Jump to content

Moottori ei haluu käynnistyä


Guest PeXi

Recommended Posts

Posted

Moottori on nyt kunnostettu ja koitettiin käynnistää, eipä lähtenyt käyntiin. Poltti vain starttipilotin, mutta bensa ei tunnu maistuvan. Sytytys ja venttiilit on säädetty kohdalleen. Onkohan seoksessa jotain vialla?? Kaasarina on 30PICT2. Vai mistä vikaa kannattaisi alkaa paikantaa?

 

Tulpat on uusittu jo ja kipinä on hyvä. Lisäksi koneessa on uudet venttiilit ja ohjurit.

Posted

Onkos kone käynyt aikaisemmin tuolla jakajalla?

Miulla oli kesällä yksi jakaja jota ei saanut millään kohdalleen. Paitsi sitten kun kaveri starttas ja samalla käänsin jakajaa niin löytyi kohta jolla kävi, mutta sähkökynän/ajoituslampun mukaan oli täysin hakoteillä.

 

Näin siis Outokummussa, lienee paranormaali ilmiö?

Posted

Laitahan se kondensaattorin johto puolan 1 eli - napaan ja kaasarin piuhat + eli 15 napaan ja ihmettele käyvää moottoria ....) Sulla on piuhat väärin ainakin fvwa:n sivuille kirjoittamasi perusteellea.

Posted

Onpas Sepolla ollut aika extremetapa hakee sytytyspaikalleen, mutta on tuolla virranjakajalla kone käynyt pari vuosikymmentä sitten ;)

 

Toi magneettiventtiili kyllä napsahtaa kun virrat laittaa päälle. Eli luultavasti on kunnossa.

 

Tuli mieleen, että voisko vika olla puolassa, kun ei polta edes starttipilottia kun laittaa ton johdon puolalta magneettiventtiiliin ja ryyppyyn. Antasko toi puola liian heikon kipinän, ettei jaksa sytyttää bensaa??

 

Kytkentä on kai oikea eli puolalta johto magneettiventtiilille ja automaattiryyppyyn lähtee samasta josta se menee virranjakajallekin?

Posted

Ei ole kytkentä oikea. Kuten jo ed. viestissä kirjoitin,kondensaattorin ja magnettiventtiilin ja ryypyn johdot on eri navoissa. Jakajasta tuleva eli kondensaattorin johto - napaan ja muut + napaan.

 

 

Huom. Jos olet laittanut johdot täysin väärin puolaan eli jakajan piuhan plussaan ja muut miinukseen niin kondensaattori kärvähtää ja kärkien johto taitaa olla jakajan sisällä jo sulanut...

Posted

Just kuten Kyösti asian ilmaisi, eli kytkentä on väärin. Selvennetääs vähän (tai sitten ei :)

 

Virtalukolta tulee sähkö puolan + napaan, tästä navasta lähtee sitten ryypyn, magnettiventtiilin, yms sähköä tarvisevat johdot. Puolan - napa kytketään virranjakajaan, jota katkojan kärjet sitten, nimensä mukaisesti, katkoo.

 

Eli puolassa on (sytytysvirran ollessa päällä) jatkuvasti plussa ja miinusta kärjillä katkotaan.

Guest Mika Raussi
Posted

Ei sulakkeen pitäs muuten palaa jos jakajan kytkee plussaan? Vai miten ne virrat sieltä kondensaattorin läpi sit kulkee?

Posted

Eli toi kytkentä muutettiin. Kondensaattorista tuleva johto on ollut koko ajan puolan (-) navassa. Nyt laitoin ryypyn ja magneettiventtiilin johdot (+) napaan. Ei vieläkään käy kunnolla. Polttaa vaan ryypyn.

 

Täytin kohokammion bensalla, kun tuntuu että vain puhaltaa tankkiin, eikä ime. Käy vain niin kauan kuin starttia pyörittää.

 

Vaikuttaisiko bensapumpun käyttöakselin pituus tuohon bensan saantiin. Pumppu on toisesta koneesta, mutta ulkoisia (silmämääräisiä) eroja ei kyllä noissa näytä olevan?? Tai jopa käynnissä pysymiseen??

Guest fgronlun
Posted

 

Käy vain niin kauan kuin starttia pyörittää.

 

 

Lyö kipinää siis vain jos startilla pyörittää?!

Sulla on joko sulake palanu tai sitten virtalukonpohja paskana tai vaan joku johto irti.

Posted

fgronlun kirjoitti: Lyö kipinää siis vain jos startilla pyörittää?!

Sulla on joko sulake palanu tai sitten virtalukonpohja paskana tai vaan joku johto irti.

 

Toiselta palstalta lainattua tietoa: Tässä koekäytetään konetta, joka on kiinni alustassa, mutta kori on nostettu pois, eli ei ole virtalukkoa, sulakkeita yms.

Posted

Juu eli oli unohtunut tältä palstalta. Kone on suoraan rungossa kiinni ja kori on parin kilometrin päässä. Johdot on vedetty akulta (+) solenoidin plussaan ja minus startin rungossa. Puolalle tulee plus puolelle 12 V suoraan akun (+):sta. Samasta (+) lähtee johdot magneettiventtiilille ja ryypylle. Kärjet on kytketty puolan miinukseen.

 

Kipunan antaa kyllä hienosti kun pyörittää laturin mutterista avaimella, kun virrat on päällä. Tarkistin vielä kertaalleen kaikki pytyt, että venttiilit on kiinni kun kipinä pyttyihin iskee ja männät on ykk:ssa. Venttiilivälykset on 0.10 mm.

 

Tulpat on uusittu. Ei voi olla noin laiskakaan, kun tallissa on reilut 10 astetta lämmintä ja uudet männänrenkaat koneessa. Epäilisin muuten kampuran ja nokka-akselin ajoitusta, jos en olisi ottanut kuvaa, jossa merkit ovat oikein.

Guest Mika Raussi
Posted

No tuleeks sinne kaasarille bensaa vai ei? Ja onks piuhat riittävän paksut, että piisaa puolallekin virtaa kun starttaa?

Posted

Kaasariin ei tunnu tulevan bensaa. Mutta eiks ton koneen pitäs käydä jonkin aikaa, kun kohokammion täyttää bensalla. Pitääkö bensan valua omalla paineellaan bensapumpulle, vai riittääkö kanisteri lattialla?

 

Johdot ovat umpijöötiä ja 2,5 neliöistä. Onkohan vika sitten noissa täytyypi huomenna käydä kattomassa korista millaset ovat orkkis piuhat.

Guest Mika Raussi
Posted

Onhan noi lattialtakin imeny, mutta kannattaa pikkasen kohotella sitä kannua.

 

Kato, että onko siulla bensapumppu ja tanko pareja. Jos siulla on liian lyhyt nostajatanko, niin ei se paljoo pumppaile.

Posted

helpoinhan bensapumpun toiminta on tarkistaa kun ottaa kaasarista letkun irti ja työntää letkun pään kanisteriin ja kaveri starttailemaan niin näkee että tuleeko bensaa vai ei

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...