Guest PeXi Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Moottori on nyt kunnostettu ja koitettiin käynnistää, eipä lähtenyt käyntiin. Poltti vain starttipilotin, mutta bensa ei tunnu maistuvan. Sytytys ja venttiilit on säädetty kohdalleen. Onkohan seoksessa jotain vialla?? Kaasarina on 30PICT2. Vai mistä vikaa kannattaisi alkaa paikantaa? Tulpat on uusittu jo ja kipinä on hyvä. Lisäksi koneessa on uudet venttiilit ja ohjurit. Quote
Guest Raggare Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 lekentaarinen sytkä 180 pielessä? Quote
Guest PeXi Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Ei ole. Oon koittanut jo heittää sytytyksen ympäri. Quote
seppo mäntykivi Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Onkos kone käynyt aikaisemmin tuolla jakajalla? Miulla oli kesällä yksi jakaja jota ei saanut millään kohdalleen. Paitsi sitten kun kaveri starttas ja samalla käänsin jakajaa niin löytyi kohta jolla kävi, mutta sähkökynän/ajoituslampun mukaan oli täysin hakoteillä. Näin siis Outokummussa, lienee paranormaali ilmiö? Quote
Racing Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Laitahan se kondensaattorin johto puolan 1 eli - napaan ja kaasarin piuhat + eli 15 napaan ja ihmettele käyvää moottoria ....) Sulla on piuhat väärin ainakin fvwa:n sivuille kirjoittamasi perusteellea. Quote
Guest PeXi Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Onpas Sepolla ollut aika extremetapa hakee sytytyspaikalleen, mutta on tuolla virranjakajalla kone käynyt pari vuosikymmentä sitten ;) Toi magneettiventtiili kyllä napsahtaa kun virrat laittaa päälle. Eli luultavasti on kunnossa. Tuli mieleen, että voisko vika olla puolassa, kun ei polta edes starttipilottia kun laittaa ton johdon puolalta magneettiventtiiliin ja ryyppyyn. Antasko toi puola liian heikon kipinän, ettei jaksa sytyttää bensaa?? Kytkentä on kai oikea eli puolalta johto magneettiventtiilille ja automaattiryyppyyn lähtee samasta josta se menee virranjakajallekin? Quote
Racing Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Ei ole kytkentä oikea. Kuten jo ed. viestissä kirjoitin,kondensaattorin ja magnettiventtiilin ja ryypyn johdot on eri navoissa. Jakajasta tuleva eli kondensaattorin johto - napaan ja muut + napaan. Huom. Jos olet laittanut johdot täysin väärin puolaan eli jakajan piuhan plussaan ja muut miinukseen niin kondensaattori kärvähtää ja kärkien johto taitaa olla jakajan sisällä jo sulanut... Quote
metake Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Just kuten Kyösti asian ilmaisi, eli kytkentä on väärin. Selvennetääs vähän (tai sitten ei :) Virtalukolta tulee sähkö puolan + napaan, tästä navasta lähtee sitten ryypyn, magnettiventtiilin, yms sähköä tarvisevat johdot. Puolan - napa kytketään virranjakajaan, jota katkojan kärjet sitten, nimensä mukaisesti, katkoo. Eli puolassa on (sytytysvirran ollessa päällä) jatkuvasti plussa ja miinusta kärjillä katkotaan. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 10, 2006 Posted February 10, 2006 Ei sulakkeen pitäs muuten palaa jos jakajan kytkee plussaan? Vai miten ne virrat sieltä kondensaattorin läpi sit kulkee? Quote
Guest PeXi Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Eli toi kytkentä muutettiin. Kondensaattorista tuleva johto on ollut koko ajan puolan (-) navassa. Nyt laitoin ryypyn ja magneettiventtiilin johdot (+) napaan. Ei vieläkään käy kunnolla. Polttaa vaan ryypyn. Täytin kohokammion bensalla, kun tuntuu että vain puhaltaa tankkiin, eikä ime. Käy vain niin kauan kuin starttia pyörittää. Vaikuttaisiko bensapumpun käyttöakselin pituus tuohon bensan saantiin. Pumppu on toisesta koneesta, mutta ulkoisia (silmämääräisiä) eroja ei kyllä noissa näytä olevan?? Tai jopa käynnissä pysymiseen?? Quote
Guest fgronlun Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Käy vain niin kauan kuin starttia pyörittää. Lyö kipinää siis vain jos startilla pyörittää?! Sulla on joko sulake palanu tai sitten virtalukonpohja paskana tai vaan joku johto irti. Quote
MESIKÄMMEN Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 fgronlun kirjoitti: Lyö kipinää siis vain jos startilla pyörittää?! Sulla on joko sulake palanu tai sitten virtalukonpohja paskana tai vaan joku johto irti. Toiselta palstalta lainattua tietoa: Tässä koekäytetään konetta, joka on kiinni alustassa, mutta kori on nostettu pois, eli ei ole virtalukkoa, sulakkeita yms. Quote
Guest PeXi Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Juu eli oli unohtunut tältä palstalta. Kone on suoraan rungossa kiinni ja kori on parin kilometrin päässä. Johdot on vedetty akulta (+) solenoidin plussaan ja minus startin rungossa. Puolalle tulee plus puolelle 12 V suoraan akun (+):sta. Samasta (+) lähtee johdot magneettiventtiilille ja ryypylle. Kärjet on kytketty puolan miinukseen. Kipunan antaa kyllä hienosti kun pyörittää laturin mutterista avaimella, kun virrat on päällä. Tarkistin vielä kertaalleen kaikki pytyt, että venttiilit on kiinni kun kipinä pyttyihin iskee ja männät on ykk:ssa. Venttiilivälykset on 0.10 mm. Tulpat on uusittu. Ei voi olla noin laiskakaan, kun tallissa on reilut 10 astetta lämmintä ja uudet männänrenkaat koneessa. Epäilisin muuten kampuran ja nokka-akselin ajoitusta, jos en olisi ottanut kuvaa, jossa merkit ovat oikein. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 No tuleeks sinne kaasarille bensaa vai ei? Ja onks piuhat riittävän paksut, että piisaa puolallekin virtaa kun starttaa? Quote
Guest PeXi Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Kaasariin ei tunnu tulevan bensaa. Mutta eiks ton koneen pitäs käydä jonkin aikaa, kun kohokammion täyttää bensalla. Pitääkö bensan valua omalla paineellaan bensapumpulle, vai riittääkö kanisteri lattialla? Johdot ovat umpijöötiä ja 2,5 neliöistä. Onkohan vika sitten noissa täytyypi huomenna käydä kattomassa korista millaset ovat orkkis piuhat. Quote
Racing Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Nostappa kannua ylemmäs parin kolmen lappeellaan olevan renkaan korkeudelle ssim ja koita uudestaan. Quote
Guest Mika Raussi Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 Onhan noi lattialtakin imeny, mutta kannattaa pikkasen kohotella sitä kannua. Kato, että onko siulla bensapumppu ja tanko pareja. Jos siulla on liian lyhyt nostajatanko, niin ei se paljoo pumppaile. Quote
Marko Posted February 11, 2006 Posted February 11, 2006 helpoinhan bensapumpun toiminta on tarkistaa kun ottaa kaasarista letkun irti ja työntää letkun pään kanisteriin ja kaveri starttailemaan niin näkee että tuleeko bensaa vai ei Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.