Jump to content

Perän korottaminen...?


Guest valvema

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Eihän niitä nyt korottamaan ruveta!

 

No ei vaan. Korottaminen tapahtuu samalla tavallakun madaltaminen, paitti käännetään tietysti toiseen suuntaan. Jollain onvarmaan DOODAH:in mainioitten ohjeiden osote jossain tallessa.

Link to comment

Keulaa on pakko madaltaa pikkasen, kaverit pitää muuten ylpeenä ku kulkee nenä pystys on nimittäin aika lähellä jokkis keulaa. Mites muute miulla on 5,5 vanteet eikä paha ET mahtuuko kuppeliin vakio lokareihin taakse 205/60 - 15 sellaset olis tallissa edessä olis 195/50 - 15 mut tuo takapää kiinnostas onko kukaan kokeillu.

Link to comment

Heiluriakselista kuplaa en menis korottamaan paljoa ellei se ole painunu vuosien mittaan.. Camberi menee pieleen jos korottaa vähääkin liikaa..

 

Tässä Doodahin selostus madallukseen:

 

Takapään madallus tyyliin DOODAH:

 

1)Löysää renkaan pultit

2)Nosta auton peräpää ilmaan

3)Laita perä pukkien varaan pukit torosiosauvaputkien alle

4)Irrota renkaat

5)Ota käsijarrukahvan juuresta kumiätylä pois, niin että käsijarruvaijerin päät tulee näkyviin

6)Kiepauta Mig-langasta tai sähköjohdosta lenkki käsijarruvaijerin kierreosan alapuolelle

7)Löysää ja irroita käsijarruvaijerit ja päästä ne runkopalkin sisään(ongitaan lopuksi takas ylös sillä mig-langalla)

8)Irrota löysät orggis iskarit, niillä ei madalletun perän kanssa tee mitään!!!!!!!!!!!!!!!

9)Irrota jousilatan takapäästä 3 pulttia joilla vetoakselinputki oli latassa kiinni

10)Jos autossasi on jouston stoppari kumi&peltikäikäle joka kiinni yhdellä ed. pulteista nosta se pois

11)Vedä vetoakseli latan päässä olevasta urasta taakseppäin(onnistuu nyt hyvin kun käsijarruvaijeri ei pane hanttiin)

12)Löysää ja irrota jousilatan booripään kansi 4kpl 15mm avaimella aukeavia pultteja

13)Kun pultit on irti, niin kampea kansi ruuvimeisselillä irti.

14)Merkkaa boorin päähän maalitussilla alkuperäinen kohta, mä tapaan värittää puoli akselia kokonaan

15)Ota rekyylitön vasara ja lyö latan takaa varovasti,(parempi maata auton alla kokonaan, ettei se latan aasin potku katkaise käsivartta!!!!!!!!!!!) seuraten, että booriakseli ei lähde mukaan, jos on lähdössä mukaan, niin booriakseliin voi lyödä vastaan esim kuulapää vasaralla.

16)kun jousilatta sitten irtoaa, niin käännä sitä 2 booria vastapäivään(kuskinpuoli) ja naputtele takaisin paikoilleen

17)tarkasta että se myös meni sen 2 booria.

1Käännä latan ulompaa kumia myös vasta päivään, että kansi menee paikalle

19)Narraa kansi paikalle kahdell pidemmällä M10 kuusiokolo ruuvilla

20)Kun kansi on narrattu paikalle laita 2 kpl orggisruuvia kiinni, irrota pidemmät kuusiokolot ja vaihde niidenkin tilalle alkuperäiset.

21)tee toiselle puolelle samat temput, mutta käännä booreista nyt kellon suuntaan!!!!

22)Nosta vetoakselin putki takaisin uraan, HUOMAA, että siinä latassa on merkki missä kohdassa se oli, ettei takapään auraus muutu, ne reiäthän on soikeat.

23)Kiinnitä pulteista ensin takimmainen, niin saat sen stoppari kumipelti ätylän pujotettua paikoilleen, (Muuten siitä kumista kannattaa rautasahalla sahata pituudesta puolet pois niin ei pohjaa kokoajan )

24)Kiinnitä (Uuden)iskarin yläpää

25)Nosta tunkilla iskarin alalenkki kohdalle(tässä oli hyvä olla kaveri) ja naputtele pultti läpi, rasvaa pää ja kiinnitä mutteri.

26)Samat temput toisellekkin puolelle

27)Asenna renkaat paikalle

28)Nosta hallitunkilla auton perää(vaihdelaatikon tukiraudasta)

29)Ota pukit pois auton alta

30)aseta renkaiden alle kahdet kakkosneloset alle metrinen ja päällimmäiseksi puolimetrinen

31)laske tunkkia, niin että renkaat on päällimmäisten kakkosnelosten päällä

32)Jos tunkkisi on alaasennossa yli 11cm korkea voi olla että 2 kakkosnelosta on liian vähän

33)Työnnä auto pois kakkosnelosten päältä

34)liikuttele autoa 3metriä edes takaisin niin näät että 2 booria on AIVAN riittävän tontissa

35)ongi käppärivaijerit runkopalkista ja säädä

Link to comment

Järkevin tapa korottaa perää on IRS taka-akselikamoilla.

 

151163.jpg

151158.jpg

 

Jousilaattoja on muokattu, iskarit vaihdettu pidempiin ja thing/411/944 vetonivelet.

 

Edes on 3" nostetut olat ja akseliputkiä on käännetty. (4x4 on vaan tarra)

Link to comment

Joo. Tollanen täyskorinen on hiano korotettuna. Bussin (tai thingin?) alennusvaihteet vois toimia heiluriakselin kanssa. Toistaiseksi ei ole omat visioni realisoituneet. Renkaat voisivat olla vähän kaposemmat - eli enempi sellasta kommandeur wagen -henkeä.

Link to comment
  • 2 years later...

Eilen kun alotin korottelemaan omaa kuplaa vakiokorkuudelle törmäsin probleemaan. Kaikki meni siihen asti hyvin kun piti laittaa jousilatta takaisin paikoilleen, se ei vain tunnu menevän kohdilleen. Voiko ne hammastukset mennä helposti "päällekkäin", niin ettei latta tunnu menevän enää takaisin. Vai kuuluuko sen ollakin vaan niin pirun tiukka kun sitä asentaa takas. Noita DooDah´n ohjeita siinä koko ajan seurailin mutta noi pidemmät M10 ruuvit multa puuttuivat. Meneekö se niin paikoilleen että noilla pidemmillä M10´lä vaan ruuvataan se latta kohdilleen samalla kun laittaa sen kannen paikoilleen. Koitin sitä naputellakin mutta ei vaan tunnu menevän.

Link to comment

Niin vähän veikkailenkin. Tosin kyllä katsoin aika tarkkaan että se latan takimmainen pusla menee kohdilleen. Pitää vissiinkin sitten jatkaa käyttämällä pidempiä pultteja. Se kyllä viittais siihen että noi boorit olis kohdillaan kun latta tuntuu vastustavan ylöspäin eikä alas tällähetkellä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...