Jump to content

Kansien kireys


Recommended Posts

Voiko kannet laittaa liian kireälle?

Itse kiristin ensin 2.5kg mutta tuntui aika löysiltä niin laitoin käsituntumalla kiinni. Voiko olla haittaa liian paljon kiristetyistä kansista? Eli kysymys kuuluu että mites ootte itse kiristellyt ja mihin tiukkuuteen?

Link to comment

Kai se riippuu pyttysarjasta myös.

 

Alla olevat momentit on mopo-sportista saatavasta mustasta 'Miten kokoat vw-kuplan moottorin'

 

88mm slip-on sarja 2,5kgm

88mm sarja paksuilla sylinteriseinillä 3kgm

90,5mm paksuilla seinillä 3,2kgm (mulla on nämä ja vedin tuohon momenttiin)

92mm sarja 3kgm

94mm sarja 2,5kgm

Link to comment

Moottorin lämmetessä kannet kiristyy "oikeaan" tiukkuuteen. Jos laittaa liian kireälle, kampikammion kierre ei kestä. Miksi kiristäisi ohjearvoja kireämmälle?

Lähinnä sen takia kun tuossa 25nm saa sormin aukastua ja ei oikein usko riitä että pysyy mutterit tolla nm kiinni. Mutta mutta uskotaan manuaalia ja löysätään mutterit

Link to comment

Just muuten eilen kokeilin tätäkin, 15mm mutterista väännettynä miun sormet riitti naksauttamaan momenttiavainta just tuossa 2-3nm hollilla olkoonkin että se avain tuskin oli kovin tarkka tuossa kohtaa :) Mie oon kyllä laittanut 8mm pultitkin 32nm momenttiin ja kiristys vain kahdessa vaiheessa. Tosin yleensä sen ensimmäisen 10nm saavuttaakseen kaikkiin pultteihin, joutuu kuvion käymään 2-3 kertaa läpi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...