin mukaan."

 

muuten jarrut muutoskatsastetaan ihan niinkuin ennenkin ja prosentit tulee,ainoastaan kun auton kokonais prosentit on ylittämässä tota 35% eli kantaautokatsastus rajaa ni liikenneturvallisuutta parantavia osia ei lasketa enää siinä vaiheessa.aika selkeetä. ja toi on akesta puhelimitse tiedusteltu et pitää paikkansa.miksi niistä prosenteista tarvii tressata???

Posted

Noin mäkin ihan itte lukemalla asian ymmärsin. Eli ns. prosenttihelpotukset koskevat vain kanta-autotarkistettuja menopelejä, eivätkä kosketa normaalia kuppelo harrastajaa millään tapaa.

 

AP voisi ihan rohkeasti lausua oman epävirallisen mielipiteen asiasta harrastajana ja jotain työnsäkkin puolesta asiasta tietävänä...

Posted

Eli,maksaako tuo lupa tosiaan 250e(siis muutoskatsastuksen)? Jos maksaa niin on melko järjetön summa/homma jos meinaa jarruilla turvallisuutta parantaa.Eka jarrut maksaa noin tonnin ja sitten vielä 250eskoa päälle ja parhaassa tapauksessa vielä hylky päälle??? Tää on hieno maa! Isoveli valvoo...

Täytyy mennä ens viikolla kyselee että sais tähän hommaan jonkun selvyyden.

Guest Mika Raussi
Posted

Jarrujen vaihtoon ei tarvii lupia. Ja juu.. Näyttää taas nousseen tuo erityisluvan hinta taas nousseen. Toi 340€ kuulostaa jo ihan oikeesti tyyriiltä!

Vieläköhän kanta-auton yksilöinnin saa 470 euroon?

 

Ja niin se olikin, että prosentit ei jarruista ropise jos on muuten jo yli 35 vaihdettu. Ei prossista kuitenkaan kannata ressata, koska aina ne on lutviutunu ihan järkeviin lukemiin tai jopa vähän järkevien lukemien alle.

Guest Mika Raussi
Posted

Onks kellään muuten toisesta autosta akselikokonaisuuden sovittamisesta käytännön kokemusta? Sehän pitäs mennä pelkällä muutoskatsastuksella, jos se akseli on samalla tavalla siellä, kun on ollu siinä mistä se on irrotettu, eli kestää varmasti samat massat, jne. Mutta onko kukaan näin tehny?

Posted

CSP

 

Bug. Karmann Ghia -65 (CB-spindle)

499 165 5205CB 849.00 EUR/set

 

onkohan ton laatu mitenkä paljon parempi kuin toi cb:n

Ainakin näyttäs kuvasta pätevämmältä(tiedä sitten)

Posted

Aika oikealla suunnalla mielestäni ollaan viimeisimmissä viesteissä.

 

Muutama termi: Pienet muutokset (rengaskoot, jousitusmuutokset, jarrut, lokarilevikkeet jne.) voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Tämä toimenpide maksaa yleensä nelisenkymppiä. Konttorikohtaisia eroja on, kuten kaikissa hinnoissa, sillä yksityinen yritys saa hinnoitella palvelunsa halunsa ja kilpailutilanteensa mukaan.

 

Suuret muutokset edellyttävät kanta-autotarkastusta ennen muutosten suorittamista. Tämän työn hinnoittelussa on suuria eroja, muutamasta satasesta useaan sataseen, riippuen ehkä osaltaan siitä miten paljon konttorin päällikkö on saanut väsätä viranomaiselle selvityksiä ja istua oikeudessa selvittämässä kaikenlaisten korinvaihtoseikkailuiden ym. seuraamuksia. Sitten kun muutokset on tehty, tarvitaan vielä muutoskatsastus, jossa tehdyt työt todetaan ja merkitään auton tietoihin.

 

Kolmas asia on sitten sellaiset suuremmat muutokset, joita viranomainen ei anna suorittaa muutoskatsastuksen perusteella, vaan niille tarvitaan viranomaisen poikkeuslupa. Lupa myönnetään asiallisilla perusteluilla ja työn suorituksen jälkeen tehdään taas sitten muutoskatsastus. Poikkeuslupa maksaa tänä vuonna 340 eur.

Posted

Täällä maksaa eräällä konttorilla kanta-autokatsastus 1500€ ja 20km päässä 250€. Elämä on.

 

Eli kannattaa kysellä missä teettää,tuo on juttu minkä konttorit saa itse hinnoitella. Jos sitä on mitään järkeä edes tehdä.

 

[/b]

Guest Mika Raussi
Posted

Miekii kävin aikanaan tuosta yksityiseltä kysymässä, niin tonnin oisivat tahtonu moisesta toimenpiteestä.

 

No onneks siihen miun maksamaan 470€ hintaan sisälty rekisteröinti ja siinähän sitä kyl kotva vierähtikin.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...