Aku Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Käynnistettäessä kuuluu pellä naksahdus, eikä mitään tapahdu. Aivan kuin olisi puslavika mutta sekä startti solenoidineen että pusla on uusittu viime kesänä. Edellinen omistaja kertoi, että hänellä oli samanlaisia oireita ennen startin uusintaa. Sitten yhtäkkiä startti ottaakin kiinni ja heti kun kerrankin pyörähtää, samantien käynnistyy. Ensin epäilin sähkövikaa (liitin tms.), koska joku aiempi omistaja on virirellyt pallikseen erillisen käynnistysnapin, mutta sitten huomasin että käynnistyvyyteen näyttää auttavan se, että autoa liikuttaa hieman paikallaan. Tai sitten ei. Muirin klassikkoteoksessa oli vastaava tapaus, jossa startti oli jumissa vauhtipyörällä. Kolmosvaihde päälle ja työntö taaksepäin auttaa. Ennen kuin otan tuon auki, kyselenpä mitä muilla vastaavassa tilanteessa on ollut syynä? Quote Link to comment
peruskallio Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 olisiko startin hiilet elämänsä loppupäässä? toinen mahdollinen vika tietysti akulta tulevan kaapelin liitokset. Solenoidihan on samalla kytkin joka vetää rattaan vauhtipyörälle ja samalla kytkee startin pyörimään. Se että solenoidi saa sähköä, ei tarkoita sitä että starttimoottori sitä saisi. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Tällaisiin starttivaikeuksiin kannattaa lähteä siitä on kysymys virtapiireistä. Jotka ovat yhtä heikkoja kuin niiden heikoin kohta. Tässä on kysymys kahdesta virtapiiristä; toisaalta solenoidin virtapiiristä ja toisaalta itse starttimoottorin virtapiiristä. Tapauksessasi on jo starttimoottori ja pusla uusittu, minkä jälkeen (jos akussa voimaa riittää) pulma mitä luultavammin on sähkön virtaavuudessa. Omissa waunuissani olen asentanut starttimoottorin yhteyteen releen, joka antaa käyttövirran solenoidille samasta paksusta kaapelista, joka antaa virran itse starttimoottorille. Virta-avaimen kääntäminen antaa vain herätevirran releelle. Näin vältetään jännitehäviöt solenoidin suhteen, kun sen käyttövirran ei tarvitse käydä kojelaudan kautta. Lopullisesti pääsin eroon käynnistysvaikeuksista kun uusin akun ja starttimoottorin välisen paksun kaapelin uutuuttaan hohtavalla uudella kuparikaapelilla ja puhdistin vaihteiston ja korin välisen maadoituskaapelin. Luonnollisesti akun napojen liitokset täytyy olla puhtaita. Quote Link to comment
Aku Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 (edited) Kaapelin huonot liitokset ovat mahdollinen syy. Siihen viittaisi sekin, että vastaavia ongelmia on ollut ennen startin uusimista. Pitää ottaa selvää noista aiemmista virityksistä ja laittaa uusi kaapeli ostoslistalle. Startti on sen verran uusi, että hiilet tuskin ovat ehtineet kulua. Akussakin riittää virtaa. Pitää huomenna ryömiä auton alle testaamaan tarkemmin. Edited April 30, 2015 by Aku Quote Link to comment
tolvana Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 (edited) Sit se kolmas vaihtoehto eli startti on paska. Joskus mätänetistä vasta kolmas startti toimi kunnolla. Nuo ossca ym.merkit on vaan ryöstöä, kolmannella kerralla sain tehdaskorjatun boschilaisen mittauspöytäkirjoineen päivineen. Siihen loppui starttimurheet. Alkuviikosta oli vastaava juttu, kamraatilla huollettu 6V startti ja kuumana jakso justjust pyörittää. Otin miljuunalodjusta päällepäin identtisen, tosin ruosteisen startin ja laitoin paikoilleen ja kas sehän pyörittää kuumanakin. Lopputulos on että startteja on hyviä ja vähemmän hyviä. Vaihtaminen vie muutaman minuutin niin kantsii kokeilla tuokin. Edited April 30, 2015 by tolvana Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted May 1, 2015 Share Posted May 1, 2015 Meikä kamppaili käynnistysongelmien kanssa useamman vuoden aikana. Kerran vaihdoin starttimoottorin ja kerran purin yhden, kuitenkaan vikaa löytämättä. Kerran laitoin toimimattoman starttimoottorin toiseen harrasteautoon, jossa se toimi ihan oikein. Tämä johti ajattelemaan, että vika on auton johdotuksissa ja sähkön kulussa. Pitkälle pääsin asentamalla edellä selittämäni releet kaikkin harraste-VW:eihin. Puslat vaihdettiin. Jäljelle jäi kuumakäynnistysongelmat. Mitta tuli täyteen, kun kerran lentoasemalla jouduin pyytämään ihmisiä työntämään VW:n käyntiin. Silloin noudatin aikaisemmin lukemaani neuvoa vaihtaa akun ja starttimoottorin välinen kaapeli uuteen, ja puhdistaa vaihteiston ja korin välisen maadoituskaapelin kontaktipinnat. Siihen loppuivat käynnistysongelmat; saa ajaa päivän moottoritiellä kesällä, ja heti starttimoottori pyörittää, kun avaimesta kääntää. Itse starttimoottoreihin pätee varmastikin sama kuin muihinkin ilmajäähdytteisten VW:eiden osiin; alkuperäinen kunnostettu parempi kuin halpa jäljitelty uustuotanto. Quote Link to comment
Aku Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Kiitos kommenteista! Irroitan startin, kunhan käyn ensin vappulenkin ajamassa. Edellinen omistaja vaihtoi startin ennen auton katsastusta ja myyntiä, eikä minulla (vielä) ole tietoa minkä merkkinen laite siellä on. Kokeilen tuota toisellakin startilla, kunhan saan sellaisen hankittua. Varalaite on muutenkin hyvä olla olemassa. Ostan pois, jos jollain löytyy ylimääräinen ... Quote Link to comment
Aku Posted May 1, 2015 Author Share Posted May 1, 2015 Tämänpäiväisen ajelun perusteella näyttää siltä, että käynnistysongelma on pahin kylmällä koneella. Kun vihdoin on saatu käyntiin, seuraavat käynnistykset ovat helpompia. Ongelma palaa, kun kone taas jäähtyy. Quote Link to comment
Aku Posted May 22, 2015 Author Share Posted May 22, 2015 (edited) Laitetaas vielä lopuksi löytynyt vika. Autoon on jossain vaiheessa asennettu apurele käynnistystä helpottamaan. Vaihdoin releen uuteen (sulkevasta vaihtavaksi) ja tein sille paremman maadotuksen ---> Avot, nyt lähtee käyntiin kuin palmun alta. Ainakin toistaiseksi ... Edited May 22, 2015 by Aku Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.