KimmoH Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Ratwellin sivuilla ja Haynesin korjausoppaassa ohjeistetaan tekemään tupla Solexien seosten balansointi niin, että kone käyntiin, toisesta kaasarista cutoff-valven piuha irti, katsotaan paljonko kierrokset laskevat ja sitten sama toiselle kaasarille. Kierrosten pitäisi laskea yhtä paljon kun piuhan nappaa irti vuoron perään kaasareista. Mutta mutta, tuon cutoff-valven piuhan kun nappaan irti, niin moottori sammuu välittömästi. Aivan sama kummasta kaasarista, niin kone sammuu heti. Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin vai onko mulla joku muu ongelma ? Eikös tuon cutoff-valven tehtävä olekkin katkaista bensan syöttö, kun siitä virta katkeaa vai olisiko tarkoitus, että kone jaksaisi rötköttää pelkällä toisen puolen kaasarilla ? Mahtaisiko keskisestä suomesta löytyä tupla Solex gurua kenen oppiin pääsisi tai voisi viedä säädettäväksi rahaa vastaan ja samalla saisi itse oppitunnin aiheesta ? Quote Link to comment
Tanhis Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Koneen pitäisi jaksaa käydä vain toisella puolella huonosti. Eli olisiko sinulla nyt joku muu juttu pielessä kuten seokset ihan niinkuin ylieisesti. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Muistanko toisesta ketjusta että siulla oli kaasareiden välinen balansointiputki tulpattuna? Voisiko se vaikuttaa siten ettei kahdella pytyllä huonostikaan jaksa jos sinne tulee jonkun sortin reversio tms. Quote Link to comment
KimmoH Posted April 17, 2015 Author Share Posted April 17, 2015 Siis mulla on tulpattuna vain se imuilman lämpöregulaattorille menevä lähtö kaasareiden väliputkesta ei muita. Tuon ei pitäisi vaikuttaa mitenkään käyntiin, kun regulaattorikin sen lähdön kuitenkin tulppaa. Pitäisiköhän koneen jaksaa kahdellä pyöriä jos tyhjäkäynti on jo valmiiksi ruuvattu noin 800 kierrokseen minuutissa ? Pitää nyt varmaan vielä kokeilla nostaa kierrokset suuremmiksi ja sitten nypätä piuhaa irti. Quote Link to comment
KimmoH Posted April 18, 2015 Author Share Posted April 18, 2015 Purkasin kaasarit kertaalleen ja tarkastin kaiken. Puhaltelin vielä paineilmalla kaikki röörit varmasti auki. Vaihdoin vielä miljoonalaatiikkoon ilmestyneen parempikuntoisen thermo cut valven (mitähän tämä oikeasti tekee ?!?) ja pariin paikkaan vaihdoin varmuuden vuoksi uudet O-renkaat. Sitten huomasin, että kaasarin tiivistesarjan mukana olleessa lappusessa oli jälleen kerran hieman erilainen ohjeistus säätöön. Siinä käskettiin ottamaan idle cutoff valven piuha irti. 500-700rpm nopeudella sitten ruuvaten CO arvot 3-5% haarukkaan. Ja sen jälkeen vasta ohjeistettiin ottamaan vuoron perään sen polttoaineen cutoff valven piuhoja irti balansointia varten. Säädin CO arvot oman mittarini mukaan noin 3% paikkeille mutta edelleen kone sammuu jos jommasta kummasta kaasarista nyppää piuhan irti. Kaiken tämän hieromisen jälkeen kaasarit toimivat taas paremmin kuin aiemmin. Ajossa veto parani ja muutenkin käytös on parani. Pitäisiköhän vaan rohkeasti ruuvata lisää seosruuveja auki ? Tällä hetkellä kumpainenkin jo jotain 4 - 4,5 kierrosta auki kun 2,5:stä lähdin veivailemaan. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Tavoittelet täydellisyyttä... Oletko harkinnut kaasuttimen synkronointityökalua, esim. Paruzzin tuotenro 04110? Quote Link to comment
