Guest Kike Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 Vaihdettu noin viisi vuotta seisoneeseen 1303A -74 kuplaan kaikki jarrusylinterit, -kengät, -letkut (ei putkia). Kun ei saatu painetta, vaihdettiin myös pääjarrusylinteri. Alkuperäisessä pääjarrusylinterissä on paikka vain yhdelle jarruvalokytkimelle. Uudessa tarviketuotteessa on kaksi paikkaa. Ylimääräinen kytkinpaikka "tulpattiin" ylimääräisellä jarruvalokytkimellä. Ilmattaessa nestettä alkoi tulla kytkimen keskeltä (=hajosi?). Laitettiin uusi kytkin, mutta ilmattaessa alkoi vuotamaan juuresta (ei ole tarpeeksi tiivis). Pääsee siis tuosta ylimääräisestä kytkinpaikasta edelleen vuotamaan. Millä tulppaisin ? Sen hetken kun ylimääräinen jarruvalokytkimen paikka oli vuotamatta, takajarrut saatiin toimimaan. Mutta ei etujarruja. Takajarrun ilmaruuvia avattessa jarrupoljin painui pohjaan ja jarruneste lensi. Eteen ei tuntuisi tulevan painetta. Jarrupoljinkaan ei painu pohjaan etujarrun ilmausruuvi avattaessa. Pitäisikö? Eli kaksi kysymystä: - millä tulppaisin pääjarrusylinteristä ylimääräisen jarruvalokytkimen paikan? - mitä vinkkejä antaisitte etujarrujen kuntoon saamiseksi? Quote Link to comment
Guest Kike Posted June 7, 2015 Share Posted June 7, 2015 1303A kuplassa on rumpujarrut sekä edessä että takana. Pääjarrusylinteri hankittu AC:stä ja on tällainen http://www.aircooled.fi/tuote/1103/paajarrusylinteri-t1-130203-869479-1905mm Quote Link to comment
Lasse Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Olisko ollu vaan huonoa tuuria, kyllä helpoin tohon on se jarruvalokytkin. Muu mikä tulee mieleen on enempi tai vähempi hiuksia nostattava ranetus. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 (edited) En ny ihan kauhea expertti ole näiden vuosimallien kanssa mutta mites tuo levyjarru sylkkä toimi rumpujarrujen kanssa. Kun eikös rumpujen kanssa sylinterin sisällä ollut joku ventiili joka esti paineen karkaamisen työsylinteriltä pääsylinterille liian nopeasti. Ja mitä kytkimen tiiviyteen tulee niin putkikierretiivistenauha voisi olla aika jees tai kupariprikka kytkimen ja sylinterin väliin. Edited June 8, 2015 by Tanhis Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted June 8, 2015 Share Posted June 8, 2015 Mulla oli samaa oiretta mutta ratkesi näin. Sylinterin alapuolella on 10mm kannalla oleva tappi. Sen aukaisin ja painoin polkimen pohjaan ja kiristin uudellen polkimen ollessa edelleen pohjassa. Sitten vapautunut polkimen ja kas painetta alkoi tulemaan myös etupäähän. Tätä ennen toimi vaan takajarrut ja levyjarruhin eteen ei tullut mitään painetta eikä poljin mennyt pohjaan. Jotenkin se tappi oli väärässä välissä Quote Link to comment
Lasse Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Käsitykseni mukaan auton jarruliitoksissa ei pitäisi joutua käyttämään vesijohtoasennuksiin kuuluvia teippejä sun muutakaan. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Käsitykseni mukaan auton jarruliitoksissa ei pitäisi joutua käyttämään vesijohtoasennuksiin kuuluvia teippejä sun muutakaan. Eikä myöskään kiinassa valmistettuja vähän sinnepäin tehtyjä jarruosia. Jos kytkin vuotaa kierteistään se ei kiristy pohjaan asti tai sitten kierteissä tai sylinterissä itsesään on murtuma. Ja ennemmin kuin väkisin koettaisi kiristää sitä loppuun asti niin fiksumpaa käyttää tiivisteaineita tai materiaaleja joilla tiiviste pinnan saa muutettua pohjasta kierteisiin. Quote Link to comment
vwagen Posted June 10, 2015 Share Posted June 10, 2015 Noita jarruvalokytkimiä on ollut liikkeellä viallisia joissa kierre koneistettu alimittaiseksi,eli kytkin pohjaa sylinteriin ennenkuin kierre kiristyy kunnolla,niitä ei pidä yrittää käyttää millään virityksillä,palautus takaisin myyjälle selvityksen kanssa.Ainakin Motonetin piti poistaa ne vialliset myynnistä jo vuosi sitten. Mistäs muuten tietää että tuo AC:n pääsylinteri on levyjarrullisiin tarkoitettu?Siinähän kerrotaan sopivuudeksi 1302/1303 eli rumpujarrulliset mallit. Quote Link to comment
Guest Kike Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Katsaus tilanteeseen viestiketjun aloittajalta. Muutaman viikon tauon jälkeen jatkettu tänään jarrujen ihmettelyä. Vaihdettu uusi pääjarrusylinteri ja ylimääräiseen kytkinpaikkaan laitettu ilmaruuvi. Ilmatessa tuli painetta, eikä vuotoja näkynyt. Sekä etu- että takajarrut ottivat kiinni (kun painetta) MUTTA... Kun saa jarrupoljinta painelemalla painetta, polkimen ylös päästämisen jälkeen poljin menee seuraavalla polkaisulla pohjaan saakka. Paine ei siis pysy. Nestettä ei tule mistään ulos. Oletettavasti järjestelmässä ilmaa (nettikeskustelujen pohjalta). Nyt ilmattu perinteisesti (poljinta painelemalla paine, ruuvi auki + poljin pohjaan, ruuvi kiinni, uusinta). Yritetty myös siten, että osa jarruletkuista on puristettu lyttyyn (jarrut joita ei ilmata) ilmattaessa yhtä pyörää kerrallaan. Mitä vinkkejä antaisitte ilmaukseilmaukseen? Tai muita vinkkejä siihen, että paineen saisi jarruissa pysymään. Quote Link to comment
Anpu Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Olikohan kengät säädetty lähelle rumpua? Quote Link to comment
Guest Kike Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 On yritetty lähelle säätää. Lähes niin, että rahnaa kiinni. Quote Link to comment
Anpu Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Jos sulla on uudet kengät ja/tai rumpu saa laahata reilusti, siten että käsin vielä pyörii. Ilmauksesta, saat suurimmat ilmat pois siten että säiliöstä korkki auki, nestettä täyteen ja yksittäin ilmausruuvit auki ja antaa painovoiman hoitaa homman. Näin kaikki pyörät läpi ja tämän jälkeen perinteinen paine-ruuviauki-ruuvikiinni-painepois menetelmä. Aloittaisin kuitenkin kenkien säädöstä. Quote Link to comment
Guest Kike Posted September 11, 2015 Share Posted September 11, 2015 Laitanpa loppukertomuksen tälle tarinalle. Ja se kuuluu niin, että kenkien säätöruuvit kannattaa laittaa oikein päin ;) . Nyt toimii ja auto katsastettu. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.