Jump to content

Solex 34 pci


Recommended Posts

Eli minulla pari noita nyt 1385cc yksreikäkoneessa kiinni, koneessa w100 nokka ja portatut kannet sekä kärmes. Tyhjää käy hyvin ja keskialue toimii myös, pintakaasulla ajaessa myös nätisti. Kun polkaisee kaasun pohjaan rupeaa jotenkin rötöömään ihan kuin tukehtuis ja pitää houkutella kiekat ylös? Auto on menossa penkkiin mutta olisi jees saada säädöt edes sinnepäin ennen sitä. Pääsuuttimet nyt  140 seosputki/ilma 180 ja tyhjä 55 sisäkurkut 26. Lueskelin internetin ihmeellisestä maailmasta että, sisäkurkut pitäisi olla 1300-1500cc koneessa  28, tyhjä 50 ,pääsuuttimet 140 ja seosputki/ilma 180. Mihinkähän suuntaan noita nyt rupeis jumppaamaan? Niin ja sisäkurkkut 28 jos jollain pyörii nurkissa ostan pois tai tietoa mistä löytää, vaihdossa 23 tai 26 kurkut ? Voiko tuo johtua liian pienistä sisäkurkuista vai onko muut/mitkä suuttimet persiillään? Kiitos jo etukäteen!

Edited by UltraVW
Link to comment

Kaasarit rempattu joten pitäis toimia, ennakko 009:llä 32!

 

Kiihdytyspumpun toimintaa saattaa haitata kiinnijuuttuneet kuulat kanavissa. Siellä on kaksi kuulaa joiden molempien pitää liikkua. Normi putsaus ja kalvojen vaihto ei välttämättä tuohon riitä.

Link to comment

Siellä on kaksi kuulaa. Toinen on kiihdytyspumpun imupuolella eli kohokammion ja pumpun välillä. Se sulkee kanavan, jotta bensa ei karkaa takaisin kohokammioon pumpauksen aikana. Toinen on kanavassa joka johtaa pumpulta messinkiputkeen, josta bensa ruiskutetaan kaasarin kurkkuun. Tämä kuula estää putken tyhjenemisen pumpun imiessä bensaa kohokammiosta. Tämä kuula on pystykanavassa messinkiputken alapuolella. Kaasarin kyljessä näkyy pieni messinkitappi juuri kuulan yläpuolella, joka estää kuulan karkaamisen kanavasta.

 

Kannattaa ihan ekaksi ottaa ilmaputsari pois ja sen jälkeen liikuttaa kaasuläppää ja katsoa ruiskuuko bensaa kiihdytyspumpusta. SieItä pitää tulla ihan reilusti. Jos ei tule, niin sitten vika vois olla noissa kuulissa. Kun ottaa kaasarin irti ja tyhjänä ravistaa sitä, pitäisi kuulua kuulien kilinä. Sen kyllä erottaa äänestä liikkuuko siellä yksi vai kaksi kuulaa tai ei kumpikaan.

 

Minä sain kiinni juuttuneet kuulat liikkeelle liottomalla kaasaria kolme päivää ja välillä ravistelin ja varovasti tökin kanaviin ohkasella puikolla. Pystykanava oli vaikeampi tapaus. Toinen kuula lähti helpolla liikkumaan.

 

Kaasarin kannen voi ottaa pumpun testauksen ajaksi pois, niin näkee virtaako neste kohokammiosta pumpuun ja tuleeko takaisin työtahdin aikana.

  • Like 1
Link to comment

Jos kuula on jumissa, sieltä ei suihkua bensaa. Korkeintaan vähän tiputtelee.

Kiihdytyspumpun vois joka tapauksessa säätää ihan maksimituotolle tuon jakajan kanssa. Kaasari toimisi paremmin yhteen keskipako/alipaine jakajan kanssa. Jakajan vaihtoa kannattaa harkita, jos kaasari on kunnossa, eikä ongelma poistu.

Onhan sulla tulpattu imuputki, josta lähtenyt letku alipainejakajalle?

Link to comment

näissä kaasareissa ei ole imuputkea lainkaan,eli sivun alakuvassa vasemmanpuoleinen malli.

 

http://www.ruddies-berlin.de/index2.html

 

Lisäksi alla olevalla sivulla kuva 2 tai  minulta puuttuu osa nr.157 ja osa 64? Ilmasuutin on suoraan kiinni osassa 63, mitään kupariputkea osan 63 sisällä ei ole? Ota näistä nyt selvää???

