Guest Trikeri Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Trikessä on irs:n akselistolla oleva kuplan 1835 kone. Tasaisessa matka-ajossa nelosella ajaessa hävisi nelosvaihde ja tuli vapaa tilalle. Kaikki muut pykälät menee normaalisti päälle ja mitään kolinoita ei lootasta kuulu. Vaihde vivustokin näyttäisi toimivan ihan hyvin. Onko tämä kotikonstein korjattavia vikoja ? Löysin räjäytyskuvat siihen laatikkoon, mutta niiden perusteella on vaikea arvailla tuollaista vikaa jossa kolmonen ei jää päälle vaan toimii ihan hyvin. Quote
Tutkija Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 (edited) Riippuen onko kiila nelonen vai boorilla joko kiila leikkaantunnu poikki tai hampaat hävinny rattaasta. Jokatapauksessa vaihdelaatikon purkaus osiksi ennenkuin saa korjattua. Edited July 28, 2015 by Tutkija Quote
arvuuttaja Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Irsseissä taitaa olla alunperin boori nelosvaihde ja sakeilla hampailla.. Mutta veikkaisin syncro renkaan irtautumista vaihteesta.? Uudemmissa loovissa toi on juotoksella ja vanhemmissa prässäämällä.. Välitettyihin askeihin yleensä laitetaan alkuperäisiä prässi syncroja rympeillä varmistaen.. Quote
Guest Trikeri Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Kiitoksia diaknosteista :-) Taidan sittenkin purkaa sen lootan kun niin alkaa kiinnostaa nuo teoriat. Tosin etsiskelen siihen vaihtolaatikon että pääsen tämän ajokauden ajelemaan. Tuo synkrorenkaan irtoaminen kuulostaisi todennäköisemmältä teorialta kun sieltä hävisi veto ihan kuin veitsellä leikaten. Ja kun trikellä ajaessa istuu laatikon päällä avopotta päässä niin kuulee aika pienetkin poikkeamat äänissä. Quote
Tutkija Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 (edited) Synkron kuuluukin olla irrallaan mutta kytkentähammastus on rattaassa kiinni joko puristesovitteella tai uudemmissa (8/72 lähtien 1,6 litraisella moottorilla ja 11/72 muilla moottorivaihtoehdoilla kulplan vaihdelaatikossa) juotoksella. Edited July 29, 2015 by Tutkija Quote
multanen Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Talbotista lähti aikoinaan kytkentähampaat pyörimään. Oli semmonen selvä pieni kuminauhamainen veto jäljellä ja välillä sitten ilmeisesti synkronointi nappasi kunnolla kiinni. Liekö Volkkareissa samantyylinen? Quote
arvuuttaja Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Talbotin satulat taisivat sopia vw:hen ja olivat isoilla 44mm? männillä ja olihan siinä myös kaksi kurkkuinen hyvä? kaasari.. Ton messinki kytky syncron tarkoitus taitaa olla jarruttaa kartiollaan kytkeytyvää vaihdetta ja jos toi teräksinen syncro, kytkypyörä, what ewer? löysää irti kiinni olevasta rattaasta, niin oire on todennäköisesti sama kuin Trikerin tapauksessa. En tiedä minä vuonna, kuukautena tai päivänä nämä syncrot vaihtuvat mallista toiseen, mutta prässi malleissa on prikka kytkyrattan ja hammaspyörän välissä. Quote
VW-63 Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Tässä vielä havainne kuvaa sanallisesti jo kerrotuista vaihtoehdoista. Linkistä alla löytyy kuva, josta selviää, että "early" mallin ratas ja synkrokartion on tehty kolmesta erillisestä osasta (välipelti puuttuu kuvasta). Ja alemmassa kuvassa vahvistushitsattu kokoonpano, jossa näkyy myös välipelti, joka estää siirtokehän liukumisen liian pitkälle. http://i16.photobucket.com/albums/b41/63ragtop/unwelded-1.jpg Ja täältä näkyy pääakselien ja myös 3-4 rattaiden erot uudemman ja vanhemman mallin välillä. Nelosen ratas on nro. 4, joka on siis koottu kolmesta osasta. Uudemmassa "late" se on (electro beam) hitsattu kahdesta osaasta. Sama rakenne on myös kolmosen rattaassa. http://www.ratwell.com/technical/Transaxle/MainShaftExploded.jpg Vanhassa laatikossa voi olla sekaisin vaikka minkä mallisia osia, joten vain avaamalla selviää mitä se pitää sisällään:) Quote
Guest Trikeri Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Laskin illalla öljyt ulos laatikosta. Magneettiropussa ei ollut mitään kovaa tavaraa mutta öljyn seassa tuli muutamia todella teräviä metalli sipruja. Nehän voisi olla vaikka niitä kiilan osia. On muuten vetoakselin pultit kohtalaisen tiukassa ja kuusiokolot ruosteessa, että homma jatkuu vasta tänä iltana. Eihän noita olisi vissiin edes pakko irrottaa ( irtovetarit ) mutta jos ne joskus pitää ottaa irti niin nyt on ainakin hyvät tilat siihen. Quote
NordBling Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Ei ne oo kuusiokolot jos ovat alkuperäiset... Quote
Guest Trikeri Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 No täytyypä katsella hieman tarkemmin niitä pultteja, jos ne olisi vaikka thorksin kannalla ,,, kele. Quote
Tutkija Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 (edited) Tähti tai ribe tai ihan mikä vaan. Epäilen et vetarit on ollut ollut irrallaan kun on trike tehty ja sitten kasattu millä vaan kannalla olevilla pulteilla. Alunperin kuplassa on kuusiokolo ja 12-kulma Edited July 30, 2015 by Tutkija Quote
Guest Trikeri Posted August 3, 2015 Posted August 3, 2015 No nyt saatiin laatikko kuntoon. Nelosvaihteen rattaat oli hampaattomat. Siellä oli hampaat laatikon pohjalla sievässä kasassa. Rattaiden vaihdolla selvittiin. Ihme kun kesti ajaa nelisensataa kilometriä ettei muuta vahinkoa tapahtunut. Quote
arvuuttaja Posted August 3, 2015 Posted August 3, 2015 Jo vain, toisinaan näinkin.. Jäi enää epäselväksi, että kumpikohan malli mahtoi olla kyseessä.? Sakea hampaiset "mummon ikenet", vaiko karkea hampaiset versiot.? Quote
Guest Trikeri Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Käsittääkseni nämä sakeahampaiset rattaat siinä on. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.