Guest Eino N Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 esim. CB jarrut amerikassa: eteen $549 http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1438 (tai droppiolilla $599) taakse $619 http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1247 mihinkäs hintaan osatoimittajat myy suomessa? Quote Link to comment
Tomppa Posted January 11, 2006 Share Posted January 11, 2006 Emmä tiiä, mut mä kuulin sellasesta uudesta (tosihyvästä) osatoimittajasta... se oli joku airkuul, tai joku. Oli niillä jotku sivutki... oisko ollu tossa: http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=163 ;) Quote Link to comment
Guest Eino N Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 hintavat on siellä jos no on samat jarrut (800e)... Sillähän saa jo laadukkaamat CSPn jarrutkin!!!??? Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 tilaa itte suoran ja saat alle 700 euron. Quote Link to comment
Tomppa Posted January 12, 2006 Share Posted January 12, 2006 Halvin CSP:n perus 5/205 tais olla niiden sivuilla 936 euroa toimitettuna suomeen. Kyllä Aircooledin 799 + kotimaan toim. kulut jää siitä aika paljon. Laadusta (suhteessa CB:hen) on vaikea sanoa yhtään mitään, ainakaan noissa CSP:n halvemmissa sarjoissa. Settiä, jossa droppiolat ja 5/205 en edes CSP:ltä löytänyt. EDIT-> CSPn 5/205 perussarja droppiolilla suomeen toimitettuna = 1332 euroa, hintaero Aircoolediin 433 euroa. Jep, itte tilaamalla saa edullisesti. Quote Link to comment
UltraVW Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Vaatiiko tollaset sitten muutoskatsastuksen?Ja jos vaatii niin paljon vie prossia? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Ei maa prossia, koska parantavat liikenneturvallisuutta. Sitä en muuten osaakaan ihan tarkkaan sanoa, että pitääköhän muutoskatsastaa vai ei, kun ei prossiakaan mene. Quote Link to comment
UltraVW Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Niin olen kuullut itsekin ja sama asia askarruttaa?Eli jos kerran ei mee prossia niin miksi pitäisi muutoskatsastaa. Onko kellään faktatietoa? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Tuota kannattaa varmaan käydä konttorilla kysymässä, niin ei tarvii arvailla. Edit: Eipä muuten oo miulla mainintaa jarruista rekisteriotteessa vaikka ne jarrut luvissakin on. Tosin tässä nyt on taas se juttu, että jarruistamaininnat löytyy luvista ja luvan numero on otteessa. Quote Link to comment
-MITO- Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Eipä oo koskaan merkitty eikä oo muu kiinnostanutkaan ku virheetön toiminta. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Onks teillä hei rekisteriotteessa lisätiedoissa tyyppikoodia? Mikähän piru tää on? Quote Link to comment
Racing Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 onhan se lähes aina Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Mitä se kertoo? Miks se on siinä? Quote Link to comment
-AP- Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Vaatii muutoskatsstuksen, prosentteja 'menee', osuus jyvitetään etu- ja taka-akselistoista 'sopimuksen mukaan'. Alta 10 prossaa ei yleensä merkitä otteelle. Tyyppikoodi erikoisehdoissa? Ja toinen omassa kentässään? Mikä/mitkä ne ovat? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Prosentteja ei mene jos muutos parantaa liikenneturvallisuutta. Paremmat jarrut parantaa liikenneturvallisuutta ja siks niistä ei meen prosentteja olenkaan. Alle 15% jos vaihtaa osista, niin ei tarvitse edes muutoskatsastaa. Sitä en sit tiiä, että tahtovatko nähä jarruvirityksiä vai katotaanko ne sitten vaan seuraavassa vuosikatsastuksessa. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 eikös nää prosenttijutzkat muuttuneetkaan niin ettei turvallisuuteen vaikuttavat kuten jarruosien parannukset vaikuta prosentteihin nykyään yhtään??? vai muistanko väärin?! Quote Link to comment