 

http://www.riechertmotorentechnik.de/Vergaser/serverg/solex/verg_ser_solex34pci.htm

Edited by UltraVW
Link to comment

Eli siis, noita kaasareita on nsu:n bmw:n ja riechert tde malli. Mulla ilmeisemmin bmw (ylin kuva alemmassa linkissä). Tuota sateenvarjon kahvan näköistä kiihdytyspumpun suikuputkea osa 157 ei ole bmw malleissa , katso ylin kuva. Kaasarin kannessa on suihkutus kanava tms.sille. Sitä en sitten tiedä vaatisiko vw kone toimiakseen juuri tuollaisen suihkuputken? Silloin kaasarin kansi pitää vaihtaa erilaiseksi nsu malliksi. Se mikä ihmetyttää että,ei ole tuota kuparista seosputkea tuon osan nro.63 sisällä vaan tosiaan suutin on ruuvattu suoraan tuohon osaan 63 kiinni? Siinä se vika piilee? Vai kuinka? Muistan kun noita kaasareita purin, kaikista oli tuo kuparinen seosputki kadoksissa sen takia se on jäänyt näistäkin pois?

Edited by UltraVW
Link to comment

Ei tuollainen harmaa iso putki siellä on ja sen päässä tuo suutin 180. Eli tuollainen pieni putki pitäisi ilmeisemmin olla myös tuon harmaan sisällä ja siinähän suutin jo kiinteänä kiinni tai ainakin tosi tiukassa, kierre on sama. No tuollaiset löysin jostain ne tosin on merkitty 120 eli aika pienet? Mistähän nuo kupariseosputket löytäisi oikean kokeisena?

post-163-0-34146300-1438256877_thumb.jpg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Nyt on kaasarit hilppeineen kohdillaan (uudet kaasarit) . 26 kurkuilla 130-140 pääsuuttimilla ja 55 tyhjällä toimi tosiaan muuten hyvin mutta ei ylärekisterissä. Ilma on 185. Mihin suuntaan pitäisi mennä esim. ilmasuuttimen kanssa? Eikös se vaikuta juurikin ylärekisteriin? Entä kurkkut? Ovatko liian isot?

Edited by UltraVW
Link to comment

Vastaan siis itselleni. Tyhjä nyt 50, pää 125, ilma 185 ja kurkut 25. Nyt toimii läppä tiskissä ja kiihtyy hyvin. Noh ongelma tuli nyt alarekisteriin. Ei oikein käy tyhjää ja vääntöä puuttuu alhaalta. TyhjäSuutin on nyt 50 ei 55 kuten ennen eli johtunee varmaankin siitä?Vai kuinka? Entä mistä johtuu kun kun antaa kierroksia jää kiekat ns.hetkeksi päälle kunnes laskee. Imuvuotoa ajattelin mutta kyllä imarit hyvin kiinni ovat? Hiukan myös paukauttaa kaasarissa välillä ( harvoin) mistä lie sekin johtunee? Imuvuoto?

Link to comment

Onko vivusto ja palautusjousi kunnossa?

Voimattomuus pintakaasulla ajettaessa johtuu todennäköisesti liian pienestä tyhjäkäyntisuuttimesta.

Nimestään huolimatta tyhjäkäyntiseosta ei säädetä tyhjäkäyntisuuttimella, vaan tyhjäkäynnin seosruuvilla. Tyhjäkäynti seos pitäisi saada kohdalleen seosruuvin avulla riippumatta suuttimen koosta. Jos ei onnistu, jossain muussa on vikaa esim roskia.

Link to comment
  • 5 years later...
  • 1 month later...

Yksi "nyrkkisääntö" kurkun enimmäiskoolle on imuventtiilin koko -4mm. Sillon 28mm olis ihan kelvollinen. Koneen tilavuus ja kuinka korkealle kone kiertää vaikuttaa siihen mitä sinne kannattaa laittaa. Tarvetta suurempaa ei kannata laittaa. Jos kurkku on liian pieni, se leikkaa tehohuippua. Jos kurkku on liian suuri, vaikea saada käymään optimaalisesti alakierroksilla.

 

kuva.png.6111096be385fc414c702af6d7ad276a.png

Edited by x-pj
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...