Jump to content

Vaihdelaatikon magnesium-levy vahvikkeet


Recommended Posts

Ajatuksena olisi tehdä vakiokuorisen T1:n laatikon pohjaan pituussuuntaiset vahvikelataat magnesium levystä/latasta. Rancho ja Weddle ainakin näyttävät myyvän valmiiksi leikatuja vahvikepaloja, mutta löytyisiköhän noita jostain lätäkön tältä puolen?

https://weddleindustries.com/products/1000287/1001998

 

Magnesiumlevyä/lattaa tuntuu muutenkin olevan erittäin hankala löytää, ja nekin paikat mistäs sitä saa tilattua niin hinnoittelavat pienet määrät moninkertaisesti yli kohtuuden rajojen.

 

Onko joku kokeillut hitsata laatikkoon magnesiumilla seostettua alumiinlevyä "sekaliitoksena"? Voisiko onnistua?

Edited by VW-63
Link to comment

 

Ei ole pois suljettu vaihtoehto, mutta ei tuossakan ole valmiina vahvistuksia perän alapuolella, joten askartelemaan joutuisi. Vai onko tuo laatikko niin kestävä, ettei vahvistuksia tarvita?

 

P.S. Ruotsista löytyi levytavarasta leikattua palaa kohtuu hinnalla, mutta muutkin vaihtoehdot ovat edelleen tervetulleita.

Edited by VW-63
Link to comment

Itseäkin kiinnostaisi tieto, millä tehoilla "reino" tai orkkis kuoret korkkaa ilman gussetteja.

Ja riittääkö vahvistukseksi pelkkä billet poski?

 

-Pete-

 

Nuo tiedot kiinnostaisi minuakin.

Tarkkoja arvoja ei tosin voi olla olemassa, kun mm. renkaan pito vaikuttaa oleellisesti perässä syntyviin voimiin. Kun käyttötarkoituskin on selvillä niin siitä voi jo jotain päätellä, kuten tuossa Tutkijan viestissä.

 

Onko joku joskus nähnyt rikkoutunutta sivuposkea? Yhdessa GB artikkelissa oli juttua vahvemman sivuposken tarpeellisuudesta ja siinä päädyttiin laittamaan vain gussetit laatikon alle.

Jos vakio sivuposki antaisi myöten niin ei se minun järkeilyn mukaan laatikkoa katkaise vaan rikkoo pinionin/lautasen hampaat.

Link to comment

Volsun orkkis peränvälityksen kesto tulee aiemmin vastaan kuin kuorien hajoaminen. Peränvälitykset alkaa crossissa hajoamaan jo noin 160kw ja 250nm kohdilla.

Onko noissa särjetyissä välityksissä ollut vakio vai vahvempi sivuposki? Käykö siinä niin kuin edellä arvelin, että poski antaa ensin myöten vai johtuuko rikkoutuminen siitä, että hampaiden kestävyys ei enää riitä?

Link to comment

Vahvistetulla alumiiniposkilevyllä raja on tuossa 160kw nurkilla teräksisellä poskilevyllä päästään sitten tuonne 220kw nurkille. Eli poskilevy antaa myöten sekä hampaat vaan ei yksinkertaisesti kestä lisääntynyttä tehoa ja iskukuormituksia mitä niihin crossissa tulee. Tasaisella kuormituksella kestää paljon enempikin.

Edited by Tutkija
Link to comment

Thesambasta luettua että jos saa läpipultattua rhino kuoriin kaksi alumiiniposkilevyä niin se pidentää kestoikää.

Tuonkin tarpeellisuudesta löytyy kahdenlaista koulukuntaa. Onko joku oikeasti saanut posken kiinntityspulteista/kuoresta kierteet korkkaamaan, siten että kierteen pettäminen olisi ollut vaurion aiheuttaja ja läpipultilla olisi voitu ko. tapauksessa estää vahinko?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...