Guest Raggare Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 jossain välissähän nää oli että prosentteja ei tuu mikäli ne menee yli 49% mut muuten laitettas. mut saako ne taas pois jo rakentaa niin että jarrut on merkattu ja sen jälkeiset muutokset menee yli 49%? emt. noi rummut on jees ku tekee niitä 4 vuotta Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Muuttukohan se nyt maaliskuussa vai millon... Quote Link to comment
jocke biese Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Hmm... jaa... Tosta prosentti jutusta en tiiä, kuullut että ei menisi mutta tiiä sit. Mutta jos vaihtaa jarrut ruumuista levyiksi niin pitänee kyllä muutoskatsastaa koska ne ovat nimenomaan turvallisuusvaruste ja ne täytyy näin ollen todeta asianmukaisiksi, en tosin oo mikään katsastusmies mutta näin mulle on ainakin katsastusmiehen toimesta selvitetty. Se voiko niihin luottaa kaikissa niiden höpinöissä on sit taas toinen juttu. -Jocke Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Pitäs se uuskin laki olla jossain tulostettuna, mut ei oikeen tähän hätään tunnu löytyvän. Silti tuoretta käytännön kokemusta löytyy viime keväältä. Konttorilta kun kysyy, niin tietää, että pitääkö käydä näyttämässä. Vois kyl veikata, että ei edes pidä näyttää. Siis varsinkaan jos laittaa tehdasvalmistesta rojua kiinni. Mutta konttorilta sitä kannattaa kysyä. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Alle 15% jos vaihtaa osista, niin ei tarvitse edes muutoskatsastaa. Oho eikö! Se olikin 30%. Tai siis on jos ne ei oo muuttanu lakia. Quote Link to comment
Guest Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 kyllä se tuolla aken sivuilta löytyy: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258 3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen. 4. Mitä 3 momentissa säädetään kulutusosasta ja yksittäisestä kriittisestä osasta, koskee myös jarru- ja ohjauslaitteistoa, jos niitä tai niiden osia muutetaan tai vaihdetaan alkuperäisistä poikkeaviksi ja liikenneturvallisemmiksi. Quote Link to comment
Guest Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 ton mukaanhan periaatteessa kuplan motin ja vaihteistonkin vois vaihtaa uusiin vastaaviin vaikka prosentit ois tiukilla, nehän on kuplassa kuluvaa kamaa :) inssit voi olla eri mieltä.. Quote Link to comment
jocke biese Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Jos nyt tota tulkitsin siis oikein niin, nyt kun vaihdan sonderiin levyt joka nurkkaan ja jos vielä jotenkin fiksusti saisin kyhättyä tuon tehostetun hammastankon sinne niin että sillä uskaltais vielä edes ite ajaa niin niistä ei pitäs mennä yhtään prosenttia?? -J Quote Link to comment
Guest Mikko Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Jos vaihdettujen osien määrä ylittää kanta-autotarkistusrajan 35%, ei jarrujen vaihtoa lasketa prosentteihin mukaan. Quote Link to comment
Guest Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 siis tuota, tossa pykälässähän ihan selkeesti sanotaan ettei niiden jarruosien vaihtaminen vaikuta nykyään muutenkaan prosentteihin? mitään 35% rajaa ton asian suhteen en ole missään yhteydessä itse kirjallisena lukenut, onkohan menny ohi? Ja tuolla on maininta että ne ohjauksen osat pitää sitten olla vastaavan tyyppisestä autosta, mitään hiasen ohjausosia ei varmaan saa kuplaan pistää :) Quote Link to comment