KimmoH Posted April 19, 2015 Author Share Posted April 19, 2015 On mulla synkka vehjekkin eli synkassa ovat sen läppien aukeamisen suhteen. Nyt vain on jäänyt fiksaatio päälle näiden seosten synkkaamisen suhteen. Kiinnostaisi ainakin kerran tuo saada onnistumaan ohjeiden mukaisesti. Aina on vara parantaa, hiplaaja luonne kun on ;) 1 Quote Link to comment
KimmoH Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Tuo seoksien balansointi on edelleen hakusassa mutta tänään tuli koeponnistettua autoa pidemmällä reissulla. Vappucruisingin pituudeksi tuli lopulta noin 200km ja kaasarit tuntuisivat pelaavan ihan kivasti. Tietyssä kohtaa on pientä voimattomuutta havaittavissa maantiellä ajettaessa mutta tämä saattanee johtua myös ennakostakin mikä ei taida ihan täysin kulkea haluttua reittiä tietyllä kierrosalueella. Tämä korjaantunee jahka jakaja taas joskus vaihtuu parempaan ;) Tuo voimattomuus ilmenee vain kiihdyttäessä maantienopeuteen, siinä 60-70km/h nopeudessa mutta kahdeksastakympistä ylöspäin laulaa nätisi kun vain kaasua polkee. Välitykset vain loppuu kesken, muuten vakio 2L koneessa tuntuu vääntöä riittävän ihan tarpeeksi. 80km/h marssinopeutta vehje lotkottelee pintakaasulla ja kulutukseksi mittasin aika tarkalleen 10L/100km neljän hengen kuormalla matkatavaroineen. Ehkä taisi mennä allekkin kympin. Ollaan varmaankin oikealla hehtaarilla kulutuksen suhteen, varsinkin kun ottaa huomioon vakiota pienemmät renkaat ja tiuhan perävälitykseen ? Öljynlämpömittari näyttää noin 110 astetta maantieajossa, kuulostaako oikealta ? Mittaria en ole vielä kalibroinut, sen verran kävin kokeilemassa että tikun päästä pystyy nappaamaan kyllä sormilla kiinni eli taitaa mittari näyttää vähän liikaa. Huomenna täytyy vielä käyttää tulpat irti ja katsoa josko niistä näkisi jotain osviittaa seoksista ja niiden suunnasta... Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 10 L/100 km kulutus osittaisessa seka-ajossa on verrattain matala; en yrittäisi sitä enää pienentää. Nämä koneet kun käyttävät bensaa jäähdytykseen... Jos eilisessä ajossa öljyn lämpömittari näytti 110 astetta, niin sitten kesäkuumalla moottoritiellä voi nousta liian korkeaksi. Näiden koneiden lämpötila sitten vaihtelee ulkoilman mukaan. Me ollaan Lapissa viettämässä Vappua; etelän moottoriteillä päivällä öljymittari näytti melkein 100 astetta, ja yöllä -11 asteessa mittari osoitti reilua 60 astetta. Quote Link to comment
KimmoH Posted May 2, 2015 Author Share Posted May 2, 2015 Tuo noin 10L/100km oli tasaista 80km/h ajoa, sekalaisessa ajossa menee sitten enemmän. Rouva paistoi tuossa munkkeja ja kalibroin sitten mittaria munkkirasvojen jämillä, kun en tähän hätään saanut kiehuvaa vettä talliin ;) Itseasiasa eilen tuo tasainen maantieajo piti öljyn lämmön tikusta mitattuna noin 120 asteessa. Tämä taitaa olla type 4:lla just ja just turvallinen yläraja ? Muuten kaupungissa pyöriessä ja hiljempaa ajellessa lämmöt olla nakuttavat tasan 110:ssä asteessa oli ulkolämpötila sitten nollassa tai + viidessätoista. Tuon lämpöisempää meillä ei ole vielä ollut. Sellainen tuli tuossa mieleen, että mulla puuttuu vieläkin ilmanputsarilta akun yläpuolelle menevä putki mistä saisi "raitista ilmaa" eli kone ottaa imuilman suoraan konehuoneen perältä mikä taitaa nostaa lämpöjä jonkun verran. Pitäisi löytää noin metrin pätkä 65mm sisähalkaisijalla olevaan paperiputkea, niin saisi tuon ongelman korjattua... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.