Jump to content

Tyyppi 4 koneen öljyn lämpötilasta


Recommended Posts

Volkswagen ei ymmärtääkseni koskaan asentanut öljyn lämpötilamittaria tai varoitusvaloa näillä moottoreilla varustettuihin autoihinsa. Mutta VW-Porsche asensi. Kun hiljattain törmäsin oheisen linkin sivuun, niin hämmästyin mittarin punaisen alueen raja-arvosta, joka on 156,7 Celsius. Siis, että tähän öljyn lämpötilaan asti olisi turvallista käyttää moottoria!?

 

Tyyppi 4 moottori on perusteiltaan sama, oli se sitten Transporterissa, 914:ssä, 411:ssa tai 412:ssa.

 

Gene Berg asensi varoitustikkunsa raja-arvoksi 109 Celsius, mutta se oli tarkoitettu ensisijaisesti tyyppi 1 moottorille, jonka kampikammio on tehty magnesiumseoksesta, kun tyyppi 4 kampikammio on tehty alumiinista. Oma kokemukseni on että tyyppi 4:llä voi ajella pitempiä aikoja jopa 120 Celsius öljyllä, ilman että mitään vikoja tuntuisi tulevan. Mitkä ovat muiden harrastajien kokemukset? Oletteko ajelleet 130-140 asteisella öljyllä, ilman että mitään vikoja tuntuisi tulevan?

 

http://www.p914.com/p914_gauges_temp.htm

Link to comment

Näin maailmalta lainattuna:

 

180 F: too cool; is the thermostat still there?

180-210: peachy.

210-250: can live with it; many busses w/ type4 engines get that hot under load in the summer.

250-280: something is wrong and must be fixed; however, viscosity of good synthetic oil should still be fine. If it's after dark and I'm in East St. Louis, I keep on driving.

280 F: better stop; unless the oil pressure light is on (in which case you must shut the engine off immediately!), let the engine run. Glen Buhlman recommends that it not be left idling, but that revving it will allow the fan to do a better job of cooling the engine.

 

Oma vehje (typ4 2L) meni siellä 120 asteessa täydellä lastilla ajellessa kesän hellepäivät. Kylmemmälläkin kelillä 110 asteessa pyöri lämmöt. Tuossa koneessa tosin syyttäisin "korkeista" lämmöistä AA:n sylinteri/mäntäsarjaa ja tiuhaa perää ja pieniä renkaita mutta käsittääkseni ihan normi lämmöt neloselle. Useampiakin kokemuksia maailmalta tullut vastaan missä on vastarempatuissa koneissa lämmöt pyörineet jopa 140 asteessa motarinopeuksilla ja edelleen taitavat kyseiset bussit liikkua ilman ongelmia. 

Edited by KimmoH
Link to comment

Olen kilpuria vetänyt 2 l palliksella jo joitakin vuosia enkä ole antanut lämpöjen nousta yli 110 asteen. Termostaattiohjattu lisäjäähdytin öljylle on pitänyt lämmöt aisoissa.

En ole ikinä edes miettinyt että antaisin lämpöjen nuosta yli 100 asteen normaaliajossa.

En tiedä onko tämä väärin mutta ei tunnu luontevalta.

 

Kotten

Link to comment

Ajoin Korotellu automaattipakulla noin 10 v ja keskimäärin 10000 km vuodessa,moottorina 2320 tyyppi 4,Letukan männillä ja Deutzin putkilla,siis aika olemattomat jäähdytysrivat eikä peltejä ollut muotoiltu niiden mukaisesti,Lämpiminä kesäpäivinä nopeusmittari ja öljynlämpämittari nousivat aika samaan tahtiin,siis jos nopeus oli esimerkiksi 120 niin öljynlämpö oli myös 120,mittarin mukaan kulki reilun 140,mutta en yleensä ajanut pitkiä matkoja kaasu pohjassa,korkeintaan muutamia kymmeniä kilometrejä.Ainoa havaittava korkeasta öljynlämmöstä johtuva ongelma oli tiivisteiden kovettuminen,öljyä vuosi jokaisesta mahdollisesta liitoksesta,öljynä käytin varmaan siihenaikaan halvinta 10W 30 öljyä.

Bergin tikusta olen muutenkin ollut sitä mieltä että näyttää lähinnä milloin sopiva öljyn käyttölämpötila on saavutettu.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...