Jump to content

Hävinnyt vaihde


Guest Trikeri

Recommended Posts

Guest Trikeri
Posted

Trikessä on irs:n akselistolla oleva kuplan 1835 kone. Tasaisessa matka-ajossa nelosella ajaessa hävisi nelosvaihde ja tuli vapaa tilalle. Kaikki muut pykälät menee normaalisti päälle ja mitään kolinoita ei lootasta kuulu. Vaihde vivustokin näyttäisi toimivan ihan hyvin.

Onko tämä kotikonstein korjattavia vikoja ?

Löysin räjäytyskuvat siihen laatikkoon, mutta niiden perusteella on vaikea arvailla tuollaista vikaa jossa kolmonen ei jää päälle vaan toimii ihan hyvin.

Posted (edited)

Riippuen onko kiila nelonen vai boorilla joko kiila leikkaantunnu poikki tai hampaat hävinny rattaasta. Jokatapauksessa vaihdelaatikon purkaus osiksi ennenkuin saa korjattua.

Edited by Tutkija
Posted

Irsseissä taitaa olla alunperin boori nelosvaihde ja sakeilla hampailla.. Mutta veikkaisin syncro renkaan irtautumista vaihteesta.? Uudemmissa loovissa toi on juotoksella ja vanhemmissa prässäämällä.. Välitettyihin askeihin yleensä laitetaan alkuperäisiä prässi syncroja rympeillä varmistaen..

Guest Trikeri
Posted

Kiitoksia diaknosteista :-)

Taidan sittenkin purkaa sen lootan kun niin alkaa kiinnostaa nuo teoriat. Tosin etsiskelen siihen vaihtolaatikon että pääsen tämän ajokauden ajelemaan.

Tuo synkrorenkaan irtoaminen kuulostaisi todennäköisemmältä teorialta kun sieltä hävisi veto ihan kuin veitsellä leikaten. Ja kun trikellä ajaessa istuu laatikon päällä avopotta päässä niin kuulee aika pienetkin poikkeamat äänissä.

Posted (edited)

Synkron kuuluukin olla irrallaan mutta kytkentähammastus on rattaassa kiinni joko puristesovitteella tai uudemmissa (8/72 lähtien 1,6 litraisella moottorilla ja 11/72 muilla moottorivaihtoehdoilla kulplan vaihdelaatikossa) juotoksella.

Edited by Tutkija
Posted

Talbotista lähti aikoinaan kytkentähampaat pyörimään. Oli semmonen selvä pieni kuminauhamainen veto jäljellä ja välillä sitten ilmeisesti synkronointi nappasi kunnolla kiinni. Liekö Volkkareissa samantyylinen?

Posted

Talbotin satulat taisivat sopia vw:hen ja olivat isoilla 44mm? männillä ja olihan siinä myös kaksi kurkkuinen hyvä? kaasari.. Ton messinki kytky syncron tarkoitus taitaa olla jarruttaa kartiollaan kytkeytyvää vaihdetta ja jos toi teräksinen syncro, kytkypyörä, what ewer? löysää irti kiinni olevasta rattaasta, niin oire on todennäköisesti sama kuin Trikerin tapauksessa. En tiedä minä vuonna, kuukautena tai päivänä nämä syncrot vaihtuvat mallista toiseen, mutta prässi malleissa on prikka kytkyrattan ja hammaspyörän välissä. 

Posted

Tässä vielä havainne kuvaa sanallisesti jo kerrotuista vaihtoehdoista. Linkistä alla löytyy kuva, josta selviää, että "early" mallin ratas ja synkrokartion on tehty kolmesta erillisestä osasta (välipelti puuttuu kuvasta). Ja alemmassa kuvassa vahvistushitsattu kokoonpano, jossa näkyy myös välipelti, joka estää siirtokehän liukumisen liian pitkälle.

http://i16.photobucket.com/albums/b41/63ragtop/unwelded-1.jpg

 

Ja täältä näkyy pääakselien ja myös 3-4 rattaiden erot uudemman ja vanhemman mallin välillä. Nelosen ratas on nro. 4, joka on siis koottu kolmesta osasta. Uudemmassa "late" se on (electro beam) hitsattu kahdesta osaasta. Sama rakenne on myös kolmosen rattaassa.

http://www.ratwell.com/technical/Transaxle/MainShaftExploded.jpg

 

Vanhassa laatikossa voi olla sekaisin vaikka minkä mallisia osia, joten vain avaamalla selviää mitä se pitää sisällään:)

 

 

 

Guest Trikeri
Posted

Laskin illalla öljyt ulos laatikosta. Magneettiropussa ei ollut mitään kovaa tavaraa mutta öljyn seassa tuli muutamia todella teräviä metalli sipruja. Nehän voisi olla vaikka niitä kiilan osia.

On muuten vetoakselin pultit kohtalaisen tiukassa ja kuusiokolot ruosteessa, että homma jatkuu vasta tänä iltana. Eihän noita olisi vissiin edes pakko irrottaa ( irtovetarit ) mutta jos ne joskus pitää ottaa irti niin nyt on ainakin hyvät tilat siihen.

Guest Trikeri
Posted

No täytyypä katsella hieman tarkemmin niitä pultteja, jos ne olisi vaikka thorksin kannalla ,,, kele.

Posted (edited)

Tähti tai ribe tai ihan mikä vaan. Epäilen et vetarit on ollut ollut irrallaan kun on trike tehty ja sitten kasattu millä vaan kannalla olevilla pulteilla. Alunperin kuplassa on kuusiokolo ja 12-kulma

Edited by Tutkija
Guest Trikeri
Posted

No nyt saatiin laatikko kuntoon. Nelosvaihteen rattaat oli hampaattomat. Siellä oli hampaat laatikon pohjalla sievässä kasassa. Rattaiden vaihdolla selvittiin. Ihme kun kesti ajaa nelisensataa kilometriä ettei muuta vahinkoa tapahtunut.

Posted

Jo vain, toisinaan näinkin.. Jäi enää epäselväksi, että kumpikohan malli mahtoi olla kyseessä.? Sakea hampaiset "mummon ikenet", vaiko karkea hampaiset versiot.?

Guest Trikeri
Posted

Käsittääkseni nämä sakeahampaiset rattaat siinä on.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...