jocke biese Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Mä nyt jotenkin ymmärtäisin että sinne vois muidenkin autojen ja muunlaisiakin osia laittaa kunhan massat ym on "hallinnassa" 12 §Ohjauslaitteiden muutokset 1. Olka-akseleita, raidetankoja, ohjausvarsia, ohjausvaihteen osia, ohjausakselia ja jousia sekä näihin verrattavia osia, joiden murtuminen tai muodonmuutos voi aiheuttaa ohjaushäiriön, ei saa korjata tai muuttaa hitsaamalla tai muulla niiden alkuperäistä lujuutta heikentävällä menetelmällä. 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä ohjausvaihteen vaihtaminen mallisarjaan kuulumattomaan seuraavin edellytyksin: a) autoon asennettava ohjausvaihde kuuluu autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen tai asennettava ohjausvaihde vastaa toiminnalliselta mitoitukseltaan autossa olevaan tai siihen vaihdettavaan akselistokokonaisuuteen kuuluvaa ohjausvaihdetta; b) autoon asennettava ohjausvaihde on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon; c) autoon asennettava ohjausvaihde kiinnitetään ruuviliitoksella auton korissa, runkopalkissa tai muussa riittävän lujuuden omaavassa rakenteessa olevaan alkuperäiseen kiinnityspisteeseen taikka johonkin näistä kiinnitettyyn tähän tarkoitukseen valmistettuun kiinnikkeeseen; omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta, mahdollisista hitsauslisäaineista sekä hitsaustyöstä on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys; d) jos autoon asennettava ohjausvaihde sijaitsee alkuperäistä edempänä, on ohjausakselin oltava nivelöity; kokoonpainuvaa tai nivelöityä ohjausakselia ei saa vaihtaa jäykkään; ja e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys. 3. Autoon saa asentaa ohjausvaimentimen edellyttäen, että se on automalliin tarkoitettu ja muutos ei lisää olennaisesti ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia eikä rajoita ohjauslaitteiden liikeratoja. 4. Jos auto on alunperin varustettu ohjausvaimentimella, ohjausvaimenninta ei saa poistaa. Tarkoitus ois värkätä tällänen mutta tehostetulla ohjausvaihteella. Täytynee vielä kysellä jonkun sortin viranomasen edustajalta mutta uskosin että kelpaa jos on ns. asianmukasesti kiinnitetty ym... -Jocke Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 14, 2006 Share Posted January 14, 2006 Jos ovat konttorilla sitä mieltä, että ei pelkällä muutoskatsastuksella pärjää, niin sillonhan saa hakea luvat sille muutokselle. Ja kyllä ne saa jos kunnolla on tehty. Maksaa vaan sen 250€ ja kestää jonkun ehkä kaks tai kolme kuukautta. Quote Link to comment
-AP- Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Asia menee aika lailla sekaisin, kun kokonaisesta tekstistä poimitaan irralleen yksittäisiä lauseita ja prosenttilukemia. Itse olen edellä kirjoitetuista jutuista melkolailla eri mieltä, mutta lienee parasta, että jokainen poimii sen 'lopullisen totuuden' omalta konttoriltaan ja tarkistaa mitä he vaativat. Poikkeuslupa maksaa tämä vuonna 340 eur tai jotain sinnepäin. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 jocken postaama kuva näyttää kyllä mielenkiintoiselta. Vielä ku sais datat mistä vekottimista osat on, ni pääsis moista tekemään heti. Kyllästyttää tuo koko 2 kaistaisen tien käyttö tuulisella säällä :) tonhan vois tehdä vielä niin että ku kääntää rattia oikealle ni auto menee vasemmalle, se ois tuningia se, muahaha Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 -------------------------------------------------------------------------------- "Jos vaihdettujen osien määrä ylittää kanta-autotarkistusrajan 35%, ei jarrujen vaihtoa lasketa prosentteihin mukaan." muuten jarrut muutoskatsastetaan ihan niinkuin ennenkin ja prosentit tulee,ainoastaan kun auton kokonais prosentit on ylittämässä tota 35% eli kantaautokatsastus rajaa ni liikenneturvallisuutta parantavia osia ei lasketa enää siinä vaiheessa.aika selkeetä. ja toi on akesta puhelimitse tiedusteltu et pitää paikkansa.miksi niistä prosenteista tarvii tressata??? Quote Link to comment
Ketsa Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Noin mäkin ihan itte lukemalla asian ymmärsin. Eli ns. prosenttihelpotukset koskevat vain kanta-autotarkistettuja menopelejä, eivätkä kosketa normaalia kuppelo harrastajaa millään tapaa. AP voisi ihan rohkeasti lausua oman epävirallisen mielipiteen asiasta harrastajana ja jotain työnsäkkin puolesta asiasta tietävänä... Quote Link to comment
UltraVW Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Eli,maksaako tuo lupa tosiaan 250e(siis muutoskatsastuksen)? Jos maksaa niin on melko järjetön summa/homma jos meinaa jarruilla turvallisuutta parantaa.Eka jarrut maksaa noin tonnin ja sitten vielä 250eskoa päälle ja parhaassa tapauksessa vielä hylky päälle??? Tää on hieno maa! Isoveli valvoo... Täytyy mennä ens viikolla kyselee että sais tähän hommaan jonkun selvyyden. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Jarrujen vaihtoon ei tarvii lupia. Ja juu.. Näyttää taas nousseen tuo erityisluvan hinta taas nousseen. Toi 340€ kuulostaa jo ihan oikeesti tyyriiltä! Vieläköhän kanta-auton yksilöinnin saa 470 euroon? Ja niin se olikin, että prosentit ei jarruista ropise jos on muuten jo yli 35 vaihdettu. Ei prossista kuitenkaan kannata ressata, koska aina ne on lutviutunu ihan järkeviin lukemiin tai jopa vähän järkevien lukemien alle. Quote Link to comment
Ketsa Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 EDIT: Raussi ehtikin eka selventää. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Onks kellään muuten toisesta autosta akselikokonaisuuden sovittamisesta käytännön kokemusta? Sehän pitäs mennä pelkällä muutoskatsastuksella, jos se akseli on samalla tavalla siellä, kun on ollu siinä mistä se on irrotettu, eli kestää varmasti samat massat, jne. Mutta onko kukaan näin tehny? Quote Link to comment
UltraVW Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 CSP Bug. Karmann Ghia -65 (CB-spindle) 499 165 5205CB 849.00 EUR/set onkohan ton laatu mitenkä paljon parempi kuin toi cb:n Ainakin näyttäs kuvasta pätevämmältä(tiedä sitten) Quote Link to comment
-AP- Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Aika oikealla suunnalla mielestäni ollaan viimeisimmissä viesteissä. Muutama termi: Pienet muutokset (rengaskoot, jousitusmuutokset, jarrut, lokarilevikkeet jne.) voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Tämä toimenpide maksaa yleensä nelisenkymppiä. Konttorikohtaisia eroja on, kuten kaikissa hinnoissa, sillä yksityinen yritys saa hinnoitella palvelunsa halunsa ja kilpailutilanteensa mukaan. Suuret muutokset edellyttävät kanta-autotarkastusta ennen muutosten suorittamista. Tämän työn hinnoittelussa on suuria eroja, muutamasta satasesta useaan sataseen, riippuen ehkä osaltaan siitä miten paljon konttorin päällikkö on saanut väsätä viranomaiselle selvityksiä ja istua oikeudessa selvittämässä kaikenlaisten korinvaihtoseikkailuiden ym. seuraamuksia. Sitten kun muutokset on tehty, tarvitaan vielä muutoskatsastus, jossa tehdyt työt todetaan ja merkitään auton tietoihin. Kolmas asia on sitten sellaiset suuremmat muutokset, joita viranomainen ei anna suorittaa muutoskatsastuksen perusteella, vaan niille tarvitaan viranomaisen poikkeuslupa. Lupa myönnetään asiallisilla perusteluilla ja työn suorituksen jälkeen tehdään taas sitten muutoskatsastus. Poikkeuslupa maksaa tänä vuonna 340 eur. Quote Link to comment
Racing Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Täällä maksaa eräällä konttorilla kanta-autokatsastus 1500€ ja 20km päässä 250€. Elämä on. Eli kannattaa kysellä missä teettää,tuo on juttu minkä konttorit saa itse hinnoitella. Jos sitä on mitään järkeä edes tehdä. [/b] Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted January 15, 2006 Share Posted January 15, 2006 Miekii kävin aikanaan tuosta yksityiseltä kysymässä, niin tonnin oisivat tahtonu moisesta toimenpiteestä. No onneks siihen miun maksamaan 470€ hintaan sisälty rekisteröinti ja siinähän sitä kyl kotva vierähtikin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.