Guest valvema Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Millaisia konsteja on jos haluaa korottaa kuppelin peräpäätä?! Quote
Guest Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Mulla autto kun komensin akan ja anopin takapenkiltä pihalle... :) Quote
Guest Mika Raussi Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Eihän niitä nyt korottamaan ruveta! No ei vaan. Korottaminen tapahtuu samalla tavallakun madaltaminen, paitti käännetään tietysti toiseen suuntaan. Jollain onvarmaan DOODAH:in mainioitten ohjeiden osote jossain tallessa. Quote
-MITO- Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Korotus rokkaa, yliarvostettuu touhuu toi madaltaminen. Quote
Guest Metu2 Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Keulaa on pakko madaltaa pikkasen, kaverit pitää muuten ylpeenä ku kulkee nenä pystys on nimittäin aika lähellä jokkis keulaa. Mites muute miulla on 5,5 vanteet eikä paha ET mahtuuko kuppeliin vakio lokareihin taakse 205/60 - 15 sellaset olis tallissa edessä olis 195/50 - 15 mut tuo takapää kiinnostas onko kukaan kokeillu. Quote
-MITO- Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Riippuu kuplan vuosimallista, -66 ja vanhempaan ainaki mahtuu esim 215 5.5" leveellä vanteella komeasti. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Mulla -64 takana 205/70R15 - 5,5 tuumasella vanteella. Oikein hyvin mahtuu. Quote
Hebster52 Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Heiluriakselista kuplaa en menis korottamaan paljoa ellei se ole painunu vuosien mittaan.. Camberi menee pieleen jos korottaa vähääkin liikaa.. Tässä Doodahin selostus madallukseen: Takapään madallus tyyliin DOODAH: 1)Löysää renkaan pultit 2)Nosta auton peräpää ilmaan 3)Laita perä pukkien varaan pukit torosiosauvaputkien alle 4)Irrota renkaat 5)Ota käsijarrukahvan juuresta kumiätylä pois, niin että käsijarruvaijerin päät tulee näkyviin 6)Kiepauta Mig-langasta tai sähköjohdosta lenkki käsijarruvaijerin kierreosan alapuolelle 7)Löysää ja irroita käsijarruvaijerit ja päästä ne runkopalkin sisään(ongitaan lopuksi takas ylös sillä mig-langalla) 8)Irrota löysät orggis iskarit, niillä ei madalletun perän kanssa tee mitään!!!!!!!!!!!!!!! 9)Irrota jousilatan takapäästä 3 pulttia joilla vetoakselinputki oli latassa kiinni 10)Jos autossasi on jouston stoppari kumi&peltikäikäle joka kiinni yhdellä ed. pulteista nosta se pois 11)Vedä vetoakseli latan päässä olevasta urasta taakseppäin(onnistuu nyt hyvin kun käsijarruvaijeri ei pane hanttiin) 12)Löysää ja irrota jousilatan booripään kansi 4kpl 15mm avaimella aukeavia pultteja 13)Kun pultit on irti, niin kampea kansi ruuvimeisselillä irti. 14)Merkkaa boorin päähän maalitussilla alkuperäinen kohta, mä tapaan värittää puoli akselia kokonaan 15)Ota rekyylitön vasara ja lyö latan takaa varovasti,(parempi maata auton alla kokonaan, ettei se latan aasin potku katkaise käsivartta!!!!!!!!!!!) seuraten, että booriakseli ei lähde mukaan, jos on lähdössä mukaan, niin booriakseliin voi lyödä vastaan esim kuulapää vasaralla. 16)kun jousilatta sitten irtoaa, niin käännä sitä 2 booria vastapäivään(kuskinpuoli) ja naputtele takaisin paikoilleen 17)tarkasta että se myös meni sen 2 booria. 1Käännä latan ulompaa kumia myös vasta päivään, että kansi menee paikalle 19)Narraa kansi paikalle kahdell pidemmällä M10 kuusiokolo ruuvilla 20)Kun kansi on narrattu paikalle laita 2 kpl orggisruuvia kiinni, irrota pidemmät kuusiokolot ja vaihde niidenkin tilalle alkuperäiset. 21)tee toiselle puolelle samat temput, mutta käännä booreista nyt kellon suuntaan!!!! 22)Nosta vetoakselin putki takaisin uraan, HUOMAA, että siinä latassa on merkki missä kohdassa se oli, ettei takapään auraus muutu, ne reiäthän on soikeat. 23)Kiinnitä pulteista ensin takimmainen, niin saat sen stoppari kumipelti ätylän pujotettua paikoilleen, (Muuten siitä kumista kannattaa rautasahalla sahata pituudesta puolet pois niin ei pohjaa kokoajan ) 24)Kiinnitä (Uuden)iskarin yläpää 25)Nosta tunkilla iskarin alalenkki kohdalle(tässä oli hyvä olla kaveri) ja naputtele pultti läpi, rasvaa pää ja kiinnitä mutteri. 26)Samat temput toisellekkin puolelle 27)Asenna renkaat paikalle 28)Nosta hallitunkilla auton perää(vaihdelaatikon tukiraudasta) 29)Ota pukit pois auton alta 30)aseta renkaiden alle kahdet kakkosneloset alle metrinen ja päällimmäiseksi puolimetrinen 31)laske tunkkia, niin että renkaat on päällimmäisten kakkosnelosten päällä 32)Jos tunkkisi on alaasennossa yli 11cm korkea voi olla että 2 kakkosnelosta on liian vähän 33)Työnnä auto pois kakkosnelosten päältä 34)liikuttele autoa 3metriä edes takaisin niin näät että 2 booria on AIVAN riittävän tontissa 35)ongi käppärivaijerit runkopalkista ja säädä Quote
Guest Metu2 Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Huomenet.Niin tosiaan tuo kuppeli on 1303 -72 siihe ne 205 pitäs saaha. Quote
Guest kdf Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Järkevin tapa korottaa perää on IRS taka-akselikamoilla. Jousilaattoja on muokattu, iskarit vaihdettu pidempiin ja thing/411/944 vetonivelet. Edes on 3" nostetut olat ja akseliputkiä on käännetty. (4x4 on vaan tarra) Quote
-MITO- Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Perkeleen hieno, tommonen se pitää olla eikä mikää ylijuostava :) Quote
joksa Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Joo. Tollanen täyskorinen on hiano korotettuna. Bussin (tai thingin?) alennusvaihteet vois toimia heiluriakselin kanssa. Toistaiseksi ei ole omat visioni realisoituneet. Renkaat voisivat olla vähän kaposemmat - eli enempi sellasta kommandeur wagen -henkeä. Quote
-MITO- Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Juu omissa volkkarihaaveissa kommandeurwagen teema Quote
Guest kdf Posted February 14, 2006 Posted February 14, 2006 Bussin (tai thingin?) alennusvaihteet vois toimia heiluriakselin kanssa. joo, ajaa asiansa ihan hyvin "showlaitteessa". Quote
JustinCase Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Eilen kun alotin korottelemaan omaa kuplaa vakiokorkuudelle törmäsin probleemaan. Kaikki meni siihen asti hyvin kun piti laittaa jousilatta takaisin paikoilleen, se ei vain tunnu menevän kohdilleen. Voiko ne hammastukset mennä helposti "päällekkäin", niin ettei latta tunnu menevän enää takaisin. Vai kuuluuko sen ollakin vaan niin pirun tiukka kun sitä asentaa takas. Noita DooDah´n ohjeita siinä koko ajan seurailin mutta noi pidemmät M10 ruuvit multa puuttuivat. Meneekö se niin paikoilleen että noilla pidemmillä M10´lä vaan ruuvataan se latta kohdilleen samalla kun laittaa sen kannen paikoilleen. Koitin sitä naputellakin mutta ei vaan tunnu menevän. Quote
Hebster52 Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Oliskohan niin että noi kumipuslat ovat ne jotka tuolla haraa vastaan? Niiden takia noi pitemmät pultit ovat ainakin hyvät. Quote
JustinCase Posted April 3, 2008 Posted April 3, 2008 Niin vähän veikkailenkin. Tosin kyllä katsoin aika tarkkaan että se latan takimmainen pusla menee kohdilleen. Pitää vissiinkin sitten jatkaa käyttämällä pidempiä pultteja. Se kyllä viittais siihen että noi boorit olis kohdillaan kun latta tuntuu vastustavan ylöspäin eikä alas tällähetkellä